شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

ترکیه: در غرب خواهیم ماند، یا به خود باز خواهیم  گشت؟

"مشکل وسط ماندگی" ترکیه، مشکلی است که سابقه ای دویست ساله دارد و با مشکل توسعه نیافتگی درهم آمیخته است. ... ذهنیت مقلد و تحقیر شده ای که قبله خود را در غرب می یابد، و ارزش های خود را تحقیر می کند.

 اگر دقت کنید، نمی گویم به غرب روی خواهیم آورد. چرا که در حال حاضر تا گلو در سبک زندگی غرب، ارزش های غرب، پول غرب فرو رفته ایم. سوال اینجاست که آیا می خواهیم از این باتلاق بیرون بیاییم یا نه؟

بازهم اگر دقت کنید، نمی گویم بازگشت به شرق، می گویم بازگشت به “خودمان”. زیرا وقتی از شرق صحبت می کنیم، در میان توده بسیار وسیعی حساسیت شدیدی رخ می دهد. آنها واکنش های بی سر و تهی نشان می دهند، از جمله “آیا ما عرب، پاکستانی، روس، یا چینی خواهیم شد؟ در حالی که، ترکیه به وضوح {یک کشور} شرقی است. موقعیت جغرافیایی یک چیز است، ارزش ها و نظام فکری چیز دیگری. اگر بخواهید کشور را از جای خود در نقشه برداریم و به اقیانوس اطلس منتقل کنیم، تا زمانی که مسلمان هستیم ارزش های ما هم شرقی خواهد بود. از آنجایی که اسلام جزء لاینفک جامعه ترکیه است، مسئله، در ارتباط با آشتی کردن با این واقعیت است. به طور خلاصه، می توانید عبارت “بازگشت به خود” را “بازگشت به اصل مسلمان و شرقی خود” نیز بخوانید.

“مشکل وسط ماندگی” ترکیه، مشکلی است که سابقه ای دویست ساله دارد و با مشکل توسعه نیافتگی درهم آمیخته است. قصد توضیح تاریخ را ندارم، همه ما می دانیم که ذهنیت “تنظیمات” چه بوده است.{۱} ذهنیت مقلد و تحقیر شده ای که قبله خود را در غرب می یابد، و ارزش های خود را تحقیر می کند. تجسم این ذهنیت، شخصیت “بهروز بیگ” در رمان “عشق اتومبیل” اثر “رجائی زاده محمود اکرم” است. تیپ بهروز بیگ در طول ۱۵۰ سال توسعه و تنوع یافته است. تیپ چپ دارد، تیپ راست دارد، و حتی انواع تیپ های ملی گرا، اسلام گرا و آتاتورکیست دارد. و این هنوز ذهنیت غالب در ترکیه است. مهمترین مناصب کشور همچنان در اشغال بهروز بیگ های مدرن است.

سال هاست که می نویسیم این ذهنیت بزرگترین مانع پیشرفت کشور است. بهروز بیگ ها، “بومی” هایی مثل ما را با انواع و اقسام تحقیرها متهم می کنند. اعتراض به غرب را بعنوان بزرگترین ارتجاع معرفی می کنند. برچسب های زیادی در چنته دارند، به بعضی از ماها طرفدار ارتجاع، به بعضی ها طرفدار روس، و به عده ای عاشق عرب.. این تهمت های خام فقط یک دلیل دارد: پنهان کردن نوکری خودشان. ذهن شان به قدری شکل گرفته است که حتی نمی توانند نظام ارزشی غیر از غرب را تصور کنند. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا کسانی را که می گویند این امکان وجود دارد را در یک لیوان آب غرق کنند.

نسل کشی غزه، آنچه که ما در طول سال ها نتوانستیم توضیح دهیم را در عرض دو ماه توضیح داد. کل نظام ارزشی غرب در عرض چند هفته با خاک یکسان شد. معلوم شد که تمام ارزش‌های غربی الگوهای احمقانه ای هستند که توسط استعمارگران سرهم بندی شده اند. دموکراسی، حقوق بشر، حقوق بین‌الملل… زیر بمب‌های آمریکایی/ آلمانی که توسط صهیونیست‌ها بر غزه ریخته شد، ماندند. و تمام بشریت ناگهان با یک حقیقت غیرمنتظره از خواب بیدار شد: همه این مفاهیم زیبا در واقع ساخته شده بودند تا کودکان مسلمان غزه به راحتی کشته شوند.

نظرسنجی انجام شده در ماه می امسال نشان می دهد که حمایت از اسرائیل در کشورهای غربی بسیار کم است. سوال از این قرار است: در منازعه اسرائیل و فلسطین با کدام طرف بیشتر همدردی می کنید؟ درصد حامیان اسرائیل در آمریکا ۲۹ درصد، در آلمان ۱۷ درصد، در سوئد ۱۶ درصد، در فرانسه ۱۳ درصد، در اسپانیا ۱۲ درصد، در ایتالیا ۱۱ درصد و در بریتانیا ۱۰ درصد است.

تحقیقات قبل از نسل کشی {غزه} انجام شده است. اگر امروز این سوال پرسیده شود، احتمالاً نسبت ها حتی از این هم کمتر خواهد بود. ین بدان معناست که بین دیدگاه مردم غرب و مواضع حکومت های غربی پرتگاهی وجود دارد. به عبارت دیگر، غربی ها نیز با ارزش های خود بیگانگی شدیدی را تجربه می کنند. آیا مردم غرب می توانند حکومت های خود را که با آنها موافق هستند تغییر دهند؟ خیر، این وضعیت همانطور که از نامش پیداست یک “بحران” است. جامعه غربی از نظر نظام ارزشی در بحران عمیقی قرار دارد.

رئیس جمهور اردوغان در مصاحبه با روزنامه یونانی “کاتیمرینی” چنین گفته بود: “وقتی از غزه دفاع می کنیم، در واقع از ارزش های غرب دفاع می کنیم”. وقتی مصاحبه را خواندم، گفتم: “این دیگه چه بیانیه ای است، ما را چه به ارزش های غربی”، اما وقتی سخنان اردوغان را همراه با داده های بالا خواندم، متوجه نکته دیگری شدم. اردوغان با این سخنان مردم غرب را مورد خطاب قرار داده و می‌گوید: “این ارزش‌هایی که به شما گفته شده، تو خالی هستند، اگر بخواهیم آن‌ها را پر کنیم، آن‌ها را ما پر می‌کنیم، در مورد ارزش‌های انسانی به ما اعتماد کنید، نه به دولت‌های خودتان”.   آیا حق ندارد؟

 توضیح مترجم:

{۱}  تنظیمات به مجموعه اصلاحات اداری، نظامی، مالی، اقتصادی … گفته می شود که درسال ۱۸۳۹ آغاز گردید. ریشه های تنظیمات به زمان سلطان سلیم سوم (۱۸۰۷-۱۷۸۹) باز می گردد. این روند با اعلام مشروطیت (۱۸۷۶ – مشروطیت اول) هم زمان با جلوس عبدالحمید به تخت سلطنت متوقف، و با فروپاشی دولت عثمانی (۱۹۲۲) به پایان رسید.  تنظیمات در واقع تلاش هایی نافرجام در مسیر تبدیل شدن به یک کشور مدرن اروپایی بود که خود زمینه های تبدیل شدن دولت عثمانی به یک کشور نیمه مستعمره را فراهم کرد.

لینک اصل مقاله:

https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/batida-mi-kalacagiz-kendimize-mi-donecegiz-438573

 

تاریخ انتشار : ۳۰ آذر, ۱۴۰۲ ۳:۲۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

1 Comment

  1. Mahvash Jalaie گفت:

    درود برغفار یاکینجا و مترجم گرامی علی قرجه لو که به سادگی تمام مطلبی مهم را روشن کردند.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک