پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱

سقوط تاریخی دستمزد در مقابل طلا
کارگر یک ماه کار می‌کند اما کل حقوقی که می‌گیرد، کمی بیشتر از قیمت یک گرم طلا در بازار و کمتر از ۱۵۰ دلار آمریکاست؛ حال قدرت خرید چنین دستمزدی...
۲۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین هزاره مقدم
نویسنده: نسرین هزاره مقدم
در چشم انداز سبزِ نگاه تو
می دانم، چه بیهوده می گذرد، روزگار سخت و دلگیر، در دالانی تنگ و سیاه، اما امید در شریانهای زندگی جاریست
۲۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
دفتر کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
دوستان و رفقای گرامی مطالبی که در این دفتر ملاحظه میکنید، بخشی از اسناد مصوب کنگره بیستم سازمان، به اضافه پیام ها و سخنرانی های مهمانان آن است که آماده...
۱۹ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ‌دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: ‌دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
تأثیرات سیاست‌های ترامپ بر حقوق زنان و اقلیت‌ها
در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، بودجه ایالات متحده برای صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، که از برنامه‌ریزی خانواده در سراسر جهان حمایت می‌کند، قطع شد. چنین تغییراتی در سیاست...
۱۹ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
توصیه‌هایی برای مقاومت در دوره‌‌ای تاریک
«وضع خوب نیست، اما ایده‌های خوبی برای مقاومت و مبارزه وجود دارند که آنها را می‌توانیم از تجربه‌های مردم آزادی‌خواه در ایران و جهان بیاموزیم. مجموعه‌ای از اصول ساده و...
۱۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: محمدرضا نیکفر
نویسنده: محمدرضا نیکفر
آیه‌های زمینی
چه روزگار تلخ و سیاهی، نان، نیروی شگفت رسالت را، مغلوب کرده بود، پیغمبران گرسنه و مفلوک، از وعده‌گاههای الهی گریختند، و بره‌های گمشدهٔ عیسی، دیگر صدای هی‌هی چوپانی را،...
۱۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: فروغ فرخزاد
نویسنده: فروغ فرخزاد
گرامی باد یاد جهان پهلوان تختی
هفدهم دی سالگرد درگذشت شخصیت ملی ما، جهان پهلوان، جوانمرد روزگار، غلامرضا تختی است. سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران-اروپا ضمن گرامیداشت یاد او...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور

کردستان عراق و روندهای متناقض

قانون اساسی که‌ اميد ميرفت بعد از سقوط صدام بری از مبانی ضد دمکراتيک باشد، به‌ علت تاثير جناح شيعيان و نيروهای واپسگرا‌ در سطح بالائی به‌ زير تاثير مبانی اسلامی رفته‌ است و بدين وسيله‌ عراق را در مرحله‌ احتمال قدرت يابی يک نظام مذهبی قرار داده‌ است.

کردستان عراق امروز شرایط دشوار، متناقض و در همان حال امیدواری را از سر میگذراند. که‌ میتوان آنها را در چند مورد زیرین خلاصه‌ کرد:

١) امتداد زمانی و مکانی حکومت محلی کردها در شکل دو اداره‌ تحت حاکمیت دو حزب عمده‌ کرد. این حکومت محلی که‌ بمدت سه‌ سال متحد بود، از سال ١٩٩۴ به‌ دو بخش تقسیم شد. اگر چه‌ انتظار میرفت که‌ بعد از فروپاشی رژیم صدام و دمیدن خورشیدی تازه‌ در افق امیدهای مردم کردستان، این دو اداره‌ متحد شوند، اما روند حوادث بعدها نشان داد که‌ اتحاد تنها به یمن‌ نابودی دشمن قدیمی نه‌ تنها مقدور نیست، بلکه‌ در کوتاه مدت اساسا نشدنی است و نیز در شرایطی که‌ جنبش کردستان به طور تاریخی تنها در شرایط بسیار سخت به‌ امر اتحاد نائل گشته‌ است، بسیار بعید به‌ نظر میرسد که‌ در شرایط فروپاشی دشمن و انبساط شرایط به‌ اتحاد فکر کند.

٢) بعد از فروپاشی رژیم صدام و با تابیدن نوری تازه‌ به‌ زندگی مردم کردستان، این امید شکل گرفت که‌ رویای دیرینه‌ مردم کردستان که‌ ایجاد و تثبیت یک حکومت کردی از لحاظ حقوقی سیاسی در سطح منطقه‌ و جهان بود، تحقق یابد. اما اکنون با تدوین قانون اساسی عراق و علیرغم گنجانیده‌ شدن فدرالیسم در آن این امید به‌ مراتب از تاب و توان اولیه‌ خود افتاده‌ است. زیرا که‌ نه‌ تنها از فرم فدرالیسم مزبور در قانون اساسی سخنی به‌ میان نیامده‌، بلکه‌ خواست مردم کردستان که‌ یک خواست استقلال طلبانه‌ بود زیر فشار آمریکا ، کشورهای منطقه‌ و سرانجام تسلیم شدن رهبری سیاسی کرد به‌ عقب زده‌ شده‌ و باز کردستان را کماکان در همان مرحله‌ برزخی پیش از سقوط صدام قرار داده‌ است.

٣) قانون اساسی که‌ امید میرفت بعد از سقوط صدام بری از مبانی ضد دمکراتیک باشد، به‌ علت تاثیر جناح شیعیان و نیروهای واپسگرا‌ در سطح بالائی به‌ زیر تاثیر مبانی اسلامی رفته‌ است و بدین وسیله‌ عراق را در مرحله‌ احتمال قدرت یابی یک نظام مذهبی قرار داده‌ است. کار بدانجا رسیده‌ است که‌ در واکنش به خواست‌ تصویب قانون اساسی، علیرغم تبلیغات زیاد و سنگین احزاب کردی، حضور مردم و بویژه‌ جوانان در سطح مطلوب آنان نبود و این بویژه‌ از گله‌ و زاری یکی از افراد مرکزی اتحادیه‌ میهنی کردستان در یکی از مصاحبه‌های خود پیداست.

۴) از لحاظ اقتصادی هم اکنون در کردستان عراق نیز وضعیت متناقضی حکمفرماست. از یک طرف به‌ علت باز شدن فضای مراوده‌ با دیگر مناطق عراق و به‌ علت تزریق پول کلان به‌ بازار و راه اندازی پروژه‌های ساختمانی که‌ در چندین سال گذشته‌ در حالت تعلیق و سکون قرار داشتند، فعالیتهای اقتصادی شتابی به‌ خود گرفته‌ است. اما از طرف دیگر به‌ علت افزایش سریع تورم ( که‌ ناشی از تزریق بی رویه‌ پول به‌ بازار است) و نیز بی توجهی مطلق صاحبان قدرت به‌ به‌ مسائل اقتصادی در فرم طرحهای اقتصادی، فساد مالی و آنارشیسم اقتصادی بیداد میکند، و همه‌ اینها مردم را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده‌ است. خیزشهای مردم شهرهای آکره‌ و کلار که‌ به‌ خشونت کشیده‌ شدند و مردم طی آنها به‌ مطالبات اقتصادی و روزمره‌ خود پرداختند، خود گواه‌ این مسئله‌ هستند.
پدیده‌ دیگری که‌ هم اکنون جلب توجه‌ میکند استخدام بیش از حد افراد در سطح نیروهای نظامی و انتظامی است. علت این امر حفظ و گسترش وضعیت امنیتی است و البته‌ رشد عددی این افراد و حقوق نسبتا بالائی که‌ به‌ آنها داده‌ میشود، حالت ویژه‌ای به‌ جامعه‌ بخشیده‌ است. لااقل در زمینه‌ ارزشی، این امر به‌ تقلیل ارزشی حرفه‌های دیگر از جمله‌ معلمی و غیره‌ کشیده‌ شده‌ است، و از این لحاظ به‌ تقویت روحیه و فضای میلیتاریستی کمک کرده‌ است.
هنوز نیز این منطقه‌ از لحاظ سیستمهای خدماتی آب و برق در شرایط نامناسبی بسر میبرد و این در حالی است که‌ دو سد بزرگ کشور در کردستان قرار دارند و بنابراین از این لحاظ امکان بسیار عالی برای رفع این مشکل چهارده‌ ساله‌ وجود دارد.

۵) سرانجام هم اکنون خواست دمکراتیک ملی در چالش با مبانی غیر دمکراتیک نهفته‌ در قانون اساسی قرار دارد و فروتر (و نه‌ فراتر) از حتی چالش، کردها این ظرفیت را از خود نشان داده‌اند که‌ به‌ شرط قبول فدرالیسم از طرف جناح مقابل، آنها میتوانند تن به‌ مبانی اسلامی قانون اساسی بدهند و عملا هم داده‌اند. معنی عملی این موضع آن است که‌ خواست ملی میتواند با شکل مذهبی بسازد و راحت از طرح و پیگیری خواستهای پیشین خود دست بردارد. پاکستان با تاکید برهویت اسلامی هویت ملی خود را بنیاد نهاد و شاید اکنون به‌ نوعی با تکرار همین مسئله‌ در کردستان روبرو هستیم. در اینجا یاد سخن یکی از رهبران کرد ایرانی میافتم که‌ زمانی گفت: “اگر جمهوری اسلامی به‌ ما خودمختاری بدهد، اگر اسمش هم اسلامی باشد ما باز موافقیم”. ( نقل به‌ معنی).
البته‌ نگرش ناظر بر این طرز تفکر این است که‌ در یک نظام فدرال و در صورت وجود یک قدرت موجودیت یافته‌ نسبتا فارغ از مرکز، میتوان شرایط ویژه‌ خود را داشت و به‌ همه‌ چیز مرکز تن نداد. اما من در اینجا به‌ یاد آن شعار معروف “دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان” میافتم. طبق این شعار، خودمختاری از دالان دمکراسی میگذشت، اما اکنون فدرالیسم در عراق دارد از دالان یک نظام مذهبی میگذرد و این از حکایات و شوخیهای زمانه‌ است که‌ علیرغم اینکه‌ فدرالیسم در سطح مرتفعتری از خودمختاری قرار دارد، اما از لحاظ بستر خود به‌ مراحل پائینتر اکتفا کرده‌ است. البته‌ این مسئله‌ را هم نباید از نظر دور داشت که‌ سنیهای عراق به‌ این شرط به‌ روند مصالحه‌ در عراق پیوسته‌اند که‌ در آینده‌ برخی دیگر از بندهای قانون اساسی دوباره‌ دستکاری شوند. ( البته‌ آنها بشدت مخالف فدرالیسم هستند).
بنابراین سوال این است که‌ آیا تاکید جناح کردی فقط و فقط بر مسئله‌ ملی در این شرایط میتواند راه حل مقبولی باشد و یا اینکه‌ این جناح بهتر است که‌ بر خواستهای دمکراتیک تاکید ورزد؟
بهرحال تمامی موارد یاد شده‌ نشان میدهند که‌ کردستان عراق هنوز راه‌ بسیار دشواری را پیش رو دارد و هنوز شاید در همان تند پیچ تاریخی «تحول آری یا نه؟»‌ قرار دارد.

١۴ آبان ١٣٨۴ 

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان, ۱۳۸۴ ۳:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سقوط تاریخی دستمزد در مقابل طلا

در چشم انداز سبزِ نگاه تو

دفتر کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

تأثیرات سیاست‌های ترامپ بر حقوق زنان و اقلیت‌ها

توصیه‌هایی برای مقاومت در دوره‌‌ای تاریک

آیه‌های زمینی