جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷

جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷

ترس یا هوشیاری؟
انگیزۀ شرکت در مرحلۀ دوم انتخابات دفع شرِ یک جریان به غایت ارتجاعی و خطرناک بود که مثل سرطان در جامعه ریشه دوانده است .ترس از جریان جلیلی و میرباقری...
۲۹ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: جابر حسينى
نویسنده: جابر حسينى
نقش تاریخی هنر و هنرمندان در روند تکامل اجتماعی
تاریخ مبارزات مردمان در گوشه گوشه جهان همواره تجلی‌گاه نقش هنرمندان در روندهای تاربخی و گذرگاه‌های مهم آن بوده است. در مقاطعی از تاربخ سیر تحولات را با تغییرات شگرف...
۲۸ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
استعارۀ مرغ و پاهایش
نقطه مشترک حکومت‌های غیردمکراتیک، دیکتاتوری و یا تمامیت‌خواه با جریان‌های برانداز، سرنگونی‌طلب و یا انقلابی در این است که برای هر دوی آنها "مرغ یک پا دارد"! برای اصلاح‌طلبان مذهبی...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای
در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک
سرخوردگی از اپوزیسیون، به‌ویژه؛ خارج کشور و سرکوب شدید و شکستن مقاومت مردم و تحمیل اختناق برجامعه که امید به بروز هر جنبش اعتراضی را به یاس تبدیل کرده است،...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی

ارتباط پنج بانک و شرکت بیمه‌ی فرانسوی با شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل

چندین سازمان امروز گزارشی را در باره‌ی ارتباط خطرناک بانک‌های فرانسوی با پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل منتشر کردند... این سازمانها در این گزارش پرده از ارتباط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ی فرانسوی با بانک‌ها و مؤسسه‌های اقتصادی اسرائیلیِ فعال در نگهداری و توسعه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل برداشته‌اند.

 

چندین سازمان امروز گزارشی را در باره‌ی ارتباط خطرناک بانک‌های فرانسوی با پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل منتشر کردند. انجمن همبستگی با فلسطین در فرانسه، همبستگی با زمین، روابط مالی عادلانه در فرانسه، جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، همبستگی، کنفدراسیون عمومی کارگران و الحق در این گزارش پرده از ارتباط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ی فرانسوی با بانک‌ها و مؤسسه‌های اقتصادی اسرائیلیِ فعال در نگهداری و توسعه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل برداشته‌اند.

پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل پنجاه سال است که در جریان است. این پروژه‌ که بر اساس حقوق بین‌المللی غیرقانونی است با شتاب سرعت‌یافته ادامه دارد: تأیید ساختِ ۶.۰۰۰ واحد مسکونی تازه از آغاز ژانویه ۲۰۱۷ آخرین نمود آن است. صدور این تأییدیه پس از تصویب قطعنامه‌ی ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ [۱] بود که از اسرائیل به‌طورِ ویژه می‌خواست «فوری و به‌طورِ کامل کلیه‌ی فعالیت‌های شهرک‌سازی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شامل بیت المقدس شرقی» متوقف کند.

پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین بدون کمک بانک‌های اسرائیلی که تأمین مالی ساختمان‌سازی را به عهده دارند و شرکت‌های اسرائیلی که خدمات و زیرساخت شهرک‌ها را تأمین می‌کنند، ممکن نیست. نظام بانکی اسرائیل وسیله‌ی اساسی سیاست شهرک‌سازی به شمار می‌رود و مؤسسه‌های اقتصادی اسرائیلی به نگهداری و توسعه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل کمک می‌کنند. هیأت مستقل حقیقت‌یابی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ نقش محوری بانک‌های اسرائیلی را در پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین و نقض حقوق بشر ناشی از آن را محکوم کرد.

تحقیقاتی که سازمان‌های امضاکننده انجام داده‌اند ارتباط مالی بین مؤسسه‌های اسرائیلی و گروه‌های بانکی فرانسوی زیر را آشکار می‌سازد: ب ان پ پاریباس، سوسیته ژنرال، کردیت آگری‌کول (و مؤسسه‌ی وابسته به آن کردیت لیونه)، ب پ س اِ (و مؤسسه‌ی وابسته به آن ناتیکسیز) و آکسا.

همه‌ی این شرکت‌ها دارای سهام مستقیم یا غیرمستقیم اقلیت در بانک‌ها یا مؤسسه‌های اقتصادی فعال در شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل هستند [۲]. علاوه بر این سهام، شرکت‌های نام‌برده به تأمین مالی طرح‌های اقتصادی را که مستقیم در پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین شرکت دارند، می‌پردازند. یکی از موارد مهم وامی به مبلغ ۲۸۸ میلیون یورو است که مجموعه ای از بانک‌ها (از جمله ب ان پ پاریباس، سوسیته ژنرال، کردیت لیونه و ناتیکسیز بانک پوپولِر) به شرکت برق اسرائیل (IEC) اعطا کرده‌اند. این شرکت مستقیم برق شهرک‌های کوچ‌نشین را تأمین می‌کند.

بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ی فرانسوی نام‌برده همگی از رهنمودهای بین‌المللی حمایت و تعهد به رعایت حقوق بشر را اعلام کرده‌اند. اما عمل آنها این پایبندی را نشان نمی‌دهد. تا زمانی که این مؤسسه‌های اقتصادی به تأمین مالی بانک‌های و مؤسسه‌های اقتصادی اسرائیلی فعال در نگهداری و توسعه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل ادامه می‌دهند، پشتیبانی آنها از این شهرک‌ها ادامه خواهد داشت.

شماری از مؤسسه‌های مالی عمومی و خصوصی [۳] به‌طورِ رسمی سرمایه‌گذاری خود در بانک‌ها و مؤسسه‌های اقتصادی فعال در شهرک‌ها را متوقف کرده‌اند. با وجود درخواست‌های مختلف سازمان‌هایی که در باره‌ی ارتباط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ی فرانسوی تحقیق می‌کنند از آنها برای اعلام تعهد رسمی به توقف سرمایه‌گذاری، این مؤسسه‌ها از این کار سر باز زده‌اند. آنها با این کار به نگهداری و توسعه‌ی پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین و نقض حقوق بشر ناشی از آن کمک می‌کنند.

این گزارش بر مسوؤلیت دولت فرانسه تأکید کرده است. فرانسه از خط مشی اروپا در مورد «تفاوت سرزمین» بین اسرائیل و شهرک‌های کوچ‌نشین آن حمایت می‌کند. این خط مشی علیه مخاطره‌های حقوقی، اقتصادی و حیثیتی ناشی از حفظ ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم مالی و اقتصادی با شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین هشدار داده است. به علاوه، پارلمان فرانسه قانونی را در باره‌ی احتیاط و هشیاری شرکت‌های مادر و پیمانکار تصویب کرده است که بانک‌ها و شرکت‌های بیمه را نیز دربر می‌گیرد. این مؤسسه‌ها مؤظف خواهند شد راه‌برد خود را در باره‌ی هشیاری و شناسایی خطرهای احتمالی ناشی از فعالیت‌های خود و زنجیره‌های وابسته به آنها برای حقوق بشر و محیط‌زیست منتشر کنند.

دولت فرانسه با مجاز کردن مؤسسه‌های مالی فرانسوی به تأمین مالی مؤسسه‌های اقتصادی فعال در نگهداری و توسعه‌ی پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین، به‌طورِ غیرمستقیم از پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین حمایت می‌کند. دولت فرانسه باید با وارد کردن فشار بر بانک‌ها و شرکت‌های بیمه از آنها بخواهد به‌طورِ کامل به پشتیبانی خود از این پروژه‌ پایان دهند. به علاوه، فعالیت مستقیم آلستوم در طرح‌های اساسی زیرساختی در شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیل به‌شدت مشکل‌ساز است [۴]. در این مورد نیز، دولت فرانسه به‌عنوان سهامدار این شرکت باید برای توقف این فعالیت اقدام کند.

زمان عمل است. بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ی فرانسوی ـ و دولت فرانسه ـ باید اکنون به مسوؤلیت خود عمل کنند و با اقدام خود از رعایت حقوق بشر و توقف پروژه‌ی شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اطمینان یابند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر  FIDH
انجمن همبستگی با فلسطین در فرانسه  (Association France Palestine Solidarité)
همبستگی با زمین  (CCFD – Terre Solidaire)
روابط مالی عادلانه در فرانسه  (Fair Finance France)
جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه  (LDH)
همبستگی  Solidaires
کنفدراسیون عمومی کارگران CGT 
الحق  (Al-Haq)

 

یادداشت

[۱https://www.un.org/webcast/pdfs/SRE

[۲http://www.fairfinancefrance.org/media/373618/links-between-french-banks…

 http://www.fairfinancefrance.org/media/373619/links-between-french-fis-a…

[۳] موارد مهم اینها هستند: صندوق بازنشستگی دولت نروژ (۲۰۱۰)، صندوق بازنشستگی هلند (۲۰۱۳)، صندوق بازنشستگی لوگزامبورگ (۲۰۱۴)، بانک دانمارکی دانسکه بانک و بانک آلمانی دویچه بانک (۲۰۱۴)، و صندوق بازنشستگی کلیسای متدیست در ایالات متحد آمریکا (۲۰۱۶).

[۴] نیروگاه با شرکت برق اسرائیل (IEC)، خط تراموای بیت المقدس (اورشلیم).

تاریخ انتشار : ۱۰ فروردین, ۱۳۹۶ ۷:۲۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ترس یا هوشیاری؟

نقش تاریخی هنر و هنرمندان در روند تکامل اجتماعی

استعارۀ مرغ و پاهایش

در نقد دیدگاه آقای بهزاد کریمی در مقاله‌ای تحت عنوان بلوع سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دموکراتیک

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک