سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰

سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰

نگاهی به مراسم تنفیذ ریاست جمهوری پزشکیان
هنوز نمی توان تحلیلی عینی و متکی بر فاکت را در مورد دولت جدید و نوع رابطه‌اش با رهبری نظام و احیانا تغییراتی در روش حکومت‌داری ارائه داد. باید منتظر...
۹ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
استراتژی تغییر
فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی در گروه «به یاد رفیق رئیس دانا ، برای اتحاد عدالتخواهان» زمان: یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ – ساعت ۲۱ به وقت ایران موضوع...
۹ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
در مرگ رفيق احمد قاضی‌عسکر!
امروز يک‌شنبه۷ مردادماه ۱۴۰۳ (۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ ميلادی) خبر رسيد که قلب رفیق گرامی‌مان احمد قاضی‌عسکر در بيمارستانی در مشهد از حرکت ایستاد. قلبی که سال‌ها برای بهروزی مردم ميهن‌مان...
۷ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانۀ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانۀ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
و دو باره با همان یاران شروع می‌کنیم
امانوئل مکرون فرانسه را رها کرده است. از جمله در صحنه بین‌المللی، ترجیح دادن حمایت از راه‌های جنگ‌طلبانه به‌جای صلح در اوکراین و همچنین خاورمیانه، کاملاً پشت سر سیاست آمریکا...
۷ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
سفر درونی
در اوج تابستان نسیم می‌وزد و صحرای فریب‌خورده چهره‌ی ملول تابستانی خود را بازمی‌یابد. علف‌ها سرفرو می‌آورند و ناگاه فضا از صدا خاموش می‌شود. همه‌اش آسمان است و کوه و...
۷ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در کنشگری سیاسی مستقیم مردم
یونسکو سندی را در بارۀ نقش مثبت هرچه رو به گسترش هوش مصنوعی در زمینه ارتقاء توانمندی مردم در سیاست‌ورزی مستقیم و فراگیر منتشر کرده. در این سند بیان شده:"هوش...
۶ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
نو‌کانتی‌ها؛ نیم‌قرن میان مارکسیسم و فاشیسم
نئوکانتی‌ها مدعی بودند که از طریق رجوع به نظرات کانت می‌توان بر بحران فلسفه بورژوازی و روند پیروزی کمونیسم غالب شد. این جریان عکس‌العملی نیز بود به جنبش ایده‌آلیسم آلمانی؛...
۶ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: آرام بختیاری
نویسنده: آرام بختیاری

نگاهی به مراسم تنفیذ ریاست جمهوری پزشکیان

هنوز نمی توان تحلیلی عینی و متکی بر فاکت را در مورد دولت جدید و نوع رابطه‌اش با رهبری نظام و احیانا تغییراتی در روش حکومت‌داری ارائه داد. باید منتظر ماند تا کابینۀ جدید تشکیل شود و عملکرد دولت جدید را در زمینه‌های گوناگون و هم‌چنین عملی کردن وعده‌هایش دید.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان امروز طی مراسمی با حضور رهبر جمهوری اسلامی و تعداد کثیری از مدعوین و باشرکت مسئولان مختلف در ادوار مختلف دولت‌ها بدون حضور خاتمی برگزار شد.

جدا از گزارشی که توسط وزیر کشور در مورد انتخابات داده شد مهم‌ترین بخش این مراسم سخنان پزشکیان و همچنین رهبر نظام بود .

پزشکیان با تاکید بر قانون اساسی بر مردم سالاری و خدمت به مردم و رعایت شان ملت،  تمرکز خود را بر روی روش حکومت‌داری و مدارا با مردم قرار داد و بر تغییر رویه تاکید کرد. وی با مطرح کردن برنامۀ خود که آن را هم در مناظرات بیان کرده بود، همچنان روی برنامه‌ها و چشم‌انداز برنامه‌های رهبری برای توسعه و پیشرفت انگشت گذاشت و آن را سر لوحۀ حرکت دولت خود قرار داد.

آن‌چه می‌تواند در سخنان پزشکیان مورد توجه باشد تاکید وی بر حقوق ملت است که باید با روش‌های اصلاحی مورد توجه دست‌اندرکاران دولت باشد. وی سعی کرد هرچه بیشتر روی همکاری تمام جناح‌ها و اتحاد و وفاق بین آحاد ملت و مسئولان تاکید ورزیده و خواهان همگرایی برای پیشبرد برنامه‌ها باشد. وی با خطاب قرار دادن رهبری سعی کرد همچنان از حمایت‌های وی برخوردار بوده و آن را عامل مهمی برای موفقیت خود دانست.

 

در سخنان رهبر نظام و نیز در حکم تنفیذ شاهد تعریف و تمجید خامنه‌ای از پزشکیان بودیم. آنچه در سخنان خامنه‌ای بارز بود تاکید وی بر مسئلۀ اقتصاد به عنوان اولویت اول و مهم در شرایط کنونی بود که تا حد زیادی نشان از تغییر نگرش وی نسبت به گذشته و در مراسم تنفیذهای قبلی داشت. بدین ترتیب که در سخنان گذشته همواره فرهنگ را اولویت اول می‌دانست ولی اکنون اقتصاد و وضعیت معیشت مردم را اولویت اول قرار داده و سعی داشت در سخنانش با تاکید بر نیروی انسانی نوگرا و منابع سرشار آن را در راس اقدامات دولت قرار دهد. وی برخلاف موضع‌گیری‌های ماه‌های گذشته صحبتی از مسائل فرهنگی و به ویژه مسئلۀ حجاب نکرد. عمده‌ترین توصیه‌های وی بر وفاق بین جریانها و اجتناب از درگیری و اختلافات بود. وی مجلس و قوه قضاییه و همچنین نیروهای مسلح را به همکاری با دولت جدید توصیه نمود. در مورد مسائل خارجی هم‌چنان رابطه با همسایگان و بهبود روابط با آنها را اولویت اول قرار داد.

در روابط بین‌المللی کشورهای دوست و کشورهایی که در مجامع بین‌المللی حامی جمهوری اسلامی بودند را در صدر روابط سیاسی و اقتصادی دوستانه قرار داد و نسبت به اروپا نیز موضعی خصمانه ابراز نکرد و روابط با آنها را در چارچوب سیاست‌ها و منافع کشور دانسته و سعی کرد توپ را در زمین آنها انداخته و بگوید مشکل خود آن کشورها و عنادی‌ست که آنها در مورد تحریم‌ها و حقوق بشر ابراز می‌کنند.

او بر رابطه با کشورهای آسیایی و آفریقایی تاکید ویژه داشت. وی هیچ صحبتی در بارۀ امریکا و یا برجام و رفع تحریم‌ها نکرد و بر اتکا به نیروی داخلی اشاره داشت. وی دولت را در پیشبرد سیاست‌های خارجی آنگونه مطرح نمود که گویا دولت هرکاری که لازم است را باید در چارچوب عزت و منافع ملی انجام دهد. تنها موضع سخت ایشان در قبال اسراییل و حمایت ازمردم غزه بود. وی با بیان کشتارهای رژیم اسراییل آنها را باندی جنایتکار توصیف نمود که با حمایت‌های امریکا دست به جنایت علیه کودکان و زنان غزه میزند. وی با تاکید بر قدرت مقاومت همچنان از نیروهای مقاومت در منطقه حمایت نمود.

آن‌چه می‌توان در مرحلۀ اول و بدون پیش‌داوری های معمول از سخنان پزشکیان و رهبری نظام برداشت کرد، این است که گویا به نوعی تعامل با رهبری برای برون‌رفت از بحران‌های جاری رسیده‌اند و شاید بتوان گفت که منش اصلاح‌طلبانۀ محافظه‌کار که همواره پیشبرد اصلاحات را بدون تعامل با راس قدرت امکان‌پذیر نمی‌داند در سخنان پزشکیان مشهود بود. و همچنین درسخنان طرف مقابل نیز با درک ضرورت‌های کنونی که می‌تواند در صورت تشدید به فروپاشی حکومت بیانجامد، یعنی بحران اقتصادی و سیاست خارجی کار آمد که راه‌های تعامل با جهان را باز کند دیده می‌شد.

آنچه در عرصۀسیاسی و مواضع جریان‌ها، به ویژه اپوزیسیون می‌توان دید برخورد جریانات راست و راست افراطی است که نمونه‌هایی از آن را در گفتار کارشناسان اینترنشنالی مشاهده می‌کنیم که هم‌چنان سعی دارند با نوعی سیاه‌نمایی خواست تغییر و انعطاف در روش حکومت را نادیده بگیرند و هم‌‌چنان انتخاب پزشکیان را همسان با انتخابات عناصر اصول‌گرا و افراطی قلمداد نمایند .

هنوز نمی توان تحلیلی عینی و متکی بر فاکت را در مورد دولت جدید و نوع رابطه‌اش با رهبری نظام و احیانا تغییراتی در روش حکومت‌داری ارائه داد. باید منتظر ماند تا کابینه جدید تشکیل شود و عملکرد دولت جدید را در زمینه‌های گوناگون و هم‌چنین عملی کردن وعده‌هایش را دید تا بتوان نسبت به آن ارزیابی دقیق‌تری داشت. مسلم است پزشکیان و دولتش با چالش‌های گوناگون و حادی روبرو هستند. از یک‌طرف خواسته‌ها و مطالبات مردم وجود دارد و از طرف دیگر نیروهای افراطی و اصول‌گرایانی که امکان طرد شدن خود را از قدرت احساس می‌کنند؛ این‌ها چالش‌هایی بزرگ هستند.

مجلس در اختیار جریانات اصولگ‌را و عمدتاً جبهۀ پایداری‌ست که می‌تواند در تعیین وزرا مشکلاتی را ایجاد نماید. سپاه و سران افراطی آن نیز که نقش پر رنگی در تعیین سیاست‌ها دارند نیز چالش‌برانگیز هستند.

این که پزشکیان چگونه می‌تواند در کنار این مخالفت‌ها و همچنین سیاست‌هایی که رهبری بر آنها اصرار دارد و می‌تواند ترمز در راه سد کردن پیشروی دولت باشد، به اهداف و وعده‌هایش برسد در پردۀ ابهام است. ولی آن عامل مهم در تغییر و عقب‌نشینی جریان‌های واپسگرا و نیروهایی که طی ۴۵ سال گذشته وضعیت را بدینجا رسانده‌اند همانا مردم و جنبش‌های مردمی است که حتی انتخابات کنونی و برآمدن فردی مانند پزشکیان را در بین انبوهی از عناصر افراطی و تا حد زیادی باید مرهون آن دانست. تاثیر خیزش‌های سال‌های اخیر و به ویژه خیزش ژینا را باید عامل مهمی در تغییر روش حکومت فارغ از هر نیتی که راس قدرت دارد، دانست.

مسئلۀ جانشینی نیز در جای خود مهم است و چه بسا اکنون رهبری در یک تعامل با پزشکیان بخواهد در امر تعیین جایگزین خود با دولت جدید به توافقاتی رسیده باشد تا دست جریانات افراط‌گرا و به‌ویژه جبهۀ پایداری را در این امر کوتاه کند .

این تحولات با هر انگیزه‌ای که باشد حکم یک چاقوی دو لبه است که می‌تواند در روند خود زمینه‌هایی برای تقویت نهاد های مدنی و تعمیق و بسط جنبش‌های اجتماعی با کمتر شدن شدت سرکوب‌ها و بازشدن فضای سیاسی ایجاد نماید. آنچه مهم است همانا کنشگری نیروهای فعال است که نباید با خوشبینی دست روی دست بگذارند. آنها باید هم‌چنان به دنبال برآورده شدن خواسته های مردم بوده و به شدت آنها را دنبال کنند فارغ از اینکه دولت پزشکیان بتواند کاری صورت دهد یا نه.

تاریخ انتشار : ۹ مرداد, ۱۴۰۳ ۴:۰۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

نگاهی به مراسم تنفیذ ریاست جمهوری پزشکیان

استراتژی تغییر

در مرگ رفیق احمد قاضی‌عسکر!

و دو باره با همان یاران شروع می‌کنیم

سفر درونی

نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در کنشگری سیاسی مستقیم مردم