جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷

بیکاری کارگران و بیتفاوتی دولت بحران اقتصادی به ایران هم رسیده؟

بحران اقتصادی جهان، که به زعم مقامات جمهوری اسلامی قرار بود نعمتی برای مردم ایران باشد، جدا از عواقب سهمگین اش برای قیمت نفت، آثار خود را در وجوه درونی تر اقتصاد ایران نیز آشکار کرده است. گزارش زیر، به نقل از نشریه "آینده"، وجوهی از این آثار را بازنموده است. به نظر می رسد گرفتن جواز عبور برای چاپ مطلب در فضای بگیروببند حاکم ایجاب می کرده است که در آن هشداری هم نسبت به "سوء استفاده گروه ها از نارضایتی کارگران" داده شود

 

بحران اقتصادی جهان، که به زعم مقامات جمهوری اسلامی قرار بود نعمتی برای مردم ایران باشد، جدا از عواقب سهمگین اش برای قیمت نفت، آثار خود را در وجوه درونی تر اقتصاد ایران نیز آشکار کرده است. گزارش زیر، به نقل از نشریه “آینده”، وجوهی از این آثار را بازنموده است. به نظر می رسد گرفتن جواز عبور برای چاپ مطلب در فضای بگیروببند حاکم ایجاب می کرده است که در آن هشداری هم نسبت به “سوء استفاده گروه ها از نارضایتی کارگران داده شود.
نمیتوان تصور کرد که بحران اقتصادی جهان نمیتواند روی اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد. کاهش چشمگیر صادرات کشور در بخشهای صنعتی و کاهش قیمت نفت، دو نشانه بزرگ این اتفاق بودند. از طرفی از آنجا که قهراً برخی از بخشهای صنعتی کشور برای تولید مواد اولیه تولیدات خود مجبور به ایجاد رابطه با بنگاههای اقتصادی خارجی هستند، نمیتوان تاثیر رکود یا رشد اقتصادی سایر کشورها را روی اقتصاد داخلی منکر شد.
دولت نهم از سال دوم فعالیت خود با افزایش قیمت نفت، عملاً سیاستهای خود را در جهتی متمرکز کرد که به جای حمایت کامل از بخشهای مختلف تولیدی و صنعتی، با وارد کردن کالا به کشور با پولی که حاصل از افزایش قیمت نفت بود، به نوعی رضایت مصرفکنندگان را تامین کند. اما این رضایت موقتی بود.
طی سالهای اخیر تقریبا همه جا مارکها و برندهای چینی پیدا میشوند. اقلام بنجل و بی کیفیتی که به وفور وارد بازار کشور شدند و تقاضا برای کالاهای داخلی را کاهش دادند. اجناس چینی بی کیفیت اما با ظاهری زیبا و بسته بندی موجه وارد بازار کشور شدند و از آنجا که قیمت آنها در بعضی از اقلام بسیار پایینتر از انواع داخلی بود، توانستند بازار را تصاحب کنند. در این میان عدم افزایش تعرفه واردات موجب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان دیروز به واردکنندههایی تبدیل شوند که نه باید پول کارگر بدهند و نه هزینههای جانبی را مدنظر داشته باشند. این اتفاق تا زمانی که قیمت نفت در بازارهای جهانی سیر صعودی داشت، ظاهرا مشکلی ایجاد نمیکرد. اما از زمانی که قیمت نفت در بازارهای جهانی به زیر ۵۰ دلار رسید، دغدغهها و نگرانیها مطرح شد.
واردات تنها تاثیر خود را در کالاهای مصرفی نگذاشت. اوایل پاییز امسال قیمت فولاد ساختمانی با بیش از ۵۰ درصد کاهش مواجه شد. این کاهش قیمت ناگهانی که حاصل واردات این محصول بود، موجب شد تا سفارشهای متعلق به قبل که با هزینههای بالای کار تولید شده بودند، به قیمتهای پایین روز فروخته شوند.
از طرف دیگر بحران جهانی اقتصاد موجب کاهش تقاضا برای صادرات این محصول شد. در چنین شرایطی چین به فکر ماهی گرفتن از این بحران افتاد، اما در حالی که بسیاری از کشورهای درگیر با رکود اقتصادی با بالا بردن تعرفهها سعی در جلوگیری از دامپینگ (نرخشکنی نامتعارف) چینیها را داشتند، ایران در این زمینه کاری نکرد!
واردات در بخش تولیدات قند و شکر هم مشکلساز بود. اوایل پاییز امسال ۲۴۰ هزار تن از ۷۵۰ هزار تن محصول شکر در انبار کارخانهها توسط دولت خریداری شد. اما باقی تصمیمات بدون اجرا باقی ماند! مقرر شده بود ۱۶۰ هزار تن شکر دیگر توسط دولت خریداری شود و هر چند با خرید اولیه، مقداری از مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی برخی کارخانجات حل شد، ولی همچنان بهرهبرداری کارخانهها در سال آینده در ابهام قرار دارد. واردات بیرویه شکر و عدم خرید دولتی محصولات کارخانجات موجب شد تا این کارخانهها با مشکلات جدی روبهرو شوند. بخشی از کمکی که دولت به کارخانجات و در جهت حمایت از تولید انجام میدهد، از طریق خرید محصولات این واحدها صورت میگیرد. دولت علاوه بر خرید نصفه و نیمه محصولات قند و شکر، طی امسال سایر محصولات را نیز به صورت نیمبند خریداری کرد. برای مثال میتوان به عدم خرید تولیدات کارخانههای آرد اشاره کرد، که این کارخانجات را با مشکلاتی مواجه کرد.
واردات لوازم خانگی و حضور شرکتهای خارجی که در ایران خدمات پس از فروش آنها تحت لیسانس کارخانه مادر ارایه میشود نیز موجب شده تا این بازار هم با مشکلاتی روبرو شود. این در حالی است که دولت میتواند با ارائه تسهیلات سهلالوصول، مشکل مالی تعاونیهای تولیدی این اقلام را حل کند. شرکتهای تعاونی نمیتوانند در پیچ و خم دستورالعملها و بروکراسیهای اداری گرفتار شوند. هماکنون پروسه تولید یک محصول بین هشت ماه تا یک سال به طول میانجامد تا به پول تبدیل شده و آن پول به چرخه تولید برگردد و این تازه زمانی است که چکها وصول شود! اگر دولت در این زمینه مساعدتی به واحدهای تولیدی نکند، با توجه به رکود تولید و صنعت، تعطیلی کارخانهها در کشور را شاهد خواهیم بود. به اعتقاد تولیدکنندگان این بخش، یکی از اقدامات موثری که دولت میتواند در حمایت از شرکتهای تعاونی و واحدهای تولیدی داشته باشد، این است که برای واحدهای تولیدی که سبد کالای لیزینگ لوازم خانگی دارند، تسهیلات ارزان قیمت ارائه دهد که در آن صورت با رونق تولید، بهترین منبع برای ایجاد اشتغال در کشور خواهد بود.
مشکلی که امروز کارخانجات تولیدی با آن دست به گریبان هستند، حاصل نوع تفکری است که بر اقتصاد ما حاکم بوده است. از طرفی دولت با شعار خصوصیسازی قصد دارد تا پیشرفت خود را در این مسیر به رخ بکشد، اما از طرف دیگر شواهد حاکی از آن است که در واقع این شرکتهای دولتی به بخش خصوصی واگذار نمیشود. بلکه دولت با تاسیس شرکتهای «شبهه دولتی» تنها قانون را دور میزند و مدیریت این شرکتها در اختیار دولت باقی می ماند. عموما در مدیریت بخش خصوصی از آنجا که پای سرمایه شخصی در میان است، همیشه مدیریت سعی دارد تا از حداقل منابع، حداکثر برداشتها را داشته باشد و طبعاً در این نوع مدیریت بهرهوری بالا خواهد رفت. اما با مدیریت دولتی کارخانههای صنعتی و تولیدی بزرگ، اولا زیان ناشی از سو مدیریت باز هم متوجه دولت و مردم خواهد بود و ثانیا با تاسیس شرکتهای شبه دولتی امکان سوء استفادههای احتمالی بالاتر میرود.
از طرف دیگر، تولیدکنندگان ایرانی به نوعی به خریدهای دولتی عادت کردهاند و در حال حاضر که دولت به هر دلیل نمیتواند به وعدههای خود عمل کند، این بخش که به کمکهای دولتی عادت داده شده، با بحرانهای جدی روبهرو میشود. چرا که به تنهایی نمیتواند بازار کالاهای تولیدی خود را پیدا کند.
در چنین شرایطی با واردات بیرویه که از پیش کارخانهها را دچار مشکلاتی کرده بود، کاهش صادرات، کاهش قیمت نفت و در نهایت کاهش قدرت دولت برای واردات اقلام مصرفی، ممکن است مردم در سال آینده با مشکلات جدی اقتصادی روبهرو شوند.
از سوی دیگر کارگران کارخانههای تعطیل شده نیز که گاه تا چندین ماه حقوق معوقه دارند، به دلیل ورشکستگی یا مشکلات مالی کارخانه از کار بیکار شدهاند و… برای گرفتن حق خود دست به اعتراضاتی میزنند.
جنبشهای سیاسی با تفکرات چپ و کارگری نیز از این آب گل آلود ماهیگیری میکنند و با سازماندهی تجمعات پراکنده و انتشار اعلامیههایی سعی در سازماندهی این اعتراضات و مصادره اعتراضات خود جوش به نفع خود دارند که میتواند مشکلات جدی در پی داشته باشد.
این در حالی است که اکثر اعتراضات فعلی صرفاً جنبه خودجوش و منفی دارد و کارگران تنها به فکر دریافت حقوق خود هستند، نه حمایت از جریان سیاسی.
این سازمانها که اکثراً در خارج کشور و به طور خاص از فرانسه رهبری میشوند، با تاسیس سایت، ارسال ایمیلهای تبلیغاتی برای دانشجویان و ترغیب آنان برای تکثیر و توزیع اعلامیهها، صدور اعلامیههای سندیکاهای کارگری خارجی در حمایت از اعتراضات کارگری داخلی و … شرایط را بحرانی جلوه میدهند.
از آن جمله میتوان به اعتراضات کارگران کارخانه لاستیک البرز، تعطیلی کارخانه پالایش قطران و ۴۰۰ کارگر بیکار آن کارخانه، دیرکرد در پرداخت حقوق ۹ هزارکارگر تراکتور سازی تبریز اشاره کرد. و یا چینی حمید قم، صابر لاستیک گلپایگان که حقوق کارگران خود را پرداخت نکردهاند. کارخانه آزمایش مرودشت ۹۰ کارگر و آرمین لوله شرق زاهدان ۷۰ کارگر خود را به دلیل مشکلات مالی اخراج کردند.
با توجه به آنچه گفته شد، اگر دولت به سرعت وارد عمل نشده و کاری برای برطرف ساختن مشکلات کارگران ناراضی انجام ندهد، شاید شروع سال ۸۸ با اعتراضات سازماندهی شده مصادف شود. به بیانی، بیتفاوتی دولت نسبت به این مطالبات از یک سو و تلاش گروههای خارجی برای سازماندهی اعتراضات کارگری در داخل کشور میتواند اعتراضات پراکنده کارگران را که از دولت به طور کلی قطع امید کرده اند را به اعتراضاتی گسترده و سازماندهی شده تبدیل کند.
عدم کمک دولت به کارخانههای در حال ورشکستگی کشور از یک سو و افزایش میزان واردات که موجب ورشکستگی و کاهش تولید کارخانههای داخلی شده و آنها را وادار به اخراج کارکنان خود میکند از سوی دیگر، در حالی اتفاق میافتد که در شرایطی نسبتا مشابه، حتی دولت آمریکا که تفکر اقتصادی حاکم بر آن، اقتصاد آزاد و عدم مداخله دولت در فعالیتهای اقتصادی است، اواخر آذرماه امسال برای کمک به کارخانههای بزرگ خودروسازی این کشور و جلوگیری از اعلام ورشکستگی و اخراج کارگران، وامهای چند میلیارد دلاری به این شرکتها اعطا کرد.

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن, ۱۳۸۷ ۰:۵۱ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

اعتراضات علیه حجاب اجباری که بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، سراسر ایران را فراگرفت، با وجود سرکوب، به یک معضل برای حکومت تبدیل شده است. گشت ارشاد نمونه کوچکی از جنگ هر روز حاکمیت با زنان بوده و سرکوب هر روزه زنان در خیابان یعنی اعتراف به تداوم جنبش زن زندگی آزادی.

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!

مقیاس و گستره نیروهای متحد ایران نیز برای اولین بار مشاهده می‌شد. متحدان غیردولتی ایران ‌توانستند حملات را به طور همزمان هماهنگ کنند، از موشک‌های بالستیک دوربرد و متوسط و موشک‌های کروز شلیک شده توسط حوثی‌ها در یمن تا موشک‌های ۱۲۲ میلی‌متری گراد که توسط حزب‌الله در جنوب لبنان پرتاب شد، تا موشکهای پرتاب شده توسط شبه‌نظامیان عراقی.

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

پس از چنین حمله‌ای، تصاویر بصری بد به نظر می‌رسند: اسرائیل به دیگران برای دفاع از خود نیاز دارد و در انتخاب نحوه عکس العمل نیز آزاد نیست. این حمله اگر صورت گیرد باعث می‌شود که حامی اسراییل، ایالات متحده، گزینه‌های سیاسی دیگری را انتخاب کند.

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی –
جمعه، ٣١ فروردین ١۴٠٣ (١٩ آپریل ٢٠٢۴ میلادی)،
ساعت: ٢١:٣٠ به‌وقت ایران (٢٠ به‌وقت اروپای مرکزی)

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

درک و دریافت و آموزش اقتصاد سرمایه داریِ جهان امروز׳ بدون شناخت لایه های پنهان یا کمتر شناخته شده نظام مالی و تجارت جهانی و گردانندگان و سوداگران آن و آشنایی با سویه ها و دگرگونی های شتابنده و یا گام به گام آن شدنی نیست و نیازمند واکاوی سنجشگرانه است׳ که در این بخش کوشش می شود تنها به گونه ای فشرده به آنها اشاره شود.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

اینترسپت: گزارش نظامی درگیری ایران-اسراییل!