شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۸

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۸

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

باید دولت را برگرداند!

علی الظاهر در مسیر بازگشت ایران بە مرحلە پیشرفت و تعالی مدرن، باید "قدرت دائمی" این "قدرت موقت" را درهم شکست و بار دیگر دین را در کنار دولت دید و نە در بطن آن. و البتە شکستن این تسخیر را سە راە است: راە انقلاب، راە اصلاح و سرانجام راە اصقلاب (رفرم و انقلاب). این کە جامعە ایران کدام راە را بر می گزیند خود می تواند بحث مهیج و جالبی باشد. اما علیرغم افتراقات میان این راه های متفاوت، نباید در یک مسئلە گمان داشت و آن هم همانا این است کە نقش عنصر مذهب در حیطە سیاسی تا دین وجود دارد، زدودنی نیست...

 

بە درازای تاریخ، مذهب عمدتا در کنار دولتها State قرار داشتە است. چە در تاریخ غرب و چە در تاریخ شرق، مذهب بویژە در هیئت ساختارهای مادیش “مسجد، کلیسا، روحانی و کشیش” عمدتا همراە با قدرت سیاسی عمل کردەاست. مذهب بە عنوان بخشی از روبنای ایدەئولوژیکی توجیە نظام استثمارگری، بە بازتولید نظام ناعادلانە از طریق اعتقاد بنیادینش بە وجود فقیر و غنی و نیز باور بە نظام پدرسالاری پرداختە است. مذهبیها آنگاە کە بە شورش علیە ظلم برخاستەاند، خود بعدها دوبارە در قدمهای بعدی ظلم را دوبارە بازتولید کردەاند. البتە این بدان معنا نیست کە آنان در سطح رفرم در بهینە کردن شرایط اجتماعی نقشی نداشتەاند، برعکس تجربە نشان می دهد کە در بعضی کشورها، بویژە در کشورهای مدرن، مذهبیها بخشی از نیروئی بودەاند کە موتور محرکە بازتوزیع ثروت اجتماعی بودەاند. و البتە بە این شرط کە آنان بە باورهای مدرنیستی نزدیک شدە باشند و از طریق مشارکت در قدرت سیاسی بە ایجاد آن نهادها و پروسەهائی کمک کردەباشند کە عدالت را سرمد کارهای خود دادەاند.

باز تاریخ نشان می دهد کە بعلت اهمیت نقش مذهب در جامعە و قدرت آن در افکار عمومی، روحانیون گاهی در صدد تسخیر تمامی دستگاە قدرتی برآمدەاند. حتی گاه بە علت شرایط ویژە، سهم آنان نسبت بە دولت از تاثیرگذاری و منفعت بردن صرف بیشتر بودەاست، اگرچە این حکومت بودە است کە نقش غالب داشتە است.

آنگاە کە روحانیون توانستەاند نظام سیاسی را بالکل تسخیر کنند، ما با پدیدەای بە اسم تئوکراسی روبرو بودەایم. در این سیستم دین و دولت بهم می آمیزند، سکولاریسم رخت بر می بندد و دین بعنوان منبع اصلی الهام سیستم سیاسی ظاهر می گردد. یعنی این کە دیگر تنها سخن از درآمیزی دین و دولت نیست، بلکە فراتر از آن سخن از هدایت دولت توسط دین است. اگر دولت را بعنوان سیستم اداری و نهادهای قدرت فرض بگیریم، در تئوکراسی این مجموعە زیرمجموعە می شود، یعنی دولت زیرمجموعە دین می شود. پس در تئوکراسی تنها سخن از آمیزش دو مجموعە ناهمگون نیست، بلکە سخن از تسلیم یکی در برابر دیگریست.

حال پا را از این قصە فراتر بگذاریم و بە شیوە نظام اجتماعی ـ اقتصادی در خاورمیانە بپردازیم. چنان کە می دانیم اندیشمندانی از جنس مارکس، ویتفوگن و ماکس وبر نوع این نظامها را در منطقە خاورمیانە و کلا شرق طور دیگری ارزیابی می کردند. آنان بوضوح میان نظام شرقی و آنچە در اروپا و غرب اتفاق افتاد، فرق قائل بودند. اگر در غرب ما شاهد یک نظام طبقاتی شستە رفتە با مشخصات ویژە خود بودیم، اما در شرق تاریخ جور دیگری اتفاق افتاد. در شرق بنابر نظر مارکس ما دارای نظام شیوە تولید آسیائی، بە گفتە ویتفوگل استبداد شرقی و بنابر اظهار ماکس وبر نظام پاتریمونیالیستی هستیم. ویژگی مشترک تمامی این خوانش ها عبارت است از غیبت استقلال طبقە و فرد و برجستە بودن قاطع نقش قدرت سیاسی در ساماندهی اقتصادی و سیاسی جامعە.

منتسکیو در کتابش “روح القوانین” می گوید: “در استبداد شرقی همگان برابرند، و تساویشان در ترس و ناتوانی در برابر قدرت حکومت است. در نظام استبدادی هیچ قدرتی در مقابل حکومت وجود ندارد فقط قدرت موقتی مذهب است که گاهی در مقابل حکومت قرار می گیرد.”

همین “قدرت موقتی مذهب” است کە در مقطعی از تاریخ ایران و در غیبت اساسی نیروهای سکولار ضد استبدادی، ما شاهد آنیم کە مذهب سرانجام بە تسخیر دستگاە دولتی می پردازد و آن را تسخیر می کند، تسخیری کە کماکان ادامە دارد و مشخصە اصلی تاریخ معاصر میهن ماست.

علی الظاهر در مسیر بازگشت ایران بە مرحلە پیشرفت و تعالی مدرن، باید “قدرت دائمی” این “قدرت موقت” را درهم شکست و بار دیگر دین را در کنار دولت دید و نە در بطن آن. و البتە شکستن این تسخیر را سە راە است: راە انقلاب، راە اصلاح و سرانجام راە اصقلاب (رفرم و انقلاب). این کە جامعە ایران کدام راە را بر می گزیند خود می تواند بحث مهیج و جالبی باشد. اما علیرغم افتراقات میان این راه های متفاوت، نباید در یک مسئلە گمان داشت و آن هم همانا این است کە نقش عنصر مذهب در حیطە سیاسی تا دین وجود دارد، زدودنی نیست (البتە نە الزاما از طریق یک حزب سیاسی مشخص). از یاد نبریم کە انقلاب فرانسە هم علیرغم ایدەهای انقلابی و رادیکال خود علیە کلیسا، باز نتوانست بە حذف عنصر دین دست یابد و بعدها در تحولات دمکراتیکی کە بطن جامعە فرانسە را درنوردیدند، دین کماکان بە ایفای نقش خود در سیاست پرداخت. نقشی کە این بار نە از جایگاە یک شریک اصلی قدرت سیاسی (همچون دوران قرون وسطی) و نە بە عنوان یکی از پایەهای اصلی، بلکە بە عنوان یکی از عوامل نسبی تاثیرگذار و البتە بە شرط پذیرش ایدەهای مدرن و پست مدرنیستی (در مورد نقش منفی یا مثبت این تاثیر گذاری می تواند بحث وجود داشتە باشد).

بنابراین اگر از جایگاە یک دیدگاە غرب محورانە بە موضوع نگاە کنیم، دین را در کشور ما همین سرنوشت باید!

شاید شق دیگری را بتوان متصور شد. شقی کە در آن دین کماکان عنصر غالب خواهد بود و البتە در بطن پذیرش یک پلورالیسم دینی (بعنوان نمونە گرایش های دیگر مذهبی، هم در متن دین غالب و هم در قالب دیگر ادیان، بتوانند بە رقابت دمکراتیک بپردازند). اما چنین شقی را می توان خیلی سریع رد کرد، زیرا کە اگر دین در قالب سیاست بە پلورالیسم منجر شود بدین معنی است کە بسیاری از اختلافات ایدەئولوژیکی تاریخی میان خودشان را بە بوتە فراموشی سپردەاند، امری کە غیر ممکن می نماید. نیز هر نوع اعتقاد بە پلورالیسم دینی ـ سیاسی نمی تواند بدون اعتقاد کلی بە پلورالیسم (در همە عرصەها) معنا داشتە باشد. پس چارە همان راە همیشگی است: یک نظام سکولار کە در آن دین هم می تواند بە عنوان یک عنصر در حوزە تاثیرگذاری سیاسی حضور داشتە باشد.

تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین, ۱۳۹۳ ۹:۳۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک