پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

روحانیت و جنبش مدنی

روحانیت اگر بخواهد (صرفنظر از مرجعیت فقهی) به عنوان رفرانس و مرجع اجتماعی باقی بماند و نقشی در آینده اجتماعی و سیاسی ایران ایفا کند، بایستی به خواسته های مردم و تحولات در انتظارات مردم توجه کند. مردمی که حق خویش را مطالبه می کنند و به درجه ای از مطالبات خویش توجه دارند، نسبت به مردمی که فقط به انجام تکلیف می اندیشد، متحول شده اند

این نوشتار، متن کتبی سخنرانی آقای حسن فرشتیان در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد تولد جنبش سبز و یادمان سحابی ها در شهر کلن آلمان در تاریخ۱۲- ژوئن ۲۰۱۲ است.

*****

بزرگداشت خاطره سحابی ها و صابر:

ای بسا شاعر که بعد از مرگ زاد

چشم خود بر بست و چشم ما گشاد

رخت باز از نیستی بیرون کشید

چون گل از خاک مزار خود دمید

در حقیقت سه نماد بودند: «عزت» از نسلی با پشتوانه بیش از نیم قرن فعالیت در راستای منافع ایران، واز قضای روزگار، «هدی» سمبل و نماد باز تولید اندیشه عزت بود، در نسلی دیگر و در عصری دیگر. و سومی آنها، «هاله» سمبل نیمه ی دیگر جامعه بود، آن نیمه دیگری که معمولا کمتر دیده می شدند، آنها که قرنها بود فراموش شده بودند، انگار اصلا نبودند و نیستند.

حکایت غمناک مرگ آن سه اهورایی، حکایت یک «رنسانس» و یک زندگی مجدد بود. از لحظات رفتن آنان، چه در فضاهای روشنفکری و نخبگی و چه در سطح عمومی جامعه، بگونه ای رجوع به افکار سحابی و سحابی ها اوج گرفت و شدت یافت. لذا مرگ آنها نقطه عطف بازتولید و باز نشر افکار آنان شد.

شاید، قرآن هنگامیکه اندرز می دهد آنهایی را که کشته شدند مرده مپندارید «بل احیاء عند ربهم یرزقون»، اشاره به همین حکایت ها می کند، حکایت مرگ هایی که زندگی آفرین هستند، حکایت جانباختگانی که پس از مرگ «منتشر» می شوند.

* * *

موضوع گفتار «روحانیت و جنبش های مدنی ایران» و مخصوصا جنبش اخیر ایران، «جنبش سبز» است. در این رابطه پرسش های زیادی مطرح شده و می شود.

اولین پرسش آنستکه آیا روحانیت با این جنبش همراهی کرد یا نه؟

پرسش دوم که ذهن کنشگران را به خود مشغول میدارد آنستکه چرا روحانیت با این جنبش همراهی که مورد توقع بود، انجام نداد؟

از مطرح شدن این دو پرسش می توان اجمالا دریافت که واکنش روحانیت نسبت به این جنبش در حدی نبود که بسیاری از کنشگران انتظار داشتند. در چرایی این مساله، پژوهشگران از زوایای مختلفی مساله را کم و بیش مورد کنکاش قرار داده اند. برخی، آن را ناشی از اسلامی بودن حکومت دانسته وبرخی وابستگی های سیاسی و یا مالی را طرح کرده و برخی نیز صف روحانیت را در اساس نه در کنار بلکه در برابر جنبش اخیر قرار داده است (این نظریه اخیر مشترک بین حاکمیت و برخی از اپوزیسیون هست که هر دو معتقدند روحانیت با جنبش سبز نسبتی ندارد و نه در کنار، بلکه در برابر آن قرار دارد).

در این مختصر، تلاش می شود تا از زاویه دیگری به پرسش فوق نگریسته شود، و بررسی شود که آیا اساس این پرسش بجاست؟ به عبارتی دیگر آیا آن انتظاری از روحانیت که ادعا می شود برآورده نشده است انتظاری بجا و به مورد هست یا نه؟

به گمانم در این پرسش انتقادی، دو نکته کمتر مورد توجه قرار گرفته است لذا در این فرصت اندک فقط به همان دو نکته اکتفا می کنم. یک نکته بررسی به جا بودن و یا نابجا بودن توقع و سطح توقع ما در عصر کنونی از مشارکت و همراهی روحانیت با جنبش های مدنی هست، و نکته دوم بررسی این توقع با در نظر گرفتن تناسب آن با خواسته های جنبش هست.

 

نکته اول، بررسی سطح انتظارات:

انتظار ما در عصر کنونی از مشارکت روحانیت در جنبش های مدنی و اجتماعی و سیاسی، همان توقعی هست که مربوط به یک قرن قبل بوده است. یعنی ما به شبیه سازی تاریخی پرداخته و در این شبیه سازی، انتظار همان نقش آفرینی را داریم ولی در عمل نقش امروز روحانیت را بسیار کم رنگتر از نقشش در جنبش های قرن گذشته می بینیم.

در سده های گذشته، اکثریت اندیشمندان، روشنفکرن و نخبگان جامعه، برخاسته از حوزه های سنتی اندیشه دینی بودند، حتی کسانی که پرچمدار اندیشه های ضد دینی بودند خود نیز برخاسته از همین حوزه ها بودند.

«دانش»، قدرت می آورد و قدرتمندان رفرانس جامعه می شوند. اما با پیشرفت دانش، نتیجتا انحصار علوم از حوزه های سنتی خارج شد. نمونه های «علم حقوق» و «علوم سیاسی» (که کاملا مرتبط به موضوع این بحث است) روشنترین مثالهای پیش روی ماست. علم حقوق در قالب های جدیدی مطرح شد که فراتر از قالب های معهود فقهی بود. در سده های گذشته فقیهان، حقوقدانانی بودند که تقریبا در همه بخش های حقوقی حتی در تحریر اسناد رسمی معاملات، رفرانس قانونی جامعه می شدند، ولی با تفکیک حقوق عرفی از حقوق شرعی به مرور بخشی از آن وظایف به حقوقدانانی محول شد که دانش آموخته مدارس مدرن بودند.

در دوران جنبش مشروطیت، هنگامیکه صحبت از «مشروطه» می شد اولین مساله مشروعیت بود وآن هم «مشروعیت فقهی». برای تبیین مشروعیت فقهی نیز بایستی به سراغ فقیهان رفت و از قضا تئوریسین های آن جنبش نیز عالمان و فقیهان دین بودند، میرزای نائینی «تنبیه الامه و تنزیه المله» را می نویسد که مانیفست شرعی آن تفکر می گردد.

بعدها انحصار این علوم از حوزه های سنتی روحانیت خارج شد و با شکسته شدن این انحصار، رفرانس های جامعه نیز تغییر پیدا می کند، روحانیت از آن پس بخشی از این رفرانس ها می شود، نه اینکه رفرانس انحصاری مربوطه باشد. بنابر این نمی توان انتظار داشت که روحانیت که امروز بخشی از رفرانس است مثل دورانی عمل کند که رفرانس اصلی بود.

 

نکته دوم، بررسی خواسته های جنبش:

در جنبش های اجتماعی برای یافتن همراهان و همدلان جنبش، اولین راه بررسی خواسته های یک جنبش است. هنگامیکه جنبشی آغاز می شود، خواسته هایی دارد و بر مبنای آن خواسته ها به سراغ رفرانس های خویش می رود رفرانس هایی که بیشترین همگرایی با آن خواسته ها را داشته باشند پرچمدار آن خواسته ها خواهند شد.

توجه به خواسته های جنبش، دورنمایی از فردای جنبش را در دسترس قرار میدهد. خواسته های جنبش، پیشاپیش سبب می شود که ناخودآگاه، آلترناتیوهایی فردا نیز مطرح شوند.

در طول یکی دو قرن اخیر خواسته های جنبش های مدنی و سیاسی و اجتماعی ایران، را می توان از جهت منطقی در یکی از سه محور ذیل جای داد:

۱. یا این خواسته ها در راستای خواسته های مذهبی و دینی هست، و با خواست های روحانیت و جامعه دینداران همخوانی دارد؛

۲. یا در ضدیت با آرمان های مذهبی قرار دارد؛

۳. و یا در شق سوم، حالتی میانه و خنثی و بینابینی دارد یعنی هر چند به ظاهر بی طرف است ولی «پتانسیل» دارد، می تواند و قابلیت دارد که به رنگ خواسته های دینی دربیاید یا در نیاید.

خواسته هایی که در دوران قاجار برای تاسیس عدالتخانه مطرح شد خواسته از نوع اول است، عدالت خواهی بخشی از ایده آل های فرهنگ مذهبی هست و در فرهنگ شیعه و نزد روحانیت شیعه عدالت جایگاه ویژه ای دارد، بنابر این هنگامیکه جامعه سخن از عدالت می راند و خواسته اش تاسیس عدالتخانه است این در خواست کاملا با خواسته روحانیت هماهنگ است و روحانیون به عنوان منادیان عدالت و یاوران محرومین و ستمدیدگان حامی این جنبش می شدند.

در جنبش مشروطیت، نیز همین عدالتخواهی بگونه ای دیگر بروز پیدا می کند اما با حاشیه های خویش. در ابتدا روحانیون حامیان این جنبش و بلکه رهبران آن هستند. اما هنگامی که این حاشیه ها بروز پیدا می کند همان کسانی که « تنبیه الامه و تنزیه المله» را نوشتند پس از مدتی نگران رفتارهای پس از پیروزی مشروطه خواهان می شوند و دستور جمع آوری کتب خویش را می دهند همان کتبی که روزی مبنای مشروعیت فقهی مشروطه شده بود.

در انقلاب ۵۷ طبیعتا در ابتدا خواسته های متنوعی مطرح بود. در آخرین سالهای منجر به انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بسیاری از رفرانس های انقلابی در خارج از حوزه بودند و حتی انقلابیون حوزوی که رهبران انقلابی طلاب جوان بودند خود دل در گروی رفرانس های انقلابی دیگری داشتند. هنگامیکه در سال ۵۶ جرقه های اولیه انقلاب زده شد در آن زمان شاهد بودم که در حوزه مشهد طلاب انقلابی در اقلیت کامل بسر می بردند البته وضعیت حوزه علمیه قم کاملا متفاوت بود طلاب و روحانیون حوزه قم پیشرو و انقلابی تر بودند.

به مرور که آتش انقلاب شعله ورتر شد خواسته های اسلامی انقلابیون بیشتر مطرح شد و هر مقدار که به بهمن ۵۷ نزدیکتر می شویم شعارهای اسلامی فزونتر می شود و به همان نسبت نقش روحانیت نیز افزایش پیدا می کند. اینجاست که روحانیت به عنوان رفرانس های مرجع آن خواسته ها (خواسته های اسلامی کردن جامعه و کشور) وارد کارزار رهبری شدند.

خواسته های برخی دیگر از جنبش ها، مثل جنبش بانوان، خواسته هایی از نوع سوم است یعنی حالتی میانه دارد می تواند در راستای خواسته های مذهبی قرار بگیرد و یا دقیقا در نقطه مقابل آن به عنوان خواسته های ضد مذهبی مطرح شود. پر واضح است که هنگامی که در راستای خواسته های ضد مذهبی قرار بگیرد نبایستی توقع داشت که روحانیت به عنوان حامیان جنبش وارد صحنه شود بلکه دقیقا برعکس خواهد بود. اما اگر همان خواسته ها، در چارچوب و ضوابط و قواعد خواسته های دینی مطرح شود مسلما با حمایت روحانیت مواجه خواهد شد. به عنوان نمونه در یکی از مسایل مربوط به خواسته های زنان، در حالیکه خانمی از نمایندگان مجلس ایران طرفدار قانونی شدن تعدد زوجات است (با استدلال مشروعیت فقهی آن)، ولی برخی از فقیهان و بخشی از جامعه روحانیت با تعدد زوجات از جهت فقهی مخالف است (با استدلال مخالفت آن با اصل عدالت و انصاف و رعایت حقوق زن).

 

جنبش سبز، فقه تکلیف محوری و فقه حق محوری:

جنبش سبز در کدام دسته از طبقه بندی فوق قرار می گیرد؟

جنبش سبز با شعار «رای من کو؟» آغاز می شود و این خواسته در نخستین نگاه با یک مشکل فقهی مواجه است. در «فقه تکلیف محوری» هنگامیکه شما رای دادید تکلیف شرعی خویش را انجام داده اید و چون حاکم عادلی بر کشور حاکم است شما بر عدالت و درایت وی اعتماد می کنید و او نیز مطمئنا به آنچه خیر و صلاح شماست عمل خواهد کرد. در این نگاه، رای دادن یک وظیفه و تکلیف شرعی هست، هنگامی که مکلفان به تکلیف شرعی خویش عمل کردند رسالتشان تمام شده است عمل به وظیفه کرده اند و مامور به نتیجه نیستند.

اما در همین مساله ما با گفتمان دیگری نیز در فقه مواجه هستیم گفتمان «فقه حق محوری»، «فقه حقوق مداری». رای دادن در اینصورت یک «حق» است. در این نگاه، شهروندان «حق» دارند رای بدهند و هنگامیکه از «حق» خویش استفاده کردند می توانند برای استیفای حق و حقوق خویش، پیگیر رای خویش باشند و از حق خویش یعنی رای خویش، احقاق حقوق کنند.

اینجاست که نقش آیت الله منتظری به عنوان فقیهی که برای اولین بار در دوران معاصر رساله حقوق می نویسد و برای انسان بما هو انسان حق مطرح می کند، برجسته می شود. گفتمان «فقه حق مداری» در برابر گفتمان «فقه تکلیف مداری» مطرح می شود اینجاست که نام منتظری به عنوان پدر معنوی جنبش سبز مطرح می شود.

همچنین در همین راستای فقه «حق محوری»، آیت الله صاتعی رساله های متعددی در مورد حقوق زنان می نویسد. مبانی فقهی فقیهان در رابطه و نسبت آنان با جنبش های حق طلبی، بدون تردید نقش آفرین است. فقیهان حق مدار، خواسته های یک جنبش حق طلبانه را در راستای استیفای حقوق می بینند. در حالیکه در نگاه فقه تکلیف محوری، جای کمی برای بررسی حق و حقوق می ماند و برخی از افعال مکلفین (مثل رای دادن) فقط در چارچوب تکلیف نگریسته می شود نه به عنوان یک «حق».

 

جایگاه روحانیت در تحولات فراروی اجتماعی:

روحانیت اگر بخواهد (صرفنظر از مرجعیت فقهی) به عنوان رفرانس و مرجع اجتماعی باقی بماند و نقشی در آینده اجتماعی و سیاسی ایران ایفا کند بایستی به خواسته های مردم و تحولات در انتظارات مردم توجه کند. مردمی که حق خویش را مطالبه می کنند و به درجه ای از مطالبات خویش توجه دارند، نسبت به مردمی که فقط به انجام تکلیف می اندیشد، متحول شده اند.

شعار «رای من کو؟» نمایانگر این تحولات اجتماعی هست که جامعه صرفنظر از تکالیف شرعی که رای دادن را وظیفه شرعی وی می داند، به رای دادن خویش به عنوان ابزاری برای استیفای حق خویش توجه می کند و با زبانی دیگر می گوید: «رای من حق من بوده است نه تکلیف من».

 

نگرانی های روحانیت:

از سویی دیگر، نبایستی از نگرانی های روحانیت غافل ماند. بخشی از این نگرانی ها، ساختگی هست توسط محافل اقتدارگرا در جهت تخریب معترضان و ایجاد نگرانی میان دینداران. این نگرانی های ساختگی ممکن است در برخی موارد موثر باشد و در برخی موارد دیگر ممکن است توسط آگاهان جدی گرفته نشود.

ولی برخی از این نگرانی ها واقعی هست. این نگرانی ها از جانب افرادی تولید می شود که به معنایی از جنبش سبز نیستند (خواسته ای غیر از خواسته عمومی جنبش سبز دارند) و به مفهومی گسترده می توانند بدلیل همنوایی در تحول خواهی در جنبش سبز محسوب شوند، اما خواسته هایی انحرافی در راستای اسلام ستیزی و نفرت پراکنی مطرح می کنند.

بایستی توجه کرد که آتش این اسلام ستیزی ها، تنور چه کسی را گرم می کند. شوربختانه آن تولید نگرانی ساختگی با این نگرانی ها حقیقی، پیوند می خورند. تلاشهای دین ستیزانه سکولارهای مذهب ستیز (یعنی آن بخشی از سکولارها که مذهب ستیزی پیشه کرده اند)، با تمایلات تمامیت خواهان و اقتدار گرایان مذهبی، پیوند می خورند تا خواسته های حق طلبانه تحول خواهان را تحت الشعاع قرار دهند.

خلاصه آنکه، با پرهیز از شعارهای انحرافی و با تکیه بر خواسته های حق محوری و عدالت محوری می توان روحانیت را همراه خویش کرد. هنگایکه سخن از عدالت، و صحبت از کرامت انسانی می کنیم بدون تردید روحانیت می تواند همراه و همدل باشد.

با من صنما دل یک دله کن

گر سر ننهم آنگه گله کن

مجنون شدهام از بهر خدا

زان زلف خوشت یک سلسله کن

سی پاره به کف در چله شدی

سی پاره منم ترک چله کن

مجهول مرو با غول مرو

زنهار سفر با قافله کن

 

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ کلن آلمان

 

تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد, ۱۳۹۱ ۷:۳۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا