سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۳

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

جای خالی بخش کثیری از کارگران در تامین اجتماعی

صداي قربانياني كه در هيچ آماري متبلور نميشود

مطابق آمار سازمان تامين اجتماعي، در سال 1387 جمعاً 22 هزار و 134 حادثه ناشي از كار در كشور روي داده است كه از اين تعداد سهم زنان 395 مورد و سهم مردان 21 هزار و 739 حادثه بوده است

سالانه حدود ۲ میلیون کارگر قربانی بیش از ۲۷۰ میلیون حادثه شغلی در جهان میشوند. همچنین سالانه ۱۶۰ میلیون کارگر در تماس با مواد آلاینده در واحدهای کاری خود، به انواع بیماریهای شغلی مبتلا میشوند؛ آماری که بیانگر این است که حوادث ناشی از کار به تنهایی بیش از هر جنگ خانمانسوزی در دنیا، جان کارگران بیپناه را تهدید میکند.
به گزارش ایلنا، مطابق آمار سازمان تامین اجتماعی، در سال ۱۳۸۷ جمعاً ۲۲ هزار و ۱۳۴ حادثه ناشی از کار در کشور روی داده است که از این تعداد سهم زنان ۳۹۵ مورد و سهم مردان ۲۱ هزار و ۷۳۹ حادثه بوده است. همچنین از این تعداد حادثه، ۸۳ مورد به فوت، ۲۴۲ حادثه به نقص عضو تا ۶۶ درصد (از کار افتادگی کلی)، ۳۷۶ مورد به نقص عضو بین ۳۳ تا ۶۶ درصد (از کار افتادگی جزیی)، ۱۰۵۰ مورد به نقص عضو تا ۳۳ درصد (غرامت نقص عضو) و ۲۰ هزار و ۳۸۳ مورد به بهبودی کامل منجر شده است.
نگاهی به آمار حوادث کار در ایران شاید بیانگر کم بودن تعداد حوادث ناشی از کار در ایران باشد و از این رو جای خوشحالی برای مسؤولانی داشته باشد که با افتخار از کمتر بودن حوادث ناشی از کار در ایران نسبت به آمار سازمان بینالمللی کار خبر میدهند، اما واقعیت این است که همانگونه که سازمان تامین اجتماعی در صدر گزارشهای خود عنوان کرده است، این آمار تنها مربوط به بیمهشدگان این سازمان است و کسانی که جزء بیمهشدگان سازمان نباشند و بر اثر حوادث ناشی از کار آسیب ببینند در این آمار جایی ندارند.
مثالهایی از این دست در ایران فراوان است. فراموش نشده است که کارگرانی که زیر آوار ساختمان در حال ساخت سعادت آباد جان باختند، بیمه نبودند. برخی از کارگرانی که در حادثه انفجار کارخانهها در شازند اراک جان خود را از دست دادند، بیمه نداشتند و همچنین پس از حادثه انفجار در معدن باب نیزو، عنوان شد که کارگران جان باخته در این حادثه بیمه نبودند.
این واقعیتها نشان میدهد که بسیاری از حوادث ناشی از کار اینگونه از نگاه کارشناسان جا میماند و از این طریق برنامهریزان ما به این نتیجه اشتباه میرسند که حوادث ناشی از کار در ایران کم است.
قربانگاه بزرگی به نام بخش ساختمانی
کارگران بخش ساختمانی بهرغم تمام وعدههای ارائه شده از سوی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس، همچنان از نداشتن بیمه تامین اجتماعی رنج میبرند.
در حال حاضر شرایط سختگیرانه تامین اجتماعی برای بیمه این دسته از کارگران تنها به عده محدودی از این رسته از کارگران اجازه میدهد که خود و خانوادههایشان را بیمه کنند. با این حال، در بررسی آمار مربوط به بیمهشدگان تامین اجتماعی، رقم مربوط به بخش ساختمانی به طور عجیبی آزاردهنده است. از ۲۲ هزار و ۱۳۴ حادثه کاری در سال ۸۷، ۴ هزار و ۲۹۱ مورد به بخش ساختمانی اختصاص دارد، به عبارتی بخش ساختمان، منهای جمع کثیری از کارگران ساختمانی که بیمه نیستند، حدود ۱۹ درصد از حوادث شغلی را به خود اختصاص داده است. ناگفته پیداست که در صورت بیمه تمام کارگران ساختمانی، این رقم به طرز باورنکردنی افزایش خواهد یافت.
رنج میکشند و نقش میزنند
دسته بزرگ دیگری از کارگران که در آمار حوادث ناشی از کار، به دلیل نداشتن بیمه تامین اجتماعی، غایب هستند، قالیبافانند. سر و کار داشتن این عده از کارگران با مواد شیمیایی، حضور اکثریت این رده از کارگران در محیطهای کاری عاری از استانداردها که اغلب نمور و فاقد تهویه مناسب هستند و ساعات کاری طولانی که از ۱۲ تا ۱۶ ساعت از شبانهروز آنها را به خود اختصاص میدهد، سبب میشود که اکثریت این عده، یا دچار بیماریهای تنفسی همچون آسم شوند، یا دچار کمر درد و دردهای عضلانی شوند و یا سوی چشمهایشان را در پای دار قالی جا گذارند. این محرومان واقعی جامعه، به دلیل تشویق هر چه بیشتر سوداگران به استثمار کارگران، سالهاست از بیمه و مزایای آن محرومند و با وجود وعدههای بسیار، هنوز هم در پیچ و خم بوروکراسی اداری به دنبال حق خود میگردند.
کارگران اصناف و کارگاههای کوچک
وقتی مهرورزی مجالس پنجم و ششم با بهانه ایجاد میلیونها شغل به سراغ کارفرمایان به اصطلاح خردهپای اصناف آمد، در مقابل صدها هزار کارگر از خدمات بیمهای محروم شدند. خروج کارگاههای زیر ۵ نفر و ۱۰ نفر از شمول قانون کار، بهانهای برای کارفرمایان شد تا در نخستین گام، اولین حق انسانی کارگر را از او بگیرند و از این راه بود که دستهای دیگر از کارگران که در کارگاههای کوچک غیراستاندارد مشغول فعالیت بودند، نامشان از لیستهای سازمان تامین اجتماعی خط خورد و امروز نشانی از آمار حوادث کاریشان در آمار نمیآید.
کارگران شاغل در بخش کشاورزی
بخش گستردهای از کارگران نیز بر حسب فعالیت در بخش کشاورزی ایران که نیازی به بیمه کردن کارگران ندارد، از آمار سازمان تامین اجتماعی جا میافتند. با این حال در همین آمار ارائه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی درباره میزان حوادث ناشی از کار در بخش کشاورزی، به رقم ۵۲۲ مورد برخورد میکنیم. باید دانست که این آمار مربوط به کارگرانی است که در بخشهای دولتی مرتبط با فعالیتهای کشاورزی همچون سازمان جنگلبانی و شیلات مشغول به کار هستند و از کارگران فصلی کشاورزی که در زمینهای سایر افراد مشغول فعالیت هستند، نشانی نیست.
اقتصاد زیرزمینی و کارگران نادیدنی
هر چند به واسطه حذف خدمات بیمهای از کارگاههای کوچک، اقتصاد غیررسمی و زیرزمینی ایران با اقتصاد رسمی، به طرز عجیبی گره خورده است، اما همچنان بخشهای گستردهای از کارگران هستند که در اقتصاد زیرزمینی ایران به کار مشغولند و از حوادثی که برای آنها اتفاق میافتد، خبری به گوش مسؤولان نمیرسد. اعلام وجود ۵۶۰ هزار نفر کارگر در استان تهران که در کارگاههای زیرزمینی مشغول فعالیتند و از هر نوع مزایایی محروم، بهترین گواهی است که از سوی مسؤولان سازمان اعلام شده است.
تمامی موارد فوق نشان میدهد که بحث حوادث ناشی از کار در کشور امری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. پایین بودن میزان آمار حوادث ناشی از کار در ایران نه به دلیل اقدمات مؤثر در پیشگیری از وقوع این حوادث است، بلکه به ضعف تامین اجتماعی در کشور بازمیگردد.
به گزارش ایلنا، در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی که با هدایت دولت، بسیاری از وظایف دولتی را برعهده گرفته و بسیاری از اقشاری را که هیچ سهمی در منابع سازمان ندارند، بر سر خوان کارگران نشانده است، از بیمه کردن بخشهای عظیمی از جامعه کارگری طفره میرود و از همین روست که صدای مظلومیت این کارگران در هیچ آمار و ارقامی ثبت نمیشود.
گزارش از: پانید فاضلیان

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد, ۱۳۸۸ ۰:۴۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴