پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

كار، ارگان سازمان فداييان خلق ايران (اكثريت)

پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

دیالکتیک انتخابات آزاد در شرایط رژیم استبداد شرقی

اکنون کسانی که شعار سرنگونی را در برابر شعار انتخابات آزاد قرار می دهند دچار همان بینش مکانیستی هستند که مرغ را در برابر تخم مرغ قرار می دهد. اگر شعار سرنگونی استبداد شعاری سلبی در جهت رفع بزرگترین مانع حاکمیت اراده مردم است، شعار انتخابات آزاد وجه اثباتی آن است. وجهی که  برخلاف سال ۵۷ عقیم نیست

دیالکتیک به معنی نفی اینهمانی است. انطباق روند اندیشه با وحدت تضاد ها در درون پروسه تبدل، این، به، آن، است. این، و، آنی، که در ذات واقعیت  حاضرنبوده، بلکه خطای انتزاع  مصنوعی ذهنی است که تنها مشغله اساسی خود را طبقه بندی داده های مجزا فرض می کند.

هگل از مفهوم بسیط هستی یا بودن اغاز کرد. او دریافت که هستی محض، هستی بدون هیچ تعینی، هستی که نه در مکان خاصی است و نه در زمان خاصی، نه ذهنی است و نه عینی، نه بسیط است نه مرکب و خلاصه از هر گونه مشخصه ای منتزع است، نمی تواند موجود باشد. پس هستی محض نام دیگری است بر نیستی محض. وجود محض همانا،عدم است. پس تعین وجود محض، در همانندی ان با نیستی محض است. و این اساس استنتاج مفهوم شدن است. مفهوم هستی محض به مفهوم نیستی محض استحاله می یابد و این روند مفهوم شدن را، استحاله ذهنی  مفهوم هستی محض به مفهوم نیستی محض را می آفریند. مارکس از تولید آغاز کرد ولی تولید هر کالایی- مصرف مواد اولیه و نیروی کار ا ست و مصرف  هر کالایی  یا تولید کالای دیگری است و یا باز تولید  نیروی کار.

آیا این دیالکتیک، سفسطه اینهمانی همه چیز با همه چیز است؟ بدون شک چنین نیست. دیالکتیک ترجمه استحاله، این، به، آن، است – مشروط بر اینکه هردو، وجهی از پروسه استحاله معینی باشند.ب زبان عامیانه نه مرغ اول بوجود امد و نه تخم مرغ مقدم بر مرغ بود، بلکه این هردو، مراحل گوناگون وجود چیزی واحد هستد.

حال قصه انتخابات آزاد وحکومت استبداد شرقی نیز چنین قصه ای است. آیا امکان تمکین این حکومت به انتخابات آزاد وجود دارد؟ بدون شک حواب منفی است. این حکومت ماهیتا با هرگونه نظارتی اعم از اینکه کدام طبقه ویا طبقات اچتماعی آنرا اعمال کند ناسازگار است. مشروعیت این حکومت نه برپایه اراده آزاد مردم بلکه براساس تسلیم بی قید و شرط انسانها در برابرتجلی اراده خداوندی، مقام ولایت، قرار دارد. رای مردم نمایانگرانتخاب آنان نبوده بلکه نمایش بیعت مجدد آنان با اراده ای بر فراز آنان است. ولی ایا این بدان معنا ست که شعار انتخابات ازاد نیز در این شرایط بی معنی است؟

در سال ۵۷ به هنگامی که مردم ایران از حکومت شاهی روی برگردانده بودند با شعار مرگ بر شاه به میدان آمدند. این شعار  مبین نفی حکومت شاهی بود ولی فاقد جنبه اثباتی. هرچند که مردم شعار چمهوی را نیز سر دادند ولی جمهوریت، هرچند سلطنت را نفی می کند، لزوما به معنی حاکمیت اراده مردم نیست، تا چه برسد به اینکه قید اسلامیت را نیز یدک بکشد. مردم شعار آزادی نیز سر دادند ولی محتوای این آزادی نامعلوم و از جنس هر کس از ظن خود شد یار او بود. بنابراین این انقلاب از همان آغاز عقیم ماند.

اکنون کسانی که شعار سرنگونی را در برابر شعار انتخابات آزاد قرار می دهند دچار همان بینش مکانیستی هستند که مرغ را در برابر تخم مرغ قرار می دهد. اگر (سرنگون باد استبداد) شعاری سلبی در جهت رفع بزرگترین مانع حاکمیت اراده مردم است، شعار انتخابات آزاد وجه اثباتی آن است. وجهی که  برخلاف سال ۵۷ عقیم نیست. معنای سیاسی مشخصی دارد و ابهام شعار آزادی محض را ندارد. نفی محض ولایت نیست بلکه جایگزینی اراده آزاد مردم است. جاگزینی این یا ان نیروی سیاسی په عنوان حاکم بر اراده مردم نیست- بلکه در جستجوی تحقق اراده آزاد مردم است .

بدیهی است که انتخابات آزاد به معنی تحقق سیاسی اراده مردم تعریف معینی دارد. آزادی بیان، حق بدون قید شرط انتخاب شدن و انتخاب کردن، وهزار ویک شرط دیگر. ولی تنها راه آمادگی و بلوغ کامل مردم و ما برای اعمال حق حاکمیت اراده خود، راه دشوار مبارزه برای تحقق این شروط است. راهی که با پذیرش ضرورت اعمال این حق، نه تنها په عنوان وسیله بلکه در عین حال  به عنوان هدف، یعنی برافراشتن پرچم انتخابات آزاد آغاز می شود. شاید که تضاد بین هدف و وسیله از میان برداشته شده و دیگر لزومی به توجیه یکی بوسیله دیگری نباشد.

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین, ۱۳۹۱ ۷:۵۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سخن روز
اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

کارزار علیه انحلال قانونی نهاد وکالت در برنامه هفتم توسعه را امضا کنید!

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، کانون وکلا باید صدور و ابطال پروانه وکالت را از طریق درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد انجام دهد. به گفته رئیس کانون وکلای گلستان “ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه، خسارت‌بارترین مقرره پس از انقلاب و به منزله انحلال قانونی نهاد وکالت است.”
امضا کنید: کارزار اعتراض به طرح‌ها و لوایح ضد استقلال کانون‌های وکلا و امنیت قضائی (karzar.net)

مطالعه »
یادداشت

جنبش زن زندگی آزادی، به مثابه جنبش علیه سلطه و استبداد

یک سال از روزهایی که زنان به اعتراض به قتل حکومتی مهسا “ژینا” روسری های خود را بعنوان نماد و  سمبل اقتدار جمهوری اسلامی به آتش کشیده و با شعار “زن، زندگی، آزادی” همبستگی عمیق جهانیان را بخود جلب کردند،  گذشت. جنبشی که در یک سال گذشته شاهدش بودیم، یکباره آغاز نشده و پیش زمینه های آن به سال های سال قبل به  خصوص بعد از انقلاب ۵۷ بر میگردد.

مطالعه »
آخرین مطالب

نامه ناصر زرافشان به زندانیان سیاسی منتقل شده به زندان قزل‌حصار که در اعتصاب غذا به سر می برند

از روزی که این ماراتن مرگ را آغاز کردید، مبارزه و مقاومت شما را در بند دنبال کرده ایم. این را درک می کنیم که وقتی همه راههای مبارزه و مقاومت را بر آدمی بستند و او جز جان و هستی  خود چیز دیگری نداشته باشد، ناگزیر است با همین وسیله ای که در اختیار دارد، به مقاومت ادامه دهد.

تعبیر گویای ویتگنشتاین

قصه‌ی مردی که هرگاه در خلوتِ قبرستان و «اهل قبور» می دیدمش؛ پرسش‌هایم را بی‌پاسخ نمی‌گذاشت…

بزرگ‌داشت سال‌روز جنبش «زن، زندگی، آزادی»: سلامی و کلامی بر آن آبی بیکرانه

یک سال از جنبش «زن، زندگی، آزادی» که با جان باختن خانم مهسا (ژینا) امینی آغاز شد و اوج گرفت، گذشت. جنبشی که سپهر میهن را در نوردید و در گسترهٔ جهانی پژواک یافت. در بزرگداشت سال‌روز این جنبش، بررسی فراز و فرودها و تاثیر و دستاوردهای ماندگار آن، در بستر رخداد یکساله، تجربه‌ای گرانبها برای فعالان مدنی، کنشگران سیاسی، احزاب و سازمان‌های ایرانی است در راستای ترسیم افق آینده و تداوم آن.

عصای عیسی

اولین تصویری که از او داشتم مربوط به روزهایی می شد که شانزده سالم بود. نجف مخزن ساز بود و تابستان ها که مدارس تعطیل بود خرده کارهایی به من می داد. آن روز گرما داشت بیداد می کرد که پیدایش شد. پرسان پرسان در بیابان های اطراف بوارده، مخزن شماره دو را پیدا کرده بود. شلوار مشکی و پیراهن سفیدش نشان نمی داد دنبال کار آمده باشد. بدون این که با کسی حرف بزند مستقیم از محوطه خاکی دور مخازن بالا آمد و یکراست بالای سر نجف ایستاد.

یادداشت

جنبش زن زندگی آزادی، به مثابه جنبش علیه سلطه و استبداد

یک سال از روزهایی که زنان به اعتراض به قتل حکومتی مهسا “ژینا” روسری های خود را بعنوان نماد و  سمبل اقتدار جمهوری اسلامی به آتش کشیده و با شعار “زن، زندگی، آزادی” همبستگی عمیق جهانیان را بخود جلب کردند،  گذشت. جنبشی که در یک سال گذشته شاهدش بودیم، یکباره آغاز نشده و پیش زمینه های آن به سال های سال قبل به  خصوص بعد از انقلاب ۵۷ بر میگردد.

مطالعه »
بیانیه ها

در سالگرد قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی: ایران به پیش از جنبش تنیده در جان مردم و میهن برنمی‌گردد!

جنبش «زن‌ زندگی، آزادی»، در بطن جامعه حضور دارد و مطالبات بنیادین آن در حال تکوین است. خواست استقرار جمهوری مبتنی بر جدایی دین از حکومت، بر پایهٔ ارزش‌های جهان‌شمول حقوق بشر و با تأکید ویژه بر آزادی، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی، به‌یمن مبارزهٔ مردم ایران تحقق خواهد یافت!

مطالعه »
پيام ها

در سالگرد قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی: ایران به پیش از جنبش تنیده در جان مردم و میهن برنمی‌گردد!

جنبش «زن‌ زندگی، آزادی»، در بطن جامعه حضور دارد و مطالبات بنیادین آن در حال تکوین است. خواست استقرار جمهوری مبتنی بر جدایی دین از حکومت، بر پایهٔ ارزش‌های جهان‌شمول حقوق بشر و با تأکید ویژه بر آزادی، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی، به‌یمن مبارزهٔ مردم ایران تحقق خواهد یافت!

مطالعه »
بیانیه ها

در سالگرد قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی: ایران به پیش از جنبش تنیده در جان مردم و میهن برنمی‌گردد!

جنبش «زن‌ زندگی، آزادی»، در بطن جامعه حضور دارد و مطالبات بنیادین آن در حال تکوین است. خواست استقرار جمهوری مبتنی بر جدایی دین از حکومت، بر پایهٔ ارزش‌های جهان‌شمول حقوق بشر و با تأکید ویژه بر آزادی، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی، به‌یمن مبارزهٔ مردم ایران تحقق خواهد یافت!

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

نامه ناصر زرافشان به زندانیان سیاسی منتقل شده به زندان قزل‌حصار که در اعتصاب غذا به سر می برند

تعبیر گویای ویتگنشتاین

بزرگ‌داشت سال‌روز جنبش «زن، زندگی، آزادی»: سلامی و کلامی بر آن آبی بیکرانه

عصای عیسی

جنبش «زن زندگی آزادی»: شکست یا فروکش نسبی و موقت؟

فرانسیس بیکن: فیلسوف تجربه گرا ولی بی خبر از اختلافات طبقاتی