شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۵

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۵

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!
با گروه اول خوشبختانه، متأسفانه؟ بیش از سی سال است درددل و پرسش بی‌پاسخ داشته‌ام. آنچنان که هر چه بنویسم تکراری است ولی حکم مشهوری در باب ممنوعیت تکرار در...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟
در این‌گونه موارد دوگانۀ کاذبی درست می‌شود به نام اصلاح تدریجی یا براندازی و انقلاب! اما به گمانم میان مسجد و میخانه راهی است و آن تحمیل حق حاکمیت ملی...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …
من در مرحله دوم این نمایش انتخاباتی نیز بر تحریم اصرار می‌ورزم. اما آن گروه از مردم را که به مسعود پزشکیان رأی دادند، درک می‌کنم و اکثریت قریب به...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران

شناخت نیچه، محاکمه یا نقد او؟ فیلسوف، خالق جملات قصار

بیش از یک قرن است که نقد آثار و محاکمه شخصی نیچه در غرب ادامه دارد. گروهی او را نابغه و گروهی دیگر دیوانه‌اش می پندارند. توخولسکی، ژورنالیست ضد فاشیست در سال 1932 نوشت که نیچه مورد استفاده‌ای برای فاشیسم ندارد، چون هر کس می تواند به او استناد کند. بگو به چه نقل قولی نیاز داری تا من از نیچه برایت بیاورم، ازجمله طرفدار آلمانی، ضد آلمان، برای صلح، ضد صلح، برای ادبیات، ضد ادبیات و غیره.

بیش ازیک قرن است که نقد آثار ومحاکمه شخصی نیچه درغرب ادامه دارد. گروهی او را نابغه و گروهی دیگر دیوانه اش می پندارند .توخولسکی، ژورنالیست ضد فاشیست ، در سال ۱۹۳۲ نوشت که نیچه مورد استفاده ای برای فاشیسم ندارد چون هرکس میتواند به او استناد کند، بگوبه چه نقل قولی نیاز داری تا من از نیچه برایت بیاورم، ازجمله طرفدار آلمانی، ضد آلمان، برای صلح، ضد صلح، برای ادبیات، ضد ادبیات، وغیره.

لوکاچ، فیلسوف مارکسیست، نیچه را ایدئولوگ بورژوازی میدانست. اومدعی بود که نیچه اصول توحش را وارد رشته فلسفه نموده است، چون اصول اخلاق ماکیاولیستی اش ضد اخلاقی است. لوکاچ درسال ۱۹۶۲ درمقاله ” نابودی عقل ” نوشت که اصول فاشیسم روی جریانات خرد گریزی مانند نیچه، شلینگ، شوپنهاور، زیمل واشپنگلر قراردارد. آدرنووهایدگر، نیچه را پیشگوی فاشیسم میدانستند.  ارنست یونگر، ادیب آلمانی، نیچه را دارای ظرفیت واستعداد ضد فاشیسم میدانست.

   لوکاچ میگفت که ایدئولوژی بدون تقصیر وجود ندارد، نیچه گرچه فاقد سیستم فلسفی خاص است ، او ولی از آغاز ضد دمکراسی وسوسیالیسم بود. فرانس مهرینگ، منتقد مارکسیست، نیچه را فیلسوف مد روز بورژوازی میدانست. وی میگفت که فرمول نیچه – فاشیسم تنگ است، آنرا باید به فرمول نیچه – امپریالیسم گسترش داد. آدرنواخلاق ضد اخلاقی نیچه را جوابی به مسائل قرن ۱۹ اروپا مانند رشد داروینیسم واشاعه مسیحیت ارتجاعی می دانست. او اخلاق انسان برتر وابرمرد نیچه ای را داروی مناسب نیهلیسم قرن ۱۹ غرب میدانست. ایدههای عرفانی مرتاضی وقناعت پیشه نیچه نیزمناسب جنون جامعه مصرف و مازاد تولید و اقتصاد سود سرمایه داری در قرن بیست شد.

نیچه، مسیحیت ویهودیت را دلیل ابتذال اروپا تا قرن ۱۹ می دانست. هایدگر در یک مقاله ۳۰ صفحه ای در سال ۱۹۳۶ با عنوان ” نیچه و فاشیسم ” مدعی شد که کتاب ” اراده قدرت ” نیجه نیز موجب جنگ جهانی گردید، چون نیچه اهمیت غریزه حیوانی وعقل انسانی را که موجب خشونت می شوند ، مساوی می دانست.  

نیچه میگفت که هرایدئولوژی اخلاقی به نیهلیسم میرسد. میان زندگی بیولوژیک و زندگی فرهنگی باید فرق گذاشت. اشتباه نیچه آنجاست که نژاد را ناقل تمدن میدانست، درحالیکه نژاد یک مفهوم بیولوزیک وحیوانی است که اجازه شناخت نمیدهد. از نژاد باید یک معنی وتعریف فرهنگی نمود. اخلاقگرایی گاهی نوعی بی اخلاقی است. اگر نیچه با قرن ۱۹ ونظام گری دولت پروس مبارزه میکرد، هیتلر با جمهوری وایمار و سوسیال دمکراتهای حاکم در آن مبارزه می نمود.

فاشیسم ازآغاز خود را در رقابت با بلشویسم می دانست. لوکاچ آنرا تهدیدی برای سوسیالیسم می دانست. منقدین لیبرال، فاشیسم را شبیه بلشویسم معرفی میکنند، چوندرنظرآنان درهردو یک ایدئولوژی حاکم بود، یک حزب پوپولیستی وجود داشت،  یک سازمان امنیت مخوف آدم ربایی میکرد، و غیره.

   دردادگاه نورنبرگ بعد از پایان جنگ جهانی دوم ، در کنار نیچه، فلسفه جنگ هگل نیز به محاکمه کشیده شد چون او گفته بود که درطبیعت، اختلافات با کمک جنگ و مبارزه و نبرد حل میشوند، اختلاف میان دولتها را نیز نمیتوان با کمک اخلاق حل نمود. هگل همچون شیلر گفته بود که تاریخ جهان، دادگاه جهان است. با این وجود شباهت نیچه بیشتر به ارنست یونگر واشپنگلر است تا به نازیسم.  ازطرف دیگرنیچه همچون معلم پیشین اش، توماس هابس،  به فردگرایی وخودپرستی اخلاقی انسان ، باورداشت. نیچه مبلغ یک رادیکالیسم تاریخی است. اومیگفت دراروپا ارزشهای یهودی ودینی سرانجام برارزشهای فرهنگ رومی غالب شده اند.

نیچه دولت را تصوری از تضمین قدرت وتعالی خواهی می دانست. وی به تقلید ازافلاتون وبا اشاره به ناپلئون میگفت که درسیاست. دولتمردان باید هنرمند و هنرمندان باید سیاستمدار باشند. این نظر او را امروزه استتیک نمودن ساست می نامند. افلاتون میگفت که به قدرت رسیدن دولتی خاص، خود هدف نیست بلکه تهیه امکانات برای یک زندگی عالی و متعالی، هدف است.

جنتیل ایتالیایی، فاشیسم را نوعی ایده آلیسم نامید چون آن به ارزشهای ایده آلیستی مانند خانواده، تمدن،  میهن، روح انسانی وغیره اهمیت می دهد. از طرف دیگر فاشیسم مبلغ فرهنگ اخلاق شهادت و قربانی و خشونت است، چون انسان باید همیشه آماده خودکشی و از جان گذشتگی باشد. درفلسفه یونان باستان وقتی از اصول ورعایت اخلاق سخن می آمد، بردهها را مستثنی میکردند وآدم حساب نمی نمودند. به این دلیل عقیده به دو نوع اخلاق، سرانجام به ضد اخلاق میرسید و از این طریق اخلاق به سیاست مبدل می شد. آنها حتی آدم جانی را انسانی قوی میدانستند که به یک بیماری دچار شده.

نیچه مینویسد که وظیفه دولت آنست که شرایطی ایجاد کند که نوابغی مانند نابغه نظامی، فلسفی، علمی، هنری وغیره درآن رشد کنند. او به حکومت الهی جهانی باور داشت که رهبرش مانند ناپلئون هم خدایی انسانی وهم انسانی خدایی است. برای نیچه ناپلئون انسانی است ایده آل چون او ترکیبی است از نبوغ ابرمرد و خشونت حیوانی. متفکرین بورژوایی فلسفه سیاسی افلاتونی نیچه را فلسفه استتیک سیاسی می نامند. امروزه اشاره می شود که فاشیستها معمولا میدانند که چگونه بقدرت برسند ولی نمیدانند که چگونه از قدرت در خدمت مردم استفاده کنند. کاتولیک گرایانی مثل نیچه خواهان شخصیت هایی بودند که ترکیبی باشند ازسزارومسیح. هیتلر، موسولینی واستالین هرسه کاتولیک بودند. هیتلر، موسولینی و نیچه طرفدار فرهنگ یونان و روم باستان بودند. موسولینی مانند نیچه به مطالع عمیق آثار افلاتون، ارسطو، وسیسرو پرداخت. نیچه مدعی بود که بعد از پاکسازی یهودیان در اروپا، سیاست دوباره به متافیزیک باز می گردد. از طرف دیگر او نیز گفته بود که از ترکیب دو نژاد آلمانی و یهودی در اروپا باید یک نژاد حاکم و ارباب بوجود آید که برجهان حکومت نماید.

نازیها خواهان حکومت تک حزبی با کمک ابزار حتی تروریستی بودند. آنها ایمانی عجیب به رسالت سیاست داشتند تا به رسیدن اهداف اجتماعی . نیچه میگفت تا زمانی که آخوندهای مسیحی انسان متعالی بحساب آیند به انسانهای دیگر توهین شده است، ولی من قول میدهم که یکروز مردم برای روحانیون مسیحی پشیزی ارزش قائل نخواهند شد.

در نظرفاشیسم، هستی وواقعیت باید ازعقیده وایمان تقلید کند ونه برعکس. به سبب تجدید نظر مارکسیستها درباره نیچه ، آثار وی از آغاز درغالب کشورهای بلوک شرق سابق ممنوع شده بودند.

 

تاریخ انتشار : ۲۹ آبان, ۱۳۹۱ ۵:۴۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟

تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)

سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!

ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟

بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …