سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

لویاتان (Leviathan )

همين غلبه تام عنصر شرّ برگرفته از استيلای لوياتان است كه از زيرمتنِ اثر، سربرآورده است. قدرتی که در پيوند با نهاد كليساست... جهانِ فيلمِ زوياگينتسف برگرفته از بطن نهنگ شرور و ويرانگر لوياتان است. گويی همه مردمان شهر در بطن اين نهنگ شرور جای گرفته‌اند، جايی تاريك، سرد و عجين شده با يخبندان... لویاتان از آن نوع جانورانی‌ست که اگر زمانی سرش قطع شود؛ باز به حیات و حرکت خود ادامه می‌دهد و بعید نیست خطرناک‌تر هم بشود. ساقط هم بشود به صورت شِبه دراکولایی در خواهد آمد!...

لویاتان آخرین ساخته آندره زویاگینتسف^ فیلمساز صاحب سبک و معتبر سینما داستان مردی است که بر سرِ تصاحبِ خانه‌اش در شهری کوچک و ساحلی توسط شهردارِ فاسد شهر ایستادگی کرده و بعد از محکوم شدن توسط دادگاه محلی از یکی از دوستانش به نام دیمیتری که وکیل است تقاضا می‌کند وکالت او را برعهده بگیرد. دیمیتری قبول کرده و به‌واسطه این ماجرا وارد زندگی کولیا می‌شود. با ورود دیمیتری برخلاف انتظار نه‌تنها اوضاع کولیا بهبود پیدا نمی‌کند بلکه با ایجاد رابطه عاطفی میان دیمیتری و لیلیا -همسر کولیا- ورق به‌گونه‌ای دیگر برمی‌گردد. به طوری‌که برآشفتگی‌های کولیا افزوده‌شده و درنهایت ماجرا به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که با مرگ مشکوک لیلیا و پاپوشی که به‌واسطه آن کولیا را مقصر جلوه می‌دهد –درحالی که تماشاگر با نشانه مستقیمی که دلیل قانع‌کننده‌ای برای پذیرش این جنایت توسط کولیا در اختیارش قرار بدهد روبه‌رو نیست- کولیا به ۱۵ سال حبس محکوم و خانه او تخریب و توسط شهردار مصادره می‌شود.

لویاتان داستانی سرراست و خطی دارد؛ داستانی که با وجود سادگی و فقدان پیچیدگی‌های روایی، دارای زیرمتنی پیچیده و درعین‌حال عمیق است. با نگاهی به اسطوره «لویاتان» پیوند میان ویژگی‌های اساطیری آن با فیلمی که روایتگر داستانی واقعی در دنیای معاصر است؛ مفاهیمی آشکار می‌گردد. لویاتان هیولا یا اژدهای عظیم‌الجثه‌ای اسطوره‌ای‌ست که از دریا سرک می‌کشد و مثل و مانند ندارد. لویاتان، اسطوره شّری‌ست که در گذر زمان دچار دگرگونی‌های بسیارشده، در ادبیات مسیحی و غرب، لویاتان گاهی با هرگونه هیولا یا موجود عظیم دریایی یکسان انگاشته می‌شود.

این واژه در ادبیات به نهنگ بزرگ اشاره می‌کند. بازنمایی این شرّ و چگونگی نمایش استیلا و حکمرانی آن به‌واسطه قرار گرفتن در متن فیلم قابل توجه است. فیلم لویاتان ماهیت و کارکرد اسطوره لویاتان را در دنیای معاصر به‌خوبی نشان می‌دهد. این فیلم همان مصالح مادی‌ای به شمار می‌رود که امکان خوانش درست و فراگیر از اسطوره را فراهم می‌آورد. پیوند میان قدرت و نهاد کلیسا در جای‌جای فیلم برجسته است. نخستین جایی که مخاطب با شهردار روبه‌رو می‌شود. سکانسی که او نزد اُسقفی بلندمرتبه مشغول صرف شام است. نحوه‌ قرار گرفتن این‌ دو کنار یکدیگر به‌گونه‌ای‌ست که تماشاگر احساس می‌کند اسقف مسوول حفظ قلمرو قدرت و قدرت جزو صفات بارز الهی‌ست… تمام فیلم ماجرای کشمکش و درگیری کولیا و شهردار برسر تصاحب خانه کولیاست. درگیری‌ای که یک‌ سر آن بازنده‌ای تمام‌عیار همچون کولیا قرار دارد و سر دیگر آن شهردار به عنوان مظهر شرارت.

همین غلبه تام عنصر شرّ برگرفته از استیلای لویاتان است که از زیرمتنِ اثر، سربرآورده است. قدرتی که در پیوند با نهاد کلیساست… جهانِ فیلمِ زویاگینتسف برگرفته از بطن نهنگ شرور و ویرانگر لویاتان است. گویی همه مردمان شهر در بطن این نهنگ شرور جای گرفته‌اند، جایی تاریک، سرد و عجین شده با یخبندان… لویاتان از آن نوع جانورانی‌ست که اگر زمانی سرش قطع شود؛ باز به حیات و حرکت خود ادامه می‌دهد و بعید نیست خطرناک‌تر هم بشود. ساقط هم بشود به صورت شِبه دراکولایی در خواهد آمد!…

«هابز^^» بزرگ ترین نظریه پرداز دولت در غرب و از معدود متفکران که به صورت جامع درباره نهاد دولت نظر داده است. (نظریه او درباره دولت در اثر کلاسیک «لویاتان») برخی «لویاتان» را بزرگ‌ترین اثرِ فلسفه سیاسی می‌دانند و از آن به عنوان نقطه آغاز علم سیاست یاد می کنند. همانگونه که «کانت^^^» راه جدیدی را در فلسفه پایه ریزی کرد؛ «هابز» آغازگرِ راهِ جدیدی برای پرداختن به علمِ سیاست بود. اندیشه‌ی هابز، اندیشه‌ای متاثر از جهان‌بینی خاص دوران خود بود. توماس هابز فیلسوف انگلیسی حکومت را به لویاتان – موجود افسانه‌ای – تشبیه می‌کند. بدین گونه که بشر بخشی از حقوق و آزادی‌های خود را به دولت‌ها واگذار می‌کند. این آزادی را واگذاری می‌کند تا به جایش امنیت بگیرد، تا به جایش با نظم اجتماعی روبه‌رو شود. در حقیقت این آزادی‌های واگذارشده است که دولت را به یک موجود عجیب تبدیل می‌کند و اسمش را می‌گذارد لویاتان!…

اما مشکل کجا آغاز می‌شود؟ جایی که این دولت، موجودی بی‌مهار شود که سروقت همان شهروندانی می‌آید که اختیار و آزادی خود را برای امنیت‌شان واگذار کرده‌اند. این همان‌جایی است که نیاز پیدا می‌شود به مهارت‌هایی برای این موجود! و دانش سیاسی‌ست که به این مسئله می‌پردازد. اینکه چگونه ساختاری برای حکمرانی طراحی شود که در آن حکمرانان به موجود بی‌مهار تبدیل نشوند. تمامی اصول حکمرانیِ خوب، اصولی‌اند برای مهار و کنترل لویاتان…!

«دولت»، «آزادی» و «قانون» سه مفهومی هستند که قدمتی به اندازه انسان دارند. آیا آزادی و قانون مقدم بر دولت هستند یا برعکس؟ آیا با آزادی و قانون می‌توان به دولت قوی رسید یا با یک دولت قوی می‌توان به آزادی و قانون دست یافت؟…
 از دوران باستان تا زمانِ حاضر بسیاری از اندیشمندان و فلاسفه در این رابطه به وفور سخن گفته‌اند. در حقیقت، نقطه اشتراک هابز و بسیاری دیگر از اندیشمندان در قدسی‌زدایی از دولت و زمینی کردن آن است، اما وجه تمایز اصلی آنجاست که مردم زمانی از «آزادی» برخوردارند که «آزادی کامل داشته باشند تا کنش‌های خود را تنظیم کنند و بتوانند در آنچه مالک هستند؛ دخل و تصرف نمایند… بدون اینکه به سلامت، آزادی و زندگی یا اموال دیگران لطمه‌ای وارد آورند.» به تعبیر«جان‌لاک^^^^»، قانون مقدم بر آزادی است.

چنانکه لاک خاطرنشان می‌کند: «آزادی باید با مردمانی آغاز شود که از خشونت، ارعاب و دیگر اقدامات نادرست رها باشند. چنین است که «هانا آرنت^^^^^» هم معتقد است: «قانون در مقابل آزادی قرار نمی‌گیرد، اما همین قانون مبنا و اساس آزادی است. قانون است که آزادی را می‌سازد.»
و رسیدن به آزادی فقط با وجود یک دولت قوی میسر نیست، بلکه آزادی و قانون در کنار یک جامعه قوی می‌تواند موجب تشکیل یک دولت قوی شود که زمینه‌ای برای سعادت جامعه فراهم می‌کند.

یک رساله فلسفی باستانی می‌گوید: «حاکم به مثابه قایق است و مردم آب. آب می‌تواند قایق را حرکت دهد وهمچنین آب می‌تواند قایق را غرق هم سازد…» «قانون» مقدس شمرده می‌شود و جمع «قانون» و «آزادی» است که باعث می‌شود دولت و جامعه در مسیر درست قرار گیرند. الگوی در این راه می‌تواند ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید باشد. «نلسون ماندلا» که ۳۰ سال را در زندان انفرادی گذرانده بود به محض آزادی از زندان به جای آنکه به دنبال انتقام گرفتن و ماندن در «قفسِ هنجارها» باشد به عفو عمومی روی آورد. او راه عفوعمومی را در پیش گرفت تا اقتصاد آفریقای جنوبی خفه نشود و از چنبره «قفسِ هنجارها» بگریزد…

^.آندرهٔ پتروویچ زویاگینتسف زاده ۶ فوریه ۱۹۶۴ کارگردان و بازیگر اهل روس… وی بیشتر به‌دلیل فیلمِ بازگشت، برندهٔ جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز در سال ۲۰۰۳ شناخته می‌شود.
^^.توماس هابْزThomas Hobbes . او در ۵ آوریل ۱۵۸۸ در انگلستان زاده شد. و در سال ۱۶۷۹ درگذشت. وی بیشتر به سبب کارهایش در فلسفهٔ سیاسی و کتاب لِویاتان Leviathan  شهرت دارد.
^^^.ایمانوئل کانت Immanuel Kant زادهٔ ۲۲ آوریل ۱۷۲۴ درگذشتهٔ ۱۲ فوریه ۱۸۰۴ فیلسوف سرشناس آلمانی. فلسفهٔ وی از اندیشه‌های چیره بر نیمهٔ نخست سدهٔ نوزدهم است.
^^^^.جان لاک  John Lockeزادهٔ ۲۹ اوت ۱۶۳۲ درگذشتهٔ ۲۸ اکتبر ۱۷۰۴. پدر لیبرالیسم کلاسیک.
^^^^^.هانا آرِنْت Hannah Arendt زادهٔ ۱۴ اکتبر ۱۹۰۶ درهانوفر درگذشتهٔ ۴ دسامبر ۱۹۷۵ در نیویورک، فیلسوف فلسفهٔ سیاسی و تاریخ‌نگار .او از مهم‌ترین اندیشمندانی بود که آرا و افکارش تأثیری ژرف در سدهٔ بیستم میلادی بر جای گذاشت.
*.نِلسون رولیهلاهلا ماندِلا زاده ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ درگذشته ۵ دسامبر ۲۰۱۳ رهبر مقاومت داخلی علیه آپارتاید و نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. ماندلا در طول ۲۷ سال زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد…

آذر۱۴۰۱ پهلوان

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر, ۱۴۰۱ ۳:۱۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴