شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

قانون مجازاتهای اسلامی ، ارثیه ژنرال ضیا الحق دیکتاتورنظامی اسلامگرای پاکستان

- خیلی ازسیاستمداران و حقوقدانان خواستار آن هستند که پارگراف مربوط به " کفر گویی " را تخفیف دهند و درآن اصلاحات صورت گیرد تا امکان سوء استفاده ها محدود شود اما آنها این درخواست را به دلیل ترس از انتقام گیری وکشته شدن آشکارا بر زبان نمی آورند. و بویژه اینکه اصولا هیچکس به خود اجازه نمیدهد که خواستار لغو این قانون " کفر گویی " در قوانین مجازاتهای اسلامی پاکستان شود. ارثیه ای که از ژنرال ضیا الحق دیکتاتور نظامی اسلامگرا به جا مانده است.

قانون مجازات های اسلامی و ضد کفر گویی در پاکستان، در دهه ٨٠ در زمان ریاست جمهوری ژنرال ضیا الحق د یکتاتور نظامی اسلامگرا تصویب شده اند که شامل آن قسمت ازمجازات ها هستند که درآن جریحه دار کردن احسا سات مذهبی بدون قید وتاکید نوع مذهب، مجازات دارد. در پارگراف ٢٩۵ – ٣ تصریح شده است که توهین به پیامبر اسلام، مجازات مرگ دارد. این قانون نه فقط برای مسلمانان، بلکه درعمل علیه همه شهروندان دیگر اندیش واقلیت های مذهبی هم به اجرا در می آید. اینگونه  قوانین ابزار وامکانی برای سوء استفاده کردن، بهانه ای برای انتقام گیری های شخصی، اختلافات سیاسی وتبعیض بین مسلمانان ودیگران هستند. بویژه درکشوری که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل میدهند، به  کرات به عنوان دام وتله برای غیر مسلمانان ازآنها استفاده می شود

 

هزینه کفر گویی در پاکستان 

در کشوری که برای ” کفر گویی ” مجارات های سنگینی درنظر گرفته شده است، آنوقت پیش بینی مجازاتی که در انتظاراین مرد جوان پاکستانی بود چندان سخت وغیر مترقبه نبود. ” سجاد – م ” جوان ٢١ ساله پاکستانی که بر اساس حکم دادگاه بخش ” توبا تیک سینگ ” واقع  در شرق پاکستان، باید باقیمانده عمر خود را در زندان بگذراند. داستان از این قرارا ست که : این جوان پاکستانی از طریق یک تلفن همراه، یک پیامک (  SMS) توهین آمیز به پیامبراسلام ، برای یک ملای ساکن منطقه ” گوجرا ” ارسال می کند. او با ارسال این پیامک توهین آمیز وتحریک ملای منطقه ، سعی کرده بود ازدختری که به او قول ازدواج داده بود واکنون او را ” قال ” گذاشته ومردی را که  ساکن کشور انگلستان است به او ترجیح داده است، انتقام بگیرد. سجاد – م تلفن همراه دختر خانم را می دزدد و از طریق تلفن او پیامک توهین آمیز را  برای ملا ارسال می کند تا او را به اتهام ” کفر گویی ” به تله بیندازد. اما حقه اوآشکار میشود و سرانجام پس ازمدت زمانی در ماه دسامبر  ٢٠١١ دستگیر می شود. دادگاهی غیرعلنی با حضور تعداد زیادی ملا تشکیل میشود که همگی علیه او شهادت میدهند و او را به حبس ابد محکوم میکنند. علاوه بر این حکم، او را به  پرداخت جریمه ای در حدود ٢٠٠ هزار روپیه ( معادل  ١۵٠٠ یورو) محکوم می نماید که این مبلغ جریمه ،  برابر با میزان دریافتی یا حقوق یکسال یک کارگر فروشنده درپاکستان است . 

 

قانون مجازات های اسلامی  

جریحه دار کردن احساسات مذهبی مجازات اعدام دارد، شیخ جواد دادستان این منظقه در یک مصاحبه با خبر گزاری  dpa تصریح کرد : من از این حکم خشنود نیستم وتقاضای تجدید نظرخواهم کرد وخواستاراعدام سجاد – م  خواهم شد. وکیل سجاد – م که به دلیل امنیتی و ترس از جان خود حاضر نشد تا از او نام برده شود گفت : موکل من ، حکم صادره را نپذیرفته و من نسبت به حکم صادره اعتراض کرده ام وتقاضای تجدید نظرنموده ام . قانون مجازات های اسلامی وضد کفر گویی درپاکستان، در دهه ٨٠ در زمان ریاست جمهوری ژنرال ضیا الحق دیکتاتور نظامی اسلامگرا تصویب شده اند که شامل آن قسمت از مجازات ها هستند که درآن جریحه دار کردن احساسات مذهبی بدون قید وتاکید نوع مذهب، مجازات دارد. در پارگراف ٢٩۵ – ٣ تصریح شده است که توهین به پیامبر اسلام، مجازات مرگ دارد . این قانون نه فقط برای مسلمانان ، بلکه درعمل علیه همه شهروندان دیگراندیش واقلیت های مذهبی هم به اجرا در می آید . اینگونه قوانین ابزار و امکانی برای سوء استفاده کردن ، بهانه ای برای انتقام گیری های شخصی ، اختلافات سیاسی وتبعیض بین مسلمانان ودیگران هستند. بویژه در کشوری که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل میدهند، به کرات به عنوان دام و تله برای غیر مسلمانان ازآنها استفاده می شود. واقعه ای که در ماه آگوست سال ٢٠١٢ پیش آمد و مورد توجه جهانیان قرار گرفت را یاد آوری میکنم :

واقعه ای که در آن سعی شد یک دختر جوان مسیحی را به دلیل سوزاندن صفحه هایی از قرآن به دادگاه بکشانند و محکوم کنند. که در جریان محاکمه معلوم شد آن دختر معلولیت ذهنی داشته ودیگر اینکه کسانی سعی کرده بودند تا صفحات قرآن را  همراه دیگر برگ های کاغذ های باطله به طریقی دم دست او بگذارند تا بتوانند با جنجال و هیاهو به مقاصد خود برسند. وسر انجام با مداخله سازمانهای حقوق بشری و فشار های جهانی، این دختر جوان مسیحی آزاد شد. او را به خاطر ترس از اجرای حکم توسط مسلمانان متعصب، تا هفته های متمادی ازانظار عمومی مخفی نگهداشتند وسر انجام همراه خانواده خود  به کشور کانادا مهاجرت کرد. 

 

تجاوز وتعدی علیه مسیحیان 

تجاوز وتعدی علیه مسیحیان درپاکستان، امری است که دائم صورت میگیرد و پنهان کردنی نیست. در ” گو جرا ” ، جایی که سجاد – م را محاکمه کردند، درتابستان  ٢٠٠٩ عده ای ازجوانان مسلمان، بیش ازچهل ( ۴٠ ) خانه  ویک کلیسا را به آتش کشیدند. دراین هجوم وحمله وحشیانه. حد اقل ٨ نفر جان خودشان را از دست دادند که از این میان  سه زن و چهار مرد و یک کودک دیده می شدند. قابل ذکر است که مسیحیان پاکستانی، در واقع بازمانده های هندوهائی هستند که به دلیل فشار های طبقاتی و وجود سیستم کاست  دردین هندو که آنها در آن سیستم در رده  پست و نجس قرار میگرفتند، سعی کرده بودند تا شاید با تغییر دین ازهندو به مسیحیت ، ازاین همه  فشار و تبیعیض و نابرابری اجتماعی نجات پیدا کنند و راهی برای پیشرفت وترقی اجتماعی آنها باشد. اما حقیقت  این است که این تغییر مذهب، برای آنها هیچ شانس وفرصتی بوجود نیاورد. امروز مسیحیان پاکستان در پایینترین سلسله مراتب اجتماعی وشغلی هستند. معمولا کارهایی به آنها رجوع میشود که دیگران مایل به انجام آنها نیستند. بطور مثال : مامور اعدام شهر، یک مسیحی است !

ضمنا به نکته دیگری هم اشاره می کنم : قضیه ” آسیه بی بی مسیحی “که باعث سر وصدای جهانی شد و خیلی از جراید نسبت به آن مقاله و مطلب گزارش دادند. گویا او هم به  پیامبر اسلام توهین کرده بود.  او در ماه نوامبر  ٢٠١٠ محکوم به اعدام شده است و در حال حاضر درزندان بسر می برد. در باره آسیه بی بی مسیحی، هم گفتنی است که فقط یک اختلاف ساده ومعمول بین همسایه ها بود که منجر به اتهام زنی و سرانجام به صدور چنین حکمی گردید . فرماندار استان پنجاب وهمچنین وزیر اقلیت ها که خودش هم یک مسیحی بود سعی کردند در باره این پرونده و حکمی که از طرف دادگاه ن صادر شده بود پیگیری کنند تا شاید راه حل هایی برای جان این متهم پیدا کنند ، اما علاوه بر اینکه این پیگیری ها نتیجه ای نداد، بلکه آنها نیز جانشان را از دست دادند. هردوآنها قربانی سوء  قصد کنندگان مسلمان شدند. پشت پرده و دور ازهای وهوی متظاهران ومتعصبین وسوء استفاده کنندگان و فرصت طلبان، خیلی ازسیاستمداران و حقوقدانان خواستار آن هستند که پارگراف مربوط به ” کفر گویی ” را تخفیف دهند و درآن اصلاحات صورت گیرد تا امکان سوء استفاده ها  محدود شود اما آنها این درخواست را به دلیل ترس از انتقام گیری وکشته شدن آشکارا بر زبان نمی آورند. و بویژه اینکه اصولا هیچکس به خود اجازه نمیدهد که خواستار لغو این قانون ” کفر گویی ” در قوانین  مجازاتهای اسلامی پاکستان شود. ارثیه ای که از ژنرال ضیا الحق دیکتاتور نظامی اسلامگرا به جا مانده است. 

 

حسنین کاظم  – اسلام آباد

 

تاریخ انتشار : ۲۷ تیر, ۱۳۹۲ ۸:۵۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک