دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲

دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲

غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
نگاره‌ها
نسل‌ها می‌آیند ومی‌روند؛ گاه مبارزه می‌کنند برای زندگی. گروهی کوچ می‌کنند با دل در گرو خاک آبا و اجدادی ... و شاید اندکی تاریخ و سرنوشت بسازند. حاکمان هم گاه...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

کنوانسیون یا پاشنه آشیل

تعلیق به مدت دو ماه با امید به چه صورت گرفته است؟ امید به تغییر اوضاع در کشور سوریه، و یا چه‌بسا روشن‌ترشدن جایگاه نیروهای طرفدار ایران در عراق پس از انتخابات اخیر، و...؟ و یا امید به تداوم شکاف میان آمریکا و کشورهای مطرح اروپا.

یکشنبه گذشته بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی، برای مدت ۲ ماه مسکوت گذاشته شد. بررسی موضوعی که بنا به گفته حمیدرضا شکوهی: “درحالی‌که حتی یک روز تأخیر در پیوستن به این کنوانسیون و کنوانسیون‌های مشابه به ضرر کلیت اقتصاد ایران است.” (http://naftkhabar.ir/?p=34851).

کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) که در اکتبر ۱۹۹۹ نگارش یافته و دارای ۲۸ ماده و ۹ ضمیمه است، امضای اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد را با خود دارد به‌جز معدود کشورها از جمله ایران، سودان جنوبی، ایران، لبنان، اریتره، سومالی،، چاد، بوروندی و تووالو، که در حقیقت ابزار عملی گروه کار اقدام مالی به‌حساب می‌آید.

گروهکاریاقداممالیFATF برای مبارزه با پول‌شویی، نهادی میان دولتی است که در سال ۱۹۸۹با هدف توسعه و گسترش سیاست‌های مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل شد. یکی از اقدام‌های این گروه از زمان شروع فعالیت خود، تدوین و انتشار توصیه‌هایی در رابطه با مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بوده است. اولین نسخه این توصیه‌ها در سال ۱۹۹۰منتشر شد که تعداد آن ۴۰ تا بود سپس در سال۱۹۹۶ ، این ۴۰ توصیه بازنگری شد. اما در سال۲۰۰۴، علاوه بر اینکه تجدیدنظر کاملی در آن‌ها صورت گرفت، ۹ توصیه دیگر نیز به آن‌ها افزوده شد. (مجله حسابرس شماره ۴۹ تابستان ۱۳۸۹).

تعلیق به مدت ۲ ماه با امید به چه صورت گرفته است؟ امید به تغییر اوضاع در کشور سوریه، و یا چه‌بسا روشن‌ترشدن جایگاه نیروهای طرفدار ایران در عراق پس از انتخابات اخیر، و…؟ و یا امید به تداوم شکاف میان آمریکا و کشورهای مطرح اروپا؛ این تعلیق به هر دلیلی که صورت گرفته است، نتیجه آن نمی تواند به بهبود مناسبات با دیگر کشورها باشد.

نگاهی به تازه‌ترین تغییر و تحولات در سوریه حکایت از این دارند که با وجود پیروزی‌های پیاپی ارتش سوریه، و متعاقباً تحکیم موقعیت ایران در لحظه کنونی، نیروهای حاضر در صحنه سیاسی سوریه در مسیر انتخاب مشترک یکی از ۲ انتخاب به‌پیش می‌روند.

انتخاب اول: گام برداشتن در سمت شعار “جنگ، جنگ، تا پیروزی!” توسط دولت سوریه، که گام گذاشتن در آن برای دولت سوریه، یعنی تداوم جنگ این بار نه با داعش و النصره و… بلکه درگیرشدن با “ارتش آزادی‌بخش سوریه” است که استخوان‌بندی اصلی آن را کردهای سوری با پشتیبانی نیرومند آمریکا بر عهده‌دارند. اهمیت این نیرو آن زمان برجسته می‌شود که بدانیم، بخش مهمی از میدان‌ها نفتی سوریه در مناطق تحت کنترل این نیرو قرار دارند؛

انتخاب دوم: رفتن به‌پای میز مذاکره با نیروهای تحت حمایت آمریکا است که شرط اصلی ادامه مذاکرات از جانب مخالفین، «سوریه بدون اسد» است. گام نهادن در مسیر انتخاب دوم از جانب اسد، نیازمند ارسال نشانه‌های مشخص به آمریکا است، که می‌تواند در تعدیل شرط اصلی مذاکرات، از جانب آمریکا تأثیرگذار باشد؛ نقطه مرکزی این “نشانه‌ها” نیز فاصله گرفتن از ایران است.

درواقع می‌توان گفت که این ۲ انتخاب به‌نوعی در برابر ایران نیز قرار دارند. در صورت انتخاب اول از جانب بشار اسد، ایران نیز هرچه عمیق‌تر در باتلاق این جنگ فرو خواهد رفت، که با توجه به رایزنی‌های اخیر نتانیاهو در مسکو و ۳ کشور اروپایی، در مورد فشار بر ایران در فاصله گرفتن از مرزهای اسرائیل، و نیز فشارهای رو به افزایش متعاقب از خروج آمریکا از برجام و پیامد‌های آن، می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد که تأمین لجستیکی نیروهای تحت کنترل ایران با چه  دشواری‌هایی روبرو خواهند گشت.

انتخاب دوم از جانب اسد نیز، به دشواری‌های ادامه حضور نظامی ایران در سوریه خواهند افزود. علت نیز کاملاً روشن است: انجام مذاکرات صلح یعنی پذیرفتن تقسیم قدرت سیاسی؛ که با توجه به میزان “محبوبیت” ایران در میان نیروهای تشکیل‌دهنده دولت تفاهم ملی که علوی‌ها نیروی برتر نخواهند بود، و متعاقب آن اعلام  آمادگی برای حرکت در مسیر بازسازی شهرها و زیرساخت‌ها با کمک سرمایه‌های خارجی، پاشنه آشیل ایران خواهد بود که خود در داخل کشور با بحران‌های عمیق اقتصادی و اجتماعی روبرو است و قطعاً تحریم‌های جدید، برشدت این بحران‌ها خواهند افزود و چه‌بسا ایران شاهد تکرار وقایع دی‌ماه سال گذشته باشد، این بار اما در ابعادی وسیع‌تر و پیامد‌هایی غیرقابل ‌پیش‌بینی. در تقویت انتخاب دوم از جانب اسد این فاکتور مهم عمل می‌کند که روسیه نیز با تداوم جنگ و فرسایشی شدن آن مخالف است؛ تأکید روسیه بر پیگیری نتیجه مهم اجلاس ملیت‌های سوریه که در آن تشکیل گروه تنظیم قانون اساسی سوریه با نظارت سازمان ملل متحد به تصویب رسید، حکایت از پیش‌بینی سمت‌وسوی تحولات در سوریه و تضمین حضور در آینده سوریه از جانب روسیه دارد. در مورد عراق پس از انتخابات و امکان تداوم تأثیرگذاری ایران درصحنه سیاسی عراق، اعلام گام برداشتن در جهت تحقق سیاست خلع سلاح در عراق از جانب مقتدا صدر، خود گویای این امر است که عراق در مسیر دشوار و سخت زدودن پیامد‌های سالیان دراز جنگ و خونریزی، و بازسازی زیرساخت‌ها و حرکت به سمت رشد و ترقی، قرارگرفته است. در اینجا نیز تنها کسانی حرفی برای گفتن و امکان حضور خواهند داشت که با برنامه‌ای معین و پشتوانه اقتصادی روشن و نیرومند، خود را مطرح نمایند. روشن است که ایران به همان دلایل ذکرشده در سطور بالا، از این مختصات، فرسنگ‌ها فاصله دارد.

بنابراین می‌توان به‌روشنی بر این نکته تأکید کرد که عدم الحاق به این کنوانسیون در لحظه حساس کنونی که می‌توانست برای اروپا و حتی آمریکا نیز، حاوی پیامی روشن در جهت ابراز فاصله روشن از تروریسم و روی آوردن به مقابله مشترک و همه‌جانبه با آن، همراه با  دیگر کشورها باشد، ایران را در وضعیت دشوارتری قرار خواهد داد. 

تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد, ۱۳۹۷ ۹:۲۸ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴

سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان