شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷

شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!
غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!
...اگر کشته شدن باعث تقویت می‌شود، چرا برای قوی‌تر شدن نباید خودمان را به کشتن بدهیم؟ چرا برای تقویت ارتش‌مان، آن را به ارتش یک کشور دیگر تبدیل نکنیم تا...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ا. م. شیری
نویسنده: ا. م. شیری
نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!
همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!
پدیده ممنوعیت از پرواز در غرب موردی آشناست و عمدتا بعد از عملیات القاعده در سال ۲۰۰۱ به سپهر عمومی راه یافت. بویژه در ایالات متحده لیست هایی بوجود آمد...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

علیه تفرقه

چرایی وجود چنین تفکری درمیان جریانات تمامیت خواه کشورقابل درک وتحمل است، که صد البته آنان به شکل بنیادین ازعقل جمعی گریزانند، ولی چه می شود که افرادی که سودای راهبری جامعه به سمت "دموکراسی" و "تحزّب" و "توسعه جامعه مدنی" را دارند وتوسعه "تعامل در روابطِ" افراد جامعه هدفِ خود را دغدغه می دانند، الگوی رفتاریشان شباهتی بی همتا به "تفرقه افکنان" پیدا می کند

 

alimoini84@gmail.com

“تفرقه بیانداز و حکومت کن”؛ چند بار این نقل قول را شنیده اید؟ چند بار با نمونه عینی آن، چه در قالب نیروهای حاکمیت و چه در اجتماع اطرافتان برخورده اید؟ شاید باید پرسید چند مرتبه احتمالا خودمان به منجلاب این ایده برای پیشبرد و مدیریت اهدافمان افتاده ایم؟

 در تعاریف”تفرقه بیانداز و حکومت کن”را این گونه تصویر کرده اند: استراتژی جامع سیاسی، نظامی و اقتصادی برای به دست آوردن قدرت و حفظ آن از راه شکستن یک قدرت متمرکز به قطعات کوچکتری که هر یک به تنهایی قدرت کمتری از اجرا کننده‌ این استراتژی دارند.

در این شیوه مدیریتی، اتحاد، همبستگی، تعامل و واژگانی از این دست عباراتی است که بر بدن مجری آن کهیر می رویاند.در برابر کمک به ترویج بی اعتمادی، کینه، چند دستگی، عداوت و خصومت در میان افراد زیرمجموعه ـــ برای جلوگیری از “اتحاد” و همبستگی ایشان و فروپاشی قدرت کاذب آن مدیر ـــ از ویژگی هایی است که نظریه پردازان و مریدان این مسلک شوم به آن معتقدند و برای ترویج آن تلاش می کنند.

به قطع و یقین لازمه گرفتن قدرت و حفظ آن دردیدگاهِ عدّه ای تضعیف وتحلیل پایگاه فکری وعملیاتی دیگران است؛ دیدگاهی که هرنگاه متفاوت ومنتقد، هرنیروی جدا از خود و چه بسا همفکر را برنمی تابد، وآن را تهدیدی برای خود وارکان قدرتش می داند. امّا به کارگیری این شیوه اداره مجموعه، مضرات غیر قابل جبرانی به دنبال دارد که از قضا نقطه هدف و آرامش فاعل این شیوه است.

بکارگیری هرگونه سیستم مدیریتی، در جهت اصلاح برخی روش ها و ارتقای سطح کیفی یک مجموعه، قطعاً منجر به ایجاد برخی فاصله های نه چندان عمیق میان اعضای آن مجموعه خواهد شد. اما آیا این شیوه “مدیریتِ رفتارِ” مجموعه، که نتیجه ذاتی آن ایجاد گسست بین ساختارهای آن گروه، به قصد عدم اتحاد علیه مدیر ناکارآمد وعیان شدن ضعف های مدیریتی ایشان است، شایسته اداره مجموعه ای ازفعالین سیاسی و نیروهای نخبه تشکیلاتی است، که قرار بر این بوده و هست که در نهادینه کردن دموکراسی و تعمیق حقوقِ حقه مردم در بطن جامعه و ارتقا و پیشرفت آن به سمت استانداردهای جهانِ متجدد امروز ، یاری رسان جامعه باشند؟

چرایی وجود چنین تفکری درمیان جریانات تمامیت خواه کشورقابل درک وتحمل است، که صد البته آنان به شکل بنیادین ازعقل جمعی گریزانند، ولی چه می شود که افرادی که سودای راهبری جامعه به سمت “دموکراسی” و “تحزّب” و “توسعه جامعه مدنی” را دارند وتوسعه “تعامل در روابطِ” افراد جامعه هدفِ خود را دغدغه می دانند، الگوی رفتاریشان شباهتی بی همتا به “تفرقه افکنان” پیدا می کند.

آیا مدیریت لایه های میانی و پایینی جریان های سیاسی با شیوۀ “تفرقه اندازی” ودر نتیجه پیدا شدن قدرتی خاص دروجود شخص تفرقه انداز با قابلیت “نوچه پروی”، مسیری را ترسیم خواهد کرد که درآن ما و آینده سیاسی احزاب و تشکیلات ما به سمت بهبود و دموکراسی گام بردارد؟

این شیوه به جد دلیلی است دال بر دم صداقت و راست گفتاری فردی که اصرار دارد با تفرقه اندازی و گسترش حوزه نفوذ خود و با پیدا کردن قدرت کاذب و غیر واقعی، خلل وضعف شخصیتی اش را در راستای تمامیت خواهی جبران و بهبود بخشد.

درشرایط فعلی وگشایشی که تصور می شود به واسطه پیروزی دکترروحانی درفضای سیاسی کشور حاصل شود، چه نیکو است که بدنه تاثیرگذارفعالین سیاسی کشوربا نیم نگاهی به گذشته ای که تجربه هایی فراوان از شکستِ ناشی ازعدم انسجام را در کارنامه خود دارد، این بار و یکبار برای همیشه، درجهت ترمیم و بهسازی ساختار سیاسی اصلاح طلبان کشور ورسیدن به الگویی شفاف وکارآمد برای رسیدن به “اجماع” دربزنگاه های آتی که نیاز دوباره به عقل جمعی دارد، قدمی بزرگ و شایسته بردارند. باتوجه به واقعیات حاکم بر جریان اصلاح طلب و تحول خواه، اذعان دارید که این مهم جز به دست توانمند جوانان فعال بر نمی آید. عدم حصول این دستاورد برای نیروهای اصلاح طلب واعتدال گرا و در نبود یک جریان واحد ومتّحد، قدرت گرفتن فرصت طلبان بی هویتی است که زمین بازی را تنها وتنها درجهت پیشبرد اهداف شخصی ومنفعت طلبانه خود، به هم خواهند زد.

دراین یادداشت تلاش خود را کردم بنا به نیتی که دارم و آن تلاش فرد فرد ما برای انسجام وجلوگیری از شکست های احتمالی درآینده ای نه چندان دور است، بیشتر وارد جزییات نشوم؛ جزییات وحوادثی که این مدت درحال وقوع است و از قضا پس از پیروزی درانتخابات شدت گرفته است. پیروزی اصلاح طلبان، نه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، بلکه تداوم این پیروزی ها درآینده به قصد نهادینه کردن مبانی نظری اصلاح، پیشرفت، توسعه واعتدال در جامعه است.

تا برسرگورخصم دست افشانیم      ای دوست بیا سرود وحدت خوانیم

تکرار خطا دوباره ما را نسزد         ما عاقبت تفرقه را می دانیم

 

تاریخ انتشار : ۲۵ تیر, ۱۳۹۲ ۷:۳۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)