شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!
با گروه اول خوشبختانه، متأسفانه؟ بیش از سی سال است درددل و پرسش بی‌پاسخ داشته‌ام. آنچنان که هر چه بنویسم تکراری است ولی حکم مشهوری در باب ممنوعیت تکرار در...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟
در این‌گونه موارد دوگانۀ کاذبی درست می‌شود به نام اصلاح تدریجی یا براندازی و انقلاب! اما به گمانم میان مسجد و میخانه راهی است و آن تحمیل حق حاکمیت ملی...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …
من در مرحله دوم این نمایش انتخاباتی نیز بر تحریم اصرار می‌ورزم. اما آن گروه از مردم را که به مسعود پزشکیان رأی دادند، درک می‌کنم و اکثریت قریب به...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران

هایدگر، فیلسوفی مهم، سیاستمداری گمراه.

ها یدگردرسال 1947 درنامه ای با عنوان " پیرامون هومانیسم " به خوانندگان فرانسوی آثارش توصیه میکند که چگونه آنان را مطالعه کنند. اومدعی است که هومانیسم وی پسامتافیزیکی است. منقدین وی ولی مدعی هستند که نازیسم وآنتی هومانیسم اوریشه در بی خیالی وی درمقابل انسان و مسائل انسانی دارند

Martin Heidegger 1889-1976

 

هایدگردرفلسفه فرانسه.

 

تام راکموردرکتاب ” هایدگروفلسفه فرانسوی ” دلایل فراز و فرود هایدگرمیان استادان تفکردرفلسفه فرانسه را بررسی میکند. اومی نویسد هنوز تعجب دراین است که چگونه بعد ازجنگ جهانی دوم، یک فیلسوف تیره فکرآلمانی ونازی سابق توانست یک نقش رهبری روی فلسفه هومانیستی آن کشورداشته باشد. گرچه گفته میشود که هنر فلسفه باید درخدمت رفاه و سعادت انسان باشد ونه درخدمت نیروها و اهداف اهریمنی. درموردهایدگر، گروه دیگری میگویند که باید میان یک فیلسوف مهم ویک نازی معمولی فرق گذاشت. پیش ازهایدگرقرنها دکارت استاد تفکر فلسفه فرانسویان بود.

وایتهد سنت فلسفی اروپا را ردیفی از زیرنویسهای دیگران برفلسفه افلاتون میدانست و میگفت فلسفه دیگرهیچگاه به جایگاه مهم قبلی خود نخواهد رسید. گادامراهمیت فلسفه هایدگر را درحد فلسفه هگل و دکارت می دانست. نقد ومعروفیت آثارهایدگرمیان دهه های ۲۰ و ۳۰ قرن گذشته در فرانسه آغاز شد گرچه هایدگر نظری تحقیرآمیزنسبت به فلسفه فرانسه داشت ومیگفت که آنان لحظه ای که شروع به تفکرکنند، انگار به زبان آلمانی حرف می زندد.

با این وجوداثرفلسفه هایدگر را امروزه میتوان روی اندیشمندان فرانسوی مانند لویتاس، دریدا، لیوتارد ، هنری، فوکو، و لوکان مشاهده کرد. دریدا در فرانسه یکی از مهمترین خوانندگان آثارهایدگر بود. غیرازهایدگر، در قرن گذشته استادان تفکر دیگری مانند برگسن، هگل، کویف، سارتر، و لاکان نیز در فرهنگ فرانسه مشاهده می گردند.

اهمیت هایدگردر میان استادان فلسفی فرانسه به اندازه دکارت، هگل وکویف است. هایدگرخود نظری منفی درباره اندیشه های دکارت وسارترداشت. آلکساندرکویف، فیلسوف روس در سال ۱۹۱۹ شوروی را ترک کرد و برای تحصیل و مطالعه آثارهگل به آلمان رفت ودرسال ۱۹۲۸ازآنجا به فرانسه مهاجرت نمود. وی، میگفت که هگل عقل را وارد تاریخ نمود وتاریخ با افکارهگل به پایان رسید. مارکسیستها مخصوصا انگلس؛ نخستین مارکسیست، نیزاینگونه نظرات هگل را تبلیغ میکردند ؛ شاید به این دلیل که کمونیسم، آخرین نظام تاریخ بشر خواهد بود. کویف میگفت که احتمالا آینده جهان و معنی زمان حال و اهمیت گذشته وابسته به تفسیر امروزی ما ازافکار وآثارهگل خواهد بود.

هایدگردرسال ۱۹۴۷ درنامه ای با عنوان ” پیرامون هومانیسم ” به خوانندگان فرانسوی آثارش توصیه میکند که چگونه آنان را مطالعه کنند. اومدعی است که هومانیسم وی پسامتافیزیکی است. منقدین وی ولی مدعی هستند که نازیسم وآنتی هومانیسم اوریشه در بی خیالی وی درمقابل انسان و مسائل انسانی دارند. هایدگرغیراز مخالفت با دکارت ، مخالف دین دولتی و رسمی نیز بود. باید اشاره کرد که فلسفه فرانسه همیشه همچون ساختارسیاسی آن، هرمی و مرکز گرا بوده است.

در فلسف فرانسه، مالرمه، لاکان، فوکو، آلتهوسر، و دریدا همگی شاگردهگل بودند. بخشی ازمحفل مفسران آثار هگل در فرانسه، مذهبی یا راستگرا هستند. درفلسفه فرانسه، اگزیستانسیالیسم شاخه ای از رشته فلسفه فنومنولوگی است . میان سالهای ۱۹۶۸-۱۹۴۵ هر روشنفکر فرانسوی یا عضو حزب کمونیست بود یا هوادارجنبش چپ. مارکسیسم فرانسوی بیشتر مارکسیسم لویس آلتهوسر بوده است. چون مارکسیسم هیج تجدید نظر طلبی را تحمل نمیکند، سارتر میگفت که با تغییر زمان، همیشه فلسفه های جدید بوجود می آیند.

هوسلرفلسفه هگل را عکس العملی رمانتیک در مقابل فلسفه کانت می دانست. اوهمچنین هگل را استاد اسکولاستیک زمان حال بشمارمی آورد. هگل میگفت که تنها یک سیستم فلسفی حقیقی میتواند در جهان وجود داشته باشد. اودرکتاب فنومنولوگی گفته است که تاریخ با حظور ناپلئون به نقطه پایانی خود رسید . دکارت مدعی بود که شناخت به یقین ایمان وابسته است.

استادان تفکر دورههای فلسفی گوناگون فرانسه عبارتند ازدکارت، لاک، کانت، هگل ومارکس. دکارت، راسیونالیست بود، لاک ایمپریست.هگل میخواست فلسفه کانت را کامل کند ومارکس فلسفه هگل را عملی سازد. کانت در جایی گفته است که او فلسفه افلاتون را بهتر از خود او فهمیده است. در آمریکا نگاه به هایدگربا عینک پست مدرنهای فرانسوی بوده است. درزمان جنگ سرد هر دو بلوک شرق وغرب همدیگر را متهم به سرکوب آزادی ، به نام آزادی نمودند.

تاریخ انتشار : ۵ فروردین, ۱۳۹۱ ۸:۳۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟

تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)

سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!

ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟

بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …