دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۹

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۹

دستگیری یک متهم به کشتار روسیه

وظیفهٔ دادنِ هُشدار…

یکی از ماموران سیا به من گفت که این خبرچینی یک توانایی است که روسیه در طول جنگش در افغانستان در دهۀ ۱۹۸۰ فاقد آن بود: توانایی نظارت بر اطلاعات سیگنال‌های مخابراتی و ارتباطات داعش خراسان و گروه های تروریستی مرتبط با آن. فرض من بر این است که داده‌ها از طریق تجهیزات آمریکایی که در آن زمان در رشته کوهی در پاکستان نصب شده بود، به دست آمده است.

حملۀ مسکو و مهم‌ترین کلمات در جامعۀ اطلاعاتی بین‌المللی

چند روز طول کشید تا رسانه‌های امریکایی عبارت «وظیفهٔ دادنِ هُشدار» را در اخبار ذکر کنند؛ که امروزه بدون شک سه تا از مورد احترام‌ترین واژه‌ها در فرهنگ لغت جامعۀ اطلاعاتی است. در صورت استناد به آن‌ها، اطلاعات خاصی در مورد یک حملۀ تروریستی قریب‌الوقوع برای ارسال به کشورهای آسیب‌پذیر و در معرض تهدید، از جمله روسیه و اوکراین، نیاز دارند. تعهد امریکا به هشدار حتی به سایر دشمنان بالقوه مانند ایران نیز تعمیم می‌یابد، و آن دولت‌ها نیز تعهد مشابهی برای هشدار دادن به همه دارند. این الزام شامل عملیات رزمی اجرا شده توسط این کشورها نمی‌شود.

جامعۀ اطلاعاتی دولت امریکا هجده روز قبل از حمله به سالن کنسرت مسکو که منجر به کشته شدن حداقل ۱۳۷ نفر و مجروح شدن بیش از صد نفر شد، هشدار حملۀ احتمالی با حضور افراط‌گرایان مذهبی از پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان را صادر کرد. چنین هشداری همواره از ره‌گیری‌های آژانس امنیت ملی و گزارش‌های ماموران از آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) می‌آید.

امریکایی‌ها کار خود را انجام دادند، اما جامعۀ اطلاعاتی روسیه، با توجه به (نوع نگاه) رئیس خود، این کار را نکرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سه روز قبل از حمله، علناً این هشدار را «بیانیه‌های تحریک آمیز» خواند و سرویس‌های امنیتی روسیه آن را نادیده گرفتند. از نظر کارشناسان اطلاعاتی امریکا، آن‌ها مسئولیت انجام ندادن اقدامات لازم برای محافظت از تماشاگران کنسرت‌ را بر عهده دارند.

عاملان خودخواندۀ حمله وابسته به امارت اسلامی (ولایت خراسان) موسوم به (داعش-خ) بودند. این گروه افراطی یک‌دهه پیش پس از ترساندن مردم محلی با سر بریدن و سایر اقدامات وحشیانه، در شرق افغانستان مورد توجه قرار گرفت. داعش-خ  پس از جان به در بردن از حملۀ شدید امریکایی‌ها و افغانستانی‌ها در سال ۲۰۱۶ از سوی واشنگتن به عنوان یک گروه تروریستی جهانی ملقب شد، این گروه در پاییز ۲۰۲۲ زمانی که به سفارت روسیه در کابل حمله کرد و شش نفر را کشت، برای مدت کوتاهی به شهرت رسید. داعش-خ پیش‌تر مسئولیت کشته شدن ۱۷۰ افغان را که در جریان خروج بی‌نظم از کابل در اواسط سال ۲۰۲۱ همراه با سیزده پرسنل نظامی امریکایی در تلاش برای فرار از کشور توسط بمب و شلیک گلوله هدف قرار گرفتند، بر عهده گرفته بود. عقب‌نشینی از یک جنگ شکست‌خورده تصمیم جسورانۀ پرزیدنت بایدن بود، که بیش از اسلاف خود آمادۀ پذیرش شکست بود. اما حملۀ داعش-خ تصمیمی دشوار را به تصمیمی غم‌انگیز تبدیل کرد.

در افغانستان، داعش-خ اکنون -اگر نگوییم در جنگ داخلی آشکار-  در حال رقابت با طالبان است و به شدت در میان پیروان ناراضی طالبان عضوگیری می‌کند. داعش-خ، همراه با گروه‌های تروریستی مشابه که از کشورهای همسایۀ تاجیکستان و ازبکستان فعالیت می‌کنند، به شدت مورد توجه سازمان اطلاعات امریکا قرار گرفته است. یکی از ماموران سیا به من گفت که این خبرچینی یک توانایی است که روسیه در طول جنگش در افغانستان در دهۀ ۱۹۸۰ فاقد آن بود: توانایی نظارت بر اطلاعات سیگنال و ارتباطات داعش -خ و گروه‌های تروریستی مرتبط. فرض من بر این است که داده‌ها از طریق تجهیزات امریکایی که در آن زمان در رشته کوهی در پاکستان نصب شده بود، به دست آمده است.

این مامور بازنشسته گفت که او و سایرین در جامعۀ اطلاعاتی «واقعاً معتقدند که وظیفه دارند» به کشورهای دیگر -حتی روسیه- در مورد حملات تروریستی قریب الوقوع هشدار دهند. او همچنین وحشی‌گری گروه‌های افراطی در منطقه را یادآور شد که اغلب دشمنان خود را بلافاصله نمی‌کشتند، اما از این‌که آنان را در معرض مرگ آهسته قرار می‌دادند، لذت می‌بردند. او گفت: «آنان دوست داشتند دست و پای مردم را ببرند و اجازه دهند تا از خون‌ریزی طولانی بمیرند.» او به من گفت که روس ها از همان زمان هدف ویژۀ آنان هستند.

یکی دیگر از مقامات درگیر با سال‌ها تجربه، توضیح داد که «اولویت شماره یک جامعۀ امریکایی ردیابی همۀ این گروه‌های داعش است – هم رهبران و هم جوخه‌های ضربه. ما در این تلاش، همکاری بین‌المللی فوق‌العاده ای داریم و آشکارا داده‌ها را با کشورهای آسیب‌پذیر از جمله روسیه و اوکراین به اشتراک می‌گذاریم. وقتی این فرصت را داریم – یعنی دسترسی نظامی – آنان را با امکانات خودمان، اغلب بدون تبلیغات، نابود می‌کنیم.

این مقام توضیح داد که وقتی اطلاعات فوری دربارۀ یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی شده وجود دارد و نیروهای امریکایی در دسترس نیستند، «ما با آنچه می‌دانیم به هدف خارجی آسیب‌پذیر هشدار می دهیم.» این مقام افزود: «اگر داعش به اوکراین نقل‌مکان کرده بود، ما آن را می‌دانستیم و آنها را حذف می‌کردیم. آنها این کار را نکردند و ما هم انها را هدف نگرفتیم.» او ادامه داد: «به دلایل سازمانی و فرهنگی بسیاری، روسیه به سادگی توانایی انجام آنچه را که ما می‌توانیم در این دنیای سایه انجام دهیم، ندارد. ما به آنها به موقع و دقیق هشدار دادیم، اما آنها همچنان آسیب‌پذیر بودند و بهای وحشتناکی را پرداخت کردند.»

«تهدید روسیه از جانب افراط‌گرایان مسلمان مدت‌ها قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت.» کشتار چچن – در سال ۱۹۹۹ که پوتین دستور تخریب گروزنی، پایتخت چچن را صادر کرد -و مشکل در گرجستان، که دو استان آنجا بیهوده به دنبال جدا شدن از کنترل روسیه در سال ۲۰۰۸ بودند-  نمونه‌هایی از مبارزه‌ای هستند که ادامه خواهد یافت و هیچ ربطی به اوکراین ندارد جز اینکه تمرکز [پوتین] بر اوکراین او را به زدن یک اتهام نادرست سوق داد -اشاره ای به اصرار مداوم پوتین مبنی بر دست داشتن اوکراین در قتل عام داعش-خ در کنسرت.

هشدار منتشر شده توسط سفارت ایالات متحده در مسکو در ۷ مارس توضیح داد که سفارت «در حال نظارت بر گزارش‌هایی است که افراط‌‌گرایان برنامه‌های قریب‌الوقوعی برای هدف قرار دادن تجمعات بزرگ در مسکو، شامل کنسرت‌ها دارند، و به شهروندان امریکایی توصیه کرد که از تجمعات بزرگ در ۴۸ ساعت آینده خودداری کنند.»

با هر معیاری، اطلاعات امریکا کافی بود. پرزیدنت پوتین اما تصمیم گرفت که هشدارها را نادیده بگیرد و در ادامه آن به آنچه ظاهراً و به اشتباه معتقد است «حمله‌ای بود که به نوعی توسط دولت اوکراین سازماندهی شده یا از قبل شناخته شده بود.» متمرکز شد.

همانطور که در مقاله‌ای در “پولیتیکو” آمده است، انکار واقعیت باعث شد، که رئیس‌جمهور روسیه فرض کند که رابطه‌اش با حماس و موضع‌گیری در مورد جنگ اسرائیل در غزه به این معناست که روسیه هدف داعش نخواهد بود. او تا آنجا پیش رفت که با لفاظی پرسید: «آیا سازمان‌های اسلامی رادیکال و حتی تروریستی واقعاً علاقه‌مند به حمله به روسیه هستند که امروز برای راه‌حلی عادلانه برای تشدید مناقشۀ خاورمیانه ایستاده است؟»

واقعیت غم‌انگیز، همان‌طور که رهبر روسیه هم‌چنان بر دخالت اوکراین پافشاری می‌کند، این است که او و بوروکراسی عظیم وی در بحبوحۀ انتخابات ان کشور وظیفۀ حفظ مردم روسیه و فرزندانش را نادیده گرفت. در بسیاری از کشورها، چنین اشتباه فاجعه‌باری پیامدهای سیاسی خواهد داشت.

 

 

تاریخ انتشار : ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ ۵:۱۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

هر پنج ساعت، یک اعدام!

در دو‌هفته اخیر جمهوری اسلامی هرپنج‌ساعت یک نفر را اعدام کرده بدون اینکه برایش هزینه‌ای داشته باشد. کشورهای پای‌بند به حقوق‌بشر که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند باید در قبال موج اعدام‌ها در ایران واکنش نشان دهند.

سخنان خرازی مقدمه‌ای برای اعلام رسیدن به سلاح هسته‌ای است…؟

احمد بخشایشی اردستانی: فارغ از تحلیل جناب آقای خرازی، احساس می‌کنم زمانی که ایران مواضع امریکا در عراق را تهدید و با ۱۹ موشک مورد حمله قرار داد و زمانی که ایران ۳۰۰ موشک به سمت اسرائیل روانه کرد، معمولا در فرهنگ سیاسی اینطور برداشت می‌شود که حتما در محاسبات خودش از یک قدرتی برخوردار است. 

سخنان امانوئل ماکرون در میهمانی شام با شی جین پینگ…

مردمی بزرگ، پرشمارترین مردم روی زمین، کشوری بسیار پهناور که از آسیای صغیر تا دروازههای اروپا و ساحل عظیم اقیانوس آرام و از یخهای سیبری تا مناطق گرمسیری هند و تونکین و دولتی (حکومتی) قدیمی تر از تاریخ – ۵۵ سال پیش در این اطاق ژنرال دوگل با این سخنان جمهوری خلق چین را به رسمیت شناخت.

کانون نویسندگان ایران: لغو بی‌درنگ و بی‌قید و شرط حکم محمد رسول‌اف

کانون نویسندگان ایران حکم صادره برای محمد رسول‌اف را محکوم می‌کند و خواهان لغو فوری و بی‌قیدوشرط آن و همه‌ی احکامی است که برای هنرمندان منتقد و مخالف، شهروندان معترض و کنش‌گران عرصه‌های گوناگون صادر شده است. آزادی اندیشه و بیان بی‌هیچ حصر و استثنا حق همگان است.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

هر پنج ساعت، یک اعدام!

سخنان خرازی مقدمه‌ای برای اعلام رسیدن به سلاح هسته‌ای است…؟

سخنان امانوئل ماکرون در میهمانی شام با شی جین پینگ…

کانون نویسندگان ایران: لغو بی‌درنگ و بی‌قید و شرط حکم محمد رسول‌اف

ماه مه با عطر بهار میاید…

سیری در شکل‌گیری و پیشرفت فرایند سکولاریزاسیون در ایران  از دوره مشروطیت تا امروز (بخش پایانی)