شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶

شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶

پشتیبانی از شورای مرکزی و هیئت رهبری - اجرایی جبهه ملی ایران
ما امضا کنندگان این متن پشتیبانی خود را از تلاش های آقای دکتر حسین موسویان ریاست محترم شورای مرکزی و هییٔت رهبری – اجرایی جبهه ملی ایران و فعالان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران؛ سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران؛ سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
چرا صابر احمدیان را اعدام کردند؟
در شرایطی که تازه به دوران رسیده‌ها به تقسیم غنایم مشغول بودند، صابر با هزاران امید و آرزو به روزگار بهتری فکر می‌کرد و در این راستا به فعالیت در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: جابر حسینی
نویسنده: جابر حسینی
سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی
روشنفکران مرکز، ستم ملی را در تضاد با ستم طبقاتی می‌بینند. این طرز تفکر ناشی از نگاه مرکزگرا و تلاش برای ایجاد یک دوگانگی است که باز تولیدکنندگان بالادستان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: میثم آل‌مهدی
نویسنده: میثم آل‌مهدی
سایه هایِ خاکستری
پشت میکنم به خودم، جهنم همینجاست، در جمهورِ متراکمِ فقاهت،  گرسنگی وقت نمی شناسد...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
رخ داد های سیاسی در آينه گفتمان طبقاتی..
در مجموع، تاریخ‌نگاری نیز امری طبقاتی است و با منافع اقتصادی طبقات اجتماعی گره خورده است. امروز نیز در برابر دیدگان خود، شاهد تفسیر طبقاتی از تاریخ هستیم؛ از نگاه...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!
  🔸🔸🔸 بولتن کارگری گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) 🔸نشانی کانال تلگرامی بولتن کارگری: 🆔 t.me/boultane_kargari 🔗https://t.me/boultane_kargari
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بولتن کارگری
نویسنده: بولتن کارگری
دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی
در این شرایط، تنها اصلاحات ساختاری وسیع و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی عادلانه، همراه با تغییرات اساسی به نفع لایه‌های کم‌درآمد، کارگران و فرودستان شهری و روستایی، می‌تواند گسل‌های اجتماعی و...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی

داریوش مهرجویی؛ در انتظار معجزه‌ای که هرگز پدیدار نشد…

حیف شد که یادکرد از داریوش مهرجویی به روزهایی افتاد که او دیگر در میانِ ما نیست. این روزها دربارهاش زیاد می‌نویسیم و می‌گوییم، بیآنکه او بخواند و بشنود یا با ته‌ماندهی لهجهی اصفهانیاش چیزی به ما بگوید. خوب یا بد.

در این روزها بیش از چند تن گفتهاند که حتی اگر داریوش مهرجویی به مرگ طبیعی از دنیا میرفت، باز هم فقدانش ضایعهای بزرگ برای جامعهی فرهنگی ایران بود. افراد بیشتری نیز یادآوری کردهاند که مگر ایران چند فیلمساز برجسته همچون مهرجویی داشت که اینگونه درندهخو و ناجوانمردانه کارد بر گلوگاه او و همسر فیلمنامهنویسش، وحیده محمدیفر، ساییدند؟

چند کارگردان ایرانی داریم که فلسفه و سینما خوانده باشند و علاوه بر فیلمسازی، کتابهایی هم نوشته و ترجمه کرده باشند و با آثارشان ارزشی بر جهان پیرامونشان افزوده باشند؟ چند تن که آشنایی و مهارتشان در درامنویسی و شناخت موقعیتهای دراماتیک، حتی در معمولیترین فیلمهایشان، به چشم بیاید؟

فیلمهایی همچون بانو، اجارهنشینها و درخت گلابی به ما می‌گویند که داریوش مهرجویی مردی بود که از فیلم ساختن لذت می‌برد. همکاران و دستیارانش نیز همین را می‌گویند. و همواره کسانی بودهاند که بخواهند مانع این عیش مدام شوند و فیلمسازی را به کامش زهر کنند. و کردند. و سرانجام، کسانی هم پیدا شدند که زندگانیِ بی‌لذت را نیز از او بربایند.

مهرجویی مهمترین پیامهایش را در پرطرفدارترین و اثرگذارترین فیلمش هامون گنجاند. فیلمی که دستکم یک نسل از ایرانیان را با نمایش زندگیِ خودشان تحت تأثیر قرار داد. نسل سرگشته و سرخوردهای که در پایان دههی سیاه ۶۰ خورشیدی و آسمانِ سیاهشده از دودهای جنگ و آههای پس از شلاق، انتظار معجزهای را می‌کشید که هرگز پدیدار نشد. او خود در آن فیلم از خدا می‌خواهد: «معجزهای به من نشان بده همچون اسماعیل!» استقبال عظیم جوانانی که به هر ترتیب از کشتارهای آن دهه جان به در برده بودند چنان عظیم و شورانگیز بود که همهی کوششهای بدخواهان برای بی‌اعتبار کردن آن فیلم ناکام ماند. هامون ماند، و نسلهای بعدی نیز از آن تأثیر پذیرفتند. با این باور تلخ که زیر آن آسمانِ سیاه حتی عشق هم چارهی اندوه عمیق انسان نیست، انسانی که تنها خواستهاش سهمی از زندگی است که از او دریغ شده. پژواک این آرزوی یک زندگیِ معمولی تنها بیش از سه دههی بعد در خیابانهای تبآلود ایران به گوش رسید.

برای خودِ مهرجویی هم، این معجزه هرگز از راه نرسید. نه از آسمان و نه بر زمین. عاقبت سر بر سنگ نهاد و گلوی خود را بریده دید. همچنان‌ که در فیلم دیگری از آن سه‌گانهی معروف این صحنه را نشان داده بود که برای مردی جوان اتفاق افتاده. در حالتی که آدمیزاد در هشتادوچند سالگی علی‌القاعده انتظارش را ندارد.

هنگامی که به راهِ پیمودهاش نگاه می‌کنیم، دستکم با دو فیلم دربارهی خانههای اشغالشده و روزگار دگرگونشدهی مردمان، پنج فیلم دربارهی زنان و دنیا و نگرانیها و رنجهایشان (سهگانهی سارا، پری و لیلا، بانو و مهمان مامان) و چند فیلم دربارهی زندگی و دورانی که بعضی از ما از سر گذرانده‌ایم (مثل هامون، درخت گلابی و باز هم مهمان مامان) فیلمهایی دربارهی دغدغههای ملموس و زهرناک اجتماعی (مثل گاو، پستچی، دایرهی مینا، حیاط پشتیِ مدرسهی عدل آفاق و سنتوری) فیلمهایی دربارهی چهرهی مردان و زنانِ ایران در روزگاران پراکنده (مثل آقای هالو، باز هم مهمان مامان و تهران-طهران) فیلمی دربارهی فیلمسازی و روزگار دوزخیِ فیلمسازان ایرانی (میکس)، فیلمی دربارهی پوچی و گیجیِ دورانی که سینما به علت افراط دیوانیان در قانون‌گذاری و نادیده گرفتن قانون دستخوش بحران است (دختر دایی گم شده) و فیلمهای دیگری که گاه ترکیبی از همهی اینها را در بر دارند (مثل بمانی و شیرک) اما اتفاقاً با استقبال تماشاگران مواجه نشدهاند.

در بعضی از این فیلمها مهرجویی یا از کمک و همکاریِ نویسندگان و درامنویسان نامدار ایران همچون غلامحسین ساعدی، علی نصیریان و گلی ترقی بهره برده (گاو، اجارهنشینها، آقای هالو و درخت گلابی) یا نگاهی به ادبیات غیر ایرانی داشته (پستچی و سارا) اما در همهی اینها چیزی از خود و محیط پیرامونش به داستانها افزوده و در نهایت نقش خودِ اوست که پررنگتر از همه در شاکلهی اثر هویداست.

دغدغهی جدیِ سیاسی و اجتماعیِ مهرجویی بیش از همه در گاو، پستچی، دایرهی مینا، حیاط پشتیِ مدرسهی عدل آفاق، بانو، لیلا، درخت گلابی و سنتوری آشکار می‌شود. و چه امری سیاسیتر از موضوع و مسئله‌ی زنان که مهرجویی در فیلمهای متعدد به آن پرداخته است. هیچ فیلمساز ایرانی، چه زن و چه مرد، به اندازهی مهرجویی به موضوع زنان و وضعیت و حقوقِ آنها نپرداخته است. آن هم در روزگاری که نه سیاستمداران در ایران صحبت دربارهی زنان و حقوقِ آنها را برمی‌تابیدند و نه جنبش زنان ایران به اندازهی امروز بزرگ و شکوفا و مؤثر بود. داریم از دههی ۶۰ و ۷۰ خورشیدی حرف می‌زنیم که دستکم از دیدگاه رسمی، زن در جامعه و نمودهای رسانهای و فرهنگی و هنریِ آن غایب است.

اجارهنشینها که به علت تکذیبهای پیاپی دیگر نمیتوان با قاطعیت از نقش ساعدی در پروراندن فیلمنامه یا دستکم موضوعِ آن سخن به میان آورد، ماجرای خانهای رو به ویرانی است که صاحبش در خارج از ایران مرده و دادگاه با اعمال نفوذ و رشوه آن را مجهولالوارث قلمداد کرده است اما دو گروه ملاک و دلال در پی آناند تا خانه را از چنگ مردی که خود را نمایندهی وارث می‌داند بیرون آورند. هر واحد از این ساختمان در اجارهی کسی است که می‌خواهد ساختمان را به سلیقهی خود بازسازی کند. این اجارهنشینها از تیپهای مختلفی هستند که کم‌وبیش قشرهایی از جمعیت سالیان پس از انقلاب ۵۷ را نمایندگی می‌کنند. در کشاکش رقابت بر سر تصاحب ساختمان، در نهایت بنای بی‌صاحب با نشستن کبوتری در بلندنقطهی آن ویران می‌شود و همهی ساکنان و مالک ادعایی‌اش آواره و بی‌خانه می‌شوند.

بانو سرگذشت زنی است که پس از آنکه همسر هوسباز و تازهبهدورانرسیدهاش او را ترک می‌کند و به همراه محبوبهاش به دوبی میرود، به دستِ خود و با نیت کمک به مستمندان امکان اشغال خانهی بزرگ و زیبایش را برای اشغالگرانِ فرصتطلب و دروغگویی فراهم می‌آورد که رفته رفته همه چیز را تصاحب می‌کنند و جایی برای خودِ او در آن خانه باقی نمی‌گذارند. این فیلم نیز علاوه بر به نمایش گذاشتن ریاکاری و فرومایگیِ قشرهایی که در پی تصاحب مالِ بادآوردهاند، مثل بیشتر فیلمهای مهرجویی نمایشگاهی است از انواع غذاهای ایرانی و طرز پخت و عمل آوردن آنها.

غذا در این فیلم هم مانند سهگانهی زنان و مهمان مامان به ابزاری برای نقطه‌گذاری تبدیل میشود. در این فیلمها گاه فِیْد آوت (fade-out) و فید این (fade-in) روی تصویر طبخ غذا صورت می‌گیرد. مثلاً از سبزیِ باقلا پلو به سیاهی و سپس از سیاهی به زردیِ نیمرو. و بازیِ ماهرانه و شیرین عزت‌الله انتظامی در نقش آشپز دغلبازی که صحنه را به جشنوارهای از غذاهای خوشرنگ و رخ ایرانی تبدیل می‌کند، برکت این سفره و نمکِ آن است. همچنان که بازیِ خوبِ گوهر خیراندیش به نقش زن فقیر شیرین‌عقل و باردار رنگ‌آمیزیِ شخصیتهای فیلم را به نقطهی اوج زیبایی‌اش می‌رساند.

رنگآمیزی با غذاها و شخصیتهای ایرانی در مهمان مامان که به‌ناچار جنبهی سیاسی بسیار کمتری از اجارهنشینها و بانو دارد، با کلکسیونی از غذاهایی که آسانتر و ارزانتر به دست می‌آیند به نقطهی اوج خود میرسد و در عین حال کمدی در این فیلم وجه غالب پیدا می‌کند. این در شرایطی است که سانسور جا و امکانی برای ارجاعاتی حتی اشاره‌وار به موضوعهای حاد سیاسی باقی نمی‌گذارد. با این حال، فیلم کارکرد سیاسیِ خاصِ خود را دارد و پیامش در مورد اینکه در جامعهای فقیر و رهاشده به حال خود که در آن حکومت جز برای تنبیه و تذکر حضوری ندارد، تنها خودِ تهیدستان می‌توانند به یکدیگر کمک کنند. ساختمان اثر و فضا و معماریِ صحنه و ترکیب شخصیتها و چرخش درام در رساندن این پیام بی هیچ پیرایه و جنجالی به‌خوبی عمل می‌کند.

صرف نظر از پیام سیاسیِ روشن اما دردسرساز بانو و اجارهنشینها، که هردو بعد از انقلاب ساخته شدهاند، و بدون توجه به حیاط پشتی مدرسهی عدل آفاق (نام دیگر: مدرسهای که میرفتیم) که سانسور عملاً چیزی از آن باقی نگذاشت، سیاسیترین فیلم مهرجویی دایرهی میناست که پیش از انقلاب ساخته شد. با فیلمنامهای دربارهی خرید و فروش خونِ آلوده که دامنه‌ی جنجالهای حاد سیاسیِ ایجادشده پیرامون آن به دربار هم رسید و سرانجام به ایجاد سازمان ملیِ انتقال خون انجامید. نمونهای از تأثیرگذاریِ عملیِ فیلم در جامعه. در عین حال، فیلم در نمایش لایههای زیرین جامعهی ایرانی در اواسط دههی ۵۰ و فساد و مناسبات ناسالمی که در بخشی از جامعه جریان داشت موفق بود. و شوخیِ روزگار اینکه مهرجویی به علت ساختن این فیلم هم در نیمهی دوم دههی پنجاه و هم در روزگار کنونی، به سیاه‌نمایی متهم شد.

در شلوغیِ بیحساب و کتاب رسانههای اجتماعی، فیلم گاو نیز پس از قتل مهرجویی توسط کسانی که نمی‌دانند سرمایهی فیلم را وزارت فرهنگ و هنر دولت شاهنشاهی پرداخت کرده بود به سیاهنماییِ وضعیت جامعهی ایران در آن زمان متهم شد، حال آنکه این فیلم حداکثر دربارهی مردم در یک روستای کوچک ــ و آنگونه که در ابتدای فیلم نوشته شده ــ در زمانی بسیار دور است. جای دریغ بسیار است که جوانترین نسلِ به‌ثمررسیدهی ایرانیان یا این فیلم را ندیدهاند و یا اگر دیدهاند از کیفیات تغزلیِ آن، از بازیهای روشمند بازیگران خبرهی تئاتر ایران در بهترین دورهاش، از فیلمبرداریِ سیاه و سفید درخشانش و از موسیقیِ کم‌نظیرش و به‌ویژه از کارگردانیِ در زمانِ خود بی‌همتایش غافل ماندهاند. سوگمندانه باید گفت که در پایان دههی چهل خورشیدی حتی منتقدان و سینمادوستان ایرانی نیز از این کیفیات متعالی غافل شدند تا هنگامی که پس از نمایش فیلم در جشنواره‌ی فیلم شیکاگو منتقدان بین‌المللی آن را چون جواهری کشف کردند و به رخ کشیدند. بعدها، در سه رأی‌گیری، منتقدان فیلم در ایران در سالهای ۱۳۵۱ و ۱۳۶۷ و ۱۳۷۸ گاو را بهترین فیلم ایرانی نامیدند.

مهرجویی بر سر فیلمهای گاو، دایرهی مینا، حیاط پشتی مدرسهی عدل آفاق، اجارهنشینها، درخت گلابی، و سنتوری با دستگاه سانسور مشکل پیدا کرد. سختترین درگیری در مورد فیلم سنتوری پیش آمد که بنا بر روایتها عواملی در داخل آن دستگاه فیلم را به بازار قاچاق فرستادند و مهرجویی و تهیهکنندهی همکارش، فرامرز فرازمند، تمام سرمایهی خود را باختند و فرازمند از عصبانیت و ناراحتی سکته کرد و درگذشت.

مهرجویی اصفهانیِ خوش‌قریحهای بود که با بازیگری و موسیقی هم آشنایی داشت. بازیگرانی که با مهرجویی کار کردهاند بارها گفتهاند که مهرجویی عادت داشت نقش را برای آنها بازی کند. و مشهور است که او اغلب این نقشها، از جمله نقش خانمها، را بهتر از خودشان بازی می‌کرد! خودِ مهرجویی دربارهی کار کردن با بازیگران گفته است که کار کردن با تئاتریها را ترجیح می‌داده و در واقع به گفتهی خودش چیزی مثل یک گروه تئاتری تشکیل داده بود که از نخستین فیلمش همواره آنها را در کنارِ خود داشته است. برخی از این بازیگران بنا به مصالح شخصی در بعضی از فیلمها بازی نکردند. از جمله علی نصیریان که از بازی در اجارهنشینها عذر خواست و مهرجویی نقشی را که برای او در نظر گرفته بود به ایرج راد از بازیگران ــ در آن موقع ــ جوانترِ تئاتر سپرد.

از آن بازیگران، بسیاری همچون انتظامی، نادره و حامدی اکنون چهره در نقابِ خاک کشیدهاند. آنها که هنوز زنده‌اند، لابد پس از کشته‌شدنِ مهرجویی شبها را تاریکتر می‌بینند. وهمناکتر و هولناکتر از همیشه. برای ما تماشاگران، گویی که همهی چراغهای سینما در تالار نمایش و سردرِ «سینما ایران» خاموش شده باشد.

به نقل از خبرنامه آسو

فیلموگرافی داریوش مهرجویی:

الماس ۳۳ (۱۳۴۶)، گاو (۱۳۴۸)، آقای هالو (۱۳۴۹)، پستچی (۱۳۵۱)، دایرهی مینا (۱۳۵۳)، حیاط پشتی مدرسه عدل آفاق (۱۳۵۹)، اجارهنشینها (۱۳۶۶)، شیرک (۱۳۶۷)، هامون (۱۳۶۸)، بانو (۱۳۶۹)، سارا (۱۳۷۱)، پری (۱۳۷۳)، لیلا (۱۳۷۵)، دختردایی گم‌شده (۱۳۷۵)، درخت گلابی (۱۳۷۶)، میکس (۱۳۷۸)، بمانی (۱۳۸۰)، مهمان مامان (۱۳۸۲)، سنتوری (۱۳۸۶)، طهران، تهران (۱۳۸۷)، آسمان محبوب (۱۳۸۸)، نارنجیپوش (۱۳۸۸)، اشباح (۱۳۹۲)، لا مینور (۱۳۹۸).

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر, ۱۴۰۲ ۴:۱۵ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

پشتیبانی از شورای مرکزی و هییٔت رهبری – اجرایی جبهه ملی ایران

چرا صابر احمدیان را اعدام کردند؟

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی

سایه هایِ خاکستری

رخ داد های سیاسی در آینه گفتمان طبقاتی..

به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!