شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۵

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۵

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

آنچه می گویم مدینه فاضله نیست

... توجه و حمایت از محیط زیست و ارزش های سبز در مرکز این تحول قرار دارند. ما مشاغل جدیدی هم درهمین جهت ایجاد می کنیم و از فن آوری های جدید برای تولید انرژی استفاده می نماییم . باید فضای سبز بیشتری وجود داشته باشد، مانند سقف های سبز، خانه های سبز و مصرف هر چه کمتر از بتن. شهرها باید در جهت حمایت از محیط زیست سرمایه گذاری کنند. ما برای رانندگی به طرف استفاده صد درصد از نیروی برق ادامه می دهیم و در جهتی برنامه ریزی کرده ایم که نیازی به مالکیت اتومبیل نباشد. باید از تراکم سطح شهرها کاسته شود. برخی از شهروندان فقط بعد از ظهر و بعضی دیگر صبح می توانند به دفتر های کارشان مراجعه کنند. کودکان بزرگتر معمولاً وقتی دیرتر به مدرسه می روند بهتر یاد می گیرند. همه نباید همزمان بیرون و یا در خانه باشند. آنچه می گویم مدینه فاضله نیست, برنامه ای است که ما در حال اجرای آن هستیم.

سؤال: چرا شهر استکهلم  متفاوت از سایر پایتخت ها است؟
شهردار: هرکسی که به اینجا منتقل شود از همان روز اول شهروند این شهر محسوب می شود. صرف نظر از اینکه از مردم کشور سوریه باشد یا از شهر اوپسالا، و یا از چه وضعیت و پیشینه ای برخوردار باشند، آن ها شهروند یا استکهلمی شناخته می شوند.  پیام من این است: همه ما با هم برابر هستیم و در برابر قوانین مساوی می باشیم. سوئد یکی از غیرمذهبی ترین کشورها در جهان است به همین دلیل برای پاسخ به  معنای زندگی باید هدف بزرگتری را در پیش داشته باشیم. کسانی خانه و زندگی شان را ترک می کنند و به سوی ما می آیند، باید بدانند شهر ما مکانی برای فرصت های جدید است و در اینجا می توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

سؤال: شما ارزش هایی مانند آزادی، شفافیت و برابری شهروندان را تبلیغ می کنید، آیا این یک بحث لوکس نیست؟
شهردار: مطمئناً اگر شغلی ندارید یا تنها  یک زوج “زن و شوهر” و هنوز فرزندی ندارید، کار کمی دشوار می شود. اما معنای زندگی ما صرفا به کار بستگی ندارد، یعنی فقط جنبه سرمایه اقتصادی اولویت ندارد. ما می خواهیم و مایل هستیم روی جوانان سرمایه گذاری کنیم و آنها را هر چه بیشتر جلب نماییم تا در سازمان های جوانان و همکاری با هم به ارزش های اجتماعی آشنا شوند: ارزش هایی مانند آزادی، شفافیت، برابری و اعتبارحقوقی افراد که باید برای آن ها جذاب باشد.

سؤال: در مورد استکهلمی هایی که از امتیاز کمتری برخوردار هستند، چطور؟
شهردار: بیش از ۱۹۰ ملیت مختلف، از فقیر و فقیر و پیر و جوان در اینجا زندگی می کنند، که نیازهایشان مورد توجه ما است. همه باید نمایندگی و حضور خود را در شهری که در آن با هم زندگی می کنیم احساس نمایند. آمار نشان می دهد که در آن از تعداد  شهروندانی که به سرقت، سوء استفاده و بزه کاری و مصرف مواد مخدر روی آورده بودند کاسته شده است. کاهش جرم نشانه مشارکت در ایمن سازی شهر می باشد.

سؤال: چگونه شهروندان را برای مشارکت بیشتر انگیزه می دهید؟
شهردار: ما سعی می کنیم تعدادی از افراد گروه مختلف را که می خواهند خودشان را درگیر مسائل سیاسی کنند را جذب نماییم، البته این کار آسان نیست. امروزه بیشتر جوانان ترجیح می دهند در سازمان های غیرانتفاعی کار کنند تا در احزاب سیاسی. اما پس از برنده شدن، ما ایده های آن ا را عملی می کنیم. به طور نمونه پروژه ای است که برای بچه ها پیش می بریم. در گوشه و کنار خیابان ها ترامپولین”کودکان بر روی آن به بالا و پایین می پرند و بازی می کنند” نصب می نماییم. یا مکان هایی به پیست اسکیت تبدیل می شود. تلاش برای جلب کودکان در همکاری های فرهنگی. از میزان سطح بتن ها کاسته می شود، نیازهای کودکان برای ما مهم هستند و نسبت به آن ها اهمیت قائل می شویم.

سؤال: استکهلم نمی خواهد از نظر آب و هوا خنثی باشد بلکه می خواهد معدل مثبتی داشته باشد، اما چگونه؟ 
شهردار: در جایی که بسیاری از مردم در کنار هم زندگی می کنند، به طور طبیعی بزرگترین چالش ها پیش می آید. اما ما راه حل هایی داریم. مصرف انرژی، تولید و بازیافت زباله ها و کاهش گازها همه می توانند در یک چرخه ای برهم کنش مثبت داشته باشند. ما پنج سال است که این آزمایش را در یک منطقه صنعتی “کشتارگاه استکهلم” انجام می دهیم. از میزان انتشار گازها تا هفتاد درصد و حمل و نقل سنگین تا نود درصد کاهش یافته است.

سؤال: سرمایه سبز چگونه ایجاد می شود؟
شهردار: توجه و حمایت از محیط زیست و ارزشهای سبز در مرکز این تحول قرار دارند. ما مشاغل جدیدی هم درهمین جهت ایجاد می کنیم و از فن آوری های جدید برای تولید انرژی استفاده می نماییم . باید فضای سبز بیشتری وجود داشته باشد, مانند سقف های سبز, خانه های سبز و مصرف هر چه کمتر از بتون. شهرها باید در جهت حمایت از محیط زیست سرمایه گذاری کنند. ما برای رانندگی به طرف استفاده صد درصد از نیروی برق ادامه می دهیم و در جهتی برنامه ریزی کرده ایم که نیازی به مالکیت اتومبیل نباشد. باید از تراکم سطح شهرها کاسته شود. برخی از شهروندان فقط بعد از ظهر و بعضی دیگر صبح می توانند به دفتر های کارشان مراجعه کنند. کودکان بزرگتر معمولاً وقتی دیرتر به مدرسه می روند بهتر یاد می گیرند. همه نباید همزمان بیرون و یا در خانه باشند.سرمایه سبز در حال گسترش است. آنچه می گویم مدینه فاضله نیست, برنامه ای است که ما در حال اجرای آن هستیم.

سؤال: از دوران سخت کرونا  چه چیزی آموختید؟
شهردار: در آینده یعنی بعد از گذر از بحران کرونا، شهرهای بزرگ اروپا بویژه و بسیاری از شهرهای داخلی هم هرگز به شرایط پیش از کرونا بر نخواهند گشت. هم اکنون هم شیوه مدیریت شهرها تغییر کرده است. ما تجربه زیادی آموختیم و شیوه مقابله با بحران را یاد گرفتیم. ما توانستیم اوقات شلوغ شهر را در کنترل درآوریم و میزان استرس محیط کار و سطح شهر را به نصف کاهش دهیم.

سؤال: شما مادر سه فرزند هستید و یک سیاستمدار موفق, شما ادعا می کنید در استکهلم مشکلی برای پیشرفت وجود ندارد، چگونه ؟
شهردار: نسل قدیمی زنان وقت زیادی را در خانه داری، پخت و پز و شستن و نظافت می پرداختند. اما سؤال می شود آیا آنها توانسته اند وقت زیادی را نیز با فرزندان خود بگذرانند؟ با قوانین مالیاتی ما و پشتیبانی از خانواده ها, امکان رفاه آنها فراهم می شود. ما مراکز پیش دبستانی و مهد کودک های پیشرفته و عالی داریم. من گرچه زیاد و سخت کار می کنم، اما  وقت زیادی را هم با خانواده ام سپری می کنم.

سؤال: در طول ده سال آینده استکهلم چگونه خواهد بود؟
شهردار: سبز و سبزتر. ما به کمک و همیاری ارائه دهندگان خدمات عمومی الکتریکی و هوشمند، مشارکت هر چه بیشتر شهروندان را در توسعه و بازسازی شهر فراهم می نماییم. در تلاشیم تا شهروندان ما بتوانند در شب ها، از خیابان ها و رستوران ها استفاده بیشتری نمایند. ما در حال حاضر یکی از موفق ترین شهرهای متصل به شبکه های اجتماعی هستیم. در گذشته شما شرکت یا موسسه ای را مناسب کار خود انتخاب کرده اید و می خواهید از این طریق پیشرفت نمایید، اکنون در این شهری که زندگی می کنیم می توانید با استفاده از شبکه های پیشرفته دیجیتالی آن، به کار و زندگی و پیشرفت خود بپردازید.

پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۰- ۱۵ آوریل ۲۰۲۱

منبع: مجله آلمانی اسپیگل”Spiegel”

 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۶:۴۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک