چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

فاصله‌گیری از سیاست “تنش‌زدائی” و باز گشت به سیاست “تنش‌زائی”

رويکرد به سياست "تنش زائي" مناسبات جمهوري اسلامي با بريتانيا را نيز تخريب کرده است. بازداشت سه قايق دولت انگليس توسط سپاه پاسداران و نشان دادن سربازان و ملوانان انگليسي در حالي که چشم‌هايشان بسته شده بود و تظاهرات حزب‌الهي‌ها در ماه‌هاي اخير در برابر سفارت انگلستان در تهران، به سردي مناسبات دو کشور منجر شده است.

رویدادهای چند هفته گذشته نشان از تغییر مبنای سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد. سیاست “تنش زدائی” در مناسبات با کشورهای منطقه و جهان که مبنای سیاست خارجی دولت خاتمی از دوم خرداد باین سو بود، با پیروزی محاظه‌کاران در انتخابات اول اسفند ماه، بتدریج رنگ می بازد و سیاست “تنش زائی” و نگرش ایدئولوژیک به امر دپیلماسی پررنگ می‌شود.
بارزترین نمود آن به تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی به از سرگیری تولید سانتریفوژهای اورانیم برمی‌گردد. مقامات جمهوری اسلامی که سال قبل بعد از مذاکره با وزیران خارجه سه کشور اروپا (فرانسه، آلمان و انگلیس)، تولید دستگاه‌های سانتریفوژ را متوقف کرده بودند، بدنبال صدور قطع‌نامه شورای حکام، اعلام نمودند که تولید آنها را از سر میگیرند(از دستگاه‌های سانتریفوژ می‌توان برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کرد). سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اروپا و کارشناسان آژانس انرژی اتمی بر این عقیده‌اند که ایران بخش مهمی از اطلاعات مربوط به برنامه های اتمی خود را پنهان میکند و بصورت مخفیانه به غنی‌سازی اورانیم می‌پردازد.
اما مسئله فراتر از تصمیم اخیر جمهوری اسلامی است. گرایش در حکومت جمهوری اسلامی تقویت شده است که در اساس مخالف پیوستن ایران به پروتکل الحاق و خواهان تداوم برنامه‌های قبلی در زمینه پروژه اتمی است تا جائیکه ایران بعنوان دارنده بمب اتمی در سطح جهان پذیرفته شود. دری نجف‌آبادی وزیر سابق اطلاعات و رئیس دیوان عدالت اداری آشکارا میگوید: “آمریکا و اروپا چه بخواهند و چه نخواهند باید بپذیرند که جمهوری اسلامی در باشگاه هسته‌ای جهان قرار گرفته است”. روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سرمقاله خود خطاب به نمایدگان می نویسد: “با تصویب قطعنامه دیروز توسط شورای حکام، حجت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تمام شده است. اکنون هیچ تردیدی در اهداف سلطه‌جویانه آمریکا و اروپا باقی نمانده است. تصویب پروتکل الحاق، اقدام علیه منافع و مصالح ملت خواهد بود و نمایندگان مجلس هفتم باید با قاطعیت تمام این پروتکل را رد کنند و با این اقدام انقلابی خود تو دهنی محکمی به بیگانگان سلطه طلب و زیاده خواه بزنند”. تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس هفتم با روزنامه جمهوری اسلامی هم نظر هستند.
فاصله گیری از سیاست “تنش زدائی” و از سرگیری تولید دستگاه‌های سانتریفوژ، بمعنی آغاز چالش جدید با اروپا و آمریکا است. پنهان داشتن بخشی از برنامه‌ها از چشم بازرسان بین‌المللی انرژی اتمی و چالش با آمریکا و اروپا، گرایشی را تقویت خواهد کرد که می‌خواهد موضوع پروژه اتمی جمهوری اسلامی را به شورای امنیت کشانده و ایران را مشمول تحریم‌های اقتصادی سازد.
مسئله حقوق بشر نیز موضوعی بود که بر مناسبات جمهوری اسلامی با غرب تأثیر منفی گذاشت. اتحادیه اروپا بعد از بازگشت هیئت حقوق بشر از ایران در یک اقدام بی‌سابقه، اطلاعیه شدیداللحنی در اعتراض به شرایط نابسامان زنان، اقلیت‌های مذهبی، مطبوعات، آزادی قلم و بیان، زندانیان عقیدتی و سیاسی صادر نمود.
رویکرد به سیاست “تنش زائی” مناسبات جمهوری اسلامی با بریتانیا را نیز تخریب کرده است. بازداشت سه قایق دولت انگلیس توسط سپاه پاسداران و نشان دادن سربازان و ملوانان انگلیسی در حالی که چشم‌هایشان بسته شده بود و تظاهرات حزب‌الهی‌ها در ماه‌های اخیر در برابر سفارت انگلستان در تهران، به سردی مناسبات دو کشور منجر شده است.
اما مسئله مهمتر تلاش بی‌وفقه و گسترده جمهوری اسلامی برای نفوذ در عراق است. جمهوری اسلامی تمام نیروی خود را بکار گرفته است تا بعنوان یک بازیگر فعال در امور داخل عراق نقش ایفا کند و برنامه‌های خود را در آنجا پیش ببرد. در این ارتباط سران حکومت پیگیرانه و بی سرو صدا به ایجاد شبکه‌های گسترده در عراق و برقراری مناسبات با جریان‌ها و گروه‌های مختلف میان سیاسیون و محافل مذهبی دست زده‌اند. رژیم حاکم با صرف میلیون‌ها دلار برای جذب عناصر شناخته شده و تأثیرگذار حرکت می‌کند.
به گفته مقامات آمریکائی طیف وسیعی از شخصیت‌ها و افراد تأثیرگذار عراق شامل چهره‌هائی هم چون “علی سیستانی”، عناصر تندرو هم چون “مقتدی صدر”، سیاسیون غرب‌گرائی هم چون “احمد چلبی” و سازمان‌هائی نظیر “مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق” را می‌توان در زمره اهداف اصلی سران جمهوری اسلامی برشمرد. بگفته این مقامات، تهران هم چنین در حال توسعه پیوندهای خود با سران قبایل، گروه‌های متنفذ داخلی، بزرگان محلی، احزاب سیاسی از طریق در اختیار گذاشتن انواع کمک‌های مادی با هدف تقویت نفوذ خویش در عراق است.
آنچه مشخص است سرمایه‌گذاری عظیم گردانندگان جمهوری اسلامی در عراق برای استقرار دمکراسی در این کشور نیست، بلکه برای تأمین مقاصد خود است.
نفوذ گسترده جمهوری اسلامی در عراق از یک سو حساسیت کشورهای عربی را برانگیخته است و از سوی دیگر موجب شده است که دولت آمریکا برای مهار جمهوری اسلامی بر تحرکات خود در سطح بین‌المللی و منطقه بیفزاید.
در کنفرانس کشورهای سران عرب که چند هفته قبل برگزار شد در قطعنامه پایانی بر عزم کشورهای شورای خلیج فارس برای تصرف سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تاکید شد. بدنبال برگزاری این کنفرانس بطور محسوسی تحرکات سیاسی ـ نظامی افزایش یافت. ملاقات سفیر آمریکا در امارات متحده عربی با شیخ خلیفه بن زاید در ابوظبی و شرکت او در کلوپ فرماندهان نیروهای مسلح امارات، بازدید فرمانده نیروی دریائی آمریکا از قطر و ملاقات با رئیس ستاد مشترک این کشور، آزمایش موشک زمین به هوای “هوک” توسط نیروهای نظامی بحرین و مسافرت امیر قطر به آمریکا و ملاقات با مقامات بلند پایه این کشور، نمونه‌ای از این تحرکات است.
هدف از این تحرکات سیاسی ـ نظامی هم چنانکه لورنس کروپ استراتژیست مرکز آمریکائی پیشرفت در مرکز مطالعات سیاسی ـ استراتژیک امارات متحده عربی اعلام کرد، متوجه جمهوری اسلامی است. او گفت: “آمریکا به هیچ وجه به نیروهای مخالف خود اجازه نخواهد داد بر منطقه و حتی جزئی از آن مسلط باشند. در تمام جهان، هیچ جائی پیدا نمی‌شود که از لحاظ امنیتی برای آمریکا مهمتر از خلیج باشد”. و افزود: “آمریکا باید از سیاست‌های امنیتی خود و هم‌پیمانان خود در منطقه خلیج در برابر کشورهای عضو شرارت از جمله ایران که برخوردار از سلاح کشتار جمعی است و یا سعی دارد از آن برخوردار شود، حمایت کند”.

وضعیت جدید
جمهوری اسلامی دریافته است که وضعیت جدیدی در منطقه بوجود آمده است که متفاوت از زمان حمله به آمریکا به عراق است. از یکسو آمریکا و متحدینش مجبور به عقب نشینی از عراق شده و اداره امور این کشور را بدولت انتقالی سپرده‌اند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی توانسته است که جای پای محکمی در عراق پیدا کند. حاکمیت ایران به این یقین رسیده است که دولت بوش تجربه عراق را تکرار نخواهد کرد و لذا حمله نظامی به ایران منتفی است.
حاکمیت ایران برآنست که با برگ عراق با آمریکا و اتحادیه اروپا بازی کند و با اتکا به نفوذ گسترده خود در عراق، فشار غرب را در ارتباط با پروژه اتمی و نقض حقوق بشر خنثی سازد.

مناقع ملی یا ایدئولوژی؟
در سال ۱۳۷۶ محمد خاتمی در شرایطی بر مسند ریاست جمهوری نشست که جمهوری اسلامی در بحرانی‌ترین وضعیت در عرصه سیاست خارجی بسر می‌برد. بعد از برگزاری دادگاه میکونوس، کشورهای اروپائی سفرای خود را از ایران فراخوانده و گفتگوهای انتقادی خود را با ایران قطع نموده بودند. در آن سال‌ها، جمهوری اسلامی در سطح جهانی و منطقه منزوی شده بود و چشم‌اندازی برای خروج از “بحران دیپلماتیک” مشاهده نمی‌شد.
خاتمی با برنامه “تنش زدائی” در عرصه سیاست خارجی وارد میدان شد و نظر مساعد اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه را جلب نمود. مصاحبه خاتمی با خبرنگار شبکه سی.ان.ان فضای مساعدی را بین دو کشور ایران و آمریکا بوجود آورد.
اما بتدریج مشخص شد که عوامل تأثیرگذار و کانون تصمیم‌گیری در سیاست خارجی بیرون از دولت خاتمی است. لذا حرکتی که آغاز گردید، کند شد و در ماه‌های اخیر روند بازگشت را طی نمود.
قبل از دوم خرداد تفکر ایدئولوژیک و صدور انقلاب اسلامی بر سیاست خارجی کشور حاکم بود. تروریسم با سیاست خارجی کشور درآمیخته بود. از دوم خرداد باینسو جنبه ایدئولوژیک در سیاست خارجی کم رنگ شد و تا حدودی منافع ملی مبنا قرار گرفت. اما امروز بار دیگربعد از ۷ سال نگرش ایدئولوژیک به دیپلماسی مطرح می‌شود آنهم از جانب کسی که برای ریاست جمهوری دوره بعد خیز برداشته است. علی لاریجانی میگوید: “عده‌ای این امر که تفکرات ایدئولوژیک بر سیاست خارجی ما حکمفرما باشد نکوهش می‌کنند. این سوتفاهم است که این افراد دارند و ما در زمانی که در سیاست خارجی خود با توجه برایدئولوژیک عمل کرده‌ایم، موفق‌تر بودیم”. به باور لاریجانی و هم‌فکرانش ، مشکلات سیاست خارجی “ایدئولوژی زدائی” از سیاست خارجی است. او می‌گوید: “ما بعنوان نظام اسلامی که تفکراتمان برخاسته از آرمانهای اسلامی است، باید تئوری‌های خود را متناسب با آرمان‌های اسلامی انجام دهیم ولی متأسفانه در عمل و استراتژی‌ها، این امر را شاهد نبودیم”.
منافع ملی چراغ راهنمای سیاست خارجی اکثر کشورهای جهان است و نگرش ایدئولوژیک به مقوله دیپلماسی، مختص رژیم‌های تمامیت‌خواه. قبل از دوم خرداد بخاطر مبنا قرار گرفتن ایدئولوژی در سیاست خارجی، کشور ما آسیب‌های بی‌شماری متحمل گشت و در سطح جهان و منطقه منزوی گردید. اما در شرایط کنونی، مبنا قرار گرفتن ایدئولوژی در امر دیپلماسی و پیشرد سیاست “تنش زائی”، پیامدهای بمراتب فاجعه‌بارتری برای کشور ما ببارخواهد آورد.

تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۸۵ ۳:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!