چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

راه نجات بشر، آزادی اندیشه در مقابل استبداد است

در سالی که سیاهکل اتفاق افتاد، چیزی جز درگیری «خرابکاران» درجنگلهای گیلان به گوشم نخورده بود. ولی روزی در شیراز(1350) جلوی سینما منتظر ورود به داخل آن بودم که عکسهای چریک های تحت تعقیب ناخودآگاە توجه و علاقه ام را جلب کرد.

گروه برگزاری چهل و پنجمین سالگرد جنبش فدایی

اشاره: ۴۵ سال از حماسه سیاهکل ۱۳۴۹ گذشت، آغاز جنبشی که  نام فداییان خلق را در تاریخ ایران ثبت کرد و شروعی شد برای ده ها سال مبارزه ی بی امان  با هدف صلح، آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم.

جنبشی که در سیاهترین دوران تاریخ سرزمین ما، در برابر کودتای ننگین ۲۸ مرداد، قد بر افراشت و نویدی شد برای همه مبارزان آزادی و عدالت.

پس از ۴۵ سال مبارزه خستگی ناپذیر، بسیاری از رفقای ما در دوران رژیم ستم شاهی وچه بعد از انقلاب به دست دژخیمان جمهوری اسلامی به دلیل وفاداری به آرمان های طبقه کارگر، آرزوی خوشبختی و سربلندی مردم ایران زندان، شکنجه، اعدام یا ناگزیر به خروج از کشور شدند، اما آن چه هنوز بانگ روشنایی آن، چشم شب پرستان حکومت ولی فقیه را آزار می دهد، حضور پایگاه اجتماعی فداییان خلق در قلب تحولات ایران است که با نیرویی فعال و تاثیر گذار درهمه ابعاد سیاسی و اجتماعی کشورمان، برآیند دارد و در خارج از کشور هنوزهم، فداییان خلق به عنوان بزرگ ترین جریان چپ ایرانی به حساب می آیند.  

از این رو، به بهانه بزرگ داشت چهل و پنجمین سالگرد جنبش فدایی گفت و گویی با کیانوش توکلی یکی از کادر های قدیمی سازمان انجام دادیم که به شرح زیر تقدیم شما می شود.

 خواهش می کنم خود را مختصرا معرفی کنید.

دریک خانواده متوسط شهری بزرگ شدم که مذهب درآن نقش چندانی نداشت.نام سازمانی ام« مسرور» بود ، آنقدر با این اسم خو گرفته بودم که نام اصلیم ، سال ها از یادم رفته بود.

 شصت وپنج سال دارم و در زمان تاسیس سازمان چریک های فدایی ، اطلاع دقیقی ازچگونگی تشکیل آن نداشتم اما در پی تبلیغات شدید «ضد خرابکاری» که در مطبوعات آن زمان علیه چریک ها پخش می شد، بدون اینکه خود بخواهم، با چریک ها از این طریق آشنا وسپس در زندان مشهد کاملا جذب آنان شدم.

 ابتدا فرقی بین مجاهدین و چریک ها را نمی دانستم. در زندان وکیل اباد مشهد(۱۳۵۲) با سازمان  چریک های فدایی بطور دقیق آشنا شدم واز همان سال، بطور کامل جذب  این سازمان گشتم و یک سال پس از آزادی در سال ۱۳۵۴ از طریق مصطفی حسن پورو رضا غبرایی ارتباط تشکیلاتی گرفتم که این ارتباط تا انقلاب و پس از آن ، تا سال ها پیش ادامه داشت. قبل از انقلاب سال (۱۳۵۶) با تاسیس شرکتی پوششی، عملا مرکز ارتباطات چریک های فدایی در داخل و خارج شدم. درست ۲ ماه مانده به انقلاب با دو تن از دوستان محمد روحی پور و زهره طاهری پور، ستاد مخفی چریک های فدایی خلق را درست  روبروی دانشگاه تهران ایجاد کردیم که عملا مرکز رهبری چریک های فدایی خلق ایران در آن روزها شد.

 پس از انقلاب تا هفت سال، حتی یک روز هم علنی در جمهوری اسلامی زندگی نکردم، به عبارت دیگر از سال  54 تا ۶۵ به مدت ۱۱ سال، زندگی مخفی(سبک و سنگین) و در دورهایی هم در قبل و پس از انقلاب مسلحانه زندگی کردم.

 

دوران دبیرستان خود را چگونه پشت سر گذاشتید؟

من در محله حسن آباد شهر شاهی مازندران ، بزرگ شدم، هیچ کدام از دوستان دوران دبیرستان ام سیاسی نبودند، تنها معلمی که حرف های« بودار» می زد؛ شخصی بنام« دبیر زمانی» یکی از بنیان گذاران انجمن حجیته شهرمان بود. با اینکه هیج گرایش مذهبی نداشتم، این شخص توانست برمن تاثیر بگذارد. همراه با او، دو جلسه در مسجد عشقی شهرمان شرکت کردم، از آنان خوشم نیامد وبعد به خدمت سربازی رفتم که مصادف بود با جشن های ۲۵۰۰ ساله شیراز که منهم در این جشن بعنوان سرباز هخامنشی شرکت داشتم.

با حماسه سیاهکل چگونه آشنا شدید؟

در سالی که سیاهکل اتفاق افتاد، چیزی جز درگیری «خرابکاران» درجنگل های گیلان به گوشم نخورده بود. ولی روزی در شیراز(۱۳۵۰) جلوی سینما منتظر ورود به داخل آن بودم که عکس های چریک های تحت تعقیب را بدون این که بدانم  توجه و علاقه ام را به خودجلب کرد. در همان شهر شیراز بود که ساواک  بطور محترمانه از سیاسی ها اآن شهر خواست که تا پایان برگزاری  جشن های ازشیراز به جای دیگری نقل و مکان نمایند. در اردوگاهی که در پشت خرابه های تخت جمشید اسکان داشتیم، روزی ضد اطلاعات ارتش آمدویک تن از دوستانم را دستگیر کردند.

 هزینه های سرسام آور جشن های ۲۵۰۰ ساله  یکی از دستمایه های تبلیغی مخالفان، علیه نظام پهلوی بود. تبلیغات  بسیار منفی ضد خرابکاری عملا بسود چریک ها و مجاهدین خلق تمام شد.

 

چه خاطره ای از آن دوران دارید؟

ازسیاهکل خاطره مشخصی ندارم ، یادم می آید، شبی(زمستان ۱۳۴۹) از تهران بسوی مازندران، جلوی  کامیونی را گرفتم که مرا به شهرمان ببره، راننده که مرد میانه سالی بود،در بین راه ترسیده  بود و فکر می کرد که شاید ، یکی از آن «خرابکار ها» را سوار کرده است، ازمن پرسید:« تو که خرابکار نیستی » این بخوبی نشان از وحشتی بود که  نیروهای امنیتی نا دانسته چنین فضایی را در بین مردم ایجاد می کردند.

 امروز با گذشت چهل و پنج سال از آن دوران، به چه تجربه ای رسیده اید؟

چند روز پیش با خانم جوانی (طرفدار نظام پادشاهی دانمارک) بحثی در مورد نقش چریک های فدایی خلق در انقلاب داشتم، او می گفت شما هم خود را سوزاندید و هم آینده نسل های بعد را خراب کردید و این شما بودید که خمینی را به قدرت رساندید و دلیل می آورد که فدایی ها ده هزار مسلح داشتند، چطور گذاشتید که خمینی قدرت بگیرد! ، در پاسخش گفتم ما ایرانیان بسیار عصبانی هستیم و این قابل فهم است، در ادامه بهش گفتم، تعداد چریک های فدایی مسلح به ۵۰ تن هم نمی رسید ولی ده ها هزار هوادار که بسیاری از آنان پخته تر از رهبری چریک ها بودند.

 دلیل روی کار آمدن خمینی را چنین برشمردم :

۱/  این مردم ایران بودند که به دلیل نا اگاهی سیاسی بسوی خیمنی کشیده شده بودند.

۲/  چریک های فدایی خلق ۲ ماه مانده به  22 بهمن ۵۷ طی نامه سرگشاده اولین هشداردر رابطه نشانه های فاشیست اسلامی را به مردم ایران داده بود.

۳/  بر طبق قانون اساسی مشروطه، شاه می باید سلطنت می کرد و نه حکومت … محمد  رضا شاه درست برعکس عمل کرد، دولت و  مجلس نمایشی بودند و هویت مستقلی نداشتند و بجای آن کارشان دست بوسی شاه بود.

۴/  فضای سیاسی بشدت بسته بود. کسی نمی توانست در این فضا «نفس» بکشد. بنابراین انقلاب محصول استبداد، مردم نا آگاه و احزاب سیاسی افراطی، شرایط بین المللی نا مناسب و جنگ سرد بود. طبیعتا چریک ها در چنین فضایی بایستی مورد قضاوت قرار گیرند. شخصا فکر می کنم آزادی اندیشه در مقابل استبداد، یگانه راه نجات بشر باشد. بهیمن خاطر است که از سال ۲۰۰۱ مجموعه اینترنتی فرهنگ گفت و گو و سپس درسال ۲۰۰۴  سایت ایران گلوبال را تاسیس کردم که «شاه کلید» آن آزادی اندیشه است.

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن, ۱۳۹۴ ۵:۰۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!