چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

گذر و نظری بر رویدادهای داخلی از ۲۰ تا ۲۶ آبان (۱۱ تا ۱۷ نوامبر)

در هفته ای که گذشت، علی یونسی مشاور رییس جمهور، آب پاکی را بر روی دست مردم ریخت، شیرین عبادی خبر ازوخیم تر شدن وضعیت حقوق بشردر ایران داد، مذاکرات هسته ای در پرده ای از ابهام قرار گرفت، مرگ مرتضی پاشایی خواب از چشم ولایت مداران زدود و ...

 

دولت اختیاری در مورد حصر ندارد

وعده های توخالی دولت روحانی روز به روز رنگ می بازد، هفته گذشته علی یونسی مشاور رییس جمهور در بازدید از غرفه‌ی انصاف نیوز در نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد :” دولت اختیاری در مورد حصر ندارد و فقط می‌تواند زمینه را فراهم کند”.
با این که یکی از وعده‌های حسن روحانی پیش از انتخابات، تغییر شرایط حصر بود؛ علی یونسی در رابطه با رفع حصر به خبرنگار انصاف نیوز گفت :” شرایط اگر آرام شود و از جو سیاسی فاصله بگیریم، اگر فضا عادی و آرام شود، ممکن است که دولت بتواند به این وعده‌اش برسد”. وی در ادامه نا توانی و بی عملی دولت متبوع خویش را چنین توجیه می کند:” همین گروه‌های تندروی چپ و راست نمی‌خواهند جو آرام شود.

 

وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر از دولت احمدی نژاد

به گزارش رادیو فردا، شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، می‌گوید که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست‌ جمهوری حسن روحانی «به همان بدی» زمان محمود احمدی‌نژاد است و در برخی موارد حتی بدتر شده‌ است.
وی در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، با خبرگزاری آسوشیتدپرس انجام داد با ذکر این مطلب تأکید کرد که وعده‌هایی که حسن روحانی در زمینه بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران داده بود تحقق نیافته است.
او افزود: «به همین دلیل است که بسیاری از روزنامه‌نگاران، بسیاری از فمینیست‌های سرشناس، بسیاری از دانشجویان و بسیاری از اعضای جامعه مدنی هم‌اینک در زندان محبوس‌اند.
شیرین عبادی در ادامه به افزایش اعدام‌ها در دوره حسن روحانی اشاره کرده و یادآور شد که تعداد متوسط آن سه اعدام در روز بوده‌ است.
او تأکید کرد که دنیا می‌ترسد که اگر دست ایران به بمب اتم برسد صلح اروپا و بقیه جهان به خطر بیفتد، اما چیزی که ما می‌گوییم این است که مردم ایران هم باید به حساب بیایند، مردمی که روانه زندان شده و کشته می‌شوند.
به گفته او، اگر در ایران دولتی دموکراتیک بر سر کار بیاید «سیاست خارجی بهتری خواهد داشت، اما با یک دولت بسته و غیردموکراتیک «حتی اگر قول‌هایی هم بدهد نمی‌شود روی قول و قرار آنها حساب کرد.

توافق هسته‌ای در ابهام

عقب نشینی حکومت جمهوری اسلامی درمذاکرات هسته ای در شش ماه آخر پایان عمر دولت احمدی نژاد با انجام مذاکرات پنهانی آغاز و با روی کار آمدن دولت روحانی گام های بلند تری از سوی دولت وقت البته به اذن ولی فقیه برداشته شد، اکنون با فراز و نشیب های پیش آمده درطی برگزاری مراحل مختلف مذاکرات هسته ای، فرصتی برای دولت ایران در مذاکرات بدست آمده تا بتواند از تغییرمعادلات سیاسی در آمریکا( بر اثرانتخابات مجلس با وجود موفقیت جمهوریخواهان برای کسب اکثریت در سنا، و همینطور حفظ اکثریت در مجلس نمایندگان)، استفاده لازم را کسب کند.

توافق یا عدم توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ تا هفته ی آینده رقم خواهد خورد، از هم اکنون گمانه زنی های بسیاری از سوی محافل مختلف آغاز شده است.

برای نمونه کارول مورلو نویسنده مقاله روزنامه واشنگتن پست معتقد است : در حالی که دو طرف به سرعت به مهلت تعیین شده نزدیک می‌شوند، سه روز مذاکره فشرده در مسقط پایتخت عمان در هفته گذشته نتیجه‌ای محسوسی به دنبال نداشت؛ و حالا، مذاکره‌ کنندگان و کارشناسان هسته‌ای، هر روز بیشتر نسبت به احتمال رسیدن به توافق نهایی تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده ابراز بدبینی می‌کنند.

مذاکره‌ کنندگان ایرانی و روس، که تا همین اواخر می‌گفتند زمان کافی برای دستیابی به توافق وجود دارد، هفته گذشته اذعان کردند که احتمال دارد زمان گفت وگوها بار دیگر تمدید شود. باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده نیز هشدار داد که شاید نتوان تا موعد مقرر به نتیجه مورد نظر رسید.

واشنگتن پست در ادامه از مارک فیتزپاتریک، دیپلمات پیشین آمریکایی و مدیر برنامه خلع‌سلاح و منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، می‌نویسد «کاملا روشن است که اگر معجزه‌ای رخ ندهد، تا ۲۴ نوامبر توافق جامعی حاصل نخواهد شد.»

به باور فیتزپاتریک «دو طرف همچنان از یکدیگر فاصله دارند و مواردی که برای رسیدن به توافق لازم است، بیش از حد پیچیده هستند که بتوان همگی آنها را یک جا حل و فصل کرد، حتی اگر طرفین واقعاً بخواهند چنین کنند.»

به باور نویسنده واشنگتن پست، در این صورت اگر ایران تصمیم بگیرد از این گفت وگوها خارج شود و ظرفیت‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد، آنگاه به مقابله نظامی منجر خواهد شد، که این می‌تواند به سرعت به خارج از مرزهای ایران کشیده شود و منطقه‌ای که هم‌اکنون هم درگیر جنگ و التهاب است را، با خشونت و بی‌ثباتی بیشتری روبرو کند.

اما خبر گزاری ایسنا با جمع آوری اخبار مثبت در رابطه با انجام توافق هسته ای سعی دارد فضای توافق را مثبت نشان دهد.، از این رو با به کار گیری تکنیک مدیریت خبر سعی در القای اهداف خود دارد، برای مثال به نقل از

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: :

پیشرفت‌های حاصل شده در این مذاکرات ثابت کرده است ایران حق دارد از غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود بهره‌مند

شود. اگرچه تامین خواسته‌های هر دو طرف در توافق نهایی کار بسیار دشواری است.

. این خبرگزاری در ادامه از قول رابرت لینواک، کارشناس مرکز ویلسون می نویسد: برای هریک از کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای، این مذاکرات بخشی از یک موضوع بزرگ‌تر است و برای اوباما نیز آزمایش قدرت و استراتژی‌ او ست.

این کارشناس هم‌چنین بر این باور است که توافق هسته‌ای برای دیگر بازیگران کلیدی این مذاکرات شامل اسراییل، عربستان سعودی، روسیه و غرب اروپا نیز یک امر مهم است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: شاید پیچیده‌ ترین بازیگر سیاسی در این مذاکرات روسیه باشد. این کشور هنوز یکی از اصلی‌ترین عناصر در میان مذاکره‌کنندگان است. اگرچه مسکو بر سر مساله‌ اوکراین اختلافاتی با غرب پیدا کرده است، هنوز در نقش یک بازیگر کلیدی باقی مانده است و شاید بخواهد مقصد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در سطوح پایین باشد.

علیرضا نادر، یک کارشناس ارشد حوزه سیاسی در اندیشکده رند در این باره می گوید: “اگر توافقی حاصل شود که از طریق دیپلماسی و روش‌های صلح‌آمیز مانع از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای شود به معنی یک دستاورد بزرگ برای دیپلماسی آمریکا در حوزه بین‌الملل خواهد بود.”

هر چند دیگر رسانه ها در داخل کشور هنوز در ابهام اند، ولی این سردرگمی حکایت از آن دارد که بیت خامنه ای و دولت روحانی تا این لحظه به توافق روشنی مابین خود دست پیدا نکرده اند، تا ماشین تبلیغاتی رژیم ماموریت خود را برای پروپاگاندا آغاز کند.

در روزهای آینده یا شاهد فرصت سوزی دیگری از سوی جمهوری اسلامی خواهیم بود یا با استفاده از فرصت ۲۵ نوامبر گشایش فضایی نو در ایران کلید خواهد خورد.

 

مرگی که خواب را از چشم ولایت مداران گرفت

مرتضی پاشایی خواننده پاپ، متولد ۱۳۶۳ به‌دلیل بیماری سرطان معده، صبح جمعه گذشته در سن ۳۰ سالگی در تهران درگذشت.

مرگ وی از نظر بسیاری از دست اندر کاران حکومت چندان اهمیتی نداشت ولی واکنش مردم شرایط را به صورتی دیگر رقم زد.

از هنگام بستری شدن وی در بیمارستان بهمن تهران، عده کثیری از علاقه مندان وی در مقابل بیمارستان حضور داشتند و مدام با ارسال پیام به دوستان و آشنایان خود وضعیت پاشایی را لحظه به لحظه اطلاع می دادند.

 با انتشار خبر درگذشت او به مرور بر تعداد جمعیت افزوده شد.

واکنش گسترده توده ای به در گذشت این هنرمند، خط بطلانی بود بر تمام سیاست های فرهنگی، امنیتی جمهوری اسلامی، که مجریان حکومتی مدعی هستند تارو پود هنجار های اجتماعی مردم را در دست دارند.

این مراسم، گویای رشد روز افزون علایق و سلایق مردمی است که مجریان حکومت اسلامی طی ۳۷ سال گذشته از پذیرش آن غافل بوده اند، تا یک صدایی جامعه را در حمد و ستایش ولی امر مسلمین جهان به خورد مردم دهند، ولی در پس پرده همه تبلیغات جمهوری اسلامی ایران، امروز شاهد واکنشی دیگر از طرف علا قه مندان مرتضی پاشایی هستیم، نگرشی که در آن ماشین سانسور و سرکوب ولایت فقیه از درک و چاره آن غافل بوده و در نهایت با چنین چشم اندازی آینده ولایت مطلقه فقیه تیره تر از گذشته خواهد بود.

تردیدی نیست که از این به بعد، سران حکومت نه تنها در عرصه، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با منافع مردم درگیر بوده و هستند بلکه تغییر جهت پیدا کردن سلایق و علایق بخش های گوناگون مردم در عرصه فرهنگی کار استبداد مطلقه فقیه را بازهم پیچیده تر خواهد کرد.

در خبر ها آمده است:” مرگ مرتضی پاشایی تجمع‌های خودجوشی را در سراسر ایران بوجود آورد، جمعه شب

. در برخی پارک‌های تهران هم چون پارک آب، آتش، لاله و در مقابل برج میلاد و همچنین در شهر های دیگر مانند، مشهد، اصفهان، گرگان جوانان با خواندن آهنگ های وی منادیان ذوب در ولایت را مات و متحیر کردند.

گویا مردم ایران به دنبال یک روزنه هستند تا با صدای بلند، هر آن چه را که در دل دارند بیرون بریزند.

در همین ارتباط ایرنا روز شنبه نوشت که در شهر مشهد به دنبال «درگیری‌های پراکنده» جوانان با نیرو های امنیتی، تعدادی از تجمع کنندگان دستگیر شدند.

به نوشته ایرنا، هواداران این خواننده پاپ در قم با حدود ۱۰۰ خودرو با پخش آهنگ‌های مرتضی پاشایی مسیر شهرک پردیسان تا بوستان علوی قم را پیمودند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، صبح یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه آیین تشییع پیکر پاشایی از مقابل تالار وحدت در تهران آغاز و به‌دلیل ازدحام بیش از حد و غیرقابل پیش‌بینی مردم، بسیار بیشتر از زمان تعیین‌شده طول کشید و در نهایت، پیکرش به بهشت زهرای تهران انتقال یافت و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

جمعیت علاقه‌مندان مرتضی پاشایی در تهران، علاوه بر محوطهٔ تالار وحدت، خیابان‌های شهریار، حافظ، انقلاب و چهارراه ولیعصر را مسدود کردند، به اندازه‌ای که تردد خودروها و مردم در این مسیر دچار مشکل شده بود.

 

غنچه قوامی در زندان، لغو ممنوعیت ورود بانوان به مسابقات والیبال

فرارو نوشت: “این روزها مسئولان والیبال بیشتر از آن‌که درگیر مسائل فنی و برنامه‌ریزی برای آینده شوند، در اندیشه حل مشکلی اند که دردسرهایی را در عرصه بین‌المللی برای والیبال مان بوجود آورده است. پس گرفتن میزبانی مسابقات والیبال نوجوانان جهان، باعث شد مسئولان ورزش بیش از گذشته خطر حذف از لیگ جهانی را که مدت زیادی است مطرح می‌شود، حس کنند. همین مسأله باعث شده تا کار به مراجع بالاتر هم برسد و حتی رئیس‌جمهوری نیز دستور پیگیری حضور بانوان در سالن‌های والیبال را بدهد.”
سکوهای مخصوص
با رایزنی‌های صورت‌گرفته و ورود مسئولان وزارت ورزش و همکاری نهادهای دیگر قرار بر این شده که قسمتی از سالن آزادی با صندلی‌هایی به رنگ دیگر برای حضور بانوان مشخص شوند. البته تمهیدات دیگری نیز برای به وجود نیامدن این مشکل در نظر گرفته شده، ازجمله این‌که راه ورودی بانوان با توجه به فروخته شدن بلیت‌ها به صورت اینترنتی جدا از آقایان شود.
تأیید نایب‌رئیس بانوان
رباب شهریان، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان درباره حل این مشکل می‌گوید: «با داورزنی صحبتی داشتیم و من گفتم که بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مطالبات بانوان ایران است. اکنون نیز فشاری به ایران درباره بحث میزبانی مطرح شده است که در نهایت قرار شد سازماندهی کنیم تا قسمتی از سالن‌ها را برای مسابقات در اختیار دختران قرار دهیم که مشکلی هم برای میزبانی ایران پیش نیاید.»
دستور رئیس‌جمهوری برای حل ماجرا
عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان درباره حل مشکل ممنوعیت حضور بانوان در سالن والیبال به «شهروند» می‌گوید: «رئیس‌جمهوری دراین‌باره به وزارت ورزش دستور داده تا مشکل را حل کند. ما هم از نهادهای دیگر کمک خواستیم و در پی حل این مشکل هستیم. احتمال می‌دهم به‌زودی این مشکل با تدابیری که در نظر گرفتیم، حل شود. شخصا به حضور بانوان در سالن‌های والیبال در ماه‌های آینده خوشبین هستم.»
با این حال انتقام غنچه قوامی به خاطر نوشاندن جام زهر به حاکمان ج.ا.ا ابعاد گسترده ای یافت.

خبر های دریافتی حکایت از آن دارد که : عباس جعفری ‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد ه است “به غنچه قوامی وکیل تحمیل نشده “و”خانم غنچه قوامی هیچ ارتباطی با ورزش ایران ندارد و دستگیری ایشان در ورزشگاه یک اتفاق بوده است”.

همزمان محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی خواستار آن شد که دادگاه هرچه سریع‌تر “تصمیم منطقی” در مورد موکلش بگیرد.

غنچه قوامی، شهروند ۲۵ ساله ایرانی- بریتانیایی، روز ۳۰ خرداد زمانی که برای تماشای مسابقات والیبال مردان به ورزشگاه آزادی رفته بود، بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شد. اما چند روز بعد که برای دریافت وسایل ضبط شده‌اش مراجعه کرد دوباره بازداشت شد و از آن زمان تا کنون زندانی است

در روزهای اخیر ایمان قوامی، برادر غنچه قوامی گفت که خواهرش از روز شنبه (اول نوامبر/ ۱۰ آبان) اعتصاب غذا کرده است و از نوشیدن آب و مایعات نیز خودداری می‌کند.

او تاکید کرد که خواهرش در اعتراض به ابهام‌های موجود در پرونده قضایی خود دست به این اعتصاب غذا زده است. ایمان قوامی تصریح کرد که بررسی قضایی پرونده خواهرش به پایان رسیده و حکم او نیز صادر شده اما این حکم به صورت رسمی به او ابلاغ نشده است و از این رو مأموران زندان “مبنای حقوقی برای بازداشت” خواهر او در دست ندارند.

 

رانت ۷هزار میلیاردی و بدهی‌ ۹ هزار میلیارد تومانی زنجانی

روزی نیست که اخبار چپاول و غارت مردم در رسانه ها منتشر نشود، در هفته گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس برای رای گیری از نمایندگان در مورد از طبقه بندی خارج شدن پرونده تخلف هفت هزار میلیاردی و روشن کردن جزییات آن از سوی قوه قضاییه خبر داد.
ارسلان فتحی‌پور نماینده کلیبر در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا در ارتباط با آخرین وضعیت رانت هفت هزار میلیارد دلاری گفت: از آنجایی که این پرونده طبقه بندی شده بود اجازه مطرح شدن اسامی افراد متخلف در آن وجود نداشت.

باند های فساد در رژیم جمهوری اسلامی ایران چنان قدرتمند و با نفوذ رفتا ر می کنند که عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه “بابک زنجانی برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌اش همکاری نمی‌کند”، گفت: اگر این فرصت‌سوزی‌ها ادامه پیدا کند به ضرر او تمام خواهد شد و باید در انتظار حکمی همچون حکم امیر منصور آریا شود.

نا گفته نماند باند های مافیایی رژیم معمولا با قربانی کردن یک تن از عوامل اجرایی خود به اختلاس های میلیاردی خود مشروعیت می بخشند.

 عزت‌الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی، گفت: روند بررسی به این پرونده پیشرفت خوبی ندارد و نیاز است تمامی دستگاه‌های مرتبط برای این پرونده، بسیج شوند.

 عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر شرکت‌های وابسته بابک زنجانی و هواپیمایی متعلق به این فرد فعالیت خود را ادامه می‌دهند؛ آیا نمی‌توان با فروش اموال و شرکت‌های وی بخشی از بدهی‌های دولت را بازستاند؟ اظهار کرد: ما تمامی اموال و دارایی‌های زنجانی را محاسبه کردیم و کل این‌ها به هزار میلیارد تومان هم نرسید در حالی‌ که بدهی‌های بابک زنجانی حدود ۹ هزار میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس، در این باره افزود: بنده چندین بار در جلسات ستاد اعتراض کردم که چرا باید قاضی دادگستری از دادسرای تهران به تاجیکستان و مالزی برود تا اموال و دارائی‌های بابک زنجانی را شناسایی کند در صورتی که این وظیفه دادستانی تهران نیست و کاری است که باید رایزن اقتصادی ایران در تاجیکستان و مالزی و کشورهای دیگر انجام می‌داد و تلکیف قانونی آن‌هاست

 این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، با بیان اینکه “رقم بدهی‌های بابک زنجانی چندین برابر دارایی‌های بلوکه شده ایران در یک مرحله است که در مذاکرات ۱+۵ به کشور بازگشت”، تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای پس از آن همه رایزنی، در هر مرحله ۵۵۰ میلیون دلار از اموال بلوکه شده‌مان آزاد شد در صورتی‌ که بدهی بابک زنجانی حدود ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار است

 

حاکمان ج.ا.ا، دزدان با چراغ

خبر دیگر این که درازای ۵۰ درصد ارز تخصیصی در دولت احمدی‌نژاد، کالایی وارد کشور نشده است.

مجلس ایران در گزارش تحقیق و تفحص خود ازعملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که«حدود۵۰ درصد» از ارزهای تخصیص داده شده برای واردات کالاهای اساسی در دولت محمود احمدی‌نژاد، پرداخت شده ولی کالایی به ایران وارد نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر پس از نوسانات ارز در دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، از سال ۹۰ برخی از واردکنندگان برای واردات کالاهای اساسی مانند مواد غذایی از دولت ارز مرجع دولتی با نرخ ۱۲۲۶ تومان دریافت می‌کردند.

به گفته هیات تحقیق و تفحص مجلس، برخی از واردکنندگان که توسط معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت به بانک مرکزی معرفی شده‌اند، بالغ بر ۲۶ میلیون و ۹۲۰ هزار یورو ارز دریافت کرده‌اند اما پنج شرکت «هیچ‌گونه وارداتی نداشته» و دو شرکت دیگر نیز مجموعا از مقدار ۱۱ میلیون و ۹۶۳ هزار یورو «تنها هزار و ۳۵ تن» کالا وارد کرده‌اند.

به گفته این هیات، برخی از واردکنندگان به «اسناد طبقه‌بندی شده دولتی اعم از سری، خیلی محرمانه و محرمانه» دسترسی داشته‌اند.

پیش از این گزارش‌های مختلفی درباره واردات کالاهای لوکس و غیر ضرروری با ارز دریافت شده برای واردات کالاهای اساسی منتشر شده بود.

از جمله امیر خجسته، رییس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس، فروردین ۹۲ از کشف یک تخلف «ده‌ها میلیاردی» در گمرک ایران خبر داده و گفته بود که بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه موبایل چینی با ارز مرجع وارد کشور شده است.

 

سعید مرتضوی، قاضی مورد عنایت رهبر

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت : حکم قاضی سعید مرتضوی متهم اول وقایع کهریزک به انفصال دائم از قضاوت

و ۵ سال محرومیت از مشاغل دولتی، موجب تعجب مردم شده است.

این تعجب به ویژه به این دلیل است، که اکنون با گذشت مدت زیادی از زمان آغاز تعقیب قضائی وی،

حکم محرومیت از مشاغل دولتی عملاً ناکارآمد است و او بعد از مدتی می‌تواند در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار شود.

همزمان با انتشار خبر انفصال سعید مرتضوی در رسانه ها ی مختلف پیک نت نوشت : دیوان عالی کشور حکم انفصال دائم سعید مرتضوی قاضی مطبوعات و دادستان سابق تهران را تائید کرد. بموجب این حکم مرتضوی به مدت پنج سال از احراز مشاغل دولتی نیز محروم شده است.

سعید مرتضوی که اکنون از احراز هرگونه مقام قضائی منع شده، بعنوان قاضی دادگاه مطبوعات در جریان تقابل با آزادی مطبوعات دوران خاتمی وارد صحنه اش کردند. عملکرد او مورد تحسین رهبر بود و به همین دلیل او دادستان شد. چند قتل و جنایت و شکنجه که پای مرتضوی در همه آنها گیر بود موجب شد برای عزل او چند بار خیز برداشته شود اما نتیجه ای بدست نیامد زیرا رهبر اعتقاد داشت “مرتضوی یگانه قاضی قاطع دستگاه قضائی است”

حتی قتل دکتر زهرا کاظمی عکاس خبرنگار بین المللی در جریان بازجوئی که مرتضوی و معاونش او را تحت شکنجه قرار داده بودند، نیز نتوانست موجب برکناری او شود. او هم چنان دادستان ماند و تبدیل شد به یکی از نزدیک ترین یاران احمدی نژاد. پیام تبریک رهبر به احمدی نژاد پس از کودتای ۸۸ هنوز مرکبش خشک نشده بود که جنایات کهریزک روی داد. مرتضوی بعدها درباره این جنایت گفت که مجری دستورات بالاتر بوده است. اشاره اش به “سعید جلیلی” دبیر شورای عالی امنیت ملی و همفکر و همسوی دیگر مصباح یزدی و احمدی نژاد بود.

سرانجام بیت رهبری هم با کنار گذاشتن مرتضوی موافقت کرد اما احمدی نژاد این دادستان معزول را بر راس امپراطوری تامین اجتماعی گذاشت تا یاران و همفکران و اعضای تیم را برای آینده پروار کند. آینده ای که احمدی نژاد فکر کرده بود طبق نسخه پوتین- مدویدف می تواند مشائی را جای خودش بگذارد و امور را همچنان در دست خود نگهدارد.

آن طرح و نقشه نگرفت و روحانی رئیس جمهور شد و مرتضوی که در ماه های آخر ریاست جمهوری احمدی نژاد سخت در تنگنای بازداشت و پیگرد قرار گرفته بود، در تصفیه حساب گروهی به دست تحقیق و تفحص مجلس گرفتار شد. حکم زندان برای او صادر شد ولی هیچ وقت اجرا نشد.

اهمیت ماجرای مرتضوی اینست والا وقتی سیستم تغییر نکند، مرتضوی هم که نباشد یک مرتضوی دیگر جای او را می گیرد و این داستان ۳۷ ساله در جمهوری اسلامی است.

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان, ۱۳۹۳ ۰:۴۳ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟