شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

آیا بایدن توافق هسته ای ایران(برجام) را مرده می بیند؟

اگر انطور که یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه هفته گذشته اعلام کرده، برجام واقعاً مرده باشد، این یک گل به خود برای ایالات متحده و یک خطر بزرگ برای امنیت منطقه است.

۱۲ دسامبر ۲۰۲۳

به نقل از سایت دولتمرد مسئول[i] نشریه موسسه کوینسی[ii]

زمانی که جو بایدن برای ریاست جمهوری ایالات متحده نامزد می شد، قول داد بسیاری از تصمیمات سَلَف خود در زمینه سیاست خارجی را تغییر دهد، استنباط آن بود که وی عموماً به سمت خویشتن داری و دیپلماسی بیشتر و کمتر تظاهرات، نظامی گری و یکجانبه گرایی پیش خواهد رفت. این شامل بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته ای ۲۰۱۵ «معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ -علیرغم شواهدی که حتی توسط مقامات خود او به اشتراک گذاشته شد[iii]، توافق هدف اصلی خود برای مسدود کردن مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را محقق کرده بود، از آن خارج شد» با ایران نیز بود.[iv].

در ۷ دسامبر ۲۰۲۳، کورت کمپبل هماهنگ کننده فعلی شورای امنیت ملی در امور هند و اقیانوسیه وکاندید پیشنهادی بایدن برای پست معاونت وزیر امور خارجه عملاً برجام را مرده اعلام کرد. وی گفت: «فکر نمی‌کنم کسی ببیند که در شرایط کنونی شانسی برای بازگشت به برجام وجود دارد.» کمپبل در جلسه تایید صلاحیت خود به کمیته روابط خارجی سنا تحت فشار جمهوری خواهان که همچنین نسبت به “پول نقد برای گروگان ها می پرسیدند (این توافق به طور مشروط به تهران اجازه دسترسی به ۶ میلیارد دلار خود را برای استفاده کاملاً بشردوستانه در ازای مبادله زندانیان می‌دهد[v]) صحبت میکرد.” او همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده «باید پیامی نظامی ارسال کند اگر اقدامات تحریک‌آمیز انجام شود، و با پاسخ های شدید، ما باید آنها را از نظر دیپلماتیک و بین المللی منزوی کنیم.»

اگرچه چشم انداز احیای برجام حداقل از سال ۲۰۲۲ تا به امروز تیره و تار بوده است – که ایران در این زمینه تقصیرات مشابه ای  دارد، مقامات دولت بایدن تا کنون تا حد زیادی از به کار بردن چنین الفاظ تهدید آمیزی علیه ایران خودداری کرده اند[vi]. به طور قطعی دست کشیدن از هرگونه تلاش برای احیای برجام به نفع ایالات متحده نیست و در واقع نتیجه معکوس دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، چند روز پس از شهادت کمپبل در سنا، خطاب به دانشجویان دانشگاه تهران، این موضوع را کم اهمیت جلوه داد[vii]. در ارتباط برجام با گفتن این که «هر چه بیشتر ما به جلو حرکت می کنیم، برجام بیشتر بیهوده می شود. ما خود را مجبور نخواهیم کرد تا برای همیشه در تونل باریک برجام بمانیم».

بنابراین، دولت بایدن خود را در موقعیت نسبتاً ناخوشایندی از توافق عملی با تهران می بیند، اما این یک مشکل خودساخته بود: بایدن با سه سال امتناع از تعامل با منتقدان خود و عموم مردم در مورد مزایای توافق برای آمریکا و امنیت جهانی، اجازه داده است این تصور که “برجام نوعی پاداش برای ایران است، به جای توافقی که به شدت جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران را محدود می‌کند”، تبدیل به یک حکمت متعارف شود. همانطور که در اظهارات عبداللهیان مشهود است، ایرانیان امروز قطعا برجام را «تونل باریکی» می بینند که گزینه های آنها را محدود می کند.

در واقع، اشاره عبداللهیان به “حرکت به جلو” در مورد پیشرفت در برنامه هسته ای ایران است. در اواسط نوامبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، هشدار داد که ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای سه بمب اتمی انباشته کرده است.[viii] آژانس حتی از اقدام تهران برای ممانعت از چندین بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انجام وظایف خود، اقدامی که آژانس آن را “افراطی و غیرقابل توجیه” دانسته، ابراز تاسف کرده است[ix]. در نتیجه اقدامات ایران پس از خروج آمریکا از توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر برآورد می‌کند که ذخایر اورانیوم غنی شده تهران ۲۲ برابر بیشتر از آن چیزی است که اگر برجام به قوت خود باقی می ماند[x]. واضح است که اگر ایران تصمیم به این کار بگیرد، اکنون به توانایی تولید یک بمب واقعی در مدت زمان کوتاه بسیار نزدیکتر شده است.

اگر مکانیزمی وجود داشت که در جلوگیری از دستیابی ایران به بمب موثر باشد، آن برجام بود. با توجه به اظهارات عبداللهیان (که به وضوح نشان دهنده شک و تردید فزاینده نسبت به برجام در ایران است)، دولت بایدن با انکار علنی این توافق، در واقع موانع را برای تشدید بیشتر تنش هسته ای با ایران از بین می برد.

مگر اینکه بایدن آمادگی پذیرش توصیه‌های کنت والتز، محقق فقید روابط بین‌الملل را داشته باشد، که در مقاله تأثیرگذار فارن افرز در سال ۲۰۱۲، استدلال کرد که بمب ایران خاورمیانه را باثبات خواهد کرد[xi]، مشخص نیست که دولت او به جای یک برجام احیا شده برای بررسی پیشرفت های هسته ای بیشتر ایران چه خواهد کرد.

کمپبل بر «محیط فعلی» به عنوان یک عامل اضافی که احیای برجام را غیرممکن می‌کند، تأکید کرد. در واقع، اگر او به جنگ اسرائیل و حماس در غزه اشاره می کرد، دقیقاً چنین درگیری است که باعث ایجاد نوعی گفت و گوی مستقیم بین واشنگتن و تهران می شود – در مورد مسائل هسته ای و همچنین امنیت منطقه ای – که برای جلوگیری از یک جنگ گسترده تر، ضروری تر است. جایگزینی چنین گفت‌وگویی با تهدیدات نظامی در لحظه‌ای که ایالات متحده تقریباً بدون قید و شرط از اسرائیل حمایت می‌کند، از جمله پر کردن هنگفت ذخایر تسلیحاتی آن، استقرار تفنگداران دریایی و اعزام دو ناو گروه ضربتی هواپیمابر در منطقه، و وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش بس است، همه اینها می تواند انگیزه بیشتری را برای حرکت بسوی یک سلاح هسته ای ایجاد کند. ایرانی ها بیش از هر چیز به دنبال یک بازدارنده هسته ای هستند.
وعده‌ها برای انزوای «بین‌المللی و دیپلماتیک» ایران نیز ناموجه است زیرا ایران، علی‌رغم حمایت لفظی‌اش از حماس، تاکنون خویشتن‌داری قابل‌توجهی از خود نشان داده است. در حالی که خصومت ایدئولوژیک تندرو با اسرائیل در هویت جمهوری اسلامی گنجانده شده است، موضع واقعی ایران و سیاست اتخاذ شده توسط تهران در قبال مناقشه اسرائیل-فلسطین بسیار ظریف تر است، و بیشتر به سمت اجماع جریان اصلی عربی و اسلامی (و در واقع بین المللی گسترده) که بر راه حل دو دولتی پافشاری می کند تغییر می‌یابد. به نظر می رسد واشنگتن به جای ایجاد این تغییرات، هر چند متواضعانه و آزمایشی، ترجیح می دهد رویارویی را دوچندان کند.

طنز غم انگیز این است که اگر جو بایدن شجاعت و خرد کافی برای عمل به وعده تبلیغات انتخاباتی خود برای بازگرداندن توافق هسته ای با ایران را داشت، می توانست از این وضعیت انفجاری جلوگیری کند. حتی اگر این همه مشکلات بین واشنگتن و تهران را حل نمی کرد، اما یک توافق کارآمد یکی از منابع اصلی بی ثباتی در خاورمیانه را از بین می برد. با استناد به ساختار برجام، هر دو کشور ممکن بود حتی به بحث‌های منطقه‌ای وارد شوند که نه تنها روابط آنها را عادی‌تر می‌کرد، بلکه به جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه نیز یاری می‌رساند.

الدار ممدوف کارشناس سیاست خارجی مقیم بروکسل است.[xii]

[i] https://responsiblestatecraft.org/

[ii] https://quincyinst.org/

[iii] https://www.reuters.com/article/us-iran-nuclear-usa-tillerson-idUSKBN17L08I/

[iv] https://www.theamericanconservative.com/democratic-platform-teases-a-biden-return-to-iran-nuke-deal/

[v] https://responsiblestatecraft.org/2023/08/11/hawks-hurl-lies-over-iran-prisoner-swap-but-cant-hide-this-truth/

[vi] https://edition.cnn.com/2022/09/12/politics/iran-nuclear-deal-blinken

[vii]http://hamshahrionline.ir/x8Wcx

[viii]https://www.aljazeera.com/amp/news/2023/11/15/iran-advances-nuclear-enrichment-while-still-barring-inspectors-iaea

[ix]https://www.aljazeera.com/amp/news/2023/11/15/iran-advances-nuclear-enrichment-while-still-barring-inspectors-iaea

[x]https://www.aljazeera.com/amp/news/2023/11/15/iran-advances-nuclear-enrichment-while-still-barring-inspectors-iaea

[xi] https://www.foreignaffairs.com/articles/iran/2012-06-15/why-iran-should-get-bomb

[xii] https://responsiblestatecraft.org/author/emamedov/

تاریخ انتشار : ۲۴ آذر, ۱۴۰۲ ۲:۲۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. علی آمریکا گفت:

    کوته بینی آمریکایی ها و خوش شانسی ایران با توجه به حوادث جهانی در سه سال‌گذشته روند این توافق را از محتوا تهی کرده‌ وبنظر من جمهوری ایران دیگر آنچه را آمریکایی ها می‌خواهند وقعی نخواهند گذاشت.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک