یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
ترس یا هوشیاری؟
انگیزۀ شرکت در مرحلۀ دوم انتخابات دفع شرِ یک جریان به غایت ارتجاعی و خطرناک بود که مثل سرطان در جامعه ریشه دوانده است .ترس از جریان جلیلی و میرباقری...
۲۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جابر حسينى
نویسنده: جابر حسينى
نقش تاریخی هنر و هنرمندان در روند تکامل اجتماعی
تاریخ مبارزات مردمان در گوشه گوشه جهان همواره تجلی‌گاه نقش هنرمندان در روندهای تاربخی و گذرگاه‌های مهم آن بوده است. در مقاطعی از تاربخ سیر تحولات را با تغییرات شگرف...
۲۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران

شتاب در تحلیل یا ارادە برای ندیدن حقیقت

اینکە رژیم جمهوری اسلامی در قبال جنایاتی مثل لیبرتی مسئولیت اصلی را دارد مانع آن نمی شود کە جوانب دیگر مسئولیت‌ها دیدە نشوند. سازمان اکثریت بە مبارزە سیاسی اعتقاد دارد نە بە کینە ورزی کور سیاسی.

انتقاد همیشە خوب است، حتی از نوع شتابزدە و بدون منطق آن؛ بویژە در سرزمین و یا فرهنگی کە اکثریت قریب بە اتفاق بە «تعریف و تمجید» خو گرفتەاند و قدرت سیاسی تنها دوست دارد کە بگویندش او بهترین‌هاست. بنابراین از این منظر باید از مطلب سایت اخبار روز پیشوازی کرد، زیرا شاید همین انتقاد خام، شتابزدە، زورکی، بی منطق و ارادی زمینەای شود برای اندیشیدن دوبارە حول چگونگی امر انتقاد.

باری، در پاراگراف بالا از چندین صفت برای توصیف مطلب اخبار روز در انتقاد از اعلامیە سازمان اکثریت در محکوم کردن جنایت لیبرتی استفادە شدە است. اما برای اینکە این کلمات تنها توصیف نباشند، خوب است بە خود هر دو مطلب یعنی هم اعلامیە سازمان اکثریت و هم مطلب سایت روز نگاهی داشتە باشیم.

 از سایت اخبار روز:

“یک نمونه،‌ بیانیه سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)‌ است که به جای پرداختن به نقش جمهوری اسلامی در جنایات مشابه،‌ بخش قابل توجهی از اعلامیه خود را به انتقاد از سازمان مجاهدین اختصاص داده است.”

از اعلامیە سازمان اکثریت:

” گروهی شیعه موسوم به ارتش مختار (جیش المختار) که طرفدار جمهوری اسلامی است، مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته  است. این دومین حمله به اردوگاه آزادی است. اولین حمله در سپتامبر سال ٢٠١٣ صورت گرفت که در آن ۵ نفر کشته و ده ها تن زخمی شدند. در آنزمان سپاه پاسدارن با صدور اعلامیه ای، مهاجمین به اردوگاه را “فرزندان رشید مجاهدان شهید عراقی” خواند. سازمان مجاهدین این حملات را به حکومت ایران و عوامل آن در عراق نسبت می دهد.”

از سایت اخبار روز:

“در شرایطی که هنوز زمین لیبرتی از خون مجاهدین رنگین است،‌ عدم اشاره به نقش جمهوری اسلامی در چنین جنایاتی و از همه بدتر، اختصاص دادن بزرگترین پاراگراف از پنج بند بیانیه به انتقاد از قربانیان،‌ چه معنایی دارد؟” 

از اعلامیە سازمان اکثریت:

… تا بیش از این شهروندان ایرانی به دست گروه های طرفدار جمهوری اسلامی کشته نشوند.”

اما فراتر از این عدم دقت ها در متن مطلب درج شدە در سایت اخبار روز، چند موضوع دیگر هم هست کە باید به آن‌ها پرداختە شود:

ـ اخبار روز می نویسد “اما هراس از هم صدا شدن با مخالفان جمهوری اسلامی به خاطر جنایتی که در لیبرتی مرتکب شده است،‌ طیفی از سایر اصلاح طلبان رانده شده یا مهاجرت کرده به اروپا و آمریکا تا بسیاری از نیروهای سیاسی اپوزیسیون – فاقد سابقه تعلق به حکومت – را نیز شامل می شود. یک نمونه،‌ بیانیه سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)‌ است”

خود مدیران اصلی سایت اخبار روز هم ازاعضای این سازمان و بنابراین از همان طیف راندەشدگان و یا مهاجرانی هستند (سایت اخبار روز عمدا از کلمە تحقیر آمیز راندە شدە استفادە می کند)، کە بە خارج کشور آمدند، بنابراین خوب است کە این مدیران عزیز این حقیقت را فراموش نکنند.

ضمنا اخبار روز با آوردن کلمات “اما هراس از هم صدا شدن با مخالفان جمهوری اسلامی” عملا انگیزە شکافی کردە است. دقیقا یک موضع گیری کاملا سوبژکتیو کە بعنوان نمونە می توان از آن علیە خود سایت اخبار روز هم استفادە کرد. مثلا می توان گفت کە “اخبار روز از هراس از همصدا نشدن با چپهای تندرو” بە اعلامیە اکثریت می تازد!

ـ اخبار روز می نویسد “رهبران و اعضای سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)‌ با چنین موضعگیری‌هایی نباید تعجب کنند اگر نه تنها مجاهدین، بلکه بسیاری از نیروهای چپ که هیچ ربطی هم به سازمان مجاهدین ندارند، میان خود و سازمان اکثریت فاصله ای بسیار احساس کنند. نباید تعجب کنند اگر بسیاری، برخی از موضعگیری‌های امروز سازمان اکثریت را بازگشت اکثریت به سوی سیاستی بدانند که فداییان اکثریت را در اوایل دهه ۶۰ در کنار جمهوری اسلامی قرار داد،‌ سیاستی که خود این سازمان در کنگره‌های خود بارها از آن انتقاد کرده است.”

اخبار روز از فاصلە بسیار سازمان اکثریت با دیگر سازمانهای چپ می گوید. تعجب برانگیز است! گوئی اخبار روز خود از فاصلە بسیار زیاد میان خود احزاب چپ خبر ندارد. خوب است اخبار روز نگاهی بە نوع ادبیات احزاب چپ دیگر در رابطە با نقد یکدیگر و یا انشعاباتشان بیاندازد، تا تصویر واضح تری از نزدیکی آنان میان خودشان داشتە باشد. در شرایطی کە سازمان اکثریت این استعداد را داشت کە پروژە وحدت را با دو سازمان چپ دیگر و منفردین چپ بە پیش ببرد و در درون خود از انشعابات بیشتر جلوگیری کند، سازمان‌های چپ دیگر عملا شاهد انشقاق و دوری بیشتر از هم بودەاند.

اخبار روز از بازگشت سازمان اکثریت بە اوایل دهە ۶۰ می گوید. عجبا! در آن سال‌ها سیاست رسمی سازمان “پشتیبانی و انتقاد از جمهوری اسلامی” بود، ولی اکنون سازمان اکثریت نە تنها چنین سیاستی را دنبال نمی کند، بلکە بە قول خود اخبار روز، با انتقاد از این سیاست، عملا از آن فاصلە گرفتە است. انتقاد از یک نیروی سیاسی بە معنای پشتیبانی از جریان مخالف نیست، بلکە بە معنای آگاهانیدن جریان مذکور از وظایف و مسئولیت‌هایش می باشد.

آنچە در سازمان اکثریت سیاست و هویت نوین است این می‌باشد کە دیگر همە مسئولیت‌ها صددرصد بر عهدە رژیم‌ها گذاشتە نمی شود، بلکە با بازگشت بە خود نیروهای سیاسی نیز در یک فضای متنوع تر بە تحلیل رویدادها پرداختە می شود. سازمان اکثریت از تصویرسازی‌های صرفا «سیاە ـ سفید» فراتر رفتە است، و بە درک عمیق‌تری از تحلیل رویدادها رسیدە است. اینکە رژیم جمهوری اسلامی در قبال جنایاتی مثل لیبرتی مسئولیت اصلی را دارد مانع آن نمی شود کە جوانب دیگر مسئولیت‌ها دیدە نشوند. سازمان اکثریت بە مبارزە سیاسی اعتقاد دارد نە بە کینە ورزی کور سیاسی.   

 

  

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان, ۱۳۹۴ ۶:۴۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان

نگاره‌ها

ترس یا هوشیاری؟