سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

گفتگو با آقای مسعود مردوخی

با اوضاع کنونی برگشتن به شرایط قبل از رفراندوم، هم برای نیروهای داخلی کرد و هم برای دولت عراق، دشوار به نظر می‌رسد. باید علاوه بر یک درگیری نظامی سنگین، منتظر انشقاق‌های تازه‌ای در رهبری و احزاب کردی بود، که به‌نوبه‌ی خود به‌احتمال بالا از یک پروسه‌ی جنگ داخلی احزاب خواهد گذشت

در باره تحولات اقلیم کردستان عراق و تأثیرات این تحولات بر صحنه سیاسی حال و آینده عراق و منطقه!

آقای مسعود مردوخی گرامی!

اقلیم کردستان عراق، رفراندوم برای استقلال از عراق را پشت سر گذاشت و  در  آن، بالای ۷۲ درصد از مردم در رفراندوم شرکت کردند و بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به خواست استقلال “آری” گفتند. اقلیم اکنون سخت در کشاکش سیاسی پیرامون چگونگی تحقق نتیجه رفراندومی است که برگزار کرد. هم ازاین‌رو  واقعه رخ‌داده از جوانب مختلف موردبحث و فحص قرارگرفته زیرا  که تأثیرات معینی هم در تحولات سیاسی کشور عراق دارد و هم در تحولات منطقه و بین‌المللی. این تحولات به‌ویژه در کشورهای همسایه عراق مانند ایران، ترکیه و سوریه مشهود بوده، و آنان را بشدت تحت تأثیر خود گرفته است.

در همین رابطه گروه کار ملی-قومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تصمیم گرفت، تا با انجام مصاحبه با صاحب‌نظران و کنشگران در عرصه مسائل ملی-قومی به‌ویژه  “مسئله کرد”، طیفی از دیدگاه‌ها در این زمینه را در معرض افکار عمومی قرار دهد. ما می‌کوشیم تا به سهم خود و از این طریق  به امر روشنگری  دراین‌باره و چالش‌های آتی و حال دولت اقلیم کردستان و کشورهای منطقه یاری‌رسانیم.

از شما تقاضا داریم که با پاسخ به این سؤالات، در روشنی بخشی به تحولات اقلیم کردستان عراق و تأثیرات این تحولات بر صحنه سیاسی حال و آینده عراق و منطقه مشارکت کنید و پیشاپیش ما را سپاسگزار خود کنید.

 

گروه کار ملی-قومی سازمان فداییان خلق ایران اکثریت

 12 اکتبر ۲۰۱۷

 ——————–

  در ٢۵ سپتامبر رفراندوم همەپرسی استقلال در اقلیم کردستان برگزار شد کە در آن اکثریت قابل ملاحظەای رأی آری بە استقلال کردستان دادند. بە نظر شما چە عواملی بخش مهمی از نیروهای سیاسی را بە برگزاری این رفراندوم تشویق کرد؟

 به نظر می‌رسد که گردانندگان همه‌پرسی، قبلاً تلاش‌هایی را برای جلب پشتیبانی دول خارجی به عمل‌آورده‌اند و احتمالاً توافق‌های صریح یا ضمنی چند قدرت ازجمله آمریکا و اسرائیل و احتمالاً جناح‌هایی از حکومت‌های همسایه را نیز به دست آورده باشند، و ازآنجاکه از استقبال داخلی هم اطمینان داشتند، می‌پنداشتند که با انجام رفراندوم آراء مردد جهانی را هم، در مقابل عمل انجام‌شده به سود خود برگردانند . به همین لحاظ نمی‌توان گفت که بدون تمهیدات، دست به رفراندوم زده‌اند. اما محاسبهٔ اشتباه در منافع و موازنهٔ قدرت‌های منطقه، و تحریک نیروهای چنگ افروز داخلی و خارجی، به‌اضافهٔ نبرد قدرت داخلی، باعث لغزیدن بر پوست خربزه‌ای شد که مستقیم یا غیرمستقیم، از جانب محافل ذینفع در ایجاد جنگ و ناآرامی، بر راه گردانندگان رفراندوم گذاشتند. 

 آیا اقلیم کردستان، تمهیدات لازم را تدارک دیدە بود؟

مراجعه به مردم و استفاده از روش دموکراتیک برای نیل به استقلال، بی‌تردید برگ  نیرومندی در دست حکومت  اقلیم است. اما تضاد و تناقض اصل استقلال در شرایط فعلی با واقعیت‌های عینی منطقه،علیرغم شیوهٔ دموکراتیک نیل به آن، ظرفیت، بهانه و امکانات نیرومندی در اختیار محافل جنگ‌افروز جهانی و منطقه‌ای می‌گذارد. 

 قوی‌ترین و ضعیف‌ترین جوانب این رفراندوم کدام می‌باشند؟

 ارزیابی واقعی پیامدهای اقتصادی و سیاسی رفراندوم، در حال حاضر،اندکی زود به نظر می‌رسد، اما بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان نیروهای کرد، زمزمه‌های وقوع کودتا در ماجرای کرکوک، جنگ و تجاوز و کوچ خانوارها، همگی نشانه‌های بدخیمی از پیامدهای سیاسی و بالطبع اجتماعی و اقتصادی رفراندوم را عرضه می‌کنند. 

 بە نظر شما وضعیت داخلی اقلیم، از لحاظ اقتصادی و سیاسی، بعد از برگزاری رفراندوم بدتر شدە است یا بهتر؟

 ازآنجاکه استقلال یک امر میان دولتی نیز هست، عدم استقبال کافی و لازم بین‌المللی از نتیجهٔ رفراندوم، رهبری کرد را در اعلام فوری استقلال، با خطر سقوط و یا در بهترین حالت تضعیف قدرت مواجه می‌کند، اما حفظ این نتیجه به‌عنوان عامل فشار در معاملات سیاسی بیشتر مقرون‌به‌صرفه است تا اعلام فوری استقلال. 

 با توجە بە موفقیت رفراندوم در جلب رأی آری، چرا اعلام استقلال نشد؟

 در صورت پافشاری رهبری کرد بر اعلام استقلال و تداوم مخالفت جهانی، یک برخورد نظامی سنگین، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 شما پیامدهای تداوم مخالفت جامعە جهانی با امر رفراندوم را چگونە می‌بینید؟

 باید توجه داشت که هیچ‌کدام از دولت‌های مذکور منافع یکسانی در کردستان ندارند، وجود عراقی ضعیف و درگیر جنگ، راه نفوذ و گسترش قدرت‌های جنگی ایران و  ترکیه را در عراق و منطقه هموار می‌سازد. به همین لحاظ بازی دوپهلوی حمایت پنهان و مخالفت آشکار آن‌ها را نباید ازنظر دور داشت. به همین لحاظ   همگرایی آن‌ها حامل وجوهی متناقض از کاهش و تشدید بحران در کردستان خواهد بود. 

 آیا بە نظر شما امکان درگیری نظامی وجود دارد؟

 درگیری نظامی به وجود آمده است.

 آیا با توجە بە موضع تند دولت مرکزی عراق، امکان مذاکرە میان دولت مرکزی و اقلیم وجود دارد؟

 امکان مذاکره هنوز موجود است اما نتایج آن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله اجماع جهانی و  تا حدودی مهارت رهبران کرد در استفاده از فرصت‌های به‌دست‌آمده را دارد. 

 با توجە بە منافع اقتصادی میان اقلیم و ترکیە، ترکیە تا چە حد می‌تواند در اعلام مجازات یکطرفە علیە اقلیم جدی باشد و از توانائی عملی کردن آن بهرەمند باشد؟

 ترکیه از هر امکان علنی و پنهانی برای بهره‌برداری‌های اقتصادی و نظامی خود استفاده خواهد کرد، طرح مجازات، ترکیه را به اجرای آن‌ها پایبند نمی‌کند. 

 حدود توانائی‌های ایران در مواجە با اقلیم تا کجاست؟

ایران از هیچ تلاشی برای گسترش نفوذ خود در عراق فروگذار نیست و در این راه همهٔ توان نظامی و سیاسی خود را بکار خواهد برد. حتی در صورت چرخش‌های رادیکال در حکومت ایران، چه براست یا به چپ، صرف‌نظر کردن ایران از دخالت در امور سیاسی عراق، در اوضاع کنونی جهان بعید به نظر می‌رسد. 

 اعلام  رهبری سیاسی کردستان عراق توسط کردها را چگونە ارزیابی می‌کنید؟ تا چە اندازە امکان تفاهم ملی از طریق جلب جنبش تغییر به‌عنوان دومین حزب بزرگ اقلیم کە مخالف برگزاری رفراندوم بود، در اقلیم وجود دارد؟ کلاً شما آیندە سیاسی اقلیم کردستان را در سایە امر رفراندوم چگونە ارزیابی می‌کنید؟

 با اوضاع کنونی برگشتن به شرایط قبل از رفراندوم، هم برای نیروهای داخلی کرد و هم برای دولت عراق، دشوار به نظر می‌رسد. باید علاوه بر یک درگیری نظامی سنگین، منتظر انشقاق‌های تازه‌ای در رهبری و احزاب کردی بود، که به‌نوبه‌ی خود به‌احتمال بالا از یک پروسه‌ی جنگ داخلی احزاب خواهد گذشت.

 

تاریخ انتشار : ۲ آبان, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴