جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴

اعدام یک کودک-مجرم در شیراز؛ ۷۱ کودک-مجرم در ۱۵ سال گذشته توسط جمهوری‌اسلامی اعدام شده‌اند
براساس اطلاعات جدیدی که به دست سازمان حقوق بشر ایران رسیده است، یکی از سه مردی که روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه، در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد، در...
۶ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
باز هم انفجار معدن، و باز هم مرگ کارگران معدن
در ایران، مرگ کارگران، بر بستر رو به وخامت بحران ژرف اقتصاد سیاسی روی می دهد. بيكاری رشد یابنده و تورم تازنده׳ گذران زندگی اكثر مردم را با دشواری های...
۶ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی
ايمنی در کار، مسائل ايمنی کارگران
ايمنی و امنيت مکان زندگی و کار نخستين شرط‌های زندگی درخور هر يک از ما هستند. اطمينان از داشتن امنيت کاری و ايمنی در محل کار، افزايش کارايی را به‌همراه...
۵ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نام همه کارگران معدن، ویرانی من است
مرزِ بین نان و مرگ فرو ریخت، زمین به غرش درآمد، و من در اعماق فرو رفتم، سوختم،  با تمام ذراتم، در کنارِ برادرانم، ما زنده به گور شدیم، زیر...
۵ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
جاسوس‌های اسرائیل در فرودگاه امام!
کسی نمی‌داند ما پنج میلیون مهاجر داریم، شش میلیون، یا خیلی بیشتر. اما بیشتر از همانها، ما مشتاق بازگشتشان هستیم. بیایند ایران را ببینند و هر وقت هم خواستند هم...
۴ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: رحیم قمیشی
نویسنده: رحیم قمیشی
فاجعه مرگبار معدن در طبس
خانواده های کشته و مصدوم شدگان چنین حوادثی تامین کننده مخارج معاش خود را از دست می دهند. دادن خسارت مختصری به عنوان دیه، در درازمدت به هیچ وجه پاسخگوی...
۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
یاد فریبرز بهادری را گرامی می داریم
وحیه پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان های مردمی موجب محبوبیت شاخص فریبرز بهادری در میان اهالی مسجدسلیمان و یاران او بود. وی که دوران سخت زندان در جمهوری...
۳ مهر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانه شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانه شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ايران و امريکا هردو؛ در صحنه سياسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است.
آقای پزشکیان در نخستین سفر رسمی خود به عنوان رئیس دولت حکومت اسلامی ایران، به بغداد رفت. با نخست‌وزیر عراق دیدار کرد و از شهرهای نجف، بصره، کربلا، اربیل و سلیمانیه بازدید کرد. آقای پزشکیان در این سفر پایین چندین تفاهم‌نامه را هم امضا کرد.

در سفر به مسائل امنیتی هم پرداخته شد و در دستور کار سفر، یکی هم درخواست ایران از عراق برای ممانعت از فعالیت‌های حزب‌ها و نیروهای ایرانی مخالف حکومت اسلامی در عراق، کردستان، و دورکردن آنان از مرزها بود. پیش‌تر از سفر دولت عراق به این خواسته توجه کرده و پاسخ مثبت را داده بود البت.

آقای پزشکیان در سفر به کردستان عراق با تنی چند از خاندان بارزانی دیدار و گفت‌وگو داشت. نکته جالب دیدار آقای پزشکیان با آقای نچیروان بارزانی پس از دیدار رسمی و در نشست با نمایندگان رسانه‌ها، سخن گفتن آقای پزشکیان به کردی و آقای بارزانی به فارسی بود. آقای پزشکیان در سلیمانیه با بزرگ خاندان طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق؛ هم دیدار داشت. اتحادیه میهنی کردستان عراق روابط گرمی با حکومت اسلامی در ایران دارد.

عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

جنگ در اکراین ادامه دارد و هر روز و هم‌چنان انسان‌هایی کشته و زخمی می‌شوند. هفته گذشته اولاف شولتز نخست‌وزیر آلمان اشاره‌ای داشت به برقراری صلح و این‌که هر مذاکره‌ای برای صلح باید با شرکت روسیه باشد. دو سه روزی نگذشت که دولت انگلیس اعلام کرد، آقای کی‌یر استارمر نخست‌وزیر انگلیس راهی امریکا خواهد شد تا برای تصمیم‌گیری در استفاده از موشک‌های دوربرد فروخته‌شده به اکراین با جو بایدن به‌رایزانی بنشیند. روسیه می‌گوید، در این صورت ناتو عملن وارد جنگ علیه روسیه می‌شود‌. «میان خودمان باشد. روس‌ها در خواب هستند. دیری‌ست که ناتو در جنگ سهم دارد».

تاخت و تازهای اسرائیل در فلسطین پایانی ندارند. اسرائیل هر روز بر غزه می‌تازد. آدم می‌کشد و ویران می‌کند. گرچه کم نیست فریاد اعتراض علیه دولت اسرائیل اما، تا زمانی که امریکا مجبور نشود دست از حمایت نتانیاهو بردارد، کشت و کشتار مردم فلسطین پایانی نخواهد داشت. هفته گذشته دولت اسرائیل هوس کرد به کرانه باختری هم بتازد. و تازید. و کشت مردمان بی‌دفاع را.

به‌یاد گرامافون‌ها و صفحه‌های موسیقی کهنه افتادم و سوزنی که گاه گیر می‌کرد و درجا می‌زد و دو، سه ثانیه‌ای یک‌جا را تکرار می‌کرد. حکایت آقای بایدن است. دو ماه است که به‌بار می‌گوید آقای بایدن، قرارداد آتش‌بس در غزه نود درسد پیش رفته است.

آن بالاتر نوشتم «دولت اسرائیل هوس کرد». راستش می‌خواستم به‌جای هوس، واژه‌ی عشق و یا عشقی را به‌کار گیرم. گفتم با خود، عشق واژه‌ی شیرینی‌ست. به‌کار نگرفتم واژه عشق را و هوس را در جمله نشاندم. نشاندم و به‌یک‌بار به یاد «وام‌های عشقی» افتادم. دیر شده است.

یازده ماه پیش‌تر نیروهای فلسطینی از غزه وارد اسرائیل شدند. رسانه‌های غربی این حرکت را اقدامی تروریستی نام نهادند و جو بایدن رئیس جمهور امریکا، و بی‌درنگ پس‌تر او تقریبن همه‌ی رئیسان کشورهای عضو ناتو؛ شال و کلاه کرده، به اسرائیل پریده و با نتانیاهو بیعت کردند. و نتانیاهو به پشت‌گرمی آقایان و توپ و تانک‌هاشان چنان کرد و می‌کند که می‌بینم.
و، هفته گذشته سربازان ارتش اسرائیل وارد خاک سوریه شده و به نوشته‌ی رسانه‌های غربی، بی‌بی‌سی فارسی، نیویورک تایمز، اکسیوس، وب‌سایت رادیو و تلویزیون اتریش؛ «کارخانه تولید موشک حزب‌الله لبنان در سوریه را ویران کردند».
از جو بایدن و رئیسان کشورهای عضو ناتو، انتظار لب‌گشودن به محکومیت این اقدام تروریستی دولت اسرائیل، بیهوده باشد. انتظار از رسانه‌ها اما؟
پاره‌ای از اینان این اقدام اسرائیل را جسورانه، دلیرانه، دیده‌اند …

جای خانم فائزه هاشمی چون همه‌ی دیگر زندانیان سیاسی، در بند نیست. حکومت خواسته است اینان در بند باشند. در هیچ دادگاهی اینان، زندانیان سیاسی، محکوم نشده‌اند. جایگاهی که حکم به زندانی شدن اینان داده است، دادگاه نیست. جایگاه صدور حکم است. وظیفه این جایگاه صدور حکم به بسته‌شدن دهان اعتراض است.
خانم فائزه هاشمی از درون زندان نامه‌ای نوشته است و از هم‌بندان خود شکایت، به افکار عمومی؟؛ برده است. این که چه بر سر خانم فائزه هاشمی آمده در زندان، و از سوی کدام زندانی‌ها بوده است، من نمی‌دانم. گرچه خانم هاشمی به اشاره‌هایی گفته است. سرراست نگفته است اما. نامی نیاورده است.

بر یک موضوع مورد اشاره در نامه‌ی خانم هاشمی اما باید تامل کرد. و آن‌جا که از ممانعت از شرکت زندانیان در رای‌گیری انتخابات نفر دوم حکومت توسط دیگر زندانیان می‌گوید. چنین باشد گر، من تفاوتی میان این کردار با کردار آنانی، زان میان آن عکاس و خبرنگار آزاد؛ که به‌هنگام برگزاری همان انتخابات در خارج از کشور و در مقابل سفارت‌خانه‌ها کمین کرده و به شرکت‌کنندگان در رای‌گیری بد و بیراه می‌گفتند، نمی‌بینم. شاید بگویم، آن که را در زندان به جور حکومت نشسته است، باید بفهمم. از جور به‌تنگ آمده است و در بند. اما نه.
پاره‌ای این‌جا و آن‌جا، و در ارتباط با شکایت خانم هاشمی از رفتار هم‌بندان با او از رانت خانوادگی خانم هاشمی گفته‌اند. درست. اما، خانم هاشمی نه به بهانه‌ی رانت که به بهانه اعتراض در بند آمده است. اگر می‌خواسته در رای‌گیری شرکت کند و دیگری مانع شرکت او در رای‌گیری شده باشد، کار آن دیگری نادرست است. گر که نلسون ماندلا باشد.
باری؛ خانم فائزه هاشمی در نامه‌اش آورده است که بس به‌تنگ آمده است از بودن در بند …

تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور, ۱۴۰۳ ۲:۰۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حملهٔ سایبری سازمان‌یافتهٔ اسراییل به ابزار مخابراتی همراه هزاران لبنانی جنایت جنگی و علیه بشریّت است!

این حملهٔ سایبری و مخابراتی در ابعادی وسیع، بدعت‌گذاری شومی در تاریخ جنگ در جهان است. استفاده از امکانات فن‌آوری متداول  و روزمره در میان همهٔ مردم در سراسر جهان،  برای حمله به هستی و تن‌درستی آنان، بدعتی جنایت‌کارانه است. هر انسان، هر کودک در هر جای جهان و در هر محیطی، چه در محل کار، چه در محل تحصیل و چه در خانهٔ خود که باید مکان امن زندگی روزمرهٔ او باشد، می‌تواند آماج این حملات وحشیانهٔ غیرانسانی قرار گیرد. این بدعت‌گذاری غیرانسانی را باید قاطعانه محکوم و برای توقف تعمیم آن مبارزه کرد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

حملهٔ سایبری سازمان‌یافتهٔ اسراییل به ابزار مخابراتی همراه هزاران لبنانی جنایت جنگی و علیه بشریّت است!

این حملهٔ سایبری و مخابراتی در ابعادی وسیع، بدعت‌گذاری شومی در تاریخ جنگ در جهان است. استفاده از امکانات فن‌آوری متداول  و روزمره در میان همهٔ مردم در سراسر جهان،  برای حمله به هستی و تن‌درستی آنان، بدعتی جنایت‌کارانه است. هر انسان، هر کودک در هر جای جهان و در هر محیطی، چه در محل کار، چه در محل تحصیل و چه در خانهٔ خود که باید مکان امن زندگی روزمرهٔ او باشد، می‌تواند آماج این حملات وحشیانهٔ غیرانسانی قرار گیرد. این بدعت‌گذاری غیرانسانی را باید قاطعانه محکوم و برای توقف تعمیم آن مبارزه کرد.

مطالعه »
پيام ها

یاد فریبرز بهادری را گرامی می داریم

وحیه پرشور در دفاع از زحمت‌کشان و آرمان های مردمی موجب محبوبیت شاخص فریبرز بهادری در میان اهالی مسجدسلیمان و یاران او بود. وی که دوران سخت زندان در جمهوری اسلامی را هم با ایستادگی پشت سر گذاشت، در تمام سالهای مهاجرت و دوری از وطن نیز همچنان بر آرمانهای مردمی و عدالت خواهانه پایدار ماند …..

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

اعدام یک کودک-مجرم در شیراز؛ ۷۱ کودک-مجرم در ۱۵ سال گذشته توسط جمهوری‌اسلامی اعدام شده‌اند

باز هم انفجار معدن، و باز هم مرگ کارگران معدن

ایمنی در کار، مسائل ایمنی کارگران

نام همه کارگران معدن، ویرانی من است

جاسوس‌های اسرائیل در فرودگاه امام!

فاجعه مرگبار معدن در طبس