چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی
سلطنت‌طلبان و استفاده از روش‌های سخیف در مبارزه، آیا مجاز است؟
ما شاهد هستیم که برخی جریانات - هوادار سلطنت – خود برگزارکنندۀ این نوع تظاهرات بوده و این روش‌های سخیف و خشونت‌آمیز را آشکارا و آگاهانه تشویق و ترغیب می‌کنند...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
مورد توجه پزشکیان: «گذار دمکراتیک»
جایگزین نقش احزاب برای طی کردن مسیر گذار به دمکراسی به شیوۀ دمکراتیک چه خواهد بود و چگونه خواهیم توانست آن‌چنان فشاری را بر نظام بیاوریم که مجبور به تن...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای

سخنان اکبر گنجی در مراسم دریافت قلم طلائی

اين جايزه حق زندانيانی است كه در تابستان ١٣٦٧ در زندانهای سراسر كشور اعدام شدند. اين جايزه حق افرادی است كه در راه اطلاع رسانی، روزنامه‌نگاری و دفاع از آزادانديشی ترور و فلج شدند. اين جايزه حق كليه دگرانديشانی است كه طی سالهای گذشته زندانی و از حقوق اجتماعی محروم شدند

آنچه در زیر مشاهده می‌کنید، متن خلاصه سخنان اکبر گنجی در مراسم اهدای قلم طلایی در مسکو است. امکان پیوند به متن کامل با عنوان جمهوری جمهوری‌ها در بخش چپ صفحه اصلی نشریه کار (سایت ادوار) فراهم شده است: 

به نام حق
خانمها، آقایان
در اینجا، در ابتدای سخن، در حضور نمایندگان رسانه‌های جهانی، مراتب تشکر و قدردانی خود را از انجمن جهانی روزنامه‌ها (Word Association of Newspapers)، به دلیل اعطای قلم طلایی اعلام می‌دارم. گرچه این جایزه را حق خود نمی‌دانم، اما آن را حق آزادیخواهان و دگراندیشان ایرانی می‌دانم. اگر قرار است این جایزه به آزادیخواهان ایرانی تعلق بگیرد، در واقع حق کسانی است که در راه دفاع از آزادی و حقوق بشر طی قتلهای زنجیره‌ای از طریق سلاخی به قتل رسیدند. این جایزه حق زندانیانی است که در تابستان ١٣۶٧ در زندانهای سراسر کشور اعدام شدند. این جایزه حق افرادی است که در راه اطلاع رسانی، روزنامه‌نگاری و دفاع از آزاداندیشی ترور و فلج شدند. این جایزه حق کلیه دگراندیشانی است که طی سالهای گذشته زندانی و از حقوق اجتماعی محروم شدند. این جایزه باید به افرادی تعلق گیرد که به خاطر دگراندیشی و دگرباشی مجبور به مهاجرت از کشور شدند و در غربت غرب، با خاطره ایران عمر را سپری می‌کنند و نمی‌توانند به کشور بازگردند. این جایزه به روشنفکرانی تعلق می‌گیرد که طی دو دهه گذشته ایرانیان را با اندیشه آزادیخواهی آشنا کردند. من در اینجا به نمایندگی از سوی همه آنها این جایزه را دریافت می‌کنم و با این عمل خاطره مبارزات شکوهمند همه آنان را پاس می‌دارم. آنچه پس از این گفته خواهد شد، حاوی نظرات یک دگراندیش ایرانی در خصوص مسائل کنونی جهان است و باید آن را مصداق «به صدای بلند فکر کردن» و طرح مسئله برای تبادل نظر و گفت‌وگوی انتقادی-استدلالی تلقی کرد. متن حاضر، فشرده متنِ مفصلِ اصلی است که به صورت مکتوب تقدیم حضار محترم خواهد شد.

***

آرزوی ما تحقق دنیایی انسانی است، اما عملاً در دنیایی زندگی می‌کنیم که سرشار از خشونتهای لجام گسیخته و عظیم است، دنیایی که انسان شاهد نسل کشی‌ها، جنگهای داخلی، تصفیه‌های قومی، و پایمال شدن حقوق شهروندی در نقاط مختلف دنیا هستیم. این رذایل اخلاقی همچنان ما را از زیستن در جهانی امن و در صلح پایدار محروم می‌کنند. اما جهان امروز ما نقطه‌های روشن و امید بخش هم دارد. امروز، بیش از هر زمان دیگر در طول تاریخ، با گسترش ارتباطات،‌ انسانها فارغ از ملیت، نژاد، دین، و خلاصه همه‌ی عناوین ثانویه‌شان، دل نگران همدیگر در مقام انسان هستند. امروز در آستانه‌ی تولد یک مفهوم تازه‌ی اخلاقی در جهان هستیم: شهروند جهان. امروز خیل عظیمی از انسانها، دیگر خود را فقط شهروند یک کشور یا یک دولت و صرفاً همبسته با اعضای آن کشور و دولت نمی دانند، بلکه فراتر از آن خودشان را شهروندان جهان هم می‌دانند و با همه‌ی شهروندان جهان احساس همبستگی می‌کنند. همین گردهمایی امروز ما نشانه‌ای از این همبستگی میان شهروندان جهان است. اما باید بپذیریم که هنوز در آغاز راه هستیم و فجایعی که همچنان رخ می‌دهد و وجود دارد، فجایعی همچون تروریسم،‌ زورگویی، دیکتاتوری،‌ تبعیض، جنگ، و غیره نشانه‌ی این است که باز همچنان نیازمند پیدا کردن راههایی برای گسترش این همبستگی و عینیت یافتن کامل مفهوم شهروندی جهان هستیم. به گمان من کانت مهمترین فیلسوفی است که می‌توان در این راه از اندیشه‌هایش مدد گرفت. در دیدگاه کانت انسان از آن نظر که انسان است، صاحب حق است و در این معنا انسانها همه با هم برابرند و بدین لحاظ قانون صرفا زمانی عادلانه است که بدون استثنا شامل همه شود و حافظ آزادی همگان باشد. کانت ما را به تواضع و احسان فرا می‌خواند یعنی هم خود را به جای دیگری گذاشتن و هم دیگری را عین خود تلقی کردن. از این راه است که همبستگی انسانی تقویت می‌شود زیرا بدین ترتیب هم مواهب و نعمت‌هایمان و هم نیازها‌یمان را مشترک می‌بینیم. از نگاه کانت انسان غایت است. هیچ انسانی را نمی‌توان وسیله‌ای برای رسیدن به هدف قرار داد. زندگی اصیل آن زندگی است که در آن هر کس بتواند اهداف خودش را دنبال کند و وسیله‌ای در دست دیگران برای رسیدن به اهداف خودشان قرار نگیرد. اگر آزادی برابر برای همگان تامین شود، این زندگی اصیل شکل می‌گیرد تا انسانها با همکاری و با رقابت بتوانند اهدافشان را دنبال کنند و ارزشهایشان را در عرصه‌ی عمومی به نمایش بگذارند. امروز در همین چهارچوب نیازمند آنیم که هر چه بیشتر در عرصه‌ی عمومی حرکت کنیم و عرصه‌ی عمومی را زنده و شاداب و هوشیار نگاه داریم تا قدرت را مهار کنیم و تمام زمامدارانی را که انسانها را به ابزار و وسیله بدل می‌کنند به باد انتقاد بگیریم و در برابر توتالیتاریسم عقیدتی که می‌خواهد تصور خودش از جهان مطلوب را با تکیه بر زور بر همگان تحمیل کند بایستیم. همانگونه که کانت می‌نویسد: « آزادی انسان بعنوان یک انسان،‌ به صورت اصلی برای تاسیس یک حکومت مشترک … می‌تواند در این قالب بیان شود: هیچ کس نمی‌تواند مرا مجبور کند که بر طبق تلقی او از رفاه و سعادت،‌ سعادتمند باشم،‌ زیرا هر کس سعادت خود را فقط به نحوی که خودش می‌پسندد می‌تواند دنبال کند… حکومتی که بر مبنای اصل خیرخواهی نسبت به مردم تاسیس می‌شود … حکومت پدرسالار … حادترین نوع استبداد است که می‌توان در نظر آورد». اما باز باید پا را از این هم اندکی فراتر بگذاریم. برای آنکه بتوان به چنین وضعیتی رسید که هر کس آزادانه بتواند خیر و سعادت و اهداف خودش را دنبال کند نیازمند اصولی برای همبستگی خودمان در برابر خشونت و خشونت طلبان هستیم. یکی از این اصول می‌تواند همان گفته‌ی مشهور مسیح باشد که « همسایه‌ات را دوست بدار.» البته باید درکی وسیع از معنای «همسایه» داشته باشیم. همسایه فقط «برادر دینی» من نیست، هر انسانی، هر جای کره‌ی زمین، به هر لباس، هر رنگ،‌ هر جنسیت،‌ و هر اعتقاد همسایه من است و باید حرمت او را نگاه دارم. شهروندان جهان به هر نام که نامیده شوند همسایگان هم هستند و هر تعدی به هر شهروند جهان، تعدی به تک تک ماست و دفاع از حقوق این همسایگان است که می‌تواند ما را چنان همبسته کند که هیچ خشونت طلبی جرات تجاوز به حقوق شهروندِ بی‌نام جهان را نداشته باشد. اصل دیگر همان علنّیت یا شفافیتی است که یکی از آرزوهای کانت است. هر تصمیم گیری در حوزه‌ی عمومی و علی الخصوص حوزه‌ی سیاسی باید علنی و شفاف در مقابل همگان نمایان باشد. باید نوری در تاریکخانه سیاست بتابانیم تا فرایند تصمیم‌گیری‌هایی که با سرنوشت همه‌ی ما پیوند دارد علنی و شفاف باشد تا بتوان آن تصمیم‌ها را در عرصه‌ی عمومی نقد و بررسی و واشکافی کرد و آنگاه تایید یا رد یا اصلاحشان کرد. امروز رسانه‌ها بخصوص وظیفه شان همین نورتاباندن بر آن تاریکخانه‌هاست. آنچه امروز جهان ما از آن رنج می‌برد خشونت است، خشونتی که در چهره‌های مختلف ظاهر می‌شود و دردو رنج به بار می‌آورد. ترور،‌سرکوب،‌ زندان و سلول انفرادی جلوه‌های بارز خشونت هستند،‌ ابزارهایی که حاکمان و جزم اندیشان برای تحمیل عقاید و امیال خود به شهروندان بکار می‌گیرند.

امروز باید با خشونت در همه‌ی جلوه‌هایش مقابله کنیم. امروز دیگر حتی آن خشونت انقلابی که روزگاری کسانی چون سارتر، فانون، مارکوزه، موجه می‌شمردند موجه نیست، زیرا دیده‌ایم که خشونت ،‌خشونت به بار می‌آورد و حتی خشونت انقلابی تر و خشک را با هم می‌سوزاند. امروز دیگر نباید با همان سلاح خشونت طلبان به مقابله با آنها پرداخت. باید مقاومت صلح آمیز مدنی را جایگزین خشونت انقلابی کرد. شعار من برای مبارزه با ظلم و خشونت « ببخش و فراموش نکن» است. بخشایش فضیلتی است که بر کینه خشم و نفرت موجه غلبه می‌کند. صرف نظر کردن از انتقام گرفتن است. بخشیدن مظالم به معنای به فراموشی سپردن و دست ‌کشیدن از پیکار نیست بخشایش دست کشیدن از نفرت ورزیدن است. بخشایش‏‏‏‏، نفرت را به نفرت‌جویان، بدخواهی را به بدخواهان، کینه را به کینه ‌توزان، واگذار می‌کند. ابن امر نه فراموش کردن جنایت را اجازه می‌دهد، نه وظیفه‌ی وفاداری ما را نسبت به قربانیان جنایت، و نه الزامات مقاومت شجاعانه در برابر جنایتکاران حاکم و پیروان متعصب جنایات گذشته را. باید همواره به یاد داشته باشیم که زمانی ظلمی روی داده است. باید شرایطی که می‌تواند منجر به پدید آمدن فاشیسم،‌توتالیتاریسم ،‌و هر نوع دیکتاتوری که منشا مظالم است در خاطره ‌ی فردی و جمعی ما باقی بماند تا آماده باشیم که چنان شرایطی دوباره تکرار نشود. چه خوب می‌گوید پل ریکور که انسان اخلاقی و متعهد در حافظه‌ی خود آن همه آواهای انسانهای مظلوم را از پشت حصارهای زندانها،‌ اردوگاهها،‌ و شکنجه خانه‌ها می‌شنود و نمی‌گذارد که این صدا یعنی آوای وجدان او خاموش شود. ببخش و فراموش نکن شرط رسیدن به دموکراسی به معنای جامعه‌ای عاری از خشونت است. پس از کشف حقیقت، پس از نورتاباندن به تاریکخانه‌هایی که تصمیمات خشونت بار در آنها رقم می‌خورد و علنی کردن مظالم،‌ دیکتاتورها و جنایت کاران را می‌بخشیم تا خشونت گسترده دامن نشود. خشم و کینه و نفرت نمی‌توانند جامعه‌ای عاری از خشونت و دموکراتیک به وجود آورند. اینجاست که نیازمند بخشش هستیم و در عین حال فراموش نکردن. بخشایش خطا را پاک نمی‌کند بلکه کینه را حذف می‌کند، خاطره را پاک نمی‌کند بلکه خشم را از بین می‌برد، پیکار را کنار نمی‌گذارد، بلکه از نفرت چشم‌پوشی می‌کند. بخشایش‌گران بی‌نفرت و با قلبی سرشار از شادی با کجی‌ها مبارزه می‌کنند.

یکی دیگر از فجایع روزگار ما جنگ است و یکی از اهداف شهروندان جهان خاموش کردن آتش جنگها و رسیدن به صلح پایدار است، همان صلح پایداری که کانت منادیش بود و چه سرخط‌‌های مناسبی برای صلح پایدار معین کرده است. صلح پایدار در تعبیر کانتی در گرو بسط دموکراسی است،‌زیرا دموکراسی‌ها هرگز با هم نمی‌جنگند. امروز فقط شهروندان جهان هستند که می‌توانند با همان احساس مسئولیت شهروندی جهانی مانع از تصمیم گیری‌های خودسرانه‌ی حکومتهای خودسری شوند که به آتش جنگ دامن می‌زنند.

حال که این سخنان را گفتم می‌توانم دل‌آسوده‌تر این قلم طلایی را به نیابت از همه‌ی شهروندان جهان و در مقام عضو کوچکی از این جامعه‌ی بزرگ که با همه جلوه‌های خشونت مبارزه می‌کند بپذیرم. 

تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد, ۱۳۸۵ ۱۰:۴۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!

خسرو خوبان!

سلطنت‌طلبان و استفاده از روش‌های سخیف در مبارزه، آیا مجاز است؟