پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲

پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی
بی‌تردید تعرض و بی‌حرمتی به مزار هر انسانی عملی نکوهیده و زشت است و ما قاطعانه عمل نابخردانه فردی مجهول الهویه ولی ناقص عقل و احتمالا مزدور، در اهانت به...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
چگونه دفن یک ملت ممکن است؟
أردوغان هم مثل بقیه دیکتاتورها بعنوان یک جنایتکار در ذهنها باقی خواهد ماند. کُردهای سوریه و ترکیه با حق انتخاب و تعیین سرنوشت رویاهای خود را باز تعریف و بازتوليد...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شمی صلواتی
نویسنده: شمی صلواتی
به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!
فروغ در دنیایی به دنیا آمد که به او تعلق نداشت و به دلیل ناسازگاری با فرهنگ و هنجارهای رایج، از معیارهای خوشبختی متداول فاصله داشت و بیشتر عمر کوتاه...
۱۲ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
بیانیه  ۲۴۰ تن: يک گام مثبت...
اقدام اوباشانه این جماعت فقط اهانت به یک شخصیت ادبی و یک چهره فرهنگی نیست. این اقدام بازتاب یک نظام فکری و یک اندیشه سیاسی ارتجاعی و فاشیستی است که...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟
شاید سقوط دیکتاتوری ۵۰ ساله رژیم اسد، آغازگر دور سوم از بهار عربی باشد، به‌ویژه اگر نتیجه خوبی حاصل شود. این موضوع می‌تواند در آن کشورهایی اتفاق بیفتد که خیزش‌های...
۱۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آصف بیات
نویسنده: آصف بیات
چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟
رؤیا‌پردازی‌های انقلابی تقریباً همیشه پشتِ درِ خانه‌ها متوقف می‌شود، و این باید ما را فوق‌العاده خشمگین کند. لولا ایتوربه، آنارشیست و مبارز اسپانیایی، در سال ۱۹۳۵ نوشت: «به نظر می‌رسد که...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مونا طحاوی
نویسنده: مونا طحاوی
قمارباز
در آن سال‌های دور، بودن در پایتخت، برایم جذابیتی دو چندان داشت. هم فیلم و سینما بود و کوه و هم سرکشی مدام به کتابخانه اخوی‌ها... اخوی بزرگ، کتابخانه‌اش یک...
۱۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

ناچاری دین در خودتطبیقی با واقعیت

دین بنابر ضرورت خودتطبیقی خود با واقعیات، حال فارغ از میزان نفوذ آن، قادر بە دربردن خود از وضعیتهای موجود است؛ اما آنکە می بازد آن حاکمان و افرادی‌اند کە حاضر بە تغییر خوانش خود از دین نیستند. دین نجات می یابد، اما بخش مهمی از حاملان مقدس مآب آن برای همیشە بازندە خواهندبود.

ادیان از همان ابتدا با پیدایش خود، فرم واحدی را ارائە می دهند، اما بعدها با گذر زمان و با تسخیر جوامع بیشتر (با ساختار فرهنگی متفاوت)، خود نیز دگرگون می شوند. بقولی، دگرگون دهندە خود نیز دگرگون می شود. بنابراین ادیان کم کم با جای گذاشتن فرم واحد و اولیە خود، جلوەهای گوناگونی پیدا می کنند. در واقع همان فرم اولیە نیز بە یکی از دهها فرم موجود تبدیل می شود کە اهمیت اولیە و مرجع گونە خود را برای همیشە از دست دادەاست. بعنوان نمونە دین اسلام دیگر همان دین سالهای اولیە ظهور آن نیست، و با پیدایش انواع و اقسام خوانشهای متفاوت بە دهها شاخە اصلی و فرعی تبدیل شدەاست.

 

 و این منطق زندگی است. و این نشان می دهد کە دین در واقع قبل از اینکە یک پدیدە مقدس و غیرزمینی باشد، یک پدیدە زمینی و واقعی است و ربطی آنچنانی بە آسمانها ندارد. دینی کە بەظاهر منشای خدائی دارد، اما بشدت رنگ زمینی بەخود می‌گیرد و این بدان معناست کە در واقع این زمین است کە تعیین کنندە است و نە آسمان.

ادامە چنین واقعیت و پدیدەای را باز هم اکنون در ایران مشاهدە می کنیم. اگر زمانی در محافل مذهبی تلویزیون حرام اعلام می می‌شد، اما حال تلویزیون حداقل بە گل سر سبد محافل مذهبی برای ترویج و اشاعە دینشان تبدیل شدەاست. اگر زمانی دستگاە پخش نوارهای ویدیوئی در جمهوری اسلامی غیرقانونی و ضداسلامی تلقی می شد، حال سالهاست کە این داستان تمام شدە و اصلا توسط آقایان بە فراموشی محض سپردە شدەاست. اگر زمانی ماهوارە بشدت ممنوع بود، و روزی نبود کە ماموران با تقوای آخوندها از دیوار مردم برای پایین کشیدنشان بالا نروند، حال سالهاست این ماجرا دیگر بە افسانەای مضحک تبدیل شدەاست. اگر اینترنت و انواع و اقسام ‘اپ’های جهان شبکەهای اجتماعی مورد هجوم بودند و بشدت تحدید می شدند و می شوند، حال (علیرغم تداوم فشارها)، بە بخش مهم و جدائی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شدە و اساسا زدودن آنها از صحنە اجتماعی و اقتصادی کشور ناممکن شدەاست.

و این داستان شامل حجاب هم می شود. درست است تمام موارد ذکرشدە در بالا مربوط بە جهان تکنولوژی بودند، و مسئلە حجاب فراتر از اینهاست؛ اما داستان حجاب هم همانند همە پدیدەهای دیگر نهایتا تابعی از واقعیات اجتماعی‌اند و این حجاب است کە نهایتا باید خود را با تغییرات و الزامات روز تطبیق دهد و نە برعکس.

جمهوری اسلامی از همان اوائل پیدایش خود بسیار اصرار داشت کە جهان متکثر و بشدت پیچیدە بیرونی را با ظرف بشدت محدود و سادە درونی و ایدئولوژی خود تطبیق دهد، اما نشد کە نشد! این جامعە و واقعیتهای آن بود کە نهایتا پیروز شدند. درست همانگونە کە شیعیگری (کە بنوعی تطبیق اسلام با شرایط ایران بود) منجر بە نجات ایران از زیر یوغ اعراب مهاجم شد، پدیدەای کە هم اسلام را تغییر داد و هم سرزمینی را نجات، خودتطبیقی دین با شرایط کنونی جهان و ایران، هم بمنزلە نجات دین و هم کشور خواهدبود. امری کە پذیرش آن برای حاکمان سنگین است، ولی در همان حال لاجرم!

دین بنابر ضرورت خودتطبیقی خود با واقعیات، حال فارغ از میزان نفوذ آن، قادر بە دربردن خود از وضعیتهای موجود است؛ اما آنکە می بازد آن حاکمان و افرادی‌اند کە حاضر بە تغییر خوانش خود از دین نیستند. دین نجات می یابد، اما بخش مهمی از حاملان مقدس مآب آن برای همیشە بازندە خواهندبود.

تاریخ انتشار : ۲ شهریور, ۱۴۰۲ ۰:۵۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیانیه حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) درباره بی حرمتی به آرامگاه غلامحسین ساعدی

چگونه دفن یک ملت ممکن است؟

به بهانه تولد فروغ، بانوی شعر معاصر ایران!

بیانیه  ۲۴۰ تن: یک گام مثبت…

آیا سوریه یک استثنا بود یا باید منتظر اتفاقات مشابه در سایر کشورهای خاورمیانه باشیم؟

چه بر سر زنان سوریه خواهد آمد؟