یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۲

یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۲

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!
غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!
...اگر کشته شدن باعث تقویت می‌شود، چرا برای قوی‌تر شدن نباید خودمان را به کشتن بدهیم؟ چرا برای تقویت ارتش‌مان، آن را به ارتش یک کشور دیگر تبدیل نکنیم تا...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ا. م. شیری
نویسنده: ا. م. شیری
نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!
همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)
روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!
پدیده ممنوعیت از پرواز در غرب موردی آشناست و عمدتا بعد از عملیات القاعده در سال ۲۰۰۱ به سپهر عمومی راه یافت. بویژه در ایالات متحده لیست هایی بوجود آمد...
۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟
مفهوم نژاد آریایی و ادعای برتری نژادی، هیچ‌گونه مبنای علمی ندارد. مطالعات ژنتیکی نشان داده‌اند که همه انسان‌ها از یک نیای مشترک برخوردارند و تفاوت‌های ژنتیکی میان گروه‌های انسانی بسیار...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) یک سازمان باورمند به سوسیالیسم دموکراتیک است که برای گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری مبتنی بر دموکراسی، جدایی دین از حکومت، عدالت اجتماعی و...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پایان کنگرۀ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۳ (۱۸ دسامبر ۲۰۲۴ میلادی) به پایان رسید. مشارکت وسیع و تأثیرگذار اعضای سازمان در روند کنگرهٔ بیستم سازمان،...
۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت رئیسهٔ کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

مصباح یزدی، آمادە سازی اذهان خودیها برای ترور و جنگ

در این معیارها آنچە حلقە مرکزی را تشکیل می دهد همانا جایگاە ویژە خامنەای است. در این تعریف، جایگاە خامنەای بە عنوان ولی فقیە مصداق عدل است، و بنابراین عمل و اندیشە وی نیز همانا مصداق عدل و کاربرد قدرت بە شیوەای عادلانە می باشد. بنابراین در جامعە اسلامی تحت ولایت خامنەای، ظلم در سطح کلان یعنی در سطح قدرت سیاسی نمی تواند وجود داشتەباشد.

بە گزارش فارس، مصباح یزدی در ادامه دروس هفتگی خود که چهارشنبه (هفتم مهرماه) در دفتر خامنەای در قم برگزار شدە، گفتە کە “خداوند از ما نمیخواهد که در برابر پیشامدها ساکت و منفعل باشیم، بلکه تنها یکی از کاربردهای صبر آرامش پیشه کردن است و باید در برابر ظلم ساکت ننشست.” این عضو مجلس خبرگان، با اشاره به لزوم “تحمل سختیها برای جلوگیری از پایمال شدن حق” گفتە کە در روایت آمده است که خداوند دوست ندارد انسان در مقابل ظلم منفعل باشد، و اگر به کسی ظلم شود و او در مقام دفاع بر آید و در این راه کشته شود، حکم شهید را دارد.

یکی از تعریفهای رایج در نظام جمهوری اسلامی، بعد از بە قدرت رسیدنشان، در سطح کلان و در سطح قدرت سیاسی در رابطە با “ظلم” این است کە ظلم را تنها در مقابل دشمن خارجی تعریف می کنند. در این نوع نگرش در عرصە داخلی آنگاە کە نظام اسلامی بر سر کار است، ظلم وجود ندارد زیرا کە نظام اسلامی بر سر قدرت است، و چونکە دشمنان هم از قدرت راندە شدەاند، بنابراین آنان نمی توانند در موقعیت ظلم باشند، و تنها توطئە و فتنە آنان مطرح است، توطئە و فتنەای کە می تواند درصورت عدم هوشیاری نظام اسلامی بە بازگشت دشمن منجرشدە، چنانکە دوبارە ظلم می تواند مصداق داخلی هم پیدا کند. طبق این روایت در چنین جامعەای، عدل اسلامی حاکم است، و اگر ظلمی هم مطرح باشد همانا عبارت است از کوبندگی عدل اسلامی در مقابل فتنەها، کە البتە این هم ظلم نیست و عین عدل و رحمت الهی است.

در تعریف ظلم گفتە می شود کە ظلم همانا کاربرد قدرت بە شیوەای غیرعادلانە است. هرجائی (چە در سطح کلان و چە در سطح خرد) کە مقولە یا پارامتر قدرت وجود دارد، و از این مقولە یا پارامتر استفادە غیرعادلانە می شود، ما در مقابل پدیدەای بە نام ظلم قرار می گیریم. البتە در تعریف چگونگی غیرعادلانە یا عادلانە بودن قدرت هم می تواند معیارهای متفاوتی وجود داشتە باشد. در معیارهای رایج این جناح درون نظام، تفسیر ویژە آنان از اسلام جایگاە اصلی را دارد. در این معیارها آنچە حلقە مرکزی را تشکیل می دهد همانا جایگاە ویژە خامنەای است. در این تعریف جایگاە خامنەای بە عنوان ولی فقیە مصداق عدل است، و بنابراین عمل و اندیشە وی نیز همانا مصداق عدل و کاربرد قدرت بە شیوەای عادلانە می باشد. بی جهت نیست کە وی در همین جلسە خود از الزامی بودن تبعیت از دستورات ولی مسلمین سخن می راند. بنابراین در جامعە اسلامی تحت روایت نظام جمهوری اسلامی کە در راس آن کسی مثل خامنەای قرار گرفتە است، ظلم در سطح کلان، یعنی در سطح قدرت سیاسی نمی تواند وجود داشتەباشد.

اما اگر چنین است و اصولا ظلمی نمی تواند در چنین جامعەای در سطح کلان وجود داشتە باشد، چرا مصباح یزدی بە مانند کلاسهای درس آخوندهای معترض در دوران شاە از ظلم می گوید؟ اگر ظالمی داخلی وجود ندارد، و تنها فتنەگران و توطئەگران وجود دارند، طرح این بحث بە خاطر چیست؟ اگر در چنین نگرش و چنین نظامی ظالم تنها مصداق خارجی دارد، چرا یزدی در شرایط کنونی بە بحث در مورد آن می نشیند؟

وی می گوید کە صبر و آرامش تنها یکی از کاربردهاست، و در مقابل دشمن (بخوان دشمن خارجی) نباید ساکت نشست. آیا این فراخواندن بە عمل در بیرون از مرزها برای مقابلە نیست؟ آیا این توجیە ایدەئولوژیک هواداران (بخوان لباس شخصیها و عوامل ریز سرکوب) برای عمل بیشتر و قهرآمیزتر در مقابل عوامل بە قول خودشان فتنە داخلی نیست کە معرف و مصداق ظلم (خارجی) هستند؟ آیا سخن گفتن وی از شهید شدن در این راە، همانا آمادە شدن برای شهید شدن در عملیاتهای احتمالی در فراتر از مرزهای ایران نیست؟

در فرهنگ مصباح یزدی، هرآنکە و هرآنچە در خارج از مرزهای کشور در مقابل روایتهای آنان از نظام جمهوری اسلامی عمل می کند و یا قد علم می کند، مصداق ظلم هستند، کە باید علیە آنان وارد عمل شد. در چنین فرهنگی جائی برای تحمل، تساهل، آرامش و دوستی وجود ندارد، و جامعە باید همیشە در التهاب و در گیرودار تقابلهای همیشگی باشد. در چنین فرهنگی مردم همیشە گروگان حاکمان خودخواندە دشمن تراشی هستند کە هیچ وقت روی آرامش و صلح و صفا را بە خود نخواهند دید.

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۹ مهر, ۱۳۸۹ ۷:۱۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

قاتل و مقتولِ مقصر قتل خود!

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

روایت ترانه علیدوستی، از بازداشت تا ممنوعیت از پرواز!

آریایی بودن: افسانه یا واقعیت؟

سند سیاسی مصوّب کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)