یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹

یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹

اسب کهر را بنگر
هيچ نمی‌گويد. درست هفتاد سالش که شد؛ آلزایمری شد. دوستانی که هر هفته به یک گوشه از دیار و بلندی‌های اطراف شهر و روستا می‌رفتند؛ متعجب شدند. حتی گالش‌مردانِ مراتعِ...
۱۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
مراحل مختلف گذار به دموکراسی: ایران در کجای کار است؟
با تلاش رادیکال‌های حکومتی برای یک‌دست‌سازی‌ها، اکنون جامعه‌ی ایران آگاه است که قدرت واقعی در دست کدام ارگان‌هاست و پدید آورنده‌ی وضع اسف‌بار جامعه چه کسانی هستند. مردم به رسانه‌های...
۱۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: علیرضا بهتوئی
نویسنده: علیرضا بهتوئی
پیام «آپو» چه پاسخی خواهد گرفت؟
این فراخوان اوجالان، ...بطور فشرده تاکید بر این چند محور می‌نهد: مبارزه‌ی کُرد برای رهایی‌ از تبعیض ملی، حقانیت داشته و بر حق بوده است؛ شکل مبارزه‌ی انتخابی – مقاومت...
۱۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
پرتگاه دیپلماتیک!
این دیگر یک مشاجره لفظی معمولی نبود، بلکه نمایش احساسات شدیدی بود که به درگیری بین ولودیمیر زلنسکی و دونالد ترامپ منجر شد. رئیس‌جمهور ایالات متحده پس از پایان این...
۱۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کریستین اش و برنهارد زند – برگردان رضا کاویانی
نویسنده: کریستین اش و برنهارد زند – برگردان رضا کاویانی
چهره بی‌نقاب آمریکا
دولت‌های تشکیل‌شده از الیگارش‌ها معمولاً به تصرف خاک و بهره‌برداری از منابع آن علاقه‌مند بوده و آن را نوعی ابزار تحکیم موقعیت خود می‌دانند. اکنون ترامپ بدون توجه به سرزمین‌هایی...
۱۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
“کشتیبان را سیاستی دگر آمد.”
مشاجره‌ی بی‌سابقه‌ی ترامپ و معاونش، جی دی ونس، با زلنسکی در کاخ سفید، مرا به یاد شیوه‌ی رفتار و واکنش سفرای اوکراین در اروپا انداخت—روزهایی که با آغاز جنگ در...
۱۲ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی
پشتیبانی از شورای مرکزی و هیئت رهبری - اجرایی جبهه ملی ایران
ما امضا کنندگان این متن پشتیبانی خود را از تلاش های آقای دکتر حسین موسویان ریاست محترم شورای مرکزی و هییٔت رهبری – اجرایی جبهه ملی ایران و فعالان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران؛ سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران؛ سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور

جریحه دار شدن احساسات، یک حق همگانی است

مجسمه بودا که در باميان منفجر می شود، پرچمی که لگد کوب و سوزانده می گردد، صليبی که به آتش کشيده می شود، انسان هائی که به خاطر عقايدشان کشته و اسير می شوند، اردوگاه های مرگ هيتلری اين جنايت بارترين پديده قرن بيستم که انکار می شود، همچون کاريکاتور پيامبر مسلمانان که انتشار می يابد، همه و همه جريحه دار کردن عواطف ميليون ها انسانی است که اين پديده ها و مظاهر برايشان عزيز و مقدس است. بخشی از مسلمانان که به آسانی عواطف و احساساتشان جريحه دار می شود، حق جريحه دار شدن احساسات را برای ديگری قائل نيستند و عواطف ديگران را به هيچ می انگارند

آیا آنچه که “گفتگوی تمدن ها” نامیده شد، با زبانی که آتش آن، این چنین پرلهیب و سوزان زبانه می کشد، آغاز شده است؟ 
گفتگوی تمدن ها به مثابه برابرنهاد “جنگ تمدن های” هانتیگتون طرح شد و مبنا و هدفی سیاسی را پی گرفت و مراد واقعی از آن، به بیان جدیداً رواج یافته “تعامل” اسلام سیاسی از یک سو و فرهنگ غربی از سوی دیگر بود. این گفتگو و تعامل بر این مبنا مطرح نشد که میان اسلام و مسیحیت و یا یهودیت به مثابه ادیان و پدیده های هم سرشت، جریان یابد، بلکه به عنوان گفتگو میان اسلام و در حقیقت حاکمان و پیروان اسلام سیاسی در حکومت از یک سو و تمدن غربی از سوی دیگر به میان کشیده شد.
آنچه که تمدن غربی خوانده می شود، هرچند غرب و متفکرین غربی بیشترین سهم را در آن داشته اند، در حقیقت تمدن پیشرو بشری است که خود حاصل نفی و طرد مسیحیت و خدا محوری آن از حوزه عمومی و اداره جامعه و اندیشه سیاسی و جایگزینی خرد و اندیشه انسانی به جای آن و حاصل فرازمندی انسان باوری و خرد محوری فلسفه یونانی بوده است. این تحول و تطور در حقیقت عصاره و چکیده و بزرگترین دستاورد عصر روشنگری و فرجام آن، مدرنیته محسوب می شود. 
بر این مبنا و از این منظر، کشمکش و جدال و گفتگویی این چنین خشونت بار که اینک شاهد آنیم، خود تجلی بروز جدال مدرنیته با سنت گرایی اسلامی است که در عرصه و سطحی جهانی جریان دارد. این جدال خود را بر بستر و گرده تضادها و کشمکش های جاری موجود در جهان ما همچون تعارض شمال و جنوب و سلطه جویی ها ی میلیتاریستی و درگیری ها و مسائل منطقه ای همانند مساله فلسطین و اسرائیل سوار کرده و از آن تغذیه می کند. 
اکنون این سوال موضوعی فرعی و کم اهمیت است که حد آزادی بیان کجاست و آیا آن کاریکاتورها می بایست منتشر می شد یا نه و البته که باعث تاسف است که اقدامی صورت گرفته که عواطف گروهی از مسلمانان بطور واقعی و نه تحریک شده جریحه دار شده است، موضوع اصلی اما این است که مکانیسم های دفاعی اسلام به مثابه یک دین که از ١٣ و ١۴ قرن پیش پایه گذاشته شد، مدت هاست که در جهان کنونی ما دیگر جواب نمی دهد.
مهدورالدم وقابل کشتن دانستن فرد از اسلام برگشته، ایجاد انواع تقدس ها و تابوها و خط قرمزها همراه با مجازات های هولناک، تقسیم جهان به مسلمان و دیگران (کفار) و دهها مورد دیگر با جهان متکی بر رواداری، تکثر و همزیستی اندیشه ها و پذیرش و احترام متقابل، خوانایی ندارد. مگر عیسی مسیح کم سوژه انواع آثار و کارهای فرهنگی، هنری در شکل طنز و یا هجو آن بوده است؟ و آیا در روزگار ما واکنش هائی اینچنینی در برابر آن برانگیخته و سازمان داده شده است؟ 
تا زمانی که متفکرین و مصلحین اسلامی بطور بنیادی این اندیشه ها را به نقد نکشند و علیه آن مکانیسم های سنتی دفاعی اسلام اشکارا قد علم نکنند (نمی دانم شاید دیگر دیر شده باشد) همواره شاهد بروز حاد یکی از اشکال این ناهمزبانی ها و ناهم عصری ها و کشمکش ها خواهیم بود. حال گاه تقصیر این و گاه تقصیر آن. و فراتر شاهد تحریکات و سازمانگری “عواطف جریحه دار شده” و “استفاده ابزاری” از احساسات مذهبی توسط بنیاد گرایان خواهیم بود. همان پدیده ای که در مورد اخیر در ایران و سوریه و لبنان و … دیدیم و از بدو ایجاد جمهوری اسلامی بطور روزانه در ایران شاهد جلوه های گوناگون آنیم.
متاسفانه در ایران ما، حتی متفکرین اسلامی و اسلامگرایان مصلح و یا تحول طلب نیز تا کنون و در عمل بطور جدی مدافع رواداری و پذیرش اصل احترام متقابل به اندیشه ها و عقاید نبوده اند و به طور مثال، حق جریحه دار شدن را به مثابه یک حق همگانی عمیقا درک نکرده اند. مجسمه بودا که در بامیان منفجر می شود، پرچمی که لگد کوب و سوزانده می گردد، صلیبی که به آتش کشیده می شود، انسان هائی که به خاطر عقایدشان کشته و اسیر می شوند، اردوگاه های مرگ هیتلری این جنایت بارترین پدیده قرن بیستم که انکار می شود، همچون کاریکاتور پیامبر مسلمانان که انتشار می یابد، همه و همه جریحه دار کردن عواطف میلیون ها انسانی است که این پدیده ها و مظاهر برایشان عزیز و مقدس است. بخشی از مسلمانان که به آسانی عواطف و احساساتشان جریحه دار می شود، حق جریحه دار شدن احساسات را برای دیگری قائل نیستند و عواطف دیگران را به هیچ می انگارند. 
جهان ما، جهان گوناگونی و چندگانگی فرهنگ ها و اندیشه ها ومنافع و منش هاست. برای صلح و آرامش راهی جز همزیستی، پذیرش و احترام متقابل و رواداری و کنار گذاشتن عصبیت ها وجود ندارد. 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن, ۱۳۸۴ ۶:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

اسب کهر را بنگر

مراحل مختلف گذار به دموکراسی: ایران در کجای کار است؟

پیام «آپو» چه پاسخی خواهد گرفت؟

پرتگاه دیپلماتیک!

چهره بی‌نقاب آمریکا

“کشتیبان را سیاستی دگر آمد.”