شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

پژوهشی بر ارتباط دینداری با سلامت‌ فردی

تحقیقاتی جدید مطرح می‌کند که ارتباط بین دینداری و سلامت فردی صرفا در مناطقی که میزان بالایی‌ از تقوا یک هنجار به حساب بیاید، قابل مشاهده است

 تحقیقاتی جدید مطرح می‌کند که ارتباط بین دینداری و سلامت فردی صرفا در مناطقی که میزان بالایی‌ از تقوا یک هنجار به حساب بیاید، قابل مشاهده است. 
آنگونه که از اخبار و گزارشات مرتبا برمی آید، اعتقادات مذهبی‌ میتوانند الهام بخش گستره ای از تاثیرات مثبت و منفی با شد از همدلی با فقرا گرفته تا خشونت وحشتناک. اما فارغ از تاثیرات اجتماعی دیندار بودن، تصوری گسترده وجود داشته مبنی بر اینکه باورهای الهی برخورداری از سطحی بالاتر از حد میانگین سلامت روحی و جسمی‌ را به همراه دارد و در نتیجه به حال انسان مفید ارزیابی شده است.   
تحقیقاتی جدید در کشور آلمان در این زمینه انجام شده است که صحت این نظرات را به چالش می‌کشد. این پژوهش که توسط دانشگاه Cologne در شهر کلن انجام شد در بر گیرنده شرکت کنندگانی از ۵۹ کشور جهان بود، نام این پروژه” سلامت و طول عمر ناشی از دینداری صرفا در مناطق عمیقا مذهبی‌”. 
در مجله علوم روان شناسی‌ اجتماعی و شخصیت فردی، مسئول این پروژه عنوان می‌کند که این تاثیرات در کشور آمریکا نیز قابل مشاهده است – با در نظر داشت ارتباط پیش از این عنوان شده بین سلامت و ایمان – و افزودن حضور در مراسم مذهبی کلیسا، آنهم صرفا در مناطقی که عقاید مذهبی‌ و حضور در مراسم مذهبی‌ یک هنجار اجتماعی به حساب می‌آیند.
نتایج نشان می‌دهند که هر گونه تاثیر مثبت دینداری بر سلامت فرد، بیشتر منتج از احساس تعلق به گروه پیرامونی می‌باشد – و نه ضرورتا ترجیحات محیط پیرامون- و کاهش میزان استرسی که این همطرازی ایجاد می‌کند.
در مورد دیندارانی  که در جوامع سکولار زندگی‌ میکنند،  تاثیرات دینداری بر سلامت، ناچیز تا هیچ به نظر می‌رسد.
هر گونه تاثیر مثبت دینداری برمیگردد  به راحتی‌ فرد با محیط زندگی‌ و کم شدن میزان استرس و نه ترجیحات مذهبی‌ محیط پیرامونی. در ادامه توضیحات عنوان شد که  تحقیقات بر دو بخش بین المللی و دوم مناطق مختلف آمریکا متمرکز بود. بخش نخستین در بر گیرنده اطلاعات مربوط به ۸۶۰۰۰ نفر از مناطق مختلف جهان بود.
شرکت‌کنندگان به سوالاتی راجع به اهمیت دین در زندگیشان ( با امتیازاتی بین یک تا چهار) و اینکه تا به اینجا به چه تناوبی در مراسم مذهبی‌ شرکت می‌ کنند ( انتخاب بین یک بار در هفته تا هیچ وقت) پاسخ گفتند.
به هم چنین شرکت کنندگان به سوالاتی راجع به به وضعیت فعلی‌ سلامتشان از بین (خیلی‌ خوب تا بد) پاسخ دادند.
محققان به هم چنین هنجار اجتماعی دیندار بودن را در چارچوب ملل مختلف شرکت کنندگان محاسبه کردند. این محاسبه در بر گیرنده سطح  دینداری و میزانی‌  از دینداری که صفت لازمه برای اینکه فردی ارزشی به حساب بیاید نیز بود (این مورد آخری بعضا به کمک طرح سوالی راجع به اینکه آیا سیاستمدارانی که به خدا اعتقاد ندارند  نامناسب برای مناصب دولتی نیستند اندازه گیری شد) .
در طی‌ تحقیقات به هم چنین عواملی چون میزان درآمد، تحصیلات و جنسیت نیز مدّ نظر گرفته شدند، به گفته مسئول گروه هر اندازه که هنجار دینداری کشوری بیشتر بود، به همان نسبت ارتباط بیشتری در دینداری با سلامت فردی مشاهده شد.
در مورد کشور آمریکا نیز نتایج بر اساس مناطق مختلف و با استفاده از اطلاعات مربوط به ۳۴۰۰۰  آمریکایی‌ شرکت کننده انجام شد. که از جمله به این سوالات پاسخ دادند  که چند وقت یک بار در مراسم مذهبی‌ شرکت می‌کنید؟ و وضعیت سلامتیتان را به طور کلی‌ عالی، خوب یا بد توصیف می‌کنید؟
و مشاهده مکرر اینکه با در نظر داشت عوامل اجتماعی واقتصادی، هر چه سطح دینداری منطقه‌ای بیشتر بود ، به همان نسبت ارتباط مثبت بیشتری بین دینداری و سلامت فردی عنوان شد.
آمار مرگ و میر نیز این نتایج را تأیید میکنند. علیرغم سن شرکت کنندگان به هنگام جمع آوری اطلاعات ، این احتمال که افراد دیندار تا زمانی‌ که  دست نگاه دارنده خدا را بروی سرشان حس میکردند شانس بیشتری برای نمردن داشتند، در مقایسه با شانس کمتر افراد غیر مذهبی‌. این تاثیر حمایتی دینداری مرزها یی را نیز به همراه داشت، اینکه این حمایت و تاثیر گذاری صرفا در مناطق مذهبی‌ مشهود بود و در مناطق سکولار اثری از آن دیده نشد.
به گفته مسئول این تحقیقات، پایه اصلی‌ کمک دهند ه به بهبود سلامت، کاهش استرس متاثر از زندگی در محیطی‌ حمایت کننده میباشد. سری در این نکته نهفته نیست که چرا قرار گرفتن در محیطی‌ دیندار ( به مانند جنوب آمریکا) میتواند انتقال دهنده بهبود سلامتی باشد، افرادی که در هماهنگی با هنجارهای فرهنگی‌ محیطشان قرار دارند، با سهولت بیشتری روابط با دوستان و همسایگانشان را بهبود می‌بخشند.
حمایت اجتماعی به نوبه خود عاملی است تاثیر گذار که به بهبود سلامت افراد کمک می‌کند، به مانند تاثیراتی که نوع افکار بر استرس میتواند داشته باشد.
البته که این احساس که خدای مهربانی شاهد بر اعمال و افکار فرد است، کم کننده تنش می‌باشد. اما از سوی دیگر ، اگر فردی به مریضی جدی مبتلا شود، علاوه بر تاثیرات منفی بیماری بروی وضعیت جسمی‌، این تصور که فرد مورد غضب خدا قرارگرفته و به نوعی منظور و نیّت بیماری آزمایش الهی است میتواند منجر به احساسات متضاد شود.
نکته اینجاست که اگر ایمان واقعا نقشی‌ در بهبود سلامتی‌ میداشت، این تاثیرات قاعدتاً در مورد همه مناطق و کشورها باید قابل رویت میبود. این واقعیت که این تاثیرات در مقایسه و در مقیاسی بسیار گسترده فقط در مناطق مذهبی‌ قابل رویت است، نشان می‌دهد که عامل تاثیر گذار در اینجا کاهش میزان استرس منتج از زندگی‌ در محیطی‌ حمایتی می‌باشد.
و در پایان اینکه هر چند محل عبادت میتواند مکانی مناسب برای یافتن دوستان همفکر و مهربان ‌باشد، اما خدا آگاه است از اینکه که جایگزینهای بیشمار دیگری نیز نیز وجود دارد.

تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد, ۱۳۹۴ ۸:۵۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک