پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

سوسیالیستها و قدرت دولتی

دربند "مناسبات با قدرت" بهتر است که به جای قدرت سیاسی، قدرت دولتی آورده شود چون نیروی سیاسی که نقشه ای برای تسخیرقدرت دولتی ندارد اتفاقا برای گسترش قدرت سیاسی ازدرون جامعه تلاش می کند، اما به جای تسخیرقدرت در دولت بردخالت گری هرچه گسترده تر مردم وتوانمندی جامعه در اداره امورخود تأکید دارد.

دربند “مناسبات با قدرت” بهتر است که به جای قدرت سیاسی، قدرت دولتی آورده شود چون نیروی سیاسی که نقشه ای برای تسخیرقدرت دولتی ندارد اتفاقا برای گسترش قدرت سیاسی ازدرون جامعه تلاش می کند، اما به جای تسخیرقدرت در دولت بردخالت گری هرچه گسترده تر مردم وتوانمندی جامعه در اداره امورخود تأکید دارد. براین پایه بدنبال بالارفتن قدرت سیاسی اقشار جامعه در مداخله گری هرچه گسترده تر در مسائل خودشان است.

مشکل نیروهای چپ بعد ازمارکس انحراف دراین دیدگاه بود که آنها در پیشبرد تغییرات اجتماعی تسخیر دولت راهدف برنامه های سیاسی خود قرار می دادند وسیاست را با تلاش برای تسخیر قدرت سیاسی با هم پیوند می زدند.

همانطور که می دانید این سیاست بخصوص بعد از مرگ مارکس وگسترش نفوذ سیاسی ـ نظری کائوتسکی و بعد لنین به هدف فعالیت اکثر نیروهای چپ سوسیالیست تبدیل شد.

بدنبال همین نظربود که تشکیل حزب سیاسی طبقه کارگرهم به عنوان ابزار رسیدن به این هدف یعنی تسخیر قدرت دولتی اهمیت یافت.

برای درک انحراف تاکنونی کسانی که برسوسیالیزم پافشاری می کردند، وتحقق آن را بعد از شکل گیری اندیشه های مارکس درهرشرایطی قابل تحقق میدانستند، شناخت پایه های انحراف، اثبات می کند که چشم اندازهای تغییرات اجتماعی بسوی راهگشائی مشکلات در روند خود جامعه درلحظه های حوادث شکل می گیرد، نه درمنافع شخصی ما وآرمانها!

اینکه تصور شود راهکارهای تحقق سوسیالیزم شناخته شده اند و راه های گذارآن مشخص هستند توهمی بیش نیست.

همانطورکه مسیرتکامل اجتماعی مشخص نیست، مسیرهای تحقق سوسیالیسزم نیز نمی توانند منطبق با شرایط از قبل تدوین شده با شند.

امروزه همه می دانند که فعالیت سیاسی درجهت تغییر مناسبات اجتماعی با چه پیش زمینه های فکری واهداف سیاسی متفاوتی می تواند تلاش شود. اینکه کدام یک ازاین فعالیتها فاعل عمل را به هدفش نزدیک کند، همه به زمینه های مادی ومعنوی تحقق هدف بستگی دارد. یک چیز مسلم است که انسان وهوشمندی انسانی هر روز بیشتراز پیش برسختی ها وشرایط سخت پیشی می گیرد، اما مسیر مشخصی ازامروز قابل تصور نیست.

این نیز مسلم است که راه های تجربه شده گذشته را نباید دوباره تجربه کرد، راهکارهای سیاسی که بصورتی مشخص تجربه شده اند بخصوص ما و جامعه ما را برای باردیگر به قهقرا می کشانند وسرنوشت چپهای سوسیالیست را همچون بسیاری ازنحله های فکری دیگر به بدنامی می کشانند، چرا بنام سوسیالیزم!؟

سوسیالیزم یک ضرورت انسانی ـ اجتماعی است، بهمین دلیل زمانی شکل می گیرد که زمینه تحقق آن باشد، درغیر این صورت ضرورتی ندارد که ما روشنفکران به نام سوسیالیزم به دنبال تسخیر قدرت دولتی باشیم ومناسبات سرمایه داری را یا ری رسانیم.

نیروهای چپ سوسیالیست نمی توانند با پرچم سوسیالیسم با تشکیلاتی سوسیالیستی برنامه ها وپروژه های سیاسی درجهت تخفیف کارکرد استثمار گرایانه سرمایه داری نیم بند ایرانی گام بردارند و مدعی شکل دهی یک نظام دموکراتیک بعد از جمهوری اسلامی باشند.

چرا سوسیالیستها باید با برپائی پرچم سوسیالیستی به مناسبات سرمایه داری یاری رسانند؟

ما باید توان سیاسی برپا ئی یک آینده دموکراتیک را درفردای جمهوری اسلامی استدلال کنیم. این دموکراسی را چپ های سوسیالیست می توانند در شکل رادیکال و مترقی دنبال کنند.

درتعریف رادیکال ومترقی راهی پیگیری می شود که برتقسیم ثروت اجتماعی بسمت اعتدال و برابری حرکت می کند. گسترش دموکراتیک در حوزه سیاسی تعمیق هرچه بیشترآزادیها وحقوق انسانی ست. این یعنی دموکراسی سوسیالیستی، دموکراسی که درجهت سوسیالیزم است ولی شعاری برای برپائی آن نیست.

یا باید درفردای ایران سیاست سوسیالیستی را پیش برد، یعنی مالکیت خصوصی برابزار تولید را برانداخت وسوسیالیزه کرد، یا باید مناسباتی را درون جامعه پیش بردوبا مالکیت خصوصی درنیافتاد ودرجهت دموکراتیزه کردن جامعه وگسترش مالکیت اجتماعی برابزارتولید خارج ازچارچوب دولت یاری رساند.

جامعه ایرانی نه یک مناسبات سرمایه داری کلاسیک را از سر گذرانده است و نه مناسبات درونی آن ازچنین قوانینی پشتیبانی می کنند. سلطه دولت بر منابع ملی ثروت و بسیاری از صنایع بزرگ کشور روشهای سیاسی خاصی را می طلبد که منجر به یک قدرت سیاسی ـ نظامی ازنوع پهلوی ها و خامنه ای ها نشویم.

قدرت گیری خمینی در ایران جدا از نقش قدرتهای جهانی سطح فکر وعقب ماندگی جامعه ایرانی را به نمایش گذاشت؛ نشان داد که ازدل جامعه “متمدن” شکل گرفته دوران پهلوی خمینی می تواند “رهبر” سیاسی ایرانیان شود.

سطحی بودن مناسبات شهری، عدم حقوق شهروندی وآزادیهای اجتماعی، عدم آزادی

مطبوعات، سرکوب روشنفکران واستمراردیکتاتوری در پنجاه سال حکومت پهلوی ها زمینه های مهمی در شکل گیری رژیم جمهوری اسلامی بوده اند.

بنابراین جامعه ایرانی هنوزدموکراسی و آزادیهای اجتماعی را تجربه نکرده است.

سوسیالیسمِ تعمیق دموکراسی درجامعه دراولین گامهای خود است.

تا زمانی که از مسیرهای انحرافی گذشته فاصله نگیریم وکلیشه های گذشته را دوباره با رنگ و لعابی دیگر بکار گیریم ره به جائی نخواهیم برد.

پرسشهای زیادی هنوز بی جوابند، شما برای این پرسشها جوابی دارید؟

اول اینکه آیا کارگران نیروی خالق مناسبات سیاسی آینده هستند ونقش تعیین کننده ای به عنوان سیاست پردازاندیشه گذار به مناسبات سوسیالیستی را دارا می باشند؟

دوم اینکه تلاش برای گسترش چه فعالیت سیاسی درمناسبات سرمایه داری کنونی (گلوبالیزه) می تواند درپیشبرداندیشه وشکل گیری مناسبات سوسیالیستی مهم باشد؟

سوم اینکه پیگیران اندیشه مارکس یعنی روشنفکران چپ سوسیالیست چه جایگاهی برای خود در تحولات آینده مد نظر دارند؟ آیا خود را هنوز پیشرو، پیشاهنگ یا هدایت گرطبقه کارگرمی دانند؟ یا رسالت تشکیل حزب طبقه کارگر را دارند؟ آیا نمایندگی طبقه خاصی را وظیفه خود می دانند؟

 

در مورد حزب سیاسی

حزب هدف نیست وسیله است. حزب هم بیان تشکل سازمانی یک جریان سیاسی است هم بیان یک روش سیاسی درآینده است. همانندی های ساختاری حزب ودولت نتیجه یک کارکرد درونی مشترک است. تشکل سیاسی که مترصد تسخیرنهاد دولتی و اداره آن است ازسلسله مراتبی پیروی می کند که بتواند کارکرد سیاسی درونی خود را دردولت پیوسته ادامه دهد. نمی توان ساختارحزبی رابگونه ای افقی سازماندهی کرد ومدعی مشارکت درساختار دولتی شد که چارچوبی غیردموکراتیک و عمودی دارد.

سلسله مراتب درنهادهای دولتی ازنخست وزیر ورئیس جمهور، وزیرتا نهادهای زیردست نشان یک تقسیم قدرت ومسئولیت است که درساختار درونی حزب مدعی تصاحب قدرت درشرایط نابرابریهای طبقاتی نیز خود را بازتاب می دهند. طبیعی است که یک حزب سیاسی می تواند مدعی برابرحقوقی اعضای خود باشد ولی مسئله قدرت سیاسی وجایگاهی که فرد درمناسبات قدرت کسب می کند، بسیاری ازمعادلات نظری وادعائی را به هم می زند.

مسئولیت یک فرد دریک حزب با مسئولیتی که دردولت به عهده می گیرد فرق می کند وجایگاه سیاسی او دردولت بدون پیوندهای درونی او با حزب نقش تعیین کننده تری درشکل دهی به گرایش های سیاسی او وموقعیت او در مناسبات قدرت دارد.

احزاب اروپائی نمونه برجسته این تجربیات سیاسی هستند. برپایه این کارکرد سیاسی میان حزب وقدرت دولتی است که احزاب رادیکال و سوسیالیست به مرور از اهداف و امیال اولیه خود فاصله گرفتند و مشارکت درقدرت دولتی هدف فعالیتهای سیاسی این احزاب قرارگرفت.

با دوستی

احسان دهکردی

۰۹.۰۳.۱۴

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند, ۱۳۹۲ ۹:۴۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!