سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

بستە حمایتی دولت برای مقابلە با تحریم نهائی شد

محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخستین بسته مرتبط می‌شود با تامین کالاهای اساسی و داروی مردم که به طور کلی می‌توان همه کالاهای روزمره و نیاز مردم را در این بخش دسته‌بندی کرد‌. در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت که با مسوولیت رییس‌جمهور تشکیل شد، به صورت نهایی این بسته تایید شد که ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان سال‌جاری اختصاص داده شود‌،... بسته دیگر دولت برای اقشار کم‌درآمد است که بحث و بررسی آن ناتمام ماند و امید است در روزهای آینده قطعی و اطلاع‌رسانی شود‌. بسته دیگری نیز برای حقوق‌بگیران در نظر گرفته‌ایم و دولت وظیفه دارد از این قشر از جامعه در برابر نوسانات نرخ ارز حمایت کند‌.

صفحه اقتصاد: دولت برای حمایت از مردم و جبران آثار ناشی از نوسانات بازار ارز که در زندگی روزمره مردم خواهد داشت، جز اقداماتی که برای ساماندهی این بازار از سوی همکاران‌مان در بانک مرکزی در حال انجام است، پنج بسته حمایتی از یک برنامه جامع مقابله با تحریم را در این رابطه تعریف کرد‌.
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخستین بسته مرتبط می‌شود با تامین کالاهای اساسی و داروی مردم که به طور کلی می‌توان همه کالاهای روزمره و نیاز مردم را در این بخش دسته‌بندی کرد‌. در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت که با مسوولیت رییس‌جمهور تشکیل شد، به صورت نهایی این بسته تایید شد که ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان سال‌جاری اختصاص داده شود‌. به گفته وی، باید در جنگ اقتصادی از حق مردم دفاع کرد‌.
نوبخت افزود: در این راستا دارو و نهاده‌های کشاورزی در این مجموعه قرار می‌گیرند درنتیجه در سراسر کشور تمامی هموطنان می‌توانند از این ۲۵ قلم کالایی که اعلام خواهد شد، بهره‌مند شوند‌. از سوی دیگر نرخ این کالاها نیز براساس ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود و از سوی مسوولان دولتی متناسب با ماموریت دستگاه‌های مربوط کنترل و نظارت می‌شود و در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد‌.
نوبخت ادامه داد: بسته دیگر دولت برای اقشار کم‌درآمد است که بحث و بررسی آن ناتمام ماند و امید است در روزهای آینده قطعی و اطلاع‌رسانی شود‌. بسته دیگری نیز برای حقوق‌بگیران در نظر گرفته‌ایم و دولت وظیفه دارد از این قشر از جامعه در برابر نوسانات نرخ ارز حمایت کند‌.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بسته دیگر مربوط به تولیدکنندگان کشور می‌شود که امروز با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار نیازمند توجه ویژه‌ای هستند‌. همچنین بسته‌ای دیگر در راستای پشتیبانی از پیمانکارانی است که قیمت مصالح ساختمانی در قراردادهایشان افزایش پیدا کرده و دولت باید اقدامات جبرانی برای این دسته از افراد را نیز در نظر بگیرد‌. این پنج بسته در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است‌.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: همگی این بسته‌های حمایتی به عنوان بخشی از برنامه جامع مقابله با تحریم در حال بحث و بررسی است‌. بخشی از این برنامه‌های سیاستی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه مطرح شد‌.
وی در رابطه با افزایش حقوق کارمندان اظهار کرد: در این رابطه در مدت زمان مناسب بسته حمایتی را از سوی دولت تهیه کردیم که در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد‌. نکته دیگر این است که در ستاد بودجه سال ۱۳۹۷ چندین جلسه تشکیل شده است برای اینکه تا پانزدهم آذرماه سال‌جاری لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ را به مجلس ارائه دهیم‌.
نوبخت افزود: برای اجرای طرح تحول سلامت که جزو برنامه‌های دولت است نیز توافقاتی میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان انجام شده است‌. هم‌اکنون یک‌دوازدهم پرداخت‌ها را به صورت ماهانه انجام می‌دهیم‌. خوشبختانه قرار بر این شد که تعدادی از بدهی‌هایی که سازمان بیمه سلامت ایرانیان داشت نیز تا تخصیص‌های آنها به صورت کامل پرداخت شود و هم بخشی از بدهی‌های آنها را از طریق فرآیند بند «ه» تبصره ۵ قانون برنامه بودجه سال‌جاری تعبیه کنیم‌. در سال‌جاری ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزون بر آنچه در ردیف‌های اعتباری برای این سازمان بود، در نظر گرفته شده تا بتوانیم تجهیزات، پرداخت‌ها و بدهی‌های این سازمان را بپردازیم‌. رییس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: از سوی دیگر ۱۷۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز در آینده نزدیک به این سازمان تخصیص داده خواهد شد‌.
بودجه ۱۳ میلیارد دلاری برای تامین کالاهای اساسی
‌محمدباقر نوبخت در ادامه اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسمی در پنج ماه نخست سال‌جاری، همچنان کشور دارای شاخص‌های مطلوب و رضایت‌بخش است اما روند کار به سمتی در حال حرکت است که باید خود را با وضعیت جدید انطباق دهیم‌.
وی افزود: پرسشی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که برای انطباق با وضع ایجاد شده توسط تحریم‌ها نسبت به آینده چه پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم؟ وظیفه این دسته از پیش‌بینی‌ها برعهده سازمان برنامه و بودجه است‌. براساس دو مورد تحریم‌هایی که بر کشور اعمال شده از جمله تحریم ۹۰ روزه و تحریم ۱۲۰ روزه باید برنامه‌ریزی‌هایی شود‌.
نوبخت خاطرنشان کرد: در این راستا متناسب با مشخصه‌های تحریم باید در نظر بگیریم که اعمال این دسته از تحریم‌ها چه تاثیری بر اقتصاد دارد‌. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سازمان برنامه بودجه به این نتیجه دست یافتیم که در فرآیند تحریم کدام دستگاه‌های کشوری آسیب بیشتری می‌بینند و برای رفع آن برنامه‌ریزی‌هایی شد.
نوبخت ادامه داد: حدودا برای ۱۴ دستگاه پیش‌بینی‌های لازم شده است‌. یکی از نقاط آسیب دولت در بخش فرابخش ما بودجه است. اگر قرار باشد تحریم‌ها عملی شود، در برخی از موارد چون صادرات نفتی دچار محدودیت و مشکلاتی خواهیم شد‌. پیش‌بینی‌ شده است که در زمینه صادرات نفت دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت صادر شود با نرخ ۵۵ دلار و هر دلار معادل با ۳۵۰۰ تومان باشد، این درحالی است که در پنج ماه نخست سال‌جاری صادرات نفت ایران به‌طور متوسط دو میلیون و ۴۵۷ هزار بشکه با نرخ هر بشکه ۷۷ دلار بوده است‌.
معاون رییس‌جمهور با اشاره به افزایش منابع ریالی کشور در پنج ماه نخست سال‌جاری خاطرنشان کرد: بنابراین در پنج ماه نخست سال‌جاری توانسته‌ایم منابع ریالی بیشتری از پیش‌بینی‌های انجام شده را وارد خزانه کنیم‌.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: در این راستا دریافتی‌های کشور ۴۷ درصد بیشتر از رقمی بود که در سال گذشته در مدت زمان مشابه داشته‌ایم‌. نکته مهم اینجاست که فروش نفت ایران در ماه سپتامبر به یک میلیون و ۱۱۸ هزار بشکه تقلیل پیدا کرده است‌. در زمینه میزان پولی که از نتیجه فروش نفت به دست آمده، درآمد کشور در دوره‌های گوناگون ۲۴ میلیارد دلار، ۱۹ میلیارد دلار و ۱/۱۲میلیارد دلار بوده است این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌ها باید درآمد حاصل از فروش نفت ۲۵ میلیون دلار باشد‌.
نوبخت خاطرنشان کرد: دو برنامه در راس این طرح وجود دارد که یکی تامین کالاهای اساسی مردم و دیگری برنامه کاهش فقرا در پنج بسته در نظر گرفته شده است‌. در این راستا بسته نخست برنامه قطعی شده و ۱۳ میلیارد دلار با قیمت ثابت ۳۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی و روزمره مردم درنظر گرفته شده است‌. درواقع امروز اقشار آسیب‌پذیر کشور با درآمدهای پایین به شدت تحت تاثیر مشکلات قرار گرفته‌اند‌. سازمان برنامه و بودجه متناسب با درصد دهک‌ها مطالعات گسترده‌ای را انجام داده و به سران سه قوه منعکس کرده است‌.

تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

در انتظار باران

دیروز از صبح،
در انتظار باران بودم،
می‌گفتند نمی‌آید،
ابرهای بارور را باد،
به آن سوی اقیانوس‌ها برده،
و چنین می‌پنداشتند، اما آمد …
چه روز زیبایی بود

همه‌ی چلچله‌‌ها برگشتند

گلها از این‌که روزی پژمرده شوند؛ نگران نیستند!
از نهایت جلوه‌گری دست نمی‌کشند!
زیبایی‌ها‌یشان، از عطر و بو و تا تجلی سحرانگیز را بدون هیچ کینه‌ای پیشکش می‌‌‌کنند.

اجازه است که خودم باشم، آزاد باشم؟

اجازه است زمانی که از خانه بیرون می‌روم با احساس آرامش بیرون بروم، راه بروم سرک‌ها یا مسیر هدفم را طی کنم، بدون داشتن هراس، ترس، دلهره و وحشت از این ‌که مبادا طالبان مرا با خود ببرد، یا اینکه در انتحار و انفجار زخمی و یا شهید شوم، یا دزد راهم را بگیرد و تمام اموالم را غارت کند؟

مثل یک باد

شبیه آن رنگین کمان،
پس از باران,
دیدم او را,
گریان بود,
مانده بودم در خود،
این گریه از بهر چه هست؟
شادی یا اندوه دگر؟

نامه ۶۰۰ نفر از کارمندان دولت آلمان درباره غزه …

ما شما را مورد خطاب قرار می‌دهیم زیرا به عنوان کارمندان دولت فدرال و کارکنان دولتی به اصول قانون اساسی متعهد هستیم. ماده ۲۵ تبصره ۱ قانون اساسی دستور عمل عمومی در خصوص حقوق بین‌الملل است. طبق نظر دادگاه قانون اساسی فدرال، این ماده به این معنی است که «قواعد عمومی حقوق بین‌الملل، بدون وجود یک قانون تبدیلی، یعنی بدون واسطه، مستقیماً به سیستم حقوقی آلمان راه پیدا می‌کند.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

حملۀ ماجراجویانۀ اسرائیل به کنسولگرى ایران در سوریه و افزایش خطر جنگ در منطقه را محکوم مى‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) ضمن محکوم کردن حملۀ اسرائیل به کنسولگرى ایران در سوریه، به جمهورى اسلامى نیز هشدار می‌دهد ماجراجویی دولت اسرائیل را نه با ماجراجویی متقابل و اقدام تلافی‌جویانه، که از طریق شورای امنیت و با اتکا به قوانین بین‌الملل پاسخ بدهد. اولین اقدام می‌تواند درخواست نشست فوری شورای امنیت برای محکوم کردن اسرائیل باشد.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

حملۀ ماجراجویانۀ اسرائیل به کنسولگرى ایران در سوریه و افزایش خطر جنگ در منطقه را محکوم مى‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) ضمن محکوم کردن حملۀ اسرائیل به کنسولگرى ایران در سوریه، به جمهورى اسلامى نیز هشدار می‌دهد ماجراجویی دولت اسرائیل را نه با ماجراجویی متقابل و اقدام تلافی‌جویانه، که از طریق شورای امنیت و با اتکا به قوانین بین‌الملل پاسخ بدهد. اولین اقدام می‌تواند درخواست نشست فوری شورای امنیت برای محکوم کردن اسرائیل باشد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در انتظار باران

همه‌ی چلچله‌‌ها برگشتند

اجازه است که خودم باشم، آزاد باشم؟

مثل یک باد

نامه ۶۰۰ نفر از کارمندان دولت آلمان درباره غزه …

۸۲ سازمان حقوق بشری: یک نهاد سازمان ملل نباید شریک اعدام‌های مواد مخدر باشد!