چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

اعتراض به “ده فرمان” و اقتدار گرایی اردوغان

اکثریت دانشجویان، بیشتر از دو سوم آنها ارتباطی با احزاب ندارند و بیشتر از نصف این جمعیت تظاهرکننده پیش از این هرگز در تظاهرات های بزرگ شرکت نکرده بودند. دلیل حضور گسترده این جمعیت هم کاملا روشن است، اعتراض به "ده فرمان" واقتدار گرایی اردوغان، اعتراض به دلیل مداخله و تجاوز پلیس و جلو گیری از حقوق تظاهرکنندگان.

در ترکیه حد اقل همیشه  دو حقیقت وجود دارد. در میدان  “تقسیم” استانبول و درخیابانها و  خیلی  از شهرها و شهرستان های دیگر به صدای بلند شنیده می شود: رجب طیب اردوغان به حقوق اجتماعی  ما تجاوز کرده است، می خواهد به فکر و مغز ما تسلط داشته باشد، تلاش می کند تا اخلاق مذهبی و محافظه کارانه خودش را به ما تحمیل کند. این حقیقت دارد که طی  این چند روز ده ها هزار تظاهر کننده در خیابانها هستند و علیرغم حضور پلیس، چماق و باطوم و گاز اشک آور مقاومت می کنند. به گزارش اتحادیه پزشکان  ترکیه تا کنون بیش از ۴٠٠٠  نفر مجروح شده اند و سه کشته به جا مانده است؛ آمار زخمی شدگان دستگیر شده در دست نیست.  

در استانبول محله سابق “کاظم پاشا” جایی که اردغان از آنجا شناخته و مشهور شده است، و در بخش های دیگر شهر های بزرگ و همچنین سراسر کشور این صدا شنیده می شود: معترضین وحشی شده مراکز شهرهای ما، احتمالا از طرف مخالفین و عناصر خارج از کشور هدایت شده اند. آنها را علیه اسلام هدایت می کنند تا چهره های اصلی و موفق سیاستمداران ما را خراب کنند. و واکنش پلیس هم به همین دلیل بوده است و باید هم این کار را می کرد. 

اینجا منطقه کاظم پاشا پایه  و اساس اردوغان است، دو سال پیش بیش از ۵٠ درصد از رای دهندگان ترکیه برای پیروزی حزب محافظه کار اسلامی (AKP) اردوغان رای دادند. آرا اردوغان دو برابر بیشتر از آرا حزب اپوزیسیون (CHP) بود. اردوغان این پیروزی را برای خود و حزبش مشروعیت می داند و مدعی است که آنچه انجام داده است، درست است. اینکه او برنامه جدیدی دارد یا اینکه تصمیم به قرار داد صلح با کردها را دارد، طرفداران ۵٠ درصدی او به سختی می توانند از موقعیت او دفاع کنند. اردوغان گفت اگر این تظاهرات گسترش پیدا کند تقریبا یک تهدید آشکار خواهد بود. در منطقه کاظم پاشا در برابر حزب محافظه کار اسلامی اش، پرچم های نارنجی، سفید و آبی بر افراشته شده اند که  به فاصله چند خانه بالا تر منطقه پارک (GEZI) که توسط  تظاهرکنندگان متصرف شده است، قرار دارد . با این همه نگهبان های دفتر حزب بی حوصله به نظر می رسند. درها باز است، خطری تهدید نمی کند. در منطقه کاظم پاشا مردم از “با با” ی خودشان محافظت می کنند. 

کمی بالاتر در خیابان اصلی شهر چند نفر با پیراهن آستین کوتاه روی گلیمی نشسته اند و چای می نوشند و سرگرم گفتگو هستند: چه پیش خواهد آمد؟  چه چیزی منتظر آنها خواهد بود. مشکل اردوغان نیست، او کسی است که توانست از بالا کاری انجام بدهد. می بینید که همه چیز زیر سر (CHP) حزب بزرگ مخالفین است. ده ها هزار نفر از طرفداران اردوغان که به استقبال او که از سفر آفریقایی اش بر گشته بود فریاد می زدند: اردوغان، جانم فدای اردوغان. 

هیچ سیاستمداری نتوانست در جامعه ترکیه شکاف بیندازد، به رشد و توسعه مناطق فقیر نشین بپردازد، قدرت ارتش را کم کند، رفرم های اقتصادی را پیش ببرد. خیلی ها از او سپاسگذارند ، یک قشر متوسط نو فرصت  رشد و نمو پیدا کرد، به در آمد ها اضافه گردید که آرامش های نسبی را هم بدنبال آورد. اما مشکل اساسی این است که اردوغان هیچ انتقادی را بر نمی تابد و آن را حمله به خود تلقی می کند. هر حرف مخالفی را غیر قابل  پذیرش و مزاحم می بیند. هر گونه اعتراضی را خرابکاری می داند. او نقد روزنامه نگاران  و هنرمندان را به عنوان ترو شخصیت خود تلقی می نماید. در آخرین گزارش “روزنامه نگران بدون مرز” آمده است: ترکیه از نظر آزادیهای روزنامه نگاران، پس از کشورهای عراق و روسیه قرار گرفته است. 

تعداد زیادی از تظاهر کنندگان در میدان تقسیم استانبول او را بطور کلی نفی نمی کنند، اما آنها می خواهند کسی گوش شنوا داشته باشد، آنها می گویند ما به او به این دلیل رای دادیم که او خودش را یک لیبرال نشان داد. Direnc E. جوان ٣۵ ساله که به تازگی با دکترای فلسفه فارغ التحصیل شده است گفت: از او نا امید شده است. خیلی از دانشگاهیان، تحصیلکرده ها و همچنین اقشار متوسط از او روی گردان شده اند. ده ها هزار تظاهر کنندگان، هر روز و هر روز در خیابانها هستند. هر شب رأس ساعت ٢١، علیه این دیوار با طبل و شیپور به میدان می آیند، بوق ماشینها شان را به صدا در می آورند تا همبستگی خودشان را به نمایش  بگذارند. این جمعیت تا به امروز نشان نداده است که جریان سیاسی خاصی را نمایندگی می کند. حالا که اردوغان از سفر تونس  برگشته، نادانی و تجاهل هم برگشته است. او در نطق خود تاکید کرد “برنامه ما در مورد پارک (GEZI) تعیین شده است و ما آن را عملی خواهیم کرد.”

آن چیزی که اردوغان به آپوزیتسیون و مخالفین به عنوان “عامل خارجی” نسبت داد، یک دانشجوی دانشگاه (Bilgi ) استانبول تصویر دیگری از تظاهر کنندگان ارائه داد: اکثریت دانشجویان، بیشتر از دو سوم آنها، ارتباطی با احزاب ندارند. و بیشتر از نصف این جمعیت تظاهرکننده پیش از این هر گز در تظاهرات های بزرگ شرکت نکرده بودند.  دلیل حضور گسترده این جمعیت هم کاملا روشن است، اعتراض  به  “ده فرمان” واقتدار گرایی اردوغان،  اعتراض به دلیل  مداخله و تجاوز پلیس و جلو گیری از حقوق تظاهرکنندگان. 

یک جوان  ٢٩ ساله آلمانی – ترک در میدان تقسیم استانبول که گاز اشک آور را هم در روز های گذشته تجربه کرده بود، گفت: نظر سنجی ها نشان می دهند که اگر انتخاباتی بشود، باز هم اردوغان برنده خواهد شد. و این به دلیل وضعیت غم انگیز آپوزیتسیون است. حزب (CHP) اجازه ندارد تا وارد پارلمان شود. او ادامه داد: امیدوارم از درون این جمعیت تظاهرکننده، یک حزب یا یک اتحادیه سیاسی بیرون بیاید. آنوقت خواهیم دید که با آرا ۵٠ درصدی رای دهندگان، احتیاجی به انقلاب نخواهد بود .

منبع : اشپیگل. هفتم یونی  ٢٠١٣ 

 

تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!