چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷

"همگامی" خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است
همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران انزجار شدید خود را از حکم اعدام خانم عزیزی اعلام میدارد و خواهان آزادی هرچه زودتر ایشان و سایر زندانیان سیاسی ایران و...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران
ما از جامعه ی ورزشی ایران، خصوصا مردان ورزشکار، انتظار داریم که برای رفع کلیه ی محدودیت ها از جمله حجاب اجباری، کنار زنان ورزشکار بایستند. ما همچنین از نهادهای...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی
حق دادخواهی و داشتن یک نظام قضایی منصف و برخورداری از دادرسی عادلانه از جمله حقوق اساسی ملت‌ها است، و این اهداف، جز در زیر چتر حمایت یک نهاد قضایی...
۲۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیروان منصوری
نویسنده: سیروان منصوری
صلح متزلزل در سوریه جدید
پس از سقوط دیکتاتوری اسد, انتقال قدرت در سوریه منظم تر از آن چیزی بوده است که بسیاری انتظار داشتند. اما آیا حاکم جدید حاضر به سازش های پایدار هست؟...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت
روز یکشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۲۵, صد وششمین سالگرد به قتل رساندن رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بود. مطابق معمول در این روز همه ساله در شهر برلین یادبود قتل رهبران...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: رضا کاویانی
نویسنده: رضا کاویانی
داشتم پوست می انداختم
در سپیدار خیال، باز می خواندم این سرود: من به پایان نمی اندیشم ...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
چرا سلطنت‌طلب‌ها در توهم خودبزرگ‌بینی به‌سر می‌برند؟
اساساً نوع نگاه و برخورد راست‌های افراطی با دیگران، بر مبنای دوقطبی‌سازی شدید شکل می‌گیرد: یا به‌طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنند یا به سرکوب و حتی حذفشان می‌پردازند. این...
۲۳ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده

نقد منفی، چه نباید باشد. نقد مثبت، چه باید باشد

هر تحول اجتماعی، اجبارا سه "نوع" حزب را خواستار است. و از این زاویه، حزب در حقیقت نهاد شدن هریک از این اهداف می باشد، که می توانند در یک نهاد یا در حدا قل سه نهاد بروز بیرونی، و هم نظری پیدا کنند. جمع شدن این سه نهاد در نهادی واحد، و یا در تنوعی حداقل سه نهادی، شاید بیجا نباشد که بگوییم، شاق ترین و اساسی ترین بخش هر تحول اجتماعی می باشد

وقتی که اندیشه به شیئ می اندیشد سهل ترین کار را انجام می دهد. وقتی که اندیشه به اندیشه می اندیشد شاق ترین کار را انجام می دهد، اما وقتیکه اندیشه به اندیشیدن به اندیشه می اندیشد وهم را پایه می گذارد. و این هنگامی است که سنجش اندیشه با حاصل بیرونی اندیشیدن باید توهم را فروریزد. نقد در این سرزمین نقد است و می خواهد کهنه یی را بشکافد و از بازیابی مصالح، نویی را جانشین آن کند

و پس ساختن شرایط نقد منفی، و شرایط نقد مثبت، خود مقولاتی هستند سرنوشت ساز که تصاحب قدرت سیاسی را پایه گذاری می کنند. و بهمین دلیل، هر تحول اجتماعی، اجبارا سه “نوع” حزب را خواستار است. و از این زاویه، حزب در حقیقت نهاد شدن هریک از این اهداف می باشد، که می توانند در یک نهاد یا در حدا قل سه نهاد بروز بیرونی، و هم نظری پیدا کنند. جمع شدن این سه نهاد در نهادی واحد، و یا در تنوعی حداقل سه نهادی، شاید بیجا نباشد که بگوییم، شاق ترین و اساسی ترین بخش هر تحول اجتماعی می باشد. این وضعیت به اوج پیچیدگی وقتی می رسد که توجه کنیم که تمام دامنه فوق، از اندیشیدن به شئی تا اندیشه به اندیشیدن به اندیشه، همزمان موضوع عمل و هم اندیشه قرار می گیرد. چرخه شیئی به اندیشه، و باز گشت از اندیشه به شیئی تنها ضامن پرهیز از توهم، بعنوان شرط اساسی هم نقد، و هم جانشینی کهنه با نو، یعنی هرگونه تحول می باشد.

تنها راه برای اینکه تهران را در کلیات و جزییات روی یک نقشه جای دهیم اینستکه خود تهران را اصل نقشه بدانیم. واقعیت بدانگونه که هست – بعنوان شئی د رخود، وهم شئی در اندیشه، یعنی بازسازی آن در رهگذر اندیشه- خاستگاه و هم نشستگاه هرگونه نقد و تحول می باشد. اما تهران را برای اهداف مختلف می توان روی نقشه آورد- مقیاس در نقشه برداری، در واقع کارش این استکه مجموعه یی از مقیاس ها را برای اهداف مختلف تعریف کند – این همان کاری است که اجازه می دهد که از اندیشه به شئی تا اندیشه به اندیشیدن به اندیشه و بالعکس سفر کرد و در دامن شیئی نا اندیش نیفتاد از یکسو، و در اندیشه ناشیئ، سرگردان نشد از سوی دیگر. نقد مشخص یا باصطلاح “کانکریت”، در واقع، یعنی باید از پیش معین کرد که قصد تعمیر یک شیر دستشویی است، یا ساختن یک اتاق اضافی، و یا خانه و شهر، و یا کشوری و عالمی است. هرکدام اینها براساس نقشه یی با مقیاسی تعریف شده بر مبنای هدف امکانپذیر است. “ابستراکشن” یا “انتزاع” یعنی همین کار، و نقشه برای هدفی معین نیز همان چیزیست که “انتزاع مشخص” (مینینگفول ابستراکشن) می نامیم- براساس اهداف است که “واقعیت” را از هم می شکافیم، و از آن نقشه هایی (انتزاعاتی مشخص) برای تحول تهیه می کنیم.

حزب – سازمانیافتگی (نهادشدگی)- برای ساختن شرایط نقد منفی، شرایط نقد مثبت، و هم هریک از این دو نقد، نقشه ها، یا سلسله “انتزاعات مشخص” برای این اهداف است. بهمین دلیل، جمع است که مسئولیت فرد را می پذیرد، و نه فرد مسئولیت جمع- نقد خود (سلف کریتیسیزم) در حقیقت، زانو زدن در کنار گیشه اعتراف تفتیش عقاید است و نه نقد که هدفش تحول است. تلافی جویی “عدل” فردیست، و نقد، عدل اجتماعی می باشد. دومی است که نو را می سازد، یا حداقل ساختن آن را ممکن و محتمل و شدنی می کند. و جالب است که هر جامعه و دوره یی خود را براساس تعریفی که از “ظلم” و هم از “عدل” دارد ارزیابی می کند. ایندو، هرچند مفاهیمی اخلاقی- ارزشی می باشند، اما این ویژگیشان خود، نشانه اینستکه ریشه در واقعیت بیرونی هر جامعه و دوره دارند، و مقدمه تعریفشان تنها در تعریف گذشتگان از آنها جای نگرفته است، بلکه در تعریف واقعیت بیرونی هر جامعه مفروض و دوره معین جای دارد. بطریقی، دولت (استیت)، مصالح بنای خود را از این ” واقعیت بیرونی هر جامعه مفروض و دوره معین”، می گیرد. باصطلاح “برنامه های توسعه ” ایران اشکال بنیادیشان این بود که از این تعاریف حرکت نکرده بودند- حداقل در داخل، استراحت کوروش نقطه حرکت بود، و رسیدن به دوره کورش ، نقطه رسش، و پنجاه و هفت هم مشغول کار خود بود.

تاریخ انتشار : ۲۱ آذر, ۱۳۸۹ ۶:۳۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

“همگامی” خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است

حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران

حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی

صلح متزلزل در سوریه جدید

موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت

داشتم پوست می انداختم