دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲

غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

مصاحبە با حسن زهتاب در باره توافق هسته ای

توافقات درمیان مدت و طولانی مدت، بشرط برنامه ریزی متناسب اقتصادی، تامین امنیت سرمایه از یکسو و اجازه تشکیل نهادهای صنفی برای تامین مطالبات خود، حمایت از حقوق شهروندی و حقوق زحمتکشان میتواند فضای نسبتا امنی را فراهم آورد. چنین شرایطی همراه با دوری از سیاست های نئولیبرالی که به سرمایه لجام گسیخته امکان رشد می دهد، مهار فساد و چپاول و کوشش برای رواج قانونمداری از الزامات رشد اقتصادی است.


پس از سال ها گفتگو و مذاکرات مدوام میان کشورهای ۱+۵ با ایران، سرانجام  روز سه‌شنبه
 ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵  توافق پایانی پرونده هسته ای امضا و اعلام شد. سایت کارانلاین در این زمینه با تعدادی از فعالین سیاسی ایران مصاحبه هایی بصورت کتبی انجام داده است که به مرور انتشار خواهند یافت.

– مذاکره ایران و ۵+۱،بر سر مسئلە هستەای پس از سال ها کشمکش و فراز و فرود سرانجام بە نتیجە رسید و طرفین درپیش از ظهر سە شنبە ١۴ ژوئیە در وین پایتخت اطریش سندی را کە در مورد آن بە توافق رسیدە بودند امضاء کردند.  نظر و ارزیابی شما از این توافق چیست، آیا آن را عادلانە و مثبت و بە سود ایران و مردم میدانید یا بە سود حکومت؟

پیش ازهرچیز لازم میدانم شادمانی خودم را از توافق ابراز کنم، لزوما نه به این معنا که بتوانم در مورد جزئیات این توافق اظهارنظرکنم. یادآور می شوم که با توجه به سوالات شما، خودم را عمدتا به پاسخگوئی به آنها محدود می کنم. 

از نظر من این توافق در درجه اول سایه شوم جنگ و کشتار را از فضای میهنمان کنار زد و این خود پیروزی بزرگی برای نیروی صلح دوست  درایران، منطقه و جهان است. هرچند تابرقراری آرامش درمنطقه و تثبیت وضعیت  سیاسی متعادل در مناسبات ایران با جهان غرب و منطقه به زمان بیشتری نیازهست  ولی این توافق میتواند راهگشای بهبود مناسبات شود که در برگیرنده منافع مردم ایران است . منافع مردم ایران با آرامش و صلح در منطقه تعریف می شود. البته گروه های افراطی با انگیزه های مختلف منافع گروهی خودرا برمنافع عمومی ترجیح می دهند .  سود جویان گاهی منافع آنی خودرا فدای منافع دراز مدت خود می کنند. جریانات قدرتمندی در کشورما بخاطر حفظ قدرت خود و برخی با محاسبات اشتباه و نابخردانه کشور مارا تا لب پرتگاه جنگ پیش بردند. اگرمقاومت مردم در مقابل افراطی گری نبود، اگرنیروی تعقل و خرد در بخش هائی از حکومت عمل نمیکرد و حمایت مردم از این نیرو نبود فاجعه بزرگی در حال وقوع بود. مسلما سیاست تعامل جویانه اوباما نیزازعوامل تعیین کننده در پیشرفت این روند محسوب می شود. به زعم من مسئله هسته ای بخشی از مناقشه ایران وغرب بویژه آمریکا می باشد. دو کشور باید در راه عادی سازی روابط گام بردارند.

– اوباما در پی امضای این توافقنامە آن را نشانەای از کامیابی سیاست جدید آمریکا در حل مناقشات بین المللی از طریق سیاسی خواند، این گفتە را تا چە حد درست میدانید و آیا می شود امضاء توافق حکومت در ایران را نیز نشانەای از یک چرخش در سیاست خارجی دانست یا نە اقدامی است موردی برای خلاصی از یک تنگنا ؟

اگر منظورتان سیاست خارجی آمریکاست باید بگویم هم آری، هم نه.

سیاست خارجی آمریکا بر پایه منافع ملی آن تعریف میشود .سیستم سرمایه داری لجام گسیخته هدف مقدمش کسب سود هرچه بیشتراست . لذا دراین زمینه تفاوت زیادی بین سیاست خارجی بوش و اوباما نمیتوان یافت. تفاوت سیاست در آنجاست که با توجه به شرایط جدید جهانی ، یعنی عبورازجهان دو قطبی، ناکام شدن سیاست بوش در یک قطبی نمودن جهان برای تثبیت آمریکا در مقام تنها قدرت برتر جهان ” آقای جهان” ، ناموفق بودن لشکر کشی های نظامی، تغییراتی را در سیاست خارجی آمریکا طلب می نمود .

عوامل متعدد دیگری را نیزمی توان برشمرد، ازجمله پیدایش قدرت های اقتصادی جدید درجهان مانند چین، قدرت گیری و نقش خواهی برخی کشورهای منطقه  مانند عربستان، ترکیه ، ایران در منطقه خاورمیانه و رشد اسلام گرائی افراطی و ضد آمریکائی در آن . این عوامل نیزموجب تغییراتی درنگاه وسیاست دستگاه اداری دولت اوباما درمنطقه شد که نتیجه آن برجسته شددن دیپلماسی به جای گزینه های نظامی است.

آیا ین روند درکوتاه و میان مدت رو به انکشاف و تثبیت  خواهد بود، باید منتظر بود و دید .

نباید ازنظر دورداشت که درحال حاضر دولت اوباما بخاطر توافق نامه جامع ، باچالش های سنگینی ازسوی نیروهای افراطی درداخل کشورواز سوی هم پیمانان منطقه ای خود اسرائیل، عربستان سعودی، کم وبیش سایر کشورهای عرب خلیج فارس و حتی درجهاتی، ترکیه  قراردارد.

– آیا این توافق هسته ای می تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم ایران در کوتاه یا میان مدت شود؟

به نظرمن درکوتاه مدت تاثیر روانی این توافق بسیار بیش از تاثیرات معین اقتصادی خواهد کرد. فراموش نکنیم که هنوزتوافق ازسوی پارلمانهای ایران وآمریکا که دوطرف اصلی مناقشه بحساب می آیند تائید نشده است. پس از تائید آن،توافق وارد فاز جدیدی می گردد. دراین مرحله که بابرداشتن تحریم ها همراه خواهد بود می توان امیدوار به گشایش های اقتصادی و افزایش میزان سرمایه گذاری درکشوربود ولی متاسفانه نمیتوان درکوتاه مدت ومیان مدت  انتظار تغییرات جدی دروضعیت اقتصادی، اجتماعی کشور را داشت.

نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از معضلات اقتصادی اجتماعی مردم ما به سیاست های غلط و مخرب اقتصادی بویژه در دوره احمدی نژاد، فساد مالی و اختلاس های نجومی و در یک کلام مدیریت اقتصاد بربادده مربوط می شود.   

– روحانی انجام وعدەهای انتخاباتی اش بە مردم را موکول بە بعد از دست یافتن بە این توافق کردە بود، فکر میکنید اینک کە توافق حاصل شدە، او شروع بە انجام وعدەهایی کە بە مردم دادە بود کند؟

مسلما مردم انتظاردارند آقای روحانی به وعده هایش عمل نماید. برخلاف سیاست خارجی که برآیند اراده  سیاسی حکومتگران بر حل مناقشه هسته ای قرار گرفت درسیاست داخلی چنین اراده ای همسو وجود ندارد. نشانه ها حکایت از آن دارند که نیروهای افراطی و آقای خامنه ای سیاست خودرا بر بسته نگه داشتن فضای سیاسی داخل کشور قرار داده اند.

دراین میان توافق هسته ای که نقش دولت روحانی و وزیر خارجه اش در به انجام رساندن آن غیرقابل انکار است، برای دولت اعتدال موقعیت بهتری را درجهت وفا به عهد فراهم می آورد. اراده سیاسی آقای روحانی در جهت فراهم آوردن  امکان فعالیت نهادهای مدنی میتواند در تناسب قوا موثرافتد. آقای روحانی می باید از موفقیتش درعرصه بین المللی و حمایت مردم ازتغییرات بهره برد و به تغییر در فضای سیاسی/اجتماعی جان تازه ای بخشد. آزادی رهبران جنبش سبزوآزادی زندانیان سیاسی را دردستور کارخودقراردهد، فضای امنیتی دردانشگاه ها و جامعه را تغییر دهد.      

– فکر میکنید فضای سیاسی بعد از توافق با پیش از آن بە کدام جهت سمتگیری کند، بە طرف بازشدن یا بستە شدن؟

همانطور که پیشتر متذکرشدم دراین زمینه کشاکش جدی وجودخواهد داشت. امیدم آنستکه تعادل قوا بگونه ای رقم خورد که تیغ نیروهای افراطی کند گردد . در حال حاضر نیروهای راست افراطی مانند مار زخم خورده ای هستند که میخواهند زهر خودرا بریزند. وظیفه همه نیروهای مخالف استبداد و افراط  است که این موج احتمالی را مهار نمایند. دراین میان دولت روحانی مسئولیت جدی دارد. 

– بە نظر شما انجام این توافق تا چە حد میتواند در رفع و بهبود دشواریهای اقتصادی و معضلاتی مانند فقر و بیکاری و شکاف طبقاتی موثر واقع شود و چقدر میتواند راهبرد سیاسی- اقتصادی دولت را متحول و بر جهت گیری آن نقش داشتە باشد؟ 

توافقات درمیان مدت و طولانی مدت، بشرط برنامه ریزی متناسب اقتصادی، تامین امنیت سرمایه از یکسو و اجازه تشکیل نهادهای صنفی برای تامین مطالبات خود، حمایت از حقوق شهروندی و حقوق زحمتکشان میتواند فضای نسبتا امنی را فراهم آورد. چنین شرایطی  همراه با دوری از سیاست های نئولیبرالی که به سرمایه لجام گسیخته امکان رشد می دهد، مهار فساد و چپاول و کوشش برای رواج قانونمداری از الزامات رشد اقتصادی است.

با چنین چشم اندازی میتوان فاصله طبقاتی را تاحدودی مهار و کاهش داد . متاسفانه دولت روحانی طی دوسال گذشته نه تنها از کارگران و زحمتکشان حمایت ننموده بلکه به محدود ترکردن تشکل های آنها و بعضا با تصویب قوانین ولوایحی  از سوی وزارت کار به پایمای نمودن بیشتر حقوق آنها اقدام نموده است. می خواهم امیدوار باشم که این رویه وسیاست تغییرنماید. 

– اگر توضیح دیگری را لازم می دانید برای خوانندگان سایت کارآنلاین در خصوص توافق هسته ای در میان بگذارید، بفرمایید.

توافق هسته ای درکلیت خود به اساسی ترین خواست دوطرف مناقشه پاسخ داد. از سوی آمریکا وغرب مهاراهداف احتمالی نظامی هسته ای ایران+ امکان بازگشت سریع به برقراری تحریم ها درصورت نیاز. از سوی ایران برداشتن تحریم ها+ ادامه پروژه هسته ای صلح آمیز. لذا توافق انجام شده برد یا باخت یک طرف نیست.

در مورد پرونده هسته ای بازیگران اصلی صحنه سیاستمداران وقدرت های بزرگ جهانی بوده وهستنند. اما آنجا که به حقوق شهروندی مربوط می شود نهادهای مردمی، آحاد مردم، کنش گران سیاسی در داخل و خارج کشور و مسلما نیروهای مخالف استبداد در درون وپیرامون مراکزقدرت از بازیگران اصلی صحنه هستند. تلاشی همه جانبه و همگانی برای دست یابی به حقوق شهروندی، ازجمله حق انتخاب نمودن و انتخاب شدن همه گرایشات سیاسی – اجتماعی  وتلاش برای مهار فساد درکشوروبرای بهبود وضعیت اقتصادی از ضروریات لحظه است

درحال حاضر حمایت از توافق هسته ای، مخالفت با فساد و تلاش برای برقراری آزادی را سه محور اصلی برای همگرائی اکثریت عظیمی از مردم ایران می دانم. من به آینده خوش بینم.

– با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
باسپاس از شما!

۱ مرداد ۱۳۹۴

تاریخ انتشار : ۲ مرداد, ۱۳۹۴ ۶:۴۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان