یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

و دو باره با همان یاران شروع می‌کنیم
امانوئل مکرون فرانسه را رها کرده است. از جمله در صحنه بین‌المللی، ترجیح دادن حمایت از راه‌های جنگ‌طلبانه به‌جای صلح در اوکراین و همچنین خاورمیانه، کاملاً پشت سر سیاست آمریکا...
۷ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
سفر درونی
در اوج تابستان نسیم می‌وزد و صحرای فریب‌خورده چهره‌ی ملول تابستانی خود را بازمی‌یابد. علف‌ها سرفرو می‌آورند و ناگاه فضا از صدا خاموش می‌شود. همه‌اش آسمان است و کوه و...
۷ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در کنشگری سیاسی مستقیم مردم
یونسکو سندی را در بارۀ نقش مثبت هرچه رو به گسترش هوش مصنوعی در زمینه ارتقاء توانمندی مردم در سیاست‌ورزی مستقیم و فراگیر منتشر کرده. در این سند بیان شده:"هوش...
۶ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
نو‌کانتی‌ها؛ نیم‌قرن میان مارکسیسم و فاشیسم
نئوکانتی‌ها مدعی بودند که از طریق رجوع به نظرات کانت می‌توان بر بحران فلسفه بورژوازی و روند پیروزی کمونیسم غالب شد. این جریان عکس‌العملی نیز بود به جنبش ایده‌آلیسم آلمانی؛...
۶ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: آرام بختیاری
نویسنده: آرام بختیاری
منشاءِ و چیستی انرژی
طبق ’قانون بقاء انرژی‘، انرژی نه ایجادپذیر است و نه فنا‌پذیر. طبق این قانون، انرژی همواره وجود داشته و خواهد داشت. با این همه می‌پرسیم، انرژی برای اولین‌بار از کجا...
۶ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن بلوری
نویسنده: حسن بلوری
سازمان حقوق‌بشر ایران خواستار واکنش قوی جامعه‌جهانی نسبت به حکم اعدام پخشان عزیزی شد!
پخشان یک روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی بوده و حرفه‌اش نوشتن و فعالیت‌های خیرخواهی، بشردوستانه و کاملا مدنی بوده. ما از این موضوع آگاه هستیم و شک و تردیدی نیست.»
۶ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش

پیمان همبستگی ملی جمهوریخواهان برای استقرار و استمرارآزادی و دمکراسی در ایران

برای گذر از تنگناها و موانع در راه استقرار دمکراسی در ایران، پایهها و روشهایی را که محتوی پیمان همبستگی ما هستند، برای نقد و بررسی و گسترشهمکاری ها به هممیهنان و جامعه ایرانی به شرح زیر ارائه میدهیم.

با ارج نهادن به جنبش ها و مبارزاتآزادیخواهانه مردم ایران در صد سال گذشته، ما ایرانیان آزادیخواه و دارای اندیشههای گوناگون که خواهان دگرگونی بنیادین در میهن مان و پایان بخشیدن به رژیم جمهوریاسلامی و هر گونه رژیم استبدادی و دیکتاتوری می باشیم، برای پیشبرد دموکراسی وپشتیبانی از جنبش مردم در راستای دستیابی به این هدف، تلاش و کوشش گسترده و هماهنگرا لازم میدانیم. برای گذر از تنگناها و موانع در راه استقرار دمکراسی در ایران، پایهها و روشهایی را که محتوی پیمان همبستگی ما هستند، برای نقد و بررسی و گسترشهمکاری ها به هممیهنان و جامعه ایرانی به شرح زیر ارائه میدهیم.

 

اصولپیمان همکاری ما

 

۱. آزادی

 ما برقراری آزادی را هدفمبارزات خود میدانیم. ما همچنین پایبندی خود را به اعلامیه جهانی حقوق بشر وکلیهپیمانهای بین المللی وابسته به آن که در آنها از جمله آزادی عقیده،اندیشه، بیان، قلم و تصویر، آزادی دین و وجدان، آزادیهای مدنی، آزادی احزاب،سندیکاها، کانونها، انجمنها، آزادی تظاهرات و اعتصابات، آزادی پوشش، لغو هرگونهتبعیض جنسی و تأمین برابری حقوق زنان با مردان، عدم مداخله دولت در زندگی خصوصی وشخصی شهروندان. به رسمیت شناختن برابری حقوقی همه شهروندان بدون در نظر گرفتنتفاوتهای نژادی، جنسیتی، قومی، زبانی، مذهبی و شیوه های زندگی فردی تصریح شده است،اعلام می نماییم.

  

۲. استقلال

 سرنوشت ایران توسط مردم ایران و نمایندگان منتخب آنان تعیینمیشود وکلیه تدابیراتخاذی و سیاستگذاریها بایستی تابع نظر مردم بوده و ناقض حقوقاساسی و حقوق فردی و عمومی ملت نباشند و هیچ دولت یا قدرت خارجی حق دخالت چه مستقیمو چه غیر مستقیم در حاکمیت مردم را ندارد.

  

۳. دموکراسی

 ما خواهان دموکراسی به اینمعنی که کلیه قوای مملکت ناشی از اراده ملت و اراده ملت بالاترین قدرت در جامعهاست که از طریق آرای آزاد مردم اعمال میشود، هستیم. از شرایط اساسی تحقق حاکمیتملت تدوین و تصویب یک قانون اساسی دموکراتیک است که در آن حقوق و آزادی های مردممنظور و ضمانتهای اجرائی آن مشخص شده باشد.

 

۴. برابری در مقابل قانون

 همه افراد جدا از جنسیت، قومیت،اصل و نسب، نژاد، زبان، زادگاه و منشاء و عقیده و ایمان ، باورهای مذهبی و سیاسیاز حقوق برابر برخوردارند و قانون اساسی و سایر قوانین بایستی این عدم تبعیضرا رعایت و تضمین نماید.

 

۵. جمهوریت

 ما خواهان اداره کشور تحت نظام جمهوری هستیم . جمهوری بهمفهوم رد هرگونه نظام موروٍثی است که در آن مقامات کشور مسئول و پاسخگو هستند و برای مدت محدود و معین از سوی مردم و یا نمایندگان آنها انتخاب و یا گزیدهمی شوند.

 

۶. جدایی نهاد دین و هرگونه ایدئولوژی از دولت (Staat ,État, tateS )

 ما خواستار جدایی نهاد دین ازدولت به مفهوم انتظام سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه میباشیم. هیچ دین و عقیده ایدر قانون اساسی رسمیت نمی یابد. هیچ کس به دلیل داشتن و یا نداشتن دین و یا مسلکیا اندیشه ای از امتیازی ویژه برخوردار یا محروم نمیگردد. ما با تاکید بر مخالفتخود با دین دولتی و دولت دینی، مخالفت خود را با هر گونه دین و عقیده ستیزی نیزاعلام میکنیم.

 

۷. عدالت اجتماعی:

 عدالت اجتماعی میزانی برای رشدو ثبات جامعه است. ما پیگیری سیاست هائی را ضروری میدانیم که عدالت اجتماعی به معنیکاهش شکاف بین قطب های فقر و ثروت، برخورداری اقشار هرچه وسیعتر مردم از فرصت ها وامکانات بیشتر شغلی، مسکن، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و رفع تبعیض در همه عرصهها از جمله، اقتصاد، حقوق، فرهنگ و هنر را که از شرائط تحقق یک دموکراسی پایداراست، در نظر داشته باشد.

 

۸. ملت ایران شامل گروههای جمعیتی با مذاهب و اقوام و زبانها و گویشهاو فرهنگهای مختلفی است که با هم در ایجاد و غنای فرهنگ، تمدن و تاریخ مشترکسهیم بوده اند. از اینرو همانطور که دولت نمیتواندنماینده دین و یا عقیده ای خاص باشد، نهادهای دولتی نیز نباید در خدمت قوم و یافرهنگ خاصی قرار گیرند. احترام بهحقوق اقوام مختلف ایرانی، حمایت از تنوع فرهنگی، قومی و زبانی، واگذاری تصمیم گیریها به نهادهای انتخابی محلی و استانی و تلاش برای رشد موزون مناطق مختلف کشور وتمرکز زدایی از جمله اهداف ماست و ضروری میدانیم در دموکراسی آینده فراهم آوردنامکانات لازم برای رشد هویتهای فرهنگی مختلف در برنامه کار مسئولین اجرائی باشد. زبان فارسیزبان رسمی و سراسری کشور است. ما معتقدیم که فراگیری زبان اقوام مختلف ایرانیازمدارس ابتدائی تا مرحله دانشگاه حق ایرانیان است و رعایت آن را ضروری میدانیم.

 

۹. تمامیت ارضی و سیاست خارجی

 ما خود را پایبند به حفظ تمامیت ارضیمیهن و سیاست خارجی مستقلی که بر اساس حفظ حقوق ایران، دفاع از صلح، حسن همجواری، رعایتو گسترش روابط مسالمت آمیز با سایر کشورها و بویژه کشورهای همسایه و پایبندی بهمیثاق های بین المللی باشد، میدانیم. ما خواهان تنش زدایی در سیاست خارجی هستیم واستفاده از ابزار نظامی برای حل مسائل سیاسی را مردود میدانیم.

 

۱۰. ما حفظ محیط زیست کهنسلهای حاضر و آینده باید در آن حیات رو به رشدی را داشته باشند را وظیفه خوددانسته و خود را متعهد به رعایت ضوابط، اصول و استانداردها و الگوهای رفتاری مربوطبه حمایت از محیط زیست و عمران طبیعت میدانیم و بر این باوریم که میراث های طبیعیایران را باید از آسیبهای مختلف محفوظ داشت.

 

راه و روش سیاسی ما

 

۱. ماپایبندان به این پیمان نظام جمهوری اسلامی را در کلیت خود رد کرده، برای آن هیچگونه مشروعیتی قائل نبوده و خواهان نظام جمهوری در ایران هستیم.

 

۲. ما هرگونهتغییر رژیم را تنها با نیروی ملت ایران و با مراجعه به آراء مردم میسر میدانیم.

 

۳. پایبندان بهاین پیمان پرهیز از خشونت، هم در جامعه و هم در رویاروئی با کلیت نظام جمهوری اسلامیرا لازم دانسته و مبارزه سیاسی مسالمت آمیز را به عنوان روش مبارزاتی بر می گزینند.

 

۴. ما پایبندان به این پیمان، خواهان از بین بردن هر گونه آزار وشکنجه انسان هستیم و معتقدیم که در ایران ، زندانی سیاسی و عقیدتی نباید وجود داشتهباشد و لغو مجازات اعدام را از قوانین کشوری ضروری دانسته و برای تحقق این امورتلاش می کنیم.

 

۵. ما آگاهی مردم و اتکا به جنبش همگانی و همکاری کوشندگان سیاسیآزادیخواه از نحله های مختلف فکری و گسترش همبستگی ملی را لازمه پایان دادن به نظامجمهوری اسلامی و استقرار نظامی مبتنی بر آرا مردم میدانیم.

 

۶. افراد در همکاری در چارچوب این پیمان از حقوق مساوی برخوردارندو در کلیه اقدامات اصل مشارکت و تصمیم گیری جمعی را مبنای کار قرار میدهند.

 

۷. با احترام به کار سیاسی و صنفی در احزاب و تشکلها که از لوازمضروری تحقق و پیشرفت دمکراسی هستند، همکاری ما بر اساس این میثاق به صفت فردی صورتمیگیرد و همبستگی بر آمده از این میثاق به هیچ گروه، سازمان سیاسی، یا شخصیت خاصی وابستهنیست.

 

۸. ما پایبندان به این پیمان در جهت رعایت استقلال در نظر و عمل،هرگونه وابستگی سیاسی، مادی و غیرمادی، فردی یا گروهی به دولتها یا قدرتهای خارجی رامردود می دانیم و مخالف هر گونه زمینه سازی برای دخالت قدرتهای خارجی در ایران هستیم.تاکید میکنیم که این امر شامل وابستگی به جمهوری اسلامی و زمینه سازی های رژیمحاکم نیز میباشد.

 

۹. پایبندان به این پیمان بر این امر تاکید دارند که اصولو مفاد یاد شده در بالا جدایی ناپذیر و غیر قابل تفکیک از یکدیگر هستند و عدمرعایت هر یک از این اصول و مفاد مانع همکاری در این جمع است.

 

۱۰. پایبندی بهاصول ومفاد این پیمان به معنای نفی ضرورت نقد و تکمیل آن در ادامه کار نیست.

 

جلال ایجادی، امینبیات، یونس پارسا بناب، منوچهر تقوی بیات،محمود دلخواسته، سودابهصبوری، علی صدارت، سعید فدوی، فرهنگ قاسمی ،پوران کریمی، جهانگیر گلزار، مرتضیعبدالهی، مهران مصطفوی، ژاله وفا

 

۱۸ اسفند ۱۳۹۱ برابر با هشت مارس۲۰۱۲

 

برای تماس با دبیر خانههمبستگی ملی جمهوریخواهان:

 

peymanehambastegiemelli@gmail.com

 

توضیحاتی در باره

 

پیمان همبستگی ملیجمهوریخواهان برای استقرار و استمرار آزادی و دموکراسی در ایران

 

انگیزه و هدف سند “پیمان همبستگیملی جمهوریخواهان برای استقرار آزادی و دموکراسی در ایران” ارائه ی دیدگاههای مشترک برای اتحاد در عمل بوده است و نه ارائه ی برنامه ای حزبی و سازمانی. درپی تظاهرات ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹ که برای پشتیبانی از مبارزات ملت ایران وعلیه احمدینژاد در نیویورک انجام گرفت، این سند بتدریج تدوین و تکمیل شد. به این ترتیب که ازامضا کنندگان فراخوان به آن تظاهرات که از طیف های نظری مختلف بودند وهمچنین سایرعلاقمندان دعوت شد که در یک پالتاک حضور بهمرسانند و در مورد همکاریهای بیشتر در آینده با یکدیگر تبادل نظر و صحبت کنند. در این پالتاک در مورد تعریفپروژه های مختلف گفتگو و هیئتی بنام هیئت مسئولین برای تعریف پروژه ها تعیین شد.

 این پیمان حاصل همکاری جمعی این گروهدر بیش از ۲۵ جلسه ی پالتاکی و یک جلسه ی حضوری است و دربرگیرنده ی اصول، موازین ودیدگاههای مشترک امضا کنندگان آن است. همچنین، تلاش تدوین کنندگان بیشتر متوجه یدست یابی به برآیند گفتمانی مشترک و بنیادین برای نیل به همبستگی ملی در شرایط پراکندگیفکری و سیاسی کنونی است. امیدواریم که توجه و برخورد خلاقانه و انتقادی کوشندگان وکنشگران راه آزادی ایران به این پیمان، آن را تکمیل کرده و به گسترش همدلی ها وهمگامی ها دامن زده، به بهبود فضای سیاسی برای گذار به دموکراسی یاری کند.

 بدین منظور، پیشنهادهای جدید در موردمتن “پیمان همبستگی ملی جمهوریخواهان برای استقرار آزادی و دموکراسی در ایران”هر شش ماه یکبار در کمیسیونی منتخب و با شرکت پیشنهاد دهندگان مورد بررسی قرارگرفته و به نشست عمومی برای اظهار نظر و تصویب دمکراتیک ارائه خواهد شد.

 پیشنهادهایی نیز در موردپروژه های همکاری دریافت نموده ایم که آنها را بدون جرح و تعدیل، تنظیم کرده و به پیوستدر اختیار شما قرار میدهیم.

  

مسئولین تعریف پروژه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱برابر با هشت مارس ۲۰۱۲

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند, ۱۳۹۰ ۲:۴۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

و دو باره با همان یاران شروع می‌کنیم

سفر درونی

نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در کنشگری سیاسی مستقیم مردم

نو‌کانتی‌ها؛ نیم‌قرن میان مارکسیسم و فاشیسم

منشاءِ و چیستی انرژی

سازمان حقوق‌بشر ایران خواستار واکنش قوی جامعه‌جهانی نسبت به حکم اعدام پخشان عزیزی شد!