سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

ما با هم می توانیم!

ما به زودی، با گزینش هیت موسس، اساسنامۀ موقّتِ بنياد را تدوين و منتشر می کنيم و به استقبال هم ميهنان آزاده ای خواهيم رفت که به ندای ما پاسخ مثبت دهند تا عضو گيری بر مبنای اساسنامه موقّت آغاز گردد.

پیشنهاد «چه باید کرد؟» (۱) که با انگیزه آغاز گفتگوئی برای تشکیل یک بنیاد جمهوریخواهیِ دمکرات و ائتلافی در جمع جمهوریخواهان مقیم خارج کشور ارائه شد، مشوّق افراد و گروه هائی در آمریکا و اروپا شده است که علاقمند به بحث و بررسی در باره امکان عملی کردن آن هستند. ما معتقدیم که زمینه سازی برای حرکت بسوی اٌئتلاف فراگیر جمهوریخواهان نیاز به تاٌسیس بنیادی برای برقراری پیوند با همدیگر و ارتباط میان خود و شهروندان ایران دارد. برقرارکردن ارتباط از بستر ایجاد فرصت های هماندیشی، سمینارها، اندیشکده ها و رسانەهای گوناگون به ویژه یک ایستگاه تلویزیون جمهوریخواه در خارج از کشور می گذرد که تاٌکید برنامه های آن ها بر روی رشد بینش و رفتار ائتلافی و ترویج فرهنگ حقوق بشری و رفتار مدارا جویانه و لذا محملی برای تفاهم و همکاری جمهوریخواهان باشد. 

بیش از یک قرن است که عناصر و گروهای خواهان آزادی، عدالت اجتماعی، توسعۀ اقتصادی و تجدّد فرهنگی در صحنه سیاسی ایران حضور داشته اند، ولی فعّالیتهای آنان چنان پراکنده بوده که از مستبدّین شکست خورده اند. ما بر این باوریم که کارآیی تقابل با استبداد و مطلق اندیشی در ایران نیازی مبرم به گسترش بینش و رفتار ائتلافی در جمع جمهوریخواهانی دارد که به حقوق بشر، حکومت قانون، دمکراسی مبتنی بر برابری، آزادی، همبستگی، صلح، حفظ محیط زیست، تعامل سازنده و صلح آمیز با جهان، جدایی دین از حکومت، تعلق ایران به همه ایرانیان، همبستگی ملی از جمله در دفاع از آب، خاک، فضا و مرز های کشور و احترام به بینشها و اولویّتهای رقبای پیرو دمکراسی و نهایتأ پیکار خشونت پرهیز با جمهوری اسلامی، متعهّد باشند. تاسیس بنیادی با مشارکت فعال همه ایرانیان جمهوریخواه دموکرات وسکولار در خارج از کشور، می تواند در خدمت تحقق این ارزش ها قرار بگیرد.
مهمترین هدفِ ایجادِ این بنیاد فراهم آوردنِ سکّو یا تریبونی مشترک برای جمهوریخوهان علاقمند به ائتلاف است. کوششی در این سوی است که آن ها، بویژه زنان و جوانان، بتوانند با بهره بردن از این ابزار، در عین تاکید بر ارزشهای مشترک جمهوریخواهیِ نامبرده در بالا، در برخورد با مسائل و چالشهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اولویّتهای گوناگون خود را در معرض داوری مخاطبین قرار دهند. لذا یکی از مباحث مورد نظر در بنیاد و سکّوهای رسانه ای و تلویزیونی اش پیرامون این سوآل خواهد گشت که چگونه می توان با انعطاف و سازش از مواضع حدّاکثری چشم پوشیده به توافقهائی دست یافت که ائتلاف را ممکن و برخوردار از اعتماد متقابل و واقعگرائی کند.
در چهار دهۀ گذشته فعّالیّتها و تحلیلهای ضد استبدادِ ولایت فقیه در خارج کشور بیشتر جنبه سلبی داشته تا ایجابی، بدین معنی که تاٌکید روی افشای ناکارآمدی، ستمگری، فجایع و فساد رژیم بوده و کمتر به آنچه می خواهیم و چگونگی رسیدن به آن توجّه شده است. هدف بنیاد پیشنهادیِ ما گسترش بحث و تحلیلِ ایجابی است، یعنی تاٌکید روی آنچه میخواهیم و چگونه می توانیم بخت و امید دستیابی به آن را تقویت کنیم. اگر امید و اعتماد کافی برای آغاز کار بوجود آید، جمع آوری منابع مالی لازم برای هزینه های آن نیز آسان تر خواهد بود.
استقلال عمل این بنیاد ملّی دریافت کمک مادّی از هر دولتی را نفی می کند.

ما امیدواریم که تاٌسیس بنیادی با شرکت ایرانیان جمهوریخواهِ دمکرات بتواند پشتوانه مالی لازم برای فعّالیّت های موٌثر گفتمان سازی و رسانه ای، بویژه صدا و سیمای جمهوریخواهان را تاٌمین و تداوم فعالیت آنرا تضمین کند. چنین بنیادی که تحت نظر هیٌت امنای منتخب اعضای بنیاد و با مدیریّت حرفه ای مطابق استانداردهای حقوقی رایج در کشوری که بنیاد ثبت رسمی می شود، اداره می گردد. این مهم باگرد آوری حق عضویّت و کمکهای بزرگ و کوچک ایرانیانی که دل در گرو آزادی و آبادی میهن دارند، زمینه ساز تحقّق آرزوی دیرینه آزادیخواهان خارج از کشور در داشتن صدا و سیمای مستقل، دمکراتیک و مردمی خواهد بود. ما امضا کنندگان این فراخوان، با وقوف به اهمّیّت همبستگی مبتنی بر اعتماد و پیکار مشترک در راه عبور خشونت پرهیزِمیهن از بحران موجود و استقرار جمهوری سکولار و دمکرات، امیدواریم که شایسته اعتماد هم میهنان قرار بگیریم.
ما به زودی، با گزینش هیت موسس، اساسنامۀ موقّتِ بنیاد را تدوین و منتشر میکنیم و به استقبال هم میهنان آزاده ای خواهیم رفت که به ندای ما پاسخ مثبت دهند تا عضو گیری بر مبنای اساسنامه موقّت آغاز گردد.
گفتن ندارد که برپایی نهادی دموکراتیک و جمهوریخواه چالش مبارزین داخل کشور است، اما ولایت فقیه این امکان را به آنها نمی‌دهد. ما همچون مبارزین داخل کشور خواهان گذار خشونت پرهیز از جمهوری اسلامی به یک جمهوری دمکرات و لائیک هستیم. فعالین خارج کشور می‌توانند با نهادینه کردن نمادی از ائتلاف مورد نظر، یاری ‌رسان هممیهنانی باشند که حتی در زندان‌های ظلمتکده ‌ جمهوری اسلامی از آزادی‌های مدنی و حقوق بشر وتبلیغ و ترویج گفتمان جمهوری دمکراتیک دفاع می‌کنند. ارزش جوهریِ موفقیّت چنین بنیاد پیشنهادی این خواهد بود که ائتلاف میان حمهوریخواهان امکان پذیر است. برای ما ایرانیان که از تجربه زیستن در دمکراسی محروم بوده ایم، قابل فهم است که تلاش برای ایجاد یک بنیاد دمکراتیک حتی وقتی از آزادی و امنیت برخورداریم با چالش‌های سیاسی، اعتقادی و رفتاری روبرو است. تعهد به دموکراسی وقتی اصالت پیدا می‌کند که در رفتار و کردارمان تبلور داشته باشد. به‌راستی اگر ایرانیان متعهد، مطلع و با تجربه مقیم خارج کشور توانائی یا اراده حرکت در این مسیر را نداشته باشند، چگونه می‌توان انتظار داشت که در درون کشوربا حضوراختناق و سرکوب دمکراسی خواهان جمهورایخواه گردهم آیند و سرزمین مادری و میهن مشترک ما از استبداد ریشه‌دار تاریخی رهائی یابد؟ تاٌسیس بنیاد و رسانه جمهوری گامی است به سوی غلبه بر پراکندگی، نهادینه کردن فرهنک مدارا، همبستگی و نماد این اراده که: ما با هم می توانیم!

دوستانی که مایل به پر کردن پرسشنامه هستید، لطفا توجه داشته باشید:

الف) پاسخ به دو سوال اول و دوم اجباری است و بدون پاسخ به آنها، سیستم اجازه پاسخ به سوالات دیگر را نخواهد داد
ب) در پاسخ به سوال اول لطفا نام، نام خانوادگی و آدرس میل یا شماره تلفن خود را حتما قید کنید.
ج) به رغم درج نام، پاسخ شما به بقیه سوالات مخفی است و برای هیچ کس قابل رویت نیست. 
د) ما تهیه کنندگان و بررسی کنندگان پاسخ های این پرسشنامه (منصور فرهنگ، بهروز بیات، کوروش پارسا و احمد پورمندی) تضمین می دهیم که از اطلاعات شخصی مندرج در پرسشنامه جز برای تماس با شما در چهارچوب پرسشنامه، هیچ استفاده دیگری صورت نمی دهیم و این اطلاعات تحت هیچ عنوانی، بدون رضایت کتبی شما، در اختیار هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ثالثی قرار نمی گیرد .

د‌وستان، تا بحال هشتاد و هفت نفر  این پرسشنامه را پر‌کرده اند، آخرین مهلت زمانی ۱۵ ژانویه است، امیدوارم که دوسنانی که مردد هستند، به محتوی پرسشنامه نکاه کنند، شاید نظرشان عوض بشه و‌ مشارکت کنند، مشارکت به معنای عضویت نیست. 

با کلیک‌کردن روی این لینک می توانید متن اولیه و توضیحی  را ببینید و بعد با کلیک بعدی میتوانید پرسشنامه را پر کنید:

تاریخ انتشار : ۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴