شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

جهت دستیابی به حقایق

فرق ایران با کشورهای دیگر مثلا عربستان یا اسراییل این است که مقامات ایران مرا از رفتن و دیدن از زندانها و زندانیان منع کرده اند در حالی که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور عربستان می تواند به آن کشور رفته و گزارش تهیه کند و یا مثلا گزارشگر سازمان ملل در امور اسراییل می تواند به مناطق اشغالی رفته و گزارش تهیه کند.

استقبال بی سابقه جامعه ایرانی تورنتو کانادا از سفردکتر احمد شهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران.

دکتر احمد شهید در ادامه سفرهای خود به سراسر جهان جهت دستیابی به حقیقت در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران – از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ ژوییه به تورنتو کانادا سفر کردند. ایشان در این سفر که از روز ۲۴ ژوییه شروع شد با اقشار و نمایندگان مختلف جامعه ایرانی ساکن تورنتو کانادا از جمله روزنامه نگاران، اعضای سازمان دگرباشان جنسی ایرانی (ایرکو)، اعضای جامعه بهایی، نمایندگان کردها و آذری (ترکهای) مقیم تورنتو، نمایندگان احزاب و سازمانهای سیاسی، فعالین نهادهای مدنی، شخصیتهای علمی و … دیدار و گفتگو نمودند. روزانه این دیدارها  بصورت فردی و یا گروهی از ساعت نه صبح شروع و تا ظهر ادامه داشت – با یک زمان یکساعته برای نهار – مجددا از دو بعدازظهر شروع تا ساعت پنج یا شش ادامه می یافت و در مجموع بیش از ده نفر از ایرانیان را هر روزه شامل می شد.

دکتر احمد شهید با تیم همراهش جلسات را هدایت میکردند.

این جلسات که از قبل و با هماهنگی کانون ایرانی کانادایی حقوق بشر – تورنتو انجام می شدند، افراد و گروه های مختلف ایرانی را در بر می گرفتند. ایرانیان بهمراه مدارک و اسناد و با وقت از قبل تعیین شده به دیدار دکتر احمد شهید می آمدند و مسایل و موارد نقض حقوق بشر در مورد خود یا گروه خود را با او در میان می گذاشتند.

 

کنفرانس مطبوعاتی

فشرده مطالبی که دکتر احمد شهید در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه ۲۶ ژوییه در پاسخ به سوالات حاضرین اظهار داشت :

“گزارش من باعث شده تا کشورهای بیشتری با مسایل نقض حقوق بشر در ایران آشنا شوند. همچنین نشان می دهد که گزارشهای من موفقیت آمیز بوده اند، به این دلیل که اگر قبلا کشورهای بیشتری در مجمع عمومی از ایران پشتیبانی می کردند هم اکنون این پشتیبانی کمتر شده است. گاهی شده یک گزارش من باعث نجات جان یک فرد محکوم به اعدام شده است. ممکن است کسی فکر کند که تلاش من بیهوده است، اما این طور نیست. گزارشهای من و ثبت آنها باعث می شود تا بسیاری از موارد نقض حقوق بشر فراموش نشوند .در جلسات حقیقت یابی چنانچه کسی ادعا کند در زندان بوده است، من سابقه او را بررسی می کنم و از دو منبع اطمینان حاصل می کنم که حرفها و گزارشش موثق هست یا نه.

فرق ایران با کشورهای دیگر مثلا عربستان یا اسراییل این است که مقامات ایران مرا  از رفتن و دیدن از زندانها و زندانیان منع کرده اند در حالی که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور عربستان می تواند به آن کشور رفته و گزارش تهیه کند و یا مثلا گزارشگر سازمان ملل در امور اسراییل می تواند به مناطق اشغالی رفته و گزارش تهیه کند. رژیم ایران گزارشهای من را قبول ندارد و بر من می تازد، اما خود از گزارشهای گزارشگران در امور  دیگر کشورها جهت مقاصد خود استفاده می کند. در تهیه گزارش تا تاثیرات آن، صبر بخشی از پروسه است”.

 

سخنرانی در مرکز مانک دانشگاه تورنتو

پس از کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه دکتر شهید راهی مرکز مانک دانشگاه تورنتو برای ایراد سخنرانی شد. بسیاری از چهره های فعال ایرانی بهمراه عده ای از استادان و دانشجویان کانادایی در این سخنرانی حضور داشتند. خلاصه مطالبی  که دکتر شهید در این دانشگاه مطرح نمودند چنین بود :

“خوب است که شنودگان من – ایرانی و کانادایی با هم در اینجا حضور دارند. من در کارم مستقل عمل می کنم . سازمان ملل بمن یک کارمند و یک بودجه ای را اختصاص داده برای دستیابی به حقیقت. تا کنون با ۵۰۰ ایرانی مصاحبه کرده ام که این مصاحبه با فرد یا گروه یک تا یک و نیم ساعت طول کشیده است. با توجه به این که از رفتن به ایران برای تهیه گزارش در مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران منع شده ام، این نوع مصاحبه برای دستیابی به حقیقت تنها وسیله ایست که در اختیار دارم. وسیله ی دیگری که من در اختیار دارم برای این کار، دو گزارش سالانه است: یکی برای مجمع عمومی و دیگری برای شورای حقوق بشر که هر گزارش نباید از ۱۰۷۰۰ کلمه تجاوز کند. در مجمع عمومی ۴۷ عضو سخنرانی می کنند و منهم ۴۵ دقیقه وقت دارم که برای ۱۹۰ عضو سخنرانی کنم. تا کنون ۱۳ قطعنامه علیه ایران صادر شده که رژیم ایران باید به آنها پاسخ دهد. در نیویورک هم قطعنامه علیه ایران صادر شده که رژیم ایران باید به آن پاسخ دهد. رای بالا علیه ایران  در مجمع عمومی باعث می شود تا هییت ایرانی نگران شده و پس از بازگشت به ایران تصمیماتی در این مورد اتخاذ نماید. گزارشهای من بر اساس کدها و استانداردهای سازمان ملل تهیه می گردند و ما پس از هر گزارش به ایران زمان می دهیم تا پاسخ دهد. تا بحال در گزارشهایم به ۱۸۰ مورد نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرده ام که  رژیم ایران تعدادی را قبول و بسیاری را رد کرده و ندیده گرفته است. رژیم ایران معتقد است که سازمان ملل مخصوصا با گزارشهایش ایران را هدف حملات خود قرار داده – در حالیکه چنین نیست – شورای حقوق بشر سازمان ملل نقض حقوق بشر در اسراییل و عربستان را هم گزارش می کند. چنانچه کشوری از سفر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل  به کشور خود جلوگیری کند، نشانگر آن است که در آن کشور اتفاقات بدی افتاده و یا می افتد که رژیم آن کشور نمی خواهد گزارشگر به آنجا سفر کرده و موارد را گزارش کند و این نگران کننده است”.

دکتر احمد شهید در ادامه سخنرانی اش به موارد متعدد نقض حقوق بشر پرداخت و در پایان به سوالات حاضرین پاسخ گفت. جلسه توسط پروفسور “لوی” استاد دانشگاه تورنتو اداره می شد.

در پایان بدلیل زمان کوتاه اگرچه همه علاقمندان نتوانستند با دکتر شهید دیدار داشته و موارد نقض حقوق بشر را با او در میان بگذارند اما آنها بعدأ از طریق”ارتباط اسکایپی” می توانند با او به گفتگو نشسته و مدارک خود را به ایشان ارایه دهند.

تاریخ انتشار : ۷ مرداد, ۱۳۹۲ ۰:۳۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک