سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۴

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

آرایش نیروهای سیاسی حول انتخابات ریاست جمهوری

با نزدیک شدن بیشتر بە انتخابات ریاست جمهوری در سال آیندە، همزمان شاهد دو تحول مهم در جناحهای رقیب درون نظام هستیم، از یک طرف همگرائی، آرامش و حس اعتماد بە نفس بیشتر میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حول کاندیداتوری حسن روحانی و باور بە پیروزی وی، و از سوئی دیگر روند رو بە تشتت و اوجگیری اختلاف میان طیفهای مختلف جریان اصولگرا کە خود را در عدم موفقیت در ارائە یک کاندیدای واحد برای پست ریاست جمهوری در سال آیندە بازتاب می دهد

مقدمە
با نزدیک شدن بیشتر بە انتخابات ریاست جمهوری در سال آیندە، همزمان شاهد دو تحول مهم در جناحهای رقیب درون نظام هستیم، از یک طرف همگرائی، آرامش و حس اعتماد بە نفس بیشتر میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان حول کاندیداتوری حسن روحانی و باور بە پیروزی وی، و از سوئی دیگر روند رو بە تشتت و اوجگیری اختلاف میان طیفهای مختلف جریان اصولگرا کە خود را در عدم موفقیت در ارائە یک کاندیدای واحد برای پست ریاست جمهوری در سال آیندە بازتاب می دهد. اصولگرایان می دانند کە نباید با ارائە چند کاندیدا بە پیشواز انتخابات آیندە بروند، زیرا کە چند کاندیدائی می تواند بە پراکندە شدن آرای آنان منجر شدە و نهایتا یک بار دیگر شکست آنان را رقم بزند.

 وضعیت اصولگرایان
اصولگرایان اساسا بە سە دستە تقسیم می شوند: بخش سنتی (حزب موتلفە، روحانیت مبارز و…)، بخش تندروها (احمدی نژادی ها، پایداری ها،… )، و بخش میانی (افرادی از قبیل لاریجانی رئیس مجلس و غیرە). آنچە بطورکلی مشخصە این جریان است این می باشد کە بقول یکی از اصلاح طلبان، آنان هر پانزدە روز یک‌ بار به سمت یک نفر برای کاندیداتوری حرکت می‌کنند بدون اینکە بتوانند جوابی بگیرند. ‌هرچند چنین به نظرمی‌رسد کە احتمال نامزدی قالیباف، جلیلی و ضرغامی وجود دارد و این افراد به‌ویژه طی چند ماه گذشته هر یک به نحوی آمادگی خود را در سخنرانی‌ها و اظهارات خود در فضای مجازی و حقیقی اعلام نمودەاند. تعدادی از تحلیلگران معتقدند که این سە نفر می‌خواهند یک ‌بار دیگر شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بیازمایند.
بطورکلی می توان گفت با توجە بە آنچە تاکنون در جبهە اصولگرایان گذشتە است، تشتت، کلیدواژە توصیف وضعیت این جریان در شرایط فعلی جهت اجماع سر معرفی یک کاندیدای واحد است.
برای کالبدشکافی بیشتر می توانیم نقبی بە لایەهای درونی این طیف بزنیم:

وضعیت بخش سنتی
این بخش از طریق ارگانهائی مانند شورای روحانیت مبارز تلاشهائی را برای پیداکردن و ارائە کاندیدای واحد و مورد مقبول همگان آغاز نمودە کە تاکنون با شکست مواجە شدە است. البتە این شکست بە دو عرصە برمی گردد: اول اینکە آنان از پیداکردن چهرەای کە بتواند با روحانی مقابلە کند ناتوانند، و دوم اینکە اگر چنین چهرەای هم وجود داشتە باشد، فرد مذکور با اصولگرایان فاصلە معینی پیداکردە و اساسا از لحاظ دیدگاهی بە طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون گرایش پیدا کردە است. نمونە مورد نظر در این رابطە می تواند ‘ناطق نوری’ باشد کە علیرغم درخواست اصولگرایان از او برای کاندیداتوری، از دادن جواب مثبت خودداری کردە است، و حتی از تمایل خود بە حسن روحانی هم گفتە است. از طرف دیگر سرانجام حزب موتلفه با  اعلام کاندیداتوری «مصطفی میرسلیم»، بعنوان فرد مورد نظر خود، عملا بە تمام تلاشها جهت اتفاق سر یک کاندیدای واحد نە گفتند. بخش از اصولگرایان درنظر دارند با این کار خود، در بلبشوی موجود، با معرفی یک فرد، عملا نظر دیگران را بە کاندیدای مورد نظر خود جلب کنند. آنا فکر می کنند کە شاید خستە شدن و دلسردی از شرایط موجود، باعث گرایش نیروهای معینی بە آنان شود.

وضعیت بخش تندروها
چنین بە نظر می رسد کە بخش تندروها ساز خود را می زنند و عملا از همکاری با بخش های دیگر اصولگرایان از جملە بخش سنتی، دوری می جویند. سخنان ‘حسن غفوری ‌فرد’ در مورد اینکە پایداری ها خود بە رقیبی برای جریان اصولگرائی تبدیل شدە اند می تواند جالب باشد. او در پاسخ به این سوال که آیا حامیان احمدی نژاد از کاندیدای اجماعی اصولگرایان حمایت خواهند کرد، گفتە کە آنها تلاش خودشان را می کنند تا تمام اصولگرایان از جمله دوستان احمدی‌نژاد با لیست واحد وارد انتخابات شوند، اما در انتخابات قبل هم آقای مصباح یزدی و پایداری ها در جمع اصولگرایان نیامدند. این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کردە کە امیدواری است انتخابات مجلس دهم زنگ خطری برای این افراد باشد تا بتوانند از طریق درس آموزی از شکستهای گذشتە به بقیه اصولگرایان بپیوندند و به کاندیدای واحد برسند. پس می توان نتیجە گرفت کە اساسا پایداری ها و از جملە طیف احمدی نژاد حاضر نیستند کە با سنتی ها تعریف شوند. آنان در پی بنیان گذاری جایگاە ویژەای برای خود هستند.

وضعیت بخش میانی
این بخش در حقیقت میان گرایش بە دولت روحانی و اصولگرایان سنتی در نوسان است. از جملە افراد شاخص این جریان،لاریجانی رئیس مجلس می باشد کە در جریان برجام بە دولت روحانی نزدیک شد. می توان گفت این بخش از اصولگرایان بە نیروی جناح اصولگرایان ـ اعتدالیون تبدیل شدەاند.

وضعیت اصلاح طلبان و اعتدالیون
عرب‌سرخی فعال اصلاح طلب می گوید کە در شرایط کنونی گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده روحانی است و تقریبا همه اصلاح‌طلبان بر این مساله تاکید دارند و تنها اختلاف‌نظری نیز که در این زمینه وجود دارد مبتنی بر چگونگی انتخاب استراتژی حمایتی از او  است. همچنین عارف به صراحت و از طریق رسانه‌های مختلف عنوان کرده‌ که کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده روحانی است. سید محمد رضا خاتمی هم می‌گوید کە بزرگ‌ترین رقیب روحانی در انتخابات آینده، عملکرد دولت و خود روحانی است. اشارە خاتمی بە عملکرد روحانی بویژە در خصوص وعدەهای اقتصادی و سیاسی در دوران انتخابات پیشین بود کە تاکنون علیرغم پیشرفت در امر عادی کردن رابطە با خارج، همچنان معضل اساسی است.

برنامەهای دو جریان
در مورد برنامەهای دو جریان می توان گفت کە جریان اصلاح طلبان و اعتدالیون درصدد پیش بردن برنامە برجام و از میان برداشتن بیشتر سدهای تحقق آن در سطح بین المللی هستند. اما در همان حال انشقاقی در میان اصلاح طلبان و اعتدالیون بر سر بازکردن فضای سیاسی، متحقق کردن وعدەهای اقتصادی و نحوە مشارکت دادن اصلاح طلبان در پستهای حساس و مهم دولتی و اداری وجود دارد. و درست سر همین موضوع است کە از طرف بخش مهمی از اصلاح طلبان مبحث ندادن چک سفید و اعلام پشتیبانی بر اساس تز مطالبە محوری پیش کشیدە می شود. البتە جالب این جاست کە همین افراد، باز بر سر پشتیبانی از روحانی مصرند.
جریان اصولگرا، بویژە بخش تندرو آن علیرغم نداشتن کاندیدای مطرح و رقابتی، بر ضعفهای دولت روحانی در تبلیغات خود دست گذاشتەاند. تاکتیک و استراتژی آنان در واقع نە از طریق مطرح کردن یک شخصیت قوی سیاسی، بلکە اساسا از طریق برجستە کردن ضعفهای دولت روحانی پیش بردە می شود. تاکید بر نواقص برجام، مشکلات اقتصادی، فقر، نفرت پراکنی علیە آمریکا، غرب ستیزی و فعال کردن بیشتر جریانات خودسر، تاکتیک های مهم آنان اند. آنان درصدداند کە با عنوان کردن مشکلات طرف مقابل، بر ضعف خود پیروز شوند.

مردم و نگاە آنان بە انتخابات
تجربە نشان می دهد کە بخش مهمی از مردم همیشە در انتخابات ریاست جمهوری نظام جمهوری اسلامی شرکت کردەاند. اعتقاد بە توان حق رای در این انتخابات کە می تواند تاثیرات معینی بر آرایش سیاسی نیروهای درون نظام و حتی درون کشور بیاندازد، موضوعی است کە بە جلب نظر آنان برای استفادە از حق رای کمک کند. اما در همان حال رئیس جمهور با موانع مهمی قانونی و حقیقی در نظام روبروست کە نهایتا او را بە عنصری تبدیل می کند کە نمی تواند بە تغییرات مهم بویژە در مجاری سیاسی دست بزند.
در دورە آیندە هم با توجە بە همین امکان انتخاباتی، و نیز ترس مردم از برهم خوردن نظم و امنیت نسبی اجتماعی کە در ایران بر خلاف عمدە کشورهای همسایە وجود دارد، احتمالا در سطح قابل توجهی بە پای صندوقهای رای رفتە و بە افراد مورد نظر خود رای بدهند.
اما این رای لزوما بە معنای بیرون کشیدن افراد معتدل و اصلاح طلب نیست. در واقع نمی توان چنین امری را ضمانت کرد. مشکلات عدیدە کشور بخصوص در بعد اقتصادی و فقر، علیرغم منع شدن احمدی نژاد از شرکت در انتخابات، امکان بالا آمدن فرد پوپولیست دیگری را در درون نظام می دهد کە بر روانشناسی تودەای می تواند سوار شدە و دوران دیگری را در ایران رقم بزند. البتە الزاما پوپولیستها همە صددرصد از جنس همدیگر نیستند. بە معنائی دیگر، پوپولیست آیندە، اجبارا جنگ طلب و آشوبگر بویژە در سطح منطقەای نخواهد بود، اما می تواند برنامە آن نخبە موجود در قدرت را بر هم بزند کە علیرغم آگاهی اش بر لزوم تغییر در ایران، اما بسیار آهستە و دست بە عصا حرکت می کند.

آنچە در این فضا کماکان لزوم حضورش احساس می شود، اپوزیسیون دمکرات و ترقیخواە است.

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۸ دی, ۱۳۹۵ ۴:۳۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴