سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

هیئت فدراسیون در فلسطین: به دادگاه بین المللی جزایی بپیوندید

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، در پی دیدار با محمود عباس، رییس جمهوری فلسطین در رام الله در روز 31 اکتبر 2014، گفت: «رنجی که فلسطینیان دچار آن هستند تنها با بی عدالتی روزمره رویاروی آنها برابری می کند. چندین دهه معافیت از مجازات و بی اعتنایی کامل اسراییل به حقوق بین المللی و تعهدات بین المللی آن موانع اساسی در راه صلح به شمار می روند.»

 

۳۱ اکتبر ۲۰۱۴

(۹ آبان ۱۳۹۳) 

در پی دیدار ۲۳ اکتبر تا ۱ نوامبر از غزه و کرانه غربی (http://www.fidh.org/16391)، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تصویر هشدار دهنده ای از وضع حقوق بشر در آنجا ترسیم کرده است. آثار غم انگیز عملیات لبه محافظتی در غزه و تبعیض روزمره علیه فلسطینان در سراسر سرزمین های اشغالی فلسطین همراه با رشد شهرک سازی در کرانه غربی همگی به طور آشکار فقدان کامل اراده دولت اسراییل برای یافتن راه حلی از طریق گفتگو را نشان می دهند.

تنش های رو به رشد طی چند روز گذشته در بیت المقدس (اورشلیم) و واکنش های سیاسی ناشی از آن فضای بی اعتمادی و بن بست متداوم سیاسی را به نمایش می گذارند.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، در پی دیدار با محمود عباس، رییس جمهوری فلسطین در رام الله در روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۴، گفت: «رنجی که فلسطینیان دچار آن هستند تنها با بی عدالتی روزمره رویاروی آنها برابری می کند. چندین دهه معافیت از مجازات و بی اعتنایی کامل اسراییل به حقوق بین المللی و تعهدات بین المللی آن موانع اساسی در راه صلح به شمار می روند.»

فلسطین و جامعه بین المللی باید به سوی نظام عدالت بین المللی بروند و بدون تاخیر بیشتر صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی را به رسمیت بشناسند. رییس فدراسیون افزود: «دسترسی به عدالت بین المللی نه تنها حق قربانیان جنایت های جنگی، چه به عنوان نتیجه عملیات نظامی و چه شهرک سازی ها، است بلکه برای موفقیت فلسطین به عنوان کشوری که به حاکمیت قانون و حقوق بشر احترام می گذارد، مهم است.»

تردیدی نیست که نیروهای اسراییلی طی عملیات لبه محافظتی مرتکب جنایت های جنگی شده اند که به هیچ وجه تناسبی با شلیک موشک و راکت از نوار غزه نداشت.  فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر طی دیدار خود از غزه شمار زیاد قربانیان غیرنظامی و گستره خسارت ها در غزه را ثبت کرد. سراسر بعضی از منطقه ها طی بمباران ها تخریب شده اند و زیرساخت های غیرنظامی به طور آشکار مورد هدف قرار گرفته اند. این وضع ویژگی بی تمایز و حتا سامان مند بودن حمله ها را نشان می دهد.

فدراسیون، به همراه سازمان های عضو خود در نوار غزه (الحق، المیزان و مرکز حقوق بشر فلسطین)، موارد متعددی از تخریب زیرساخت های غیرنظامی را طی حمله های نیروهای اسراییلی در تابستان ۲۰۱۴ ثبت کرد.

هیئت فدراسیون چندین بازدید میدانی داشت و با سازمان های غیردولتی حقوق بشری فلسطینی که به طور سامان مند رویدادها را در محل ثبت کرده بودند و نیز چندین موسسه بین المللی بشردوستانه دیدار کرد.

وضعیت در کرانه باختری نیز به همین میزان نگران کننده است. بیانیه های اخیر که طی آنها اعلام شده که اسراییل مناطق وسیعی از سرزمین های اشغالی کرانه غربی را در جنوب بیت المقدس در اختیار خواهد گرفت تنش های زیادی را موجب شده اند. این مصادره املاک به ساخت شهرک های تازه و به نسبت بزرگی در نزدیکی بیت اللحم خواهد انجامید که باز نقض فاحش حقوق بین المللی است.

گسترش شهرک های تازه در سرزمین های اشغالی فلسطین به ایجاد رویه ها و سیستم های حقوقی جداگانه و تبعیض آمیزی در مورد فلسطینیان می انجامد. فدراسیون در سراسر کرانه غربی و به ویژه در الخلیل (هبرون) مشاهده کرد که شهرک نشینان ـ با حمایت کامل نظامی ـ از وضع بهتری از فلسطینیان برخوردار هستند، به ویژه از لحاظ آزادی تحرک (بعضی از جاده های به طور انحصاری برای آنها در نظر گرفته شده اند) و پروانه ساختمان. اقدامات خشونت آمیز شهرک نشینان علیه غیرنظامیان فلسطینی به طور منظم گزارش می شود و مرتکبان این اقدامات به ندرت مورد بازخواست قرار می گیرند.

در بیت المقدس شرقی، فلسطینیان با مقرراتی درگیر هستند که حق آزادی تحرک و سکونت آنها را محدود می کنند. به علاوه، درخواست های ساکنان فلسطینی برای پروانه ساختمان تقریبا به طور سامان مند رد می شود و لذا خانه های «غیرقانونی» آنها اغلب تخریب می شود. هیئت فدراسیون مشاهده کرد که این تخریب ها به طور روزمره انجام می شود.

زمینه

در پی دیدار هیئت حقیقت یابی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر از غزه، دیدار هیئت فعالیت دادخواهی فدراسیون به ریاست رییس فدراسیون عبدالکریم لاهیجی انجام شد. بنا بود رییس فدراسیون از غزه دیدار کند، اما اجازه ورود او دیر صادر شد. با وجود این، او توانست از الخلیل، بیت اللحم و بیت المقدس دیدار و در آنجا با چندین سازمان عضو فدراسیون ملاقات کند. وی سپس با همراهی شوان جبارین، نایب رییس فدراسیون و مدیر عمومی الحق، برای دیدار با دولتمردان و اعضای جامعه مدنی فلسطین به رام الله رفت.

فدراسیون در دیدار با دولتمردان فلسطین و به ویژه رییس جمهوری عباس مشکلات رویاروی دولت فلسطین در اجرای فرایندهای حاکمیت قانون و تقویت تعهدات بین المللی فلسطین را از طریق اجرای اصلاحات لازم در سطح کشور مطرح کرد. فدراسیون به ویژه بر اهمیت درخواست فلسطین از دادگاه بین المللی جزایی را برای اِعمال صلاحیت آن و تصویب اساسنامه رُم کرد. فدراسیون همچنین از اجلاسی فوری با طرف های متعاهد کنوانسیون های ژنو حمایت کرد که فلسطین با هدف درخواست از کشورهای مربوط برای دست زدن به اقدام های مشخص به منظور تحقق تعهدات حقوقی شان بر اساس حقوق بین المللی بشردوستانه در انتظار آن به سر می برد.

متن انگلیسی: http://www.fidh.org/16389

متن فرانسوی: http://www.fidh.org/16390


****************

هیئت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در غزه و کرانه باختری

http://www.fidh.org/16391

۳۰ اکتبر ۲۰۱۴

(۸ آبان ۱۳۹۳)

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر هیئتی را از ۲۴ تا ۲۸ اکتبر برای تحقیق در غزه اعزام کرد (http://www.fidh.org/16392). این هیئت توانست تخریب زیرساخت ها را در غزه طی تهاجم آخر اسراییل ثبت کند. گزارش هیئت تحقیق در هفته های آینده منتشر خواهد شد.

در پی آن، رییس فدراسیون عبدالکریم لاهیجی در راس هیئت فعالیت دادخواهی فدراسیون برای دیدار با دولتمردان وارد فلسطین شد و فردا به همراه شوان جبارین، نایب رییس فدراسیون، با رییس جمهوری فلسطین محمود عباس دیدار خواهد کرد. این دیدار فرصتی برای گفتگو در باره تصویب معاهده رُم و درخواست از دولتمردان برای تضمین سازگاری قوانین داخلی با معاهده های بین المللی مصوب فلسطین در سال گذشته فراهم خواهد کرد.

متن انگلیسی: http://www.fidh.org/16359

متن فرانسوی: http://www.fidh.org/16360

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان, ۱۳۹۳ ۱۰:۰۶ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴