شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴

سازمان حقوق‌بشر ایران خواستار واکنش قوی جامعه‌جهانی نسبت به حکم اعدام پخشان عزیزی شد!
پخشان یک روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی بوده و حرفه‌اش نوشتن و فعالیت‌های خیرخواهی، بشردوستانه و کاملا مدنی بوده. ما از این موضوع آگاه هستیم و شک و تردیدی نیست.»
۶ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان

با یک سال تاخیر آماده شد: سند رسمی از وضع اقتصاد

گزارش رسمی دولت اذعان دارد كه به رغم هدف تعیین شده در برنامه چهارم، برای كاهش تورم به 1/9درصد در سال 86، عملكرد این شاخص نامناسب بوده و میزان تورم موجود در این سال بیش از دو برابر هدف تعیین شده یعنی در حد 4/18درصد بوده است

موارد انحراف از برنامه چهارم در سند رسمی تهیه شده در دولت

دنیای اقتصاد- سند عملکرد سه ساله برنامه چهارم که طبق قانون باید اواسط سال گذشته به مجلس تقدیم میشد، با حدود یک سال تاخیر آماده شده و احتمالا در هفتههای آینده توسط رییسجمهور به مجلس ارائه خواهد شد.

این گزارش، سند رسمی دولت از کامیابیها و ناکامیهای خود در حوزههای مختلف به ویژه حوزه اقتصاد است و روایت گویایی از اوضاع اقتصاد را به دست میدهد.

اشتغالزایی و تولید

سند منتشر شده حاکی از آن است که در سه سال اول برنامه چهارم؛ یعنی از سال ۸۴ تا ۸۶ باید حدود ۵/۲میلیون فرصت شغلی ایجاد میشد و این در حالی است که طی این مدت ۲/۲میلیون شغل ایجاد شده است که به مفهوم تحقق ۸۸درصد از اهداف برنامه است. البته، جزئیات گزارش حاکیاست که اهداف اشتغال در حوزه تولید عملکرد بسیار نامناسبی داشته است؛ چرا که نشان میدهد فقط ۳۱درصد از اهداف برنامه برای ایجاد اشتغال در حوزههای «صنعت، معدن، نفت، آب، برق و گاز» تحقق یافته است؛ اگر چه تحقق بیش از ۱۰۰درصدی اهداف اشتغال در حوزههای خدماتی باعث میانگینی بهتر در حد ۸۸درصد برای کل اهداف اشتغال شده است. در خصوص رشد ارزش افزوده بخشهای مختلف اقتصادی نیز، برنامه چهارم رقم ۹درصد را برای سال ۸۶ پیشبینی کرده بود که سند دولت نشان میدهد این رقم حولوحوش ۶/۷درصد تحقق یافته است. بدترین نمره در این حوزه متعلق به بخش نفت است که هدف ۹/۲درصدی برنامه را در سطح ۸/۰درصد محقق کرده که به مفهوم تحقق ۶/۲۷درصدی اهداف است. همچنین برنامه چهارم پیشبینی کرده بود که رشد «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در سال ۸۶ به ۷/۱۱درصد برسد تا سهم سرمایهگذاری در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. اما میزان رشد این شاخص در حد ۶درصد تحقق یافته که نشان از نمره ۵۱ از ۱۰۰ دارد.همچنین رشد ناکافی «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» باعث شده است که روند نزولی «سهم سرمایهگذاری از تولید ملی» که در سال ۸۳ معادل ۲۹درصد بود، پس از رسیدن به ارقام ۵/۲۷درصد و ۴/۲۶درصد در سالهای ۸۴ و ۸۵ به رقم ۸/۲۵درصد در سال ۸۶ تنزل یابد. سند دولت این نسبت را برای کشورهای درحال توسعه آسیا ۳۸درصد ثبت کرده است.

پولهای آمده و رفته

سند رسمی دولت حاکی از آن است که درآمد ارزی سال ۸۶ از محل صادرات (اعم از صادرات نفت و گاز، غیرنفتی و خدمات) معادل ۱۰۷میلیارد دلار بوده است. درآمد در سال ۸۵ معادل ۶/۸۴میلیارد دلار و در سال ۸۴ معادل ۱/۷۲میلیارد دلار بود.به این ترتیب، مجموع درآمد ارزی سه سال اول برنامه چهارم، طبق این سند، معادل ۷/۲۶۳میلیارد دلار اعلام شده است.

از سوی دیگر، مصارف ارزی کشور در سال ۸۶ معادل ۷۳میلیارد دلار اعلام شده است که به مفهوم تداوم روند شتابان واردات در همین سال است. واردات کالاها و خدمات به کشور که در سال ۸۳ معادل ۵۰میلیارد دلار بود در سال ۸۴ به ۱/۵۶میلیارد دلار و در سال ۸۵ به ۷/۶۴میلیارد دلار صعود کرده بود که این صعود در سال ۸۶ نیز ادامه یافت. این گزارش میزان کل مصارف ارزی در سه سال اول برنامه چهارم را معادل ۱۹۴میلیارد دلار ذکر کرد و در مقابل از ۷/۲۶۳میلیارد دلار درآمد ارزی سخن گفته است که از مازاد درآمدی ۷۰میلیارد دلاری حکایت دارد.

در عین حال، در بخش مربوط به عملکرد حساب ذخیره ارزی، مانده حساب در پایان سال ۸۶ معادل ۲/۲۳میلیارد دلار عنوان شده است.

این گزارش مازاد درآمد ارزی در سال ۸۶ را ۳۸میلیارد دلار و «مبلغ واریز شده به حساب ذخیره ارزی با احتساب مانده اول دوره» را ۷/۴۸ میلیارد دلار اعلام کرده است. گزارش دولت، مازاد درآمد ارزی در سالهای ۸۴ و ۸۵ را به ترتیب معادل ۸/۱۲میلیارد دلار و ۲/۲۱میلیارد دلار اعلام و در عین حال، مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال ۸۴ را معادل ۷/۱۰میلیارد دلار و در سال ۸۵ معادل ۵/۹میلیارد دلار ذکر کرده است.

انضباط پولی

گزارش رسمی دولت اذعان دارد که به رغم هدف تعیین شده در برنامه چهارم، برای کاهش تورم به ۱/۹درصد در سال ۸۶، عملکرد این شاخص نامناسب بوده و میزان تورم موجود در این سال بیش از دو برابر هدف تعیین شده یعنی در حد ۴/۱۸درصد بوده است. در بیان علت این مغایرت، اگر چه تصمیمسازان دولت در ماههای اول هر گونه ارتباط بین نقدینگی و تورم را انکار میکردند، اما سند رسمی دولت، علت افزایش تورم در سال ۸۶ را «رشد بالای نقدینگی» در سال ماقبل عنوان کرده است.

سند دولت گویای آن است که اضافه برداشت بانکها از خزانه بانک مرکزی با رشد غیرمتعارف ۴۹۲درصدی به ۷/۵۶هزارمیلیارد ریال در سال ۸۶ رسیده است در حالی که این رقم در سال ۸۵ فقط ۶/۹هزارمیلیارد ریال بود. همچنین، این گزارش حاکی از رشد ۵۱درصدی مطالبات معوق و سررسید گذشته بانکها در سال ۸۶ است.

تاریخ انتشار : ۵ آبان, ۱۳۸۸ ۱۱:۵۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

سازمان حقوق‌بشر ایران خواستار واکنش قوی جامعه‌جهانی نسبت به حکم اعدام پخشان عزیزی شد!

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون