شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱

شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!
با گروه اول خوشبختانه، متأسفانه؟ بیش از سی سال است درددل و پرسش بی‌پاسخ داشته‌ام. آنچنان که هر چه بنویسم تکراری است ولی حکم مشهوری در باب ممنوعیت تکرار در...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟
در این‌گونه موارد دوگانۀ کاذبی درست می‌شود به نام اصلاح تدریجی یا براندازی و انقلاب! اما به گمانم میان مسجد و میخانه راهی است و آن تحمیل حق حاکمیت ملی...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …
من در مرحله دوم این نمایش انتخاباتی نیز بر تحریم اصرار می‌ورزم. اما آن گروه از مردم را که به مسعود پزشکیان رأی دادند، درک می‌کنم و اکثریت قریب به...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران

دین سیاسی و سیاست دینی، ماکیاولی را زائید. در مسیحیت غرب هم خبری نبود

شعار دیگر مسیحیت این بود که می گفت سلامتی و سعادت روح، ارزشمندتر از همه گنجهای این جهان است. در مسیحیت، خود خواهی را بزرگترین گناه می دانند و همدردی، ایمان، امید و محبت را از جمله تقواهای مهم بشمار می آورند.

ماکیاولی و نظراتش را امروزه نتیجه جمعبندی فلسفه و تئوری سیاسی سده های میانه در غرب می دانند. خلاقیت کار او در آستانه عصر جدید و درپایان قرون وسطی مشهود شد. ماکیاولی کوشید زهر دیکتاتوری در ایتالیای بیمار زمان خود را به پادزهر تبدیل کند. او بین رفتار سیاسی و ایده آل اخلاقی تصمیمات فرد، فرق می گذاشت و می گفت که برای آدم سیاسی، ارزشهای اخلاقی مهم نیستند بلکه تاثیر رفتار او روی سیاست مهم است. او می گفت که بجای درک ایده آلها باید به واقعیات سیاسی توجه نمود. ماکیاولی دو فرم دولت را ممکن می دانست – جمهوری و سلطنت.

وی می گفت که در سیاست، موجب وحشت مردم شدن آسان تر از موجب علاقمند شدن آنان است. در نظر او سیاست مثل رشته طب، علمی است تجربی. امروزه ماکیاولیسم را رفتار عقلگرایانه هدفمند ولی غیراخلاقی برای بقدرت رسیدن و یا در قدرت ماندن تعریف می کنند.

دوره میان قرون ۱۵-۵ میلادی یعنی میان پایان شکوه دوره باستان و آغاز روشنایی عصر جدید را دوران تیره قرون وسطی نامیده اند. در قرن ۱۴ میلادی مبارزه و مخالفت متفکران با پاپ گرایی مسیحی به اوج خود رسید. غربیها از قرن ۱۷ میلادی تاریخ خود را به ۳ دوره – باستان، سدههای میانه، و عصر جدید، تقسیم کردند.

امروزه اشاره می شود که روحانیت مسیحی بدون تبلیغ جادو و جنبل در قرون وسطی، کاست و قدرتی نمی شد. در طول سیر اندیشه بشر، فیلسوفان طبیعتگرای پیش از سقراط می خواستند در باره کائنات و جهان به شناخت برسند. سوفسطائیان و سقراطی ها انسان را مورد توجه تحقیق و بررسی خود قرار دادند. مسیحیان و الهیات قرون وسطا، به بحث و سفسطه در باره عللل وجود خدا پرداختند.

در سده های میانه الهیات دیگر مانند زمان ارسطو بخشی از رشته متافیزیک نبود بلکه فلسفه و متافیزیک در خدمت رشته الهیات بودند، و این دیگر نه اندیشه ای یونانی و نه رومی بلکه ریشه در دین و فرهنگ یهود داشت.

فلسفه قرون وسطا، واحدی منسجم و یکدست نبود بلکه مانند هنر گوتیک  دارای – دگم های اسکولاستیکی، عناصر رومی، ژرمنی، خاورمیانه ای، بیزانسی و عربی بود. از ذوب و اختلاط همه آنان، سنتز واحدی بوجود آمد.

تئوری سیاسی در طول ۱۰ قرن سده های میانه نتوانست تحول و پیشرفت مستقلی بیابد. فرهنگ باستان در این مدت از طریق افلاتون و ارسطو همیشه تئوری و فلسفه سیاسی قرون وسطا را تغذیه می کرد. چون واقعیات و زندگی روزمره مردم سکولار بود، مسیر نظریه سیاسی سده های میانه نیز اجبارا بسوی سکولاریسم پیش می رفت.

روگر باکون در قرن ۱۳ میلادی می گفت که برای غالب رشته ها مانند نجوم و ستاره شناسی ارزش ریاضیات مانند ارزش و اهمیت وحی است. برتراند راسل مدعی است که شیطان ادیان ابراهیمی ریشه در اهریمن دین زردشت دارد و از زمانیکه دوئالیسم زردشتی و مانوی گرایی ایرانی وارد مسیحیت قرون وسطا شدند، تئوری ۲ جهانی جنگ سرد میان نیروهای اهورامزدا و نیروهای اهریمن نیز وارد فرهنگ مسیحی غرب شدند.

جهانشناسی و نظم هرمی مسیحیت بر اساس شناخت – خدا، انسان، جهان بود. ثمر خلاقیت و ارزش انسان، میان خدا – طبیعت قرار می گیرد. افلاتون می گفت که میزان همه چیز خدا است و گوته می نویسد که انسان از طریق جهان فاصله بهشت تا جهنم یا آسمان به زمین را پیمود، و سرانجام وارد دوزخ شد. یعنی نظم جهانی نهایی مسیحیت سرانجام بصورت – خدا ، انسان، جهان، آسمان، زمین در آمد. یکی از شعارهای دوپهلوی مسیحیت این بود که می گفت حقیقت موجب آزادی خواهد شد و مالکیت، میوه و ثمر گناه است، به این دلیل عیسی و حواریون اش مالک چیزی نبودند.

در تورات همچون انجیل عشق به انسان و همنوع، ارزش اخلاقی بشمار می رفت. مسیحیت نصیحت می کرد که حتی دشمنان تان را دوست بدارید. چون مسیحیت می گفت که خدا پدر انسان و انسانها فرزند او هستند، غربیهای زیادی به این ادعای مسیحیت باور کردند و علاقمند به آن شدند.

شعار دیگر مسیحیت این بود که می گفت سلامتی و سعادت روح، ارزشمندتر از همه گنجهای این جهان است. در مسیحیت، خود خواهی را بزرگترین گناه می دانند و همدردی، ایمان، امید و محبت را از جمله تقواهای مهم بشمار می آورند.

امروزه اشاره می شود که برای جهانی نمودن مسیحیت، این دین باید ابتدا دینی زمینی می شد. در زمان قرون وسطا کتاب مقدس انجیل میزان حقیقت و خود حقیقت بشمار می آمد. شکست فلسفه به سبب این بود که حقیقت عقلی جای خود را به حقیقت ایمانی و دینی داد. برای متفکران مسیحی افلاتون مذهبی تر از ارسطو بشمار می آمد چون ارسطو تجربه گرا تر بود.

مسیحیت در زمان و محیطی بوجود آمد که امپراتور رم دچار بحران شده بود و خواستار دینی جهانی بود تا جهان الهی و آن دنیایی در خدمت جهان قیصری درآید. عیسی که مانند سقراط یک اصلاحگرای دین یهود بود همچون سقراط به اعدام محکوم شد. همانطور که سقراط بحران شهر- دولت های یونان را نشان می داد، عیسی بحران دین یهود را نشان داد که بحران اخلاقی بشر زمان خود او بود. عیسی یک یهودی اصلاحگرا بود که مانند سقراط تناقض های حرف و عمل حاکمان رمان خود را نشان می داد. او می گفت که انسان برای اعمال اراده اش قانون نیاورد بلکه قانون باید در خدمت آزادی انسان باشد و این دو نباید در تضاد با هم باشند، و قانون نباید دشمن زندگی، و دین نباید در خدمت استثمارگر یا وسیله ای برای مزایای دیگران باشد.

دین یهود بر پایه نظریه شبه راسیستی خود، قوم یهود را از نظر خدا قوم برگزیده و برتر بر سایر اقوام می دانست. امروزه اشاره می شود که مسیحیت از دین یهود اینده نگری را گرفت و خدای قانون گذار دین یهود، تبدیل به خدای عشق و نجات مسیحی شد.

جهان غرب همیشه با فرهنگ بیزانس و فرهنگ اسلام در حال مبادله بود. ابن رشد، ابوعلی سینا، و فارابی در طول سدههای میانه مورد توجه اندیشمندان مسیحی بودند. آنها ابوعلی سینا را امیر امیران فلسفه دینی لقب داده بودند.

زمانیکه آخرین قلعه دوره باستان یعنی شهر قسطنطنیه توسط ترکهای عثمانی تسخیر شد، هومانیست های رومی به فراریان بیزانس و یونانی پناهدگی دادند. فلسفه بت پرستی و طبیعتگرایی تا حدود صد سال بعد از میلاد مقاومت نمود. زوال پاپ گرایی در قرن ۱۵ میلادی آغاز شد.

گرچه یهودیان به زندگی بعد از مرگ باور داشتند ولی مسیحیان به طرح نظریه جهنم و بهشت یا زمین و آسمان پرداختند. از قرن ۱۱ میلادی نیز شعار آزادی کلیسا از زیر نفوذ حاکمان و نیروهای مختلف دیگر مطرح شد. تجزیه و فرقه گرایی در تمام دوره سدههای میانه مسیحیت را تهدید می کرد.

 

                                                 

تاریخ انتشار : ۱۶ دی, ۱۳۹۱ ۱۲:۲۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟

تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)

سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!

ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟

بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …