دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱

دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱

تأثیر روانی جنگ: نیمی از کودکان غزه آرزوی مرگ دارند
یک مطالعه و نظر سنجی جدید, تأثیر روانی عظیم جنگ بر کودکان و جوانان در نوار غزه را این گونه بر آورد کرده است:  ۴۴ درصد از کشته شدگان کودک...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: جولیان بورگر، برگردان رضا کاویانی
نویسنده: جولیان بورگر، برگردان رضا کاویانی
رودررو با فرهنگ کشی: یادی از غلامحسین ساعدی
غلامحسین ساعدی ریشه در آب و خاک فرهنگ، زبان و تاریخ ایران و مردم ایران داشت. این ریشه در او چنان قوی و محکم بود که درد غربت تا آخرین...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: عباد عموزاد
نویسنده: عباد عموزاد
جلوگیری از ملاقات به خاطر عدم رعایت حجاب
... وقتی از ملاقات مهراوه بابت حجابش جلوگیری کردند، شرایط برای او که بارها از ملاقات مادر و پدرش، طی سال های گذشته، با موضوعیت حجاب محروم شده بود، غیرقابل...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده
نویسنده: نسرین ستوده
در سومین سالگرد «جنایت عمدی» حکومتی یاد بکتاش آبتین را گرامی می‌داریم
پرونده‌ی «جنایت عمدی»، جنایت آشکاری که به مرگ بکتاش آبتین انجامید، همچنان گشوده است و هرگز مشمول مرور زمان نخواهد شد مگر آن که آمران و عاملان این جنایت و...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
گزارش سخنان سیدمحمد خاتمی در کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
امروز بیش از هر زمان جامعه ما نیاز به گفت‌وگو دارد؛ o گفت‌وگوی میان خودمان، o گفت‌وگو با دیگرانی که در عرصه هستند، o گفت‌وگو با جهان، o گفت‌وگو با...
۱۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: هم‌میهن
نویسنده: هم‌میهن
سخنرانی آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در دهمین کنگره حزب – ۵ دیماه 1403
• درسال ۹۶ حاکمیت یکدست با توهم حل مشکلات کشور شکل گرفت • آنچه ما اصلاح طلبان تحت عنوان راهبرد انتخاباتی خود در انتخابات ۱۴۰۳ اعلام کردیم، تلاش بر تحقق...
۱۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آذر منصوری
نویسنده: آذر منصوری
مسائلِ بزرگِ جهانِ هستی: آیندهٔ کیهانِ در حالِ گسترش
کیهان از زمانِ مِهبانگ مدام در حال گسترش است. آیا این روند هم‌چنان ادامه خواهد داشت؟ در این‌صورت آیا زمانی خواهد رسید که بخشِ عمدهٔ کیهان برای همیشه غیرقابل مشاهده...
۱۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: دکتر حسن بلوری
نویسنده: دکتر حسن بلوری

تحول معنایى واقعیت تاریخى مبارز آذربایجانى بابک

امروز عباس لسانى وارد چهارمين هفته اعتصابش شد. نمى‌دانم چه حالى دارد بدن نيمه‌جانش. امروز چنگيز بخت‌آور اعتصاب آغاز کرده است.اما حتى از محل نگهدارى غلامرضا امانى اطلاعى ندارم. بيشتر از ۱۵۰ نفر ديگر نيز در زندان‌هاى مختلف آذربايجان زندانی‌اند

هر کلمه در هر زبان معنایى خاص را افاده مى‌کند و تصورات و تصدیقات معینى را در ذهن تداعى مى‌کند.اما کلمات در طول تاریخ تفکر و اجتماع بشرى به دنبال تغییر افکار و دستاوردهاى جدید علمى و همچنین کشفیات تازه تاریخى از بار معنایى گذشته تخلیه و براى القاى معناى دیگرى مورد استفاده قرار مى گیرند.نام بابک مبارز آذربایجانى نیز در طول تاریخ چنین تحولى را پشت سر گذاشته و همه نسل‌ها در پس ذهنیت خود با شخصیتى که آن کلمه معرفى مى‌کند مواجه شده‌اند.بابک تا سال‌ها در نگاه منابع عربى مورد جفا بوده و تاریخ‌هایى که در دربار خلفاى بنى‌عباس نوشته شده بودند سعى در تخریب این شخصیت در افکار عمومى مسلمین داشته‌اند.در مقابل ادبیات رسمى عرب جریانى به نام شعوبیه در میان فارسیان شکل گرفته بود که در کل توجه به قوم فارس را در سایه اساطیر مد نظر قرار داده بود. این جریان نیز به حرکت بابک و همرزمانش به عنوان نهضتى شعوبى مى‌پرداخته است. حکومت پهلوى که سعى در عرب‌ستیزى و اسلام‌ستیزى داشت بیشتر به قرائت شعوبى نظر داشت. جمهورى اسلامى نیز این کلمه و معناى تاریخى آن را بسان بسیارى از کلمات و واقعیات تاریخى معلق نگه داشته بود.
نسل جدید ملت ترک پس از قریب به یک دهه فعالیت مستمر در اواخر سالهاى هفتاد به سراغ بابک رفت. این نسل از طرفى به کند و کاو در واقعیت تاریخى شخصیت بابک و مبارزه‌اش با مهاجمان آن روزگار پرداخت و از طرف دیگر او را به عنوان یکى از سمبل‌هاى مبارزاتى آذربایجان برگزید. از آنجا که بابک در سرزمین‌هاى تاریخى آذربایجان به مبارزه مشغول بوده است و قلعه‌اش تقریبا در مرکز آذربایجان قرار مى‌گیرد و با توجه به تجلیلى که برخى مورخان و روشنفکران مبارز در دهه‌هاى اخیر از او کرده‌اند به‌سرعت بابک در معنایى جدید بار دیگر در سرزمین آذربایجان نامدار شد.
از سال ۱۳۷۹ تا ۸۲ صدها هزار نفر هر سال در پایان هفته دوم تیرماه در قلعه بابک در شهرستان کلیبر گرد هم آمدند و ارتفاعات کوهستانى آن شهرستان را تبدیل به محلى براى ابراز خواسته‌هاى فرهنگى و اجتماعى ترکان کردند. مردم در دو روزى که در آنجا بودند ضمن تشکیل کمون‌هاى کوچک (بدون توجه به موقعیت اجتماعى و اقتصادى افراد) فرهنگ- زبان و هنر ترکى را به نمایش مى‌گذاشتند. گاهى اجتماعاتى بزرگتر نیز تشکیل مى‌شد و مردم در سخنرانى‌هاى کوتاه مسائل آذربایجان و جامعه ترک کشور را بیان مى‌کردند.هم‌زمان با این اجتماعات سازمان‌هاى غیر دولتى مختلف نیز با برنامه‌هایى که براى این دو روز داشتند چهره و هدف مسالمت‌آمیز جریانى را که خود را در قلعه بابک نشان مى‌داد بیشتر عیان مى‌کردند.به عنوان مثال در سال ۸۲ یک گروه طرفدار محیط زیست با مستقر کردن اعضایش در کوهستان به پاکسازى محیط از آلاینده‌ها مشغول بود.
معناى جدید و روشنى که از بابک امروز در اذهان ترک‌ها شکل گرفته به واقع کاملا با تحولى که در ذهن ترک‌ها انجام گرفته است همخوانى دارد و بنابراین زدودنى نیست.ملتى که امروز بیرق هویت‌خواهى بلند کرده است طى یک پروسه تاریخى و فکرى طولانى به آن رسیده است و نتایج به‌دست آمده آنقدر عینى و ملموس و همچنین مفید براى پیشرفت و هماهنگى با دنیاى مدرن و دموکرات هستند که تجربه ۱۵ ساله اخیر ثابت کرده است ترک‌ها نه تنها از آن صرف‌نظر نخواهند کرد بلکه آن را به عنوان تنها راه حل برگزیده‌اند.
حکومت جمهورى اسلامى از سال ۱۳۸۳ با ایجاد پادگان نظامى در منطقه‌اى که قلعه بابک در آنجا قرار دارد و نیز با بستن جاده‌هاى منتهى به کلیبر در هفته دوم تیرماه از اجتماع مردم در ارتفاعات کوهستانى اطراف قلعه جلوگیرى مى‌کند.ماموران دولتى فعالیت‌هاى بازدارنده را تا شهرهاى مختلف آذربایجان امتداد داده و در این شهرها با دستگیرى فعالین ترک و یا تهدید گروه‌هایى که قصد عزیمت دارند سعى در جلوگیرى از اجتماع مسالمت‌آمیز و قانونى مردم داشته و دارند.
اما حکومت ایران نیز مثل سایر همتایان تاریخیش تکرار تجربه نامبارکى را مى‌آزماید که شکستش بر عقل بشر امروز مسلم است. همانگونه که در بالا ذکر شد بابک تنها به عنوان سمبلى براى مبارزه انتخاب شده است. مبارزه‌اى که بعد از تحولى بزرگ در ذهن ترک‌ها از قشقاییستان تا آذربایجان پدید آمده است. در حقیقت ترک‌ها متوجه غفلت خود از فرهنگ و زبان مادریشان در دوره مدرن شده‌اند و دیگر هیچ راه بازگشتى براى ایشان جز هویت‌خواهى وجود ندارد.هر گونه سد راه براى این جریان ایستادگى در مقابل تاریخ است.تجمع قلعه بابک درست از سال ۸۳ که حکومت راه‌ها را بست تبدیل به یک جریان مقاومت شد. مقاومت در مقابل قدرتى که از حق اولیه انسانها مانند حق اجتماع انسان‌ها در کنار یکدیگر جلوگیرى مى‌کند.هر چقدر فشار حکومت بیشتر مى‌شود اتحاد ترک‌ها و توافق ایشان بر خواسته‌هاى حداقلى و طبیعى‌شان جدى‌تر مى‌شود.بنابراین امروز هیچ ترکى از رفتن یا نرفتن به قلعه بابک صحبت نمى کند بلکه سخن از چگونه رفتن است.
بعد التحریر: نمى‌توان از قلعه بابک حرف زد و از دلاورانى که هر ساله بیرق از دیگرى گرفته و چراغ آن قلعه را زنده نگه داشتند سخن نگفت. امروز عباس لسانى وارد چهارمین هفته اعتصابش شد. نمى‌دانم چه حالى دارد بدن نیمه جانش. امروز چنگیز بخت‌آور اعتصاب آغاز کرده است.اما حتى از محل نگهدارى غلامرضا امانى اطلاعى ندارم. بیشتر از ۱۵۰ نفر دیگر نیز در زندان‌هاى مختلف آذربایجان زندانی‌اند.هنوز هیچ روشنفکر فارسى از عمق فاجعه‌اى که در سرزمینم در حال وقوع است خبر ندارد یا نمى‌خواهد بداند و هنوز هیچ دولتى در دنیا نسبت به سلامت عباس لسانى و وضعیت حقوقى ده‌ها زندانى ابراز نگرانى نکرده است.

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد, ۱۳۸۵ ۶:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

تأثیر روانی جنگ: نیمی از کودکان غزه آرزوی مرگ دارند

رودررو با فرهنگ کشی: یادی از غلامحسین ساعدی

جلوگیری از ملاقات به خاطر عدم رعایت حجاب

در سومین سالگرد «جنایت عمدی» حکومتی یاد بکتاش آبتین را گرامی می‌داریم

گزارش سخنان سیدمحمد خاتمی در کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

سخنرانی آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در دهمین کنگره حزب – ۵ دیماه ۱۴۰۳