جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵

جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

با سرکوب تشکل های کارگری مستقل، “مجلس کارگری” هم فرمایشی است

. “مجلس کارگری” ای که تشکل های کارگری مستقل و خودساخته کارگران در آن حضور نداشته باشد و فعالان کارگری و اعضای اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری مستقل نیز در زندان باشند، تنها نام کارگری را یدک می کشد و مجلسی فرمایشی بیش نیست.

در هفته ای که گذشت جامعه کارگری شاهد برپایی مجلسی به نام خود با عنوان “مجلس کارگری” با حضور نمایندگان فراکسیون کارگری مجلس، دبیرهای اجرایی خانه کارگر، مهمانان خارجی و سایر فعالین صنفی و سیاسی در روز ۱۷ آبان ماه در ساختمان قدیمی مجلس بود. در روز ۱۸ آبان نیز کنفرانس بین الملی تحت عنوان “شیوه‌های تخاصمی امپریالیست‌ها در زمینه انرژی به زیان کارگران و مردم” در هتل اوین به میزبانی خانه کارگر برگزار شده بود.

از میان شرکت کنندگان خارجی در این نشست می توان به “جرج ماوری کوس” دبیر کل فدراسیون اتحادیه کارگران جهان (WFTU) و نایب رئیس این اتحادیه ” ادیب میرو” اشاره کرد. ماوری کوس از سخنرانان افتخاری مجلس کارگری نیز بود. اعضای مجلس کارگری بعد از اتمام نشست شان به دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی رفته اند که علیرضا محجوب طی سخنانی در این دیدار گفت: “جامعه کارگری، آن چیزی را که دارد مرهون زحمات و تلاشهای بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی است.”

به گزارش کلمه، مجلس کارگری در حالی برگزار شد که عده زیادی از فعالین کارگری و سندیکایی به علت پایداری شان در دفاع از حقوق کارگران هم اکنون در زندان به سر می برند و تشکل های کارگری مستقل سالهاست که توسط حاکمیت سرکوب می شوند و تنها تشکل های کارگری غیر مستقل دولت ساخته در این عرصه آزادانه فعال هستند. دبیر کل اتحادیه کارگران جهان در سخنانش در مجلس کارگری هیچ اشاره ای و یا اعتراضی به سرکوب تشکل های کارگری مستقل، همچون سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، و زندانی شدن ده ها فعال کارگری در ایران نکرد.

نمایندگان مجلس با حقوق های دو میلیون چهارصد هزار تومانی، که فراکسیون کارگری مجلس را تشکیل داده اند، برای افزایش حقوق ۳۸۹ هزار تومانی کارگران چه کرده اند؟ مگر بر اساس قانون کار قرار نبود که دستمزدها بر اساس نرخ واقعی تورم تعیین شود؟ آیا تعیین دستمزدها بدون در نظر گرفتن تورم واقعی تخطی از قانون نیست؟ از خرداد ماه گذشته که طومار اعتراضی کارگران و درخواست شان برای افزایش دستمزدها بر اساس نرخ واقعی تورم به دست نمایندگان مجلس رسیده است تا امروز بیش از چهار ماه گذشته است؛ در این مدت نمایندگان مجلس حتی یک بار هم برای بررسی درخواست کارگران و طومار اعتراضی شان که به امضاء بیست هزار کارگر رسیده بود، اقدامی نکرده اند. در این چهار ماه فراکسیون کارگری مجلس برای پاسداری از حقوق کارگران چه کرده است؟

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین زمینه چندی پیش به ایلنا گفته بود: “مجلس به دنبال افزایش حقوق کارگران نیست بلکه طرح کنترل قیمت‌ها را پیش روی خود قرار داده است”. این در حالی است که خواست اصلی جامعه کارگری لحاظ کردن نرخ واقعی تورم در تعیین میزان حداقل حقوق است. یعنی حقوق کارگران از ابتدای سال به شکل قانونی تعیین نشده و نرخ واقعی تورم در تعیین آن لحاظ نشده بود و درخواست کارگران مبنی بر افزایش حقوق مبتنی بر اعتراض شان نسبت به تخطی از قانون است و درخواستی از سر کمک و دستگیری نیست بلکه احقاق حقوق حقه و پایمال شده شان توسط مسئولین و حکومت است.

علاوه بر این مردم و کارگران برای دانستن نرخ واقعی تورم نامحرم محسوب می شوند. عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران چندی پیش گفته بود: “بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، نرخ تورمی که توسط این مرکز تهیه شود، محرمانه است و ما آن را به مدیران کشور و تصمیم گیران ارائه می کنیم و در صورتی که آنها لازم بدانند، آن را منتشر می کنند.” کارگری که قرار است هر ساله حقوق او بر اساس نرخ واقعی تورم تعیین شود، حق ندارد که میزان واقعی این نرخ را بداند مگر اینکه مسئولین لازم بدانند که در این صورت نرخ تورم به او اعلام می شود!

طومار اعتراضی کارگران برای افزایش دستمزدها و تعیین آن بر اساس نرخ واقعی تورم و رعایت قانون کار، تنها مساله مغفول مانده در مجلس نیست، بلکه ده ها موارد دیگر نیز وجود دارد که نشان از بی توجهی مجلس به حقوق کارگران است. به عنوان نمونه طرح بهسازی قرارداهای موقت کار است که پس از چهار سال سرگردانی به تصویب نمایندگان نرسید و از دستور کار مجلس خارج شد.

در چنین شرایطی آیا جامعه کارگری حق ندارد که از همه این همایش های و نشست ها که به نام دفاع از حقوق کارگران به نمایش گذاشته می شود ناامید باشد؟ مگر قرار نبود که تشکل های کارگری از اجزاب، جریان های سیاسی و دولت مستقل باشند؟ استقلال تشکل های کارگری از دولت، احزاب و جریان های سیاسی آیا تنها ابزاری است برای نقد بعضی از تشکل ها یا اصلی است که همه تشکل های کارگری باید آن را رعایت کنند؟

نامه کانون عالی شوراهای اسلامی کار در مرداد گذشته به دیوان عدالت اداری کشور در دفاع از انتصاب سعید مرتضوی، متهم در پرونده قتل زهرا کاظمی و جنایت کهریزک، به درستی از جانب خانه کارگر و اتحادیه های زیر مجموعه آن مورد اعتراض قرار گرفته بود. سهیلا جلودارزاده رئیس اتحادیه زنان کارگر، از زیر مجموعه خانه کارگر، با اشاره به این نامه و تاکید بر ضرورت استقلال تشکل های کارگری به ایلنا گفته بود: “این فعالین کارگری بهتر است به جای این نامه نگاری‌ها، تلاش کنند تا پرونده‌هایی که در آن‌ها به کارگران کشور ظلم شده است، به جریان افتد و مسببان آن محاکمه شوند. نهادهای کارگری باید بعنوان دیده‌بان اجرای قوانین جامعه در کشور فعالیت کنند و در این زمینه باید استقلال خود را حفظ کرده و اجازه خدشه دار شدن آن را به نهادهای اجرایی ندهند.”

اعتراض به عملکرد کانون عالی شوراهای اسلامی کار تنها مختص به خانه کارگر نبود. غلامرضا خادمی‌زاده، رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران، نیز به این امر اعتراض کرده بود. وی با تاکید بر اهمیت حفظ استقلال نهادهای صنفی در همین زمینه به ایلنا گفته بود: “حفظ استقلال نهادهای کارگری، مهم‌ترین اصل در انجام فعالیت صنفی است، اما متاسفانه برخی تشکل‌های صنفی کارگران، باتوجه به سیاست‌های دولت‌ها، تغییر سیاست می‌دهند و این مساله توان نظارتی آن‌ها را کاهش می‌دهد. برخی نهادهای کارگری، به دلیل نزدیک شدن به دولت، تنها به تعریف و تمجید از عملکرد مجریان قانون می‌پردازند و به دلیل روابطی که شکل گرفته است، توان انتقاد و پیگیری مطالبات را ندارند، از این رو بزرگ‌ترین ضرر این سبک از فعالیت صنفی به کارگران می‌رسد و تنها کارگران هستند که به دلیل محقق نشدن حقوقشان، ضرر می‌کنند.”

آیا خانه کارگر و سایر تشکل های کارگری ای که حاکمیت مانع فعالیت آنها نیست، استقلال از جریان های سیاسی و دولت را همواره مدنظر دارند و رعایت می کنند؟ یا اینکه استقلال تشکل های کارگری تنها ابزاری است برای نقد تشکل های دیگر؟ آیا این تشکل های کارگری در همه حال استقلال خود را از دولت، احزاب و جریان های سیاسی حفظ کرده اند و به سان بخشی از جامعه مدنی هدف اصلی آنها احقاق حقوق کارگران می باشد؟

قراردادهای کاری موقت یکی از معضلات مهم جامعه کارگری است که علیرضا محجوب، دبیر کل خانه کارگر و رئیس فراکسیون کارگری مجلس، در مخالفت با آن بارها سخن گفته است و خود وی نیز از جمله تهیه کنندگان و مدافعان اصلی طرح بهسازی قراردادهای موقت کار بود. شاید نگاهی به سابقه این نوع قراردادکار بتواند ما را اندکی به پاسخ سوال بالا نزدیک کند.

قراردادهای موقت کار در کارهای که جنبه دائمی و مستمر دارند، در ایران سابقه نداشت و متاسفانه از نخستین سال های دولت سازندگی و در راستای تامین امنیت سرمایه و به بهای نابودی امنیت شغلی کارگران، به صورت تدریجی شکل گرفت. در ابتدا دهه هفتاد با تفسیر جدید وزارت کار از این ماده قانونی، قراردادهای بدون تاریخ، از شمار قراردادهای دایمی و دسته جمعی کارگران خارج شد و به جای آن، قراردادهای موقت در کشور رسمیت و عمومیت پیدا کرد. تا قبل از سال ۱۳۷۳، هر قرارداد موقتی اگر ۴ بار تمدید می شد، دیگر به عنوان قرار داد دائم محسوب می شد و حتی قرارداد های موقت یک ماهه هم شامل این قانون می شد. در همین سال کانون عالی کارفرمایی کشور با طرح استفساریه ای به وزیر کار، حسین کمالی، به این قانون اعتراض کرد و وزیرکار نیز در پاسخ به این استفساریه، قانون کار را ناکارآمد توصیف کرد. قراردادهای موقت کار در دولت های سازندگی و اصلاحات نه تنها ادامه داشت بلکه به قرارداد های سفید امضاء و این اواخر اخذ سفته از کارگران موقع عقد قرار داد هم ختم شده است.

جامعه کارگری سال هاست که چیزی در بساط زندگی محقرانه اش ندارد تا مرهون تلاش و زحمات کسی باشد. جامعه کارگری سالهاست که حقوق اش روز به روز پایمال تر می شود. این فقر مرهون نبود تشکل های کارگری مستقل از دولت، احزاب و جریان های سیاسی است که در خلاء آن، مشکلات جامعه کارگری تنها به سکویی برای کسب قدرت سیاسی تبدیل می شود. امری که نمونه بسیار عوام گرایانه تر آن را در سال ۸۴ در شعارها و بعدها در عملکرد دولت “مهرورزی و عدالت طلبی” دیدیم. “مجلس کارگری” ای که تشکل های کارگری مستقل و خودساخته کارگران در آن حضور نداشته باشد و فعالان کارگری و اعضای اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری مستقل نیز در زندان باشند، تنها نام کارگری را یدک می کشد و مجلسی فرمایشی بیش نیست.

 

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان, ۱۳۹۱ ۱۰:۴۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک