Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)   برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید! Welcome to نشریه کار | ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۸

دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۸

فرخنده باد روز زبان مادری؛ روز زبان‌های مردم ایران!
به‌جاست بر این نکته انگشت تاکید بگذاریم که علی‌العموم هیچ زبانی در تضاد و تعارض با زبان عمومی و رسمی یا همان زبان میانجی و مشترک ِ زبان‌های گوناگون در...
۶ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
زمستان
بیدارم مکن, با قلبِ سردم, در کنار ستاره ها, خاموش بخواب می روم, ستاره سرخی از میان کهکشانها, خطی بر آسمان انداخت, پایان زمستان نزدیک است,
۵ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: رحمان-ا
نویسنده: رحمان-ا
روایتگری بس است ، باید راهی جست
فرض کنیم تمامی مطالب مطرح‌شده در نوشته‌ی آقای بهزاد کریمی با عنوان «در مونیخ چه گذشت»، که در سایت به پیش متعلق به حزب چپ ایران منتشر شده، با تمام...
۵ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
زنان خانه‌دار و کارگران؛ در صدر آمار خودکشی در ایران
ایران با بحران عمیق روانی، اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو است که یکی از پیامدهای نگران‌کننده آن، افزایش نرخ خودکشی است. زنان خانه‌دار، کارگران، دانش‌آموزان و دانشجویان بیشترین آسیب‌پذیری را در...
۵ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو
افراد ایلان ماسک نمی دانستند واقعا به چه کسانی شلیک می کنند
با این حال، تلاش‌های فشرده برای بازگرداندن کارکنان NNSA نشان می‌دهد که دولت ترامپ واقعاً افرادعالیرتبه دارای تخصص های مهم را اخراج کرده است. اولریش کون، کارشناس کنترل تسلیحات در مؤسسه تحقیقات صلح...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده:  الیور ایمهوف -  برگردان رضا کاویانی
نویسنده:  الیور ایمهوف -  برگردان رضا کاویانی
اروپا قربانی کیست؟
به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: آرنولد برتراند
نویسنده: آرنولد برتراند
۷ درصد جمعیت کشور با گرسنگی مواجه هستند!
7 درصد جمعیت کشور با گرسنگی مواجه هستند, شرط خروج از این وضعیت «عزم سیاسی» است که اکنون شاهد آن نیستیم. عده‌ای پنت هاوس و خودروی لوکس را در سبد...
۴ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسین راغفر
نویسنده: حسین راغفر

دنیاى دیجیتالى و قهرمان‌گرائى

با عقب نشستن جنگ مسلحانه‌ چه‌ در فرم چريکى آن در دهه‌ پنجاه‌ و چه‌ در فرم ملى آن در کردستان، عنصر قهرمان‌گرائى نيز که‌ اساس معنوى آنرا تشکيل ميداد به‌ عقب نشسته‌ است و قهرمان‌گرائى نيز به‌ خاطره‌اى تبديل گشته‌ است

آخرین تکاپوهاى قهرمان‌گرائى در تاریخ مدرن میهن ما به‌ طور عمده‌ خود را در شکل جنبش چریکى دهه‌ پنجاه‌، و در دهه‌هاى بعد از انقلاب بهمن در شکل جنبش ملى در کردستان ایران نشان داد. جبنش چریکى که‌ نشات گرفته‌ از جریان روشنفکرى و محیط خرده‌بورژوازى جامعه‌ ایران بود و در فضاهاى فکرى رژی‌ دبره‌ اى و چه‌گوارائى عمل میکرد، توانست علیرغم همه‌ دشواریها و ضربات سنگین، نزدیک به‌ یک دهه‌ تاب بیاورد و با وجود قدرت سرکوبگرانه‌ ساواک و ارگان‌هاى امنیتى رژیم شاه‌ کماکان خود را هم در سطح نیرو و هم در سطح فکر بازتولید کند و خود را به‌ انقلاب بهمن برساند. و در محیط اجتماعى ـ سیاسى بعد از پیروزى آن در بطن جامعه‌ به‌ فازهاى ماهیتا متناقض دیگرى فراروید. به‌ عنوان مثال جریانى سعى در حفظ آن داشت و جریانات دیگر از آن فراتر رفتند.
جنبش چریکى کردستان هم که‌ هسته‌ اصلى آنرا عمدتا روشنفکر شهرى تشکیل میداد و در فضاهاى دهقانى و روستائى در گذر بود، توانست با استفاده‌ از تضاد دولت‌هاى منطقه،‌ حدود دو دهه‌ به‌ زندگى و حضور خود ادامه‌ دهد و علیرغم اینکه‌ منطقا شرایط براى آن از دست رفته‌ تلقى میشد، اما توانست در آن سال‌هاى توازن قدرت میان ایران و عراق به‌ وجود و حضور خود ادامه‌ دهد و سنتى را بنیان نهد که‌ زیاد با دگرگونیهائى که‌ در جامعه‌ کردستان ایران در راه‌ بودند، نمیخواند. دگرگونیهائى که‌ ناظر بر رشد شهرنشینى و تغییر بافت جامعه‌ کردستان در طى آن دو دهه‌ بود.

واقعیت این است که‌ جنبش چریکى با وقوع انقلاب بهمن و در مدت بعد از آن، بنیان‌هاى سیاسى ـ اجتماعى‌اش شکست و عمدتا حاملان آن به‌ فرم احزاب منحصرا سیاسى فرا روئیدند. هرچند که‌ بعضى از حاملان آن آگاهانه‌ به‌ این فراروئى پیوستند و بعضى دیگر زیر فشار ضروریات و واجبات زمانه‌. جنبش چریکى در کردستان هم به‌ علت برجسته‌ کردن ایده‌هاى ملى و هم به‌ علت مرزهاى طولانى‌اش با عراق، با حفظ پشت جبهه‌ خود و تاکید بسیار سخت بر امر مبارزه‌ مسلحانه‌ توانست این فرم را براى مدت‌هاى مدید حفظ کند. و سرانجام توان آن آنجا شکست که‌ پشت جبهه‌ فروریخت و با بروز هم پیوندی‌هاى جامعه‌ کردستان عراق با ایران پایه‌هاى مادى آن از بین رفت (لااقل در مرحله‌ کنونى).

جنبش چریکى که‌ خود را در سطح کل ایران تعریف میکرد به‌ علل گوناگون از بازتولید چنین فرم مبارزه‌اى براى همیشه‌ شاید بتوان گفت که‌ باز مانده‌ است و اساسا تصور دوباره‌ عملى کردن آن هم نامعقول مینماید. قدرت‌گیرى بیش از پیش دولت‌هاى کنونى در مقایسه‌ با با دولت‌هاى قبل ونیز بروز امکانات جدید به‌ علت عصر دیجیتالى، جبنش چریکى را براى همیشه‌ به‌ فرم سیاسى کشانیده‌ وه جنگ را تنها به‌ خاطره‌اى براى آن تبدیل کرده‌ است. جنبش چریکى ملى نیز از این قاعده‌ مستثنا نیست. اگر قدرت دولت‌هاى ملى به‌ علت گلوبالیزاسیون تضعیف گشته‌ است اما همین جهانى شدن حضور آنها را در منطقه‌ افزایش داده‌ است و این باعث شده‌ است که‌ از اهرم‌هاى جدى اى براى تاثیرگذارى بر دوروبر خود بهره‌مند گردند و بدین ترتیب توان حضور اپوزیسیون خود را در کشورهاى پیر‌امونى بشدت تضعیف کنند. این امر باعث شده‌ است که‌ جنبش چریکى ملى بتدریج با دور شدن از شیوه‌ برخورد مسلحانه‌، به‌ عنصر دیجیتالى در پیوندهاى خود روى بیاورد و براى او جنگ مسلحانه‌ به‌ خاطره‌اى تبدیل گردد.

با عقب نشستن جنگ مسلحانه‌ چه‌ در فرم چریکى آن در دهه‌ پنجاه‌ و چه‌ در فرم ملى آن در کردستان، عنصر قهرمان‌گرائى نیز که‌ اساس معنوى آنرا تشکیل میداد به‌ عقب نشسته‌ است و قهرمان‌گرائى نیز به‌ خاطره‌اى تبدیل گشته‌ است. آرى خاطره‌ انسان‌هاى مسلح و با اراده‌اى که‌ کشتند و کشته‌ شدند و در یک فضاى رمانتیکى از طریق تشدید احساسات انقلابى‌گرى به‌ تزریق ایده‌ تحول به‌ بطن جامعه‌ پرداختند. اکنون دیگر قهرمان‌گرائى فرم مبارزه‌ نیست اما خاطره‌ مبارزه‌ است. خاطره‌اى که‌ حتى بر فرم جدید و دیجیتالى مبارزه‌ هم سنگینى میکند و به‌ علت تاریخ نزدیک آن، کاملا به‌ آبشخورى براى آن تبدیل گشته‌ است. انقلابیون جدید، هم از لحاظ فرهنگ هنوز هم نقاط تماس بسیارى با قهرمان‌گرائى دارند و هم هنوز با حفظ بار سنگین آن به‌ عالم دیجیتال سر میزنند.
بازشناخت این ذهنیت قهرمان‌گرائى زیاد دشوار نیست. تنها کافى است به‌ حضور عکس شهدا، معرفى حماسى رهبران زنده‌، و نیز شیوه‌ انتخاب نام‌هاى مستعارى اشاره‌ کرد (همچون نام عقاب کردستان) که‌ سعى دارد فضاهاى قهرمان‌گرایانه‌ را به‌ فضاهاى دیجیتالى وارد کرده‌ و با حفظ آن، آنرا به‌ آینده‌ منتقل کند. اما آیا کشانیدن قهرمان‌گرائى به‌ فضاى دیجیتالى خود نقض غرض فضاى مدرن نیست؟ آنجا که‌ کلام به‌ مردم نمیرسید سعى میشد با قهرمان‌سازى کلام را جبران کنند، اما اکنون که‌ کلام به‌ مردم میرسد چه‌ حاجتى است به‌ قهرمان؟ آیا علت قهرمان گرائى در عصر دیجیتالى خود نشان از آن ندارد که‌ به‌کار برنده‌ دیجیتال خود هنوز فاقد کلام است؟ بویژه‌ کلام مدرن؟

نویسنده‌اى میگوید: “قهرمان هنگامى سر بر بیرون مینهد که‌ بخواهد امروز را در راستاى آینده‌اى درخشان، متحول و دیگرگون سازد. اما شعار امروز این است که‌ آینده‌ هم اکنون است”.١ آرى، پس اگر “آینده‌ هم اکنون است” پس احتیاج به‌ قهرمان نداریم. تحول همین امروز است و آدم زنده‌ کنونى هم، که‌ به‌ علت ارتباط دیجیتالى، دیگر، وجوه‌ شخصى زندگى‌اش هم قابل رویت است، نمیتواند قهرمان باشد. آینده‌ هم اکنون از طریق مبارزان و کوشندگان غیر قهرمان ساخته‌ میشود.

١۴.٠٢.٢٠٠۷

١ کتاب “پایان تاریخ” (سقوط غرب و آغاز عصر سوم)، مسعود رضوى، صفحه‌ ٨۵

تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن, ۱۳۸۵ ۲:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

فرخنده باد روز زبان مادری؛ روز زبان‌های مردم ایران!

روایتگری بس است ، باید راهی جست

زنان خانه‌دار و کارگران؛ در صدر آمار خودکشی در ایران

افراد ایلان ماسک نمی دانستند واقعا به چه کسانی شلیک می کنند

اروپا قربانی کیست؟

برای قرائت متن وسیله هوش مصنوعی کلیک کنید!