چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرکز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران

انقلاب وجدان، جمع بندی یک شاهد

آنارشیستها بودند که ابتدا تمایلات اتوریته مارکسیستها و سپس بلشویکها را نشان دادند. آنها مخاف دیکتاتوری فرد، حزب، دسته، و طبقه زیر هر نامی هستند. مارکس خلاف استالینیسم، دیکتاتوری پرولتاریا را موقت می دانست. لنین آنارشیسم را بیماری کودکی کمونیسم نامید. او می گفت دولت باید کاملا در دست حزب باشد.

بهشت موعود، ۱۲ حریف مارکس و مارکسیسم

در روی جلد کتاب “آنارشیسم؛ تئوری، نقد، و اتوپی”، تصاویر و نام دوازده تئوریسین و مبارز آنارشیسم مانند گودین، پرودن، باکونین، کروپتکین، مالاتستا، لنداور، روکر، خانم گولدمن، فولین، رد، گودمن، و سوخی آمده است.

این مقاله کوتاه  خلاصه ای است از مصاحبه آگوستین سوخی (۱۹۸۴ – ۱۸۹۲)، در سال ۱۹۷۰. وی بعد از ۵۰ سال مبارزه نظری و عملی، هنوز خود را یکی از اعضای جنبش آنارکوسندیکالیستی اروپایی می دانست.

سوخی بعد از انقلاب اکتبر در مسکو با لنین و کروپتکین شخصا دیدار کرد. بعدها نوشت که کروپتکین خوشحال بود که انقلاب اکتبر با حداقل کشته و خونریزی به انجام رسیده. او در سال ۱۹۲۰ نیز بعنوان نماینده کارگران آنارکوسندیکالیستی آلمان در دومین کنگره انترناسیونال سوم شرکت نمود. سوخی پلورالیسم اقتصادی مکتب نئوکاپیتالیسم را “سرمایه داری بورس باز” با صفات کافکایی نامید.

در جواب پرسش “انقلاب یا رفرم؟”، او گفته بود هر دو. چون نمی توان هر روز انقلاب انجام داد و رفرم معمولا راه انقلاب را باز می کند.

سوخی می گوید گودوین، اشتیرنر، و توکر حتی حرفی از انقلاب نزدند. پرودن بیش از انقلاب از رفرم می گفت. باکونین حتی ضد رفرم اجتماعی نبود. کروپتکین از کمک متقابل و رفرم می گفت. ولی آنارکوسندیکالیستهای فرانسوی خواهان انقلاب هستند. هم سندیکالیستهای انقلابی و هم آنارکوسندیکالیستها به رد رفرم برای بهبود وضع مردم پرداختند.

فلسفه اجتماعی آنارشیسم یک دکترین رهایی بخش است. کاهش آنارشیسم سنتی به انجام عملیات خشن و تروریستی درست نیست. آنارشیسم نتیجه مبارزات اجتماعی سیاسی قرن ۱۹ و آغاز قرن ۲۰ بود. انتقاد مهم امروزی از آنارشیسم آنست که این ایدئولوژی مربوط به فرم اجتماعی ماقبل صنعتی در اروپا است، ولی اهمیت این اتوپی عدالت اجتماعی، یک نظم لیبرال، بدون دولت و یا لیبرالیسم عدالتخواه است.

آنارشیسم یکی از مهمترین نمایندگان روشنگری با انگیزههای مدرن است، هدف آن جلوگیری از تمرکز قدرت در دست فرد، گروه، و طبقه، یا آزادی حداکثر ممکن برای فرد است. پرودن، پدر آنارشیسم می گفت که آن قانون اساسی یا فرم حکومتی است که در آن وجدان فردی و جمعی از طریق علم و قانون متحد می شوند. آنارشیستها چون ضد پارلامنتاریسم بودند، هیچگاه تشکیل حزب ندادند و هیچگاه در انتخابات شرکت نکردند. هدف آنان پیامبری و میسیوناری نبود بلکه اطلاع رسانی است.

  سن سیمون می گفت که بدون شور و شوق نمی توان هیچ کاری را به پایان رساند و خالق هنری عظیم بود. آنارشیستها بودند که برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ برای ۸ ساعت کار روزانه در شیکاگو در رهبری اعتصاب کارگران، ۴ اعدامی دادند. آنارشیسم هیچگاه یک اتوپی گذشته گرا نبود. آنها پایه گذار جنبش اتحادیه ای کارگری در فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، برزیل، اوروگوئه، مکزیک و آرژانتین بودند.

شعار “تبلیغ عمل از طریق بمب و ترور” در یک دوره موقت قرن ۱۹ مطرح شد و هیچگاه خصوصیت عام و ماهیت فلسفه و جنبش آنارشیستی نبود. نمایندگان واقعی خشونت و ترور را باید در فاشیسم، ناسیونال سوسیالیسم، استالینیسم و کاپیتالیسم جست، چون آنها خشونت را اصل اساسی سیاست خود کرده بودند. فاشیسم در ایتالیا و نازیسم در آلمان ابتدا با ترور و سرکوب اشخاص آغاز گردید. آنارشیستها طبق عقایدشان حزب سیاسی تشکیل ندادند، بلکه برای اشغال قدرت اتحادیه های کارگری برای دفاع از منافع کارگران بوجود آوردند. مارکسیسم، تئوری را بشکل کمونیسم روسی بعد از جنگ جهانی اول تجربه نمود.

در امریکای لاتین مبارزه اجتماعی با آنارشیسم شروع شد. پرودن، باکونین و کروپتکین زودتر از مارکس و انگلس به درون محافل روشنفکری و کارگری راه یافتند. مورخی مدعی است که در سال ۱۹۳۱ سلطنت و مونارشی در اسپانیا بدون خونریزی بشکل جمهوری درآمد.

جنبش دانشجویی در آمریکا گرچه تحت تاثیر افرادی مانند باکونین، مالاتستا، و تورائو بود، آنها خود را آنارشیست نمی دانستند. در روسیه، ناتوانی انقلابی مارکسیسم روسی و در جنبش دانشجویی سال ۶۸ اروپا با شکست نئومارکسیسم ثابت شد. جمگ سرد در اروپا با مبارزه میان امپریالیسم سرخ  و سفید آغاز گردید.

میان آنارشیستها پیرامون مالکیت خصوصی اختلاف نظر است. کروپتکین نماینده آنارشیسم کمونیستی است. او مثل مارکسیستها مالکیت وسایل تولید را رد می کند ولی مخالف مالکیت دولتی نیز است. آنارشیستها همیشه در گذشته مخالف دولتی کردن اقتصاد بودند. آنها خطر برده داری کاپیتالیسم دولتی مانند استالینیسم را می دانستند.

ساختار جهانی بر اساس وصیت نامه ماتریالیسم دیالکتیک در قرن ۲۰ با شکست روبرو گردید. آنارشیستها با مخالفت با فرمهای سلطنت و مونارشی خواهان تبدیل مرکزگرایی به شکل فدراتیو و شورایی هستند. آنها غیر از جامعه شناسی و روان شناسی فرد همیشه به رفتارشناسی او نیز توجه داشته اند. پرودن در جواب دعوت مارکس در سال ۱۸۴۶ برای همکاری او را بدلیل دگماتیسم رفتاری رد نمود.

در نظر آنارشیستها  گاهی اتوپی خالق واقعیتی جدید می شود. بعضی از افراد جنبش دانشجویی اروپا در سال ۱۹۶۸ خود را مارکسیستهای آنارشیست می نامیدند. ادعای آنها همچون مسیحیان آته ایست تعجب آور بود. در طرحهای فلسفی اجتماعی آنارشیسم تنها راه انقلاب بیشتر دسترسی به اهداف آن از طریق انقلاب است. گروهی از آنارشیستها همچون کیبوتص های اسرائیلی مخالف شورایی و اشتراکی کردن اجباری سوسیالیسم پادگانی هستند.

آنارشیستها بودند که ابتدا تمایلات اتوریته مارکسیستها و سپس بلشویکها را نشان دادند. آنها مخاف دیکتاتوری فرد، حزب، دسته، و طبقه زیر هر نامی هستند. مارکس خلاف استالینیسم، دیکتاتوری پرولتاریا را موقت می دانست. لنین آنارشیسم را بیماری کودکی کمونیسم نامید. او می گفت دولت باید کاملا در دست حزب باشد. کروپتکین از تمرکز قدرت در دست بلشویکها شکایت نمود. کارل کائوتسکی مرتد! بلشویسم را سوسیالیسم اجباری روس نامید. بیش از دو قرن است که هواداران دوجریان  رقیب می پرسند مارکس یا باکونین؟

آنارشیست ها نیز دارای فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی خود هستند. اصل امید در اتوپی آنارشیستی اجتناب ناپذیر است. آنطور که  در انقلاب فرانسه از فئودالیسم خلع قدرت شد، در اروپا پرولتاریا باید از بورژواری سلب قدرت می نمود. اکنون رنسانس ایدئولوژی آنارشیستی در کشورهای بلوک شرق سابق موج عظیمی یافته، در حالیکه در بعضی از جوامع رفاه غرب، کارگران متوسط مخالف تغییرات ساختاری افتصاد هستند و ضد انقلاب اجتماعی می باشند. در بعضی از کشورهای غرب تعداد کارگران با درآمد بالا بیشتر ازتعداد کارگران فقیر است. چون گلوبالیسم فعلی زیر شرایط کاپیتالیستی است، آنارشیست ها در مقابل نئولیبرالیسم دست به مقاومت می زنند. در نظر آنان باید از عملگرایان ایده آلیست، ایده آلیست های عملگرا ساخت.

تاریخ انتشار : ۱ مهر, ۱۳۹۱ ۷:۲۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!