سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

زلزلە و تسویە حساب های جناحی

ازهمین رو بحثی کە در خصوص ویرانی خانە های ساختە شدە توسط "مسکن مهر" بە راە انداختە شدە، بحثی است انحرافی جهت دور نمودن اذهان عمومی از واقعیت و انداختن همە تقصیرها  بە گردن یک جناح برای تبرئە جناح دیگر. این بحث نە از رنج مصیبت دیدگان چیزی کم می کند و نە موجب حسابرسی و محاکمە مسئولینی خواهد شد کە بواسطە بیکفایتی و آلودگی شان بە فساد در کشتە و مجروح شدن دەها هزار نفر از هم میهنان ما و تحمیل خسارات هنگفت مالی نقش و سهم اصلی را دارند.

با وجود گذشت دو روز از وقوع زلزلە هولناک در غرب کشور هنوز بنا بە گزارشات تعدادی از رسانە های داخل بسیاری از هم میهنان در مناطق زلزلە زدە حتا از امدادهای اولیە محروم ماندە و خودشان با دستان خالی برای نجات عزیزانشان از زیر آوار در حال تلاشند و در بسیاری از شهرها و روستاهای ویران شدە مردم مصیبت دیدە شبها را هنوز زیر سقف آسمان بە صبح می رسانند.

مسئولین دولتی اما بە جای آن کە  برای مدتی هم کە شدە بخاطر این فاجعە انسانی کە تا کنون جان بیش از ۴٠٠ تن از هم میهنان ما را گرفتە و حداقل ٨ هزارنفر را مجروح و مصدوم و مناطق وسیعی از شهرها و روستاهای مناطق زلزلە زدە بخشا و یا کلا ویران و صدها هزار نفر بی خانمان نمودە اختلافات “حیدری نعمتی شان “را کنار بگذارند وعملیات امداد رسانی بە مردم نیازمند کمک را سرعت بخشند زلزلە را نیز تبدیل بە وسیلە ای برای تسویە حساب جناحی تبدیل نمودند.

درست در زمانی کە صدای اعتراض و فغان مردم مصیبت زدە نسبت بە کندی کار امداد رسانی و بی کفایتی مسئولین و نهادهای ذیربط  دولتی از هر سو بلند بود و منتظر فریادرسی بودند، ویرانی اکثر مجتمع های مسکونی موسوم بە “مسکن مهر” – که در زمان احمدی نژاد ساختە شدەاند – بر سر ساکنانشان در “سرپل ذهاب”، کە اکثرا از مردم کم درآمد و فقیر هستند ، بە وسیلەای جهت تهاجم طرفداران دولت و رسانەهای شان بە دارودستە احمدی نژاد، و سوژە سرمقالە های چندین روزنامە طرفدار دولت تبدیل شد.

تمرکز اکثر این مقالات روی کوبیدن رقیب سیاسی شان قرار گرفت و از ضعف مدیریت امدادرسانی یا کلا حرفی زدە نشد یا اگر حرفی زدە شد بیشتر از روی خالی نبودن عریضە بود. طرف مقابل هم البتە گرچە چیزی برای دفاع از خود نداشت و حقیقت عریانتر از آن بود کە بشود انکارش نمود، ولی کوشید خرابی را بە عوامل دیگری نسبت دهد. به هر جهت قضیە آنقدر شور شد کە روحانی با گفتن “هنگام حادثە  وقت مچگیری نیست” از طرفدارانش خواست کە فتیلە را پائین بکشند.

در این کە خانە های ساختە شدە توسط “مسکن مهر” فاقد استاندارد لازم هستند و عدە زیادی از ساکنان آنها بواسطە آن کشتە و مصدوم  شدند و بایستی مسئولین مربوطە تحت پیگرد قرار گیرند و حق بە جانب مخالفان احمدی نژاد است، جای تردید نیست. حداقل خرابی شمار بسیاری از این خانە ها  بە هنگام وقوع زلزلە غیر استاندارد و نا ایمن بودن آنها در مقابل زلزلە را اثبات می کند. اما مگر کم هستند ساختمانهای دیگری کە درهمان منطقە ویران شدەاند؟ مگر بیمارستان های تازە ساز، مراکز آموزشی دولتی، مراکز امداد رسانی کە بر حسب قاعده می بایستی مقاومت بیشتری در مقابل فجایع طبیعی و غیر طبیعی داشتە باشند در اثر این زلزلە فرو نریختەاند؟

مشکل تنها محدود بە ساختمان های ساختە شدە در دوران زمامداری یک دولت خاص نیست، واقعیت این است کە اکثر بناهای مسکونی و غیر مسکونی با وجود این کە ایران اصولا یک کشور زلزلە خیز است بە دلایل مختلف فاقد ایمنی و مقاومت لازم در مقابل زلزلە شدید هستند. دەها سال است کە کارشناسان در این مورد بە مسئولین دولت های مختلف گاە و بیگاە هشدار می دهند ولی این هشدارها تا کنون گوش شنوایی پیدا نکردە اند. تنها هرگاە کە زلزلە ای رخ می دهد و خسارات جانی و مالی کلانی بە مردم وارد می کند، وعدە وعید هائی در خصوص ایمن سازی و غیرە می دهند ولی پس از مدتی و تا فاجعە دیگری همە آنها بە فراموشی سپردە می شوند.

کسی را یارای پیشگیری از وقوع زلزلە نیست. ولی امکان بە حداقل رساندن خسارات انسانی و مالی زلزلە وجود دارد. این ادعا، در کشوری مانند ژاپن کە زلزلە خیزتر از ایران است اثبات شدە است. در این کشور تلفات انسانی یک زلزلە ٧ ریشتری حتا کمتر از تلفات بعضی از حوادث رانندگی در ایران است. دلیلش روشن است، در آنجا دولتها در انتخابات دمکراتیک بە قدرت می رسند و پاسخگوی سیاستها و اعمالشان هستند. شهرداریها بە کمک کارشناسان بر ساخت و سازها مطابق استانداردهای تعیین شدە و قوانین نظارت دارند و فساد و زد وبند در آنجا با ایران قابل مقایسە نیست. بنابراین تا وقتی کە اوضاع و احوال در کشور ما بە روال کنونی است، انتظار نمی رود کە در این زمینە نیز تحولی مثبت رخ دهد.

از همین رو بحثی کە در خصوص ویرانی خانە های ساختە شدە توسط “مسکن مهر” بە راە انداختە شدە، بحثی است انحرافی جهت دور نمودن اذهان عمومی از واقعیت و انداختن همە تقصیرها  بە گردن یک جناح برای تبرئە جناح دیگر. این بحث نە از رنج مصیبت دیدگان چیزی کم می کند و نە موجب حسابرسی و محاکمە مسئولینی خواهد شد کە بواسطە بیکفایتی و آلودگی شان بە فساد در کشتە و مجروح شدن دەها هزار نفر از هم میهنان ما و تحمیل خسارات هنگفت مالی نقش و سهم اصلی را دارند. زیرا اگر بنا بر حسابرسی و محاکمە باشد، نتیجه مصداق همان مثل معروف است: “گر حکم شود کە مست گیرند، در شهر هر آن کە هست گیرند”.

دغدغە مردم مصیبت دیدە منازعات جناح های حکومتی نیست. آنها مقدمتا بە چادر، داروو درمان، مواد غذایی، سوخت و وسایل زندگی نیاز دارند. مسئولین باید بە جای انداختن تقصیر بە گردن یک دیگر بە فکر تامین مایحتاج مردم و بازسازی ویرانی ها  و بازگردانان زندگی عادی به مناطق زلزلە زدە باشند. 

تاریخ انتشار : ۲۴ آبان, ۱۳۹۶ ۸:۰۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴