پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

علیە قوانین ضد دمکراتیک انتخاباتی، برای احقاق حقوق شهروندی

از حکومتی کە تحمل فعالیت های سندیکای و صنفی را ندارد، سندیکاهای کارگری را سرکوب و رهبرانشان را بە زندان های طولانی محکوم و بعضی هایشان را بە سبک و سیاق دیکتاتوری های لاتینی پیشین سربە نیست می کند، چگونە انتظار می رود کە راە را برای ورود نمایندگان واقعی کارگران بە مجلس قانون گزاری مسدود نکند؟

خبرگزاری “ایلنا” در هفتە گذشتە ضمن اعلام خبر برگزاری گردهم آیی دبیران اجرایی تشکل فرمایشی “خانە کارگر”در “شهر ری” بخش هایی از سخنرانی های تعدادی از آنها منجملە گزیدە هایی از سخنان علیرضا محجوب دبیر کل مادام العمر این تشکل فرمایشی را منتشر کرد.

در این گردهم آیی کە بنا بر اظهارات محجوب، حسین کمالی و حسن صادقی،بە نظر می رسد بە واقع در ارتباط با انتخابات آتی مجلس و با هدف فعال کردن این تشکل در زمینە انتخابات و بە قصد جلب کارگران بە شرکت در انتخابات و کسب آرای آنان تشکیل شدە بود، ضمن اشاراتی بە پارەای مطالبات صنفی کارگری، برخی سیاست های حکومت و تا حدودی نیز دولت را مورد انتقاد قرار دادند، ولی بە رسم معمول نە حاضر بە محکوم کردن سرکوب و بی پاسخ گذاشتە شدن اعتراضات و مطالبات کارگری شدند و نە کلمەای در تائید اعتراضات و اعتصابات بر زبان آوردندند و نە رهنمودی بە کارگران دادند، بعضا نیز، مانند حسن صادقی در لفافە از سیاست ضدکارگری حکومت حمایت کردەاند.

جالب اینکە همە آنها از تغییرات ضد کارگری بعمل آمدە در قانون کار و تامین اجتماعی در سخنرانی هایشان انتقاد کردەاند،اما هیچ کدام شان از نە تنها از وزیر کار کە سهم بزرگی در از میان برداشتن قوانین حمایتی و تامین اجتماعی داشتە و دارد کوچکترین انتقادی ننمودەاند، بلکە تلویحا از او نیز بخاطر کارهایش تقدیر و تشکر و حمایت هم کردند!

مجموعە سخنانی کە در این گردهآیی گفتە شد بە روشنی نشان می دهد کە دغدغە شرکت کنندگان نە مشکلات و گرفتاری های کارگران، بلکە، منافع خود این اشخاص و تثبیت آن در آیندە بود.

محجوب اما در سخنرانی خود کە عمدتا در ارتباط با انتخابات مجلس بود، علت تصویب لوایح و قوانین ضد کارگری در مجلس را بە علت شرط داشتن مدرک کارشناسی برای نامزدهای نمایندگی و نبود نمایندگان طرفدار کارگر در مجلس بە خاطر شرط نامبردە دانست

او در عین اذعان بە مسدود شدن قانونی راە ورود کارگران بە مجلس، کە تنها بخشی از علت است، بدون اشارە بە عوامل بازدارندە دیگر، بە شرح وضعیت کنونی اکتفا کرد و راە حلی ارایە نداد.

در اینکە شرط مورد اشارە محجوب نیز یکی از شروط قوانین انتخاباتی ضد دمکراتیک تحمیل شدە حکومت است کە بطور مضاعف برای جلوگیری از ورود نمایندگان کارگران بە مجلس در نظر گرفتە شدە، البتە شک و شبهەای وجود ندارد. ولی موضوع این جاست کە کم نبودە و نیستند زنان و مردان تحصیل کردە ای کە مدرک کارشناسی و بالاتر از آن را داشتە و دارند و بنوعی جزء مزدبگیران و یا مدافعان حق و حقوق آنها بودە و هستند، و در دورە هایی نیز نامزد شدەاند ولی با این وجود رد صلاحیت شدە و مانند آقای محجوب شانس نشستن بر صندلی مجلس را هرگز نیافتەاند.

مگر آقای محجوب نمی بیند کە هم اکنون نیز شورای نگهبان پیشاپێش دارد بە آنهایی کە هم شرایط قانونی لازم را دارند و هم در روزگاری نە چندان دور جزء نیروهای وفادار و مدافع نظام بودەاند، مرتب زنهار باش می دهد تا برای انتخابات پیش رو کاندیدا نشوند؟

از حکومتی کە تحمل فعالیت های سندیکای و صنفی را ندارد، سندیکاهای کارگری را سرکوب و رهبرانشان را بە زندان های طولانی محکوم و بعضی هایشان را بە سبک و سیاق دیکتاتوری های لاتینی پیشین  سربە نیست می کند، چگونە انتظار میرود کە راە را برای ورود نمایندگان واقعی کارگران  بە مجلس قانون گزاری مسدود نکند؟

همە اعضای کانون صنفی معلمان کە در زندان هستند تحصیلات عالی دارند، این امر در مورد روزنامە نگاران و مسولین انجمن روزنامە نگاران، زنان زیادی کە معترض محروم شدن از حق انتخاب شدن هستند، وکلا، استادی در نظام اسلامی دادن آدرس غلط بە کارگران است.

آقای محجوب و رفقایش این مساتل را خوب می فهمند، ولی با گفتن بخشی از حقایق می کوشند بر حقایق مهمتر پردە بکشند. دلیلش هم سادە است، تشکیلات “خانە کارگر” خودش یک الگوی تمام عیار از حکومت با تمام خصوصیات و ویژگی های آن است و بە طبع آن چاقو دستە خودش را نمی برد.

اگر غیر از این بود محجوب، کمالی و حسن صادقی ها لاجرم در نظام اسلامی سرنوشت بهتری از بداغی ها، شاهرخ زمانی ها، عبدل فتاح ها، عبدی ها، سحرخیزها، صالحی ها، عظیم زادەها، مددی ها و مدنی ها …نمی داشتند.

از همین روی ست کە، انتقادات و خود محجوب ها از طرف رژیم تحمل می شوند، چون اولا هنوز همچنان جزء خودی های  نظام باقی ماندەاند، ثانیا هیچوقت علیە مقررات ظالمانە و ضد کارگری اقدام عملی نکردەاند،و خودشان نقش همدست حکومت و کارفرمایان را داشتە و دارند،  ثالثا برای بە بیراە بردن اعتراضات میتوانند از آنها همچنان کمک بگیرند و رابعا در مراودات داخلی و خارجی می توانند بگویند، کە گویا کارگران ایران در پارلمان نمایندە دارند و در تهیە و تصویب قوانین نقش دارند.

 اما گذشتە از اینها، کارگران ایران نیز  می خواهند مانند کارگران بسیاری از کشورها سندیکاها و احزب خاص خودشان را داشتە باشند و نمایندگان واقعی خودشان را بە پارلمان بفرستند و در تدوین قوانین مشارکت و بە سود منافع و حقوق خودشان و سایر زحمتکشان اثر بگزارند. نتیجاتا این رژیم است کە بە اشکال مختلف مانع حضور نمایندگان کارگران در مجلس قانون گزاری می شود.

 در انتخابات آتی نیز پیشاپیش با نظر داشت تشدید موج سرکوب فعالین کارگری و مدنی، اگر مردم اعتراض بیشتری نکنند و یا حوادث غیر مترقبەای پیش نیاید، بە نظر می رسد کە شرایط انتخاب شدن حتی برای غیر کارگرها و بخشی از خودی های پیشین بدتر از گذشتە شود و هموارە با سختر کردن شرایط نامزدی در انتخابات راە ورود کارگران را دشوارتر می کند.

اما بە رغم اینها کارگران و مزدبگیران نبایستی در مقابل این حق کشی آشکار بە آسانی از حقوق انتخاباتی شان بگذرند و بدون مبارزە برای تغییر این وضع اجازە دهند تا نمایندگان جریانات ضد کارگری کرسی های مجلس قانون گزاری را در این دور بە سهولت غصب کنند و قوانین ضد کارگری دیگری را بر کارگران و مزدبگیران تحمیل و ثروت ها و درآمدهای جامعە را بە خود اختصاص دهند.

مبارزات صنفی در شرایطی، کە کارگران با هجمەهای همە جناح حکومتی قرار دارند و پایمال سازی حقوق کار فصل مشترک همە آنهاست برای تغییر وضحع بە تنهایی کارساز نیست.  برای رهایی از وضعیت دشوار موجود، و پس راندن تعرض رژیم لازم است مبارزات صنفی با رشتەای از مطالبات سیاسی اساسی کە تحقق مطالبات کارگران بدون انجام آنها  میسر نیست، پیوند زدە شوند، و کوشش شود از این طریق گشایشی حاصل شود و کارگران بدین وسیلە در روند تحولات سیاسی بە سود بهبود حقوق خودشان اثر بگزارند.

بە راە انداختن یک کارزار سیاسی علیە قوانین ضد دمکراتیک انتخاباتی و نظارت استصوابی `با توجە بە نزدیکی زمان انتخابات مجلس بە نظر می رسد در حال حاضر فرصتی است کە فعالین کارگری و تشکل کارگران و مزدبگیران می توانند با استفادە از آن هم خواستار لغو موانع انتخاب شدنشان بە مجلس شوند و هم در لوای آن دیگر مطالباتشان را بیان کنند.

کاندیداد شدن نمادین کارگران و معلمان زندانی و فعالین سرشناس کارگری همراە با اعلام برنامە برای نمایندگی در مجلس، و فعالیت حول آن در واقع هم بە چالش کشیدن قوانین ضد دمکراتیک و نظارت استصوابی است و هم اعلام آمادگی مستقلانە نماینگان کارگری برای حضور مشخص سیاسی است. مسلما یک چنین حرکتی گذشتە از واکنش های رژیم بازتاب گستردە اجتماعی خواهد داشت و تلاش بیت رهبری وپاسداران استبداد و ارتجاع و استثماربرای حفظ شرایط امنیتی را کە کارگران بیشترین آسیب را از آن می بینند و حاکمان بیشترین بهرە را از آن می برند دشوار خواهد کرد

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا