چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۴

چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۴

ما دوباره جوان می‌شویم!
مهدی جان منتظرتم... خیلی زیاد، می‌گذارمت روی دوشم، مثل همان روزها با هم فریاد می‌کشیم، ما پذیرای ظلم نیستیم، ظلم هر کسی! و ما باز جوان می‌شویم...
۹ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: رحیم قمیشی
نویسنده: رحیم قمیشی
در ضرورت عاجل مذاکره مستقیم ایران با ایالات متحده آمریکا
به اعتقاد ما، ضروری و حیاتی است تا مردم ایران، جنبش‌های مدنی و صنفی و سازمانهای سیاسی به موازات مبارزات پیگیر خود برای حل مشکلات و بحران های گوناگون کشور،...
۹ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی-اجرایی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران
نویسنده: هیئت سیاسی-اجرایی اتحاد جمهوری‌خواهان ایران
باز می گردم
بگذار بدوم   بگذار باور کنم که، بر می گردم و این خیال  نیست. سراسیمه، پر شتاب، با شوق شهری که بود، و خواهد بود، به خانه برمی‌گردم. 
۹ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
اسماعیل عبدی مجبور به ترک ایران شد
 اسماعیل عبدی بعد از خروج از ایران در مورد شرایطی که او را مجبور به خروج از کشور کرد، می گوید: «سپاه پاسداران از من شکایتی کرد. پرونده‌ام که به...
۹ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
معلمان و حق قانونی اعتراض و تجمع
اخبار و شواهد برخی شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی چند روز پیش گروهی از معلمان بازنشسته در پایتخت نشان می‌دهد برای پراکنده کردن و پایان این تجمع از اسپری فلفل...
۸ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: فریبا نظری
نویسنده: فریبا نظری
ناقوس نتردام
هوای مه آلودیست... و باغ انبوه و پوشیده از درختان... صبح زود است. صدای عوعوی سگ‌ها به گوش می‌رسد و «ما» کشیدن گاوان و ناله‌ی گوساله‌ها از گوشه‌ی دیگر باغ...
۸ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
غزه ویران شد، اما حماس دست نخورده مانده است
پس از آغاز آتش‌ بس، مشخص شد که حماس همچنان نوارغزه را در کنترل خود دارد: نیروهای امنیتی و مقامات را کنترل می‌کند و از نظر مردم منفور نشده و...
۸ بهمن, ۱۴۰۳
نویسنده: سوزان امان، نیکولای آنتونیادیس و تئور شرودر- برگردان رضا کاویانی
نویسنده: سوزان امان، نیکولای آنتونیادیس و تئور شرودر- برگردان رضا کاویانی

انقلابی کبیر، رقیب و منتقد مارکس بود

باکونین، انقلابی کبیر روس میان سالهای 1876-1814 زندگی نمود. سرنوشت او تشکیل شده بود از مبارزه، مقاومت، فرار، تبلیغ، افشاگری، زندان، تبعید، دریافت حکم اعدام و غیره. او در روسیه و در اتریش آنزمان دو بار به اعدام محکوم شد ولی بر اثر فرار توانست جان سالم بدر برد. باکونین از سال 1868 خود را رسما آنارشیست نامید گرچه از نوع اراده گرایانه آن.

چپها مبارزان دیگر را فراموش نکنند

باکونین، انقلابی کبیر روس میان سالهای ۱۸۷۶-۱۸۱۴ زندگی نمود. سرنوشت او تشکیل شده بود از مبارزه، مقاومت، فرار، تبلیغ، افشاگری، زندان، تبعید، دریافت حکم اعدام و غیره. او در روسیه و در اتریش آنزمان دو بار به اعدام محکوم شد ولی بر اثر فرار توانست جان سالم بدر برد. باکونین از سال ۱۸۶۸ خود را رسما آنارشیست نامید گرچه از نوع اراده گرایانه آن. او در لندن با مارکس و در پاریس با پرودن شخصا آشنا گردید. در پایان دوره انترناسیونال اول قطب مخالف مارکس بود. هشت سال بعد از آشنایی آندو جنبش کمونیستی و جنبش آنارشیستی از هم جدا شدند. از طریق او مکتب آنارشیسم یک جنبش توده ای انقلابی گردید. باکونین در درجه اول یک عملگرا بود تا یک نظریه پرداز. در زمان او آنارشیسم به خیابانها رسید. او میگفت انقلاب بدون هدف خیانت است.

درادبیات و فرهنگ غرب به زندگی و شخصیت باکونین در آثار گوگول، تورگنیف، داستایوسکی، چرنیشفسکی، بلینسکی، یوسف کنراد، ریکاردو هوخ، والتر بنیامین، ریچارد واگنر، انسنزبرگر و غیره پرداخته شده است. از نظر ادبیات انسانی اجتماعی و رمانتیک، او زیر تاثیر آثار گوته، ژان پاول، هوفمن، و بتینا آرنیم بود. محققین در فلسفه باکونین به چهار جریان اشاره میکنند – جریان اتوریته، جریان ماتریالیستی، جریان متافیزیک انقلابی، و جریان عملگرایانه. او بعد از مطالعه آثار فیشته، هگل و اشعار رمانتیک استانکویچ مبلغ آنارشیسم گردید. باکونین در جوانی به ترجمه آثار گوته، هگل و فیشته پرداخته بود. او غیر ازعلاقه به موسیقی و ریاضیات به پرسشهای فلسفی وادبیات کشورهای فرانسه، آلمان و لهستان نیز علاقمند بود. باکونین دولت و کلیسا و سرمایه را دشمن انقلاب میدانست. بعضی از هم عصرانش او را در هر زمینه ای انسانی افراطی توصیف کرده اند. او میگفت عمل باید راهنما و مشعل راه تئوری گردد. در آثار او عمل بر تئوری تقدم دارد. در نظر باکونین، انقلابی بودن به معنی عرفان و درویش صفتی و مرتاض بازی نیست. او اهل لذت و مصرف زیاد چای و سیگار و غذا بود.

باکونین زیر تاثیر آثار فویرباخ آته ایست و از طریق آلکساندر هرتسن با سوسیالیسم تخیلی در آثار سن سیمون آشنا گردید. افکار او مخلوطی از ایده های روشنگری، لیبرالیسم، سوسیالیسم، کمونیسم، جمهوریخواهی، انقلاب فرانسه و اصلاحات بورژوایی بودند. در سال ۱۹۱۸ لیبکنشت از درون زندان به همسرش نوشت مارکس و انگلس جامعه و تاریخ را تجزیه و تحلیل کردند، باکونین و بلانک سیاست را روشن نمودند. ریکاردو هوخ شاعره آلمانی در کتاب بیوگرافی باکونین، سادگی و شور انقلابی او را به روشنفکری مارکس ترجیح میدهد. باکونین طبق ادعای خودش اغلب مخالف ترور و بمب و سوء قصد بوده. در روسیه بعد از ۱۹۰۵ سه نوع آنارشیسم توده ای بوجود آمد – آنارشیسم اقلیت های ملی، آنارشیسم کارگری، و آنارشیسم دهقانی. در روسیه خلاف اروپای غربی آنارشیسم دهقانی همیشه قوی بود.

مارکس باکونین را یک ایده آلیست احساساتی نامید. او مارکس را یک آدم خودخواه و یک انقلابی تکنوکرات بشمار می آورد. باکونین دربحث و جدل خود با مارکس، دیکتاتوری کمونیسم حزبی را پیش بینی نموده بود. استالینیست ها باکونین را یک انقلابی خرده بورژوا نامیدند. آنها نظرات او را ترکیبی از آنارشیسم و کمونیسم اتوپیستی دانستند که شدیدا مورد انتقاد مارکس و انگلس بود. لنین میگفت آنارشیستها نقش سازنده دولت را درک نمیکنند. هرتسن میگفت اوغالبا ماه اول حاملگی را ماه آخر آن بشمار می آورد. ریچارد واگنر باکونین را شیطان انقلاب نامید. چرنیشفسکی در عظمت باکونین میگفت که یک کاریکاتوریست قادر به ترسیم واقعی یک شیرنخواهد بود. گورباچف در باره کتاب ” نامه های باکونین از تبعیدگاه روسیه تزاری ” نوشت که آنان شاهکار یک انسان زنده بگور شده در زمان اسارت هستند.

گرچه باکونین خالق هزاران نامه و مقاله و اعلامیه و شبنامه و پیام و سخنرانی و غیره است، او در زمان حیات فقط یک کتاب منتشرکرد. از جمله دیگر آثار او – دولت گرایی و آنارشیسم، اصول انقلاب، ارتجاع در آلمان، دولت و خدا، آد م انقلابی و عقاید دینی، جواب یک انترناسیونالیست به مارنینی، و پیام به برادرانم در روسیه، هستند.

آنزمان آنارشیستها لغو تمام امتیازات طبفاتی را خواهان بودند. واژه آنارشیسم در یونان باستان از طریق هرودت، هومر، ارسطو و افلاطون رایج شده بود. باکونین مدعی بود که سوسیالیسم و فدرالیسم آخرین فرزند خلف انقلاب فرانسه از سال ۱۸۴۸ هستند و سوسیالیسم باید درآینده دین خلق گردد و سوسیالیسم انقلابی در مقابل سوسیالیسم دکترینی مارکسیستی قرارخواهد گرفت و در جوامع بورژوایی ما شاهد دو قشر مبارز سوسیالیست و روشنفکر بورژوا هستیم.

باکونین به نقل از رمان آلکساندر دوما میگفت ارزشی بالاتر از آن نیست که انسان در راه وطن جانش را فدا کند. هر خلقی دارای یک دانش جمعی است که خالق تاریخ آن نیز است. در مقابل سیستم و دانش متافیزیکی هگل، آگوست کنت فرانسوی نخستین طرح علمی جهان را مطرح نمود.

نصرت شاد

Michail  Bakunin 1814 – 1876

 

 

تاریخ انتشار : ۹ تیر, ۱۳۹۴ ۲:۲۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

در بزرگ‌داشت تحمیل آتش‌بس به اسراییل!

این آتش بس دست‌آوردی بزرگ برای مردم ستم‌دیدهٔ فلسطین و نتیجهٔ استقامت و مبارزات آنان، فشار نیروهای آزادی‌خواه و صلح‌دوست جهان و نیز نیروهای مترقّی و صلح‌دوست اسراییل است. تضمین پای‌بندی دولت اسراییل به قرارداد آتش‌بس موقّت نیاز به نظارت جهانی دارد. از یک سوی اسراییل می‌تواند از ساعات باقی‌مانده تا آغاز آتش‌بس برای ادامهٔ نسل‌کشی سوءاستفاده کند و از سوی دیگر پس از دست‌یابی به تبادل گروگان‌های اسراییلی، کشتار وحشیانهٔ خود را از سر بگیرد.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

به بهانه قتل علی رازینی و محمد مقیسه (ناصریان)، قضات بیدادگاه های جمهوری اسلامی

جنایت کاران و متجاوزان به حقوق اساسی مردم، فارغ از مقام و درجه‌ای که دارند، باید در دادگاه‌های علنی و با رعایت کامل قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و داخلی محاکمه و پاسخگو شوند. از همین منظر، هرگونه ترور و قتل‌های اراده‌گرایانه نیز باید به‌طور قاطع محکوم شود.

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

در بزرگ‌داشت تحمیل آتش‌بس به اسراییل!

این آتش بس دست‌آوردی بزرگ برای مردم ستم‌دیدهٔ فلسطین و نتیجهٔ استقامت و مبارزات آنان، فشار نیروهای آزادی‌خواه و صلح‌دوست جهان و نیز نیروهای مترقّی و صلح‌دوست اسراییل است. تضمین پای‌بندی دولت اسراییل به قرارداد آتش‌بس موقّت نیاز به نظارت جهانی دارد. از یک سوی اسراییل می‌تواند از ساعات باقی‌مانده تا آغاز آتش‌بس برای ادامهٔ نسل‌کشی سوءاستفاده کند و از سوی دیگر پس از دست‌یابی به تبادل گروگان‌های اسراییلی، کشتار وحشیانهٔ خود را از سر بگیرد.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ما دوباره جوان می‌شویم!

در ضرورت عاجل مذاکره مستقیم ایران با ایالات متحده آمریکا

باز می گردم

اسماعیل عبدی مجبور به ترک ایران شد

معلمان و حق قانونی اعتراض و تجمع

ناقوس نتردام