سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۴

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۴

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

یاد باد سلحشوری رفیق کبیر حمید اشرف و یارانش

در سه‌شنبه سیاه، 8 تیر 1355، رفیق حمید اشرف در پی 13 سال تعقیب و 14 گریز از صحنه درگیری با ساواک، در میان همهٔ اعضای مرکزیت وقت سازمان مورد یورش ساواک و کمیته مشترک رژیم کودتایی محمدرضا شاهی قرار گرفت و بعد از مقاومت در برابر سرکوبگران سرانجام به همراه یاران خود جان‌باخت. رفیق حمید اشرف، که رهبر بلامنازع سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود. در این روز در ادامه حماسه سیاهکل و تثبیت حیات سچفخا- سازمان پرافتخار چریکهای فدائی خلق ایران – به چهره محوری و فراموش ناشدنی سازمان تبدیل شد.

 گر چه صد رود است در چشمم مدام   

زنده رود باغ کاران یاد باد

در حیات ۵۰ ساله سازمان فصلی را نمی توان یافت که در یکی از روزهای آن، جانفشانی فدائیان اتفاق نیفتاده باشد. از این نظر تاریخ سازمان سرشار از رویدادهای هستی ساز و افتخارآمیز است که هرکدام از آن رویدادها اژدری بودند که نومیدی و انفعال حاکم بر جامعه روشنفکری و تحزب را هدف می گرفتند. وقوع هر رویداد در آن سال های سیاه دیکتاتوری و اختناق محمدرضا پهلوی زنگ خطری بود که رژیم پهلوی وابسته را به نبرد فرا می خواند تا نگهبانان جزیره آرامش نپندارند که در شهر کَس را یارای مقابله با دیکتاتورشان نیست. در این رابطه هرچقدر فدائیان صف آرایی می کردند، برگی زرین دیگری بر تقویم سازمان افزوده می شد. در آن سال ها کمتر هفته می توان سراغ گرفت که حماسه ای از فدائیان را در  خود ثبت نکرده باشد.

در آستانه تابستان هستیم. هر تابستان که فرا می رسد، در آغاز خود ۸ تیر را دارد، روزی که یادآوری می کند تا دیگر روزهای تاریخی حماسه ساز فدائیان فراموش نشود. بنابراین یاد و خاطرات آن روزها و بویژه ۸ تیر رزق روح شده است، چون حماسه سلحشوری فدائیان را در ذهن جان نشانده است.

اینک در صدد بر مراسم یادمان ۴۴ مین ۸ تیر هستیم، روزی که برگی از تاریخ  سازمان ورق خورد و هرگز نباید از یاد برده شود، روزی سرنوشت ساز که جدال بین ادامه حیات و عدم سازمان بود. از خاطر نرود مراسم روزهای تاریخی مربوط به سازمان بسیارند و اعضا سازمان بهتر و بیشتر از هرکس برآن آگاهی دارند. بنابراین در برگزاری مراسم مربوطه نباید غفلت کرد. هدف من از اشاره گذرا بدین خاطر است تا به یکی از آن روزهای افتخارآمیز تاریخی بپردازم. روز فراموش نشدنی 8 تیر ۱۳۵۵ که یکی از  روزهای تاریخساز فدائیان است.

در سه‌شنبه سیاه، ۸ تیر ۱۳۵۵، رفیق حمید اشرف در پی ۱۳ سال تعقیب و ۱۴ گریز از صحنه درگیری با ساواک، در میان همهٔ اعضای مرکزیت وقت سازمان مورد یورش ساواک و کمیته مشترک رژیم کودتایی محمدرضا شاهی قرار گرفت و بعد از مقاومت در برابر سرکوبگران سرانجام به همراه یاران خود جان‌باخت. رفیق حمید اشرف، که رهبر بلامنازع سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود. در این روز در ادامه حماسه سیاهکل و تثبیت حیات سچفخا- سازمان پرافتخار چریکهای فدائی خلق ایران – به چهره محوری و فراموش ناشدنی سازمان تبدیل شد. 

رفیق حمید اشرف از زمره شخصیت های نادر جنبش چریکی می باشد. ایشان زنده به دست ساواک نیفتاد و حتی یک‌بار هم بازداشت نشد. در حالی که بسیاری او را محافظه‌ کار خطاب می‌کردند، اما در آن‌سو شاهدانی هستند که ثابت می‌کنند او حتی بر سر قرارهای لو رفته حاضر می‌شد تا همرزمان دیگرش را نجات بدهد. گزافه نیست که ساواک او را مرد جادو شدهٔ چریک‌های فدایی خلق می‌دانست، چریکی که می‌توانست از چندین و چند حلقهٔ محاصره به سلامت عبور کند. با این وجود دوست و منتقد و دشمن هرچند که در سیاست و روش با او هم رای نبودند. ولی نگاهشان به رفیق ایجابی بود و او را شخصیتی ستودنی ترسیم می کنند. مثلا اعضا هوادار در شرف اعزام به خانه تیمی سازمان در آن روزها در برابر عظمت رفیق حمید اشرف سر فرود می آوردند و در سر رویای حمید شدن را می پروراندند. حتی دشمنان رفیق می توانستند واقعیت رفیق حمید اشرف را کتمان کنند. لیکن به خود اجازه ندادند تا خدشه ای به سیمای مبارزاتی او وارد سازند. بطور مثال از زمره دشمنان رفیق حمید اشرف نگاه پرویز ثابتی، مسئول اول اداره کل سوم ساواک و رئیس ساواک تهران جالب توجه است. پرویز ثابتی در کتاب خاطراتش ” دامگه حادثه ” دربارهٔ مسالهٔ بغرنج گیر انداختن حمید اشرف می‌نویسد: «پس از ضربه‌های مهلک ساواک به چریک‌های فدایی خلق، بازداشت یا کشتن اشرف به مهم‌ترین مسالهٔ ساواک تبدیل شده بود. شاه به شدت این موضوع را تعقیب می‌کرد.» (ص ۲۴۸) او در پارگراف دیگر ص ۲۴۸ می نویسد: ” هر وقت عواملی از این سازمان دستگیر و یا در درگیری کشته می‌شدند، شاه می‌پرسید با “حمید اشرف” چه کردید؟” همچنین پرویز معتمد مامور ارشد ساواک که در جریان حمله خونین ۸ تیر ۱۳۵۵ حضور داشت، در مصاحبه با ایرج مصداقی در باره رفیق کبیر حمید اشرف عنوان می کند” حمید اشرف خیلی مهم بود ما سال‌ها به دنبال او بودیم و از محاصره‌های متعدد فرار کرده بود.” آری رشادت فدائیان و از جمله رفیق حمید اشرف افسانه نبود، واقعیت انکارناپذیری بود که در راه رسیدن به آزادی و عدالت از جان می گذشتند.

از سوی دیگر نگاه و جایگاه حمید اشرف در دوام سازمان واقعیتی است که نادیده گرفتن آن بیداد بر راه آمده جنبش فدائیان تلقی خواهد شد. هرگز نقش بی بدیل رفیق حمید اشرف در ماندگاری سازمان به مثابه نماد جریان موثر چپ ایران از صفحه تاریخ معاصر زدودنی نیست. رفیق حمید جوانه دانه سیاهکل بود. تاریخ حکم می دهد که نقش و جایگاه حمید اشرف در تثبیت ادامهٔ کاری و حیات سازمان چریک‌های فدایی خلق انکارناپذیر بوده زیرا در روند مبارزه به تدریج او را به چهره‌ای محوری در میان مخالفان تندروی رژیم کودتا و پیروان مبارزهٔ مسلحانه و حتی فراتر از آن تبدیل کرده بود.

اگر بعد از بهمن ۵۷ سیل جوانان و کارگران بسوی سازمان روانه شد و ستادهای سازمان مملو خود از جمعیت بیکران از هوادارانی می‌ شد، که سراپا شور و شوق، سازمان را در برگرفتند، بخاطر شنیدن، خواندن و بعضا دیدن حماسه جانفشانی فدائیان از جمله رفیق حمید اشرف بود. اینک جانباختگان فدائی و رفیق حمید اشرف نیستند، آنان سالیان سال است از مصب مه آلود حیات درگذشتند و ما مانده ایم و راه گشوده ادامه مبارزه فدائی متناسب دانش سیاسی امروزمان. حال تا رسیدن به هدف غائی چه باید کرد؟ آیا می شود سازمان و هرچه در او هست و از جمله تاریخ و تقویم ش را در پستوی خانه نهان کرد ؟ چون باعث تکدر خاطر برخی نشود. قطعا نه ! نباید پنهان کرد و هرگز چنین نخواهد شد. پس اداء احترام به روز حماسه ساز فدائیان از جمله ۸ تیر، اولین حرکت در راه گرامیداشت مبارزه آنان است. قطعا برگزاری مراسم پاسداشت ۸ تیر روز سرنوشت ساز، وظیفه مسلم سازمان و رفقا بوده، هست و خواهدبود. بدین خاطر برگزاری مراسم گرامیداشت جهت حفظ شان رفقا و جایگاه ۸ تیر و رفیق حمید اشرف ضرورت خاص خود را دارد. بخصوص گرامیداشت دلاوریهای رفیق حمید اشرف که نقش بی بدیل در استمرار حیات سازمان داشت.

تاریخ انتشار : ۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴